Inackordering, ja eller nej?

Tänker typ så här, har jag glömt något?

Ingår:
Strö i ligghall
Sjukbox
Uppvärmd sadelkammare
Varm- och kallvatten ute och inne
Uppvärmt/frostfritt vatten vintertid
Gräshagar (omkring 1-1,5 ha)
Rundcorall
Ridbana på gräs, bägge med enkel belysning

Dagliga rutiner:
Fodra, 1-2 gånger
Mocka
Packa höpåsar
Fylla på vatten

Övrigt:
Hagarna putsas 1-2 gånger per säsong beroende på tillväxt mm
Ridbanan klipps
Torv fylls på efter behov, en storbal körs in med maskin av en granne och sprids sen ut för hand
Hämta foder, 0-1 gång/månad men blir ju oftare med en häst till. Fodret behöver bäras in till logen och jag hämtar en hästtransport i taget. Med en häst till kommer det bli ensilage några månader och det behöver vi få hemkört på något sätt isf.
Tvätta boxar och ligghall en gång per år.
Städa sadelkammare (sopa och skura).


Påverkar hyran:
Hur vi delar på dagliga jobbet (mockning och fodringar), ev. stallfria dagar
Hur vi delar på hämta foder, ströa och städa
 
Min dröminackordering skulle ju vara någon som bara vill ha sin häst förvarad för en billig summa och kommer ut typ en gång i veckan, men då lär det ju bli problem om hästen skulle bli skadad och behöva daglig vård etc istället :crazy: Så ja, har nog inga goda råd. Men låter klokt som du skriver att skriva en jättetydlig annons med vad som ingår ochvad du förväntar dig av den inackorderade.
Precis så jag har det, funkar utmärkt då mockning/vattning blir typ att man får mocka en hel kärra istället för en halv. Inackorderingen visade sig kräva daglig medicinering och ägaren frågade mig om det var ok, vilket det var då hästen okomplicerat äter den och de ändå får mineraler av mig en gång om dagen i samma veva. Skulle det vara något större (typ omläggning/boxvila) så hade de fått ordna med det alt. avtalat extra service. Kanon att ha att göra med överlag och antar aldrig att jag "ska" göra något bara för att jag hjälpt till innan. Det kräver ju dock att vi är väldigt klara i vår kommunikation och visar respekt för varandras insatser och gränser.
 
Jag tycker der viktigaste är att stämma av förväntningar så det blir rättvist för alla. Jag har stått inackordnat i många år nu och upplevt lite av varje. Båda hästägare som inte sköter sig men även stallägare som är galna. Jag ser inget fel i att få extra hjälp som du behöver, men man måste verkligen ha det skrivit ner i ett kontrakt vad som förväntas. Jag tror vissa det finns människor som skulle tycka det upplägget du skriver skulle funka, men man får nog också göra så det blir att denna har en billigare stallhyra mot hjälpen denna står för. Särskilt om denna hjälper till extra när du fått barn. Sån hjälp är ju guld värt. Det mest optimala hade ju varit om det hade varit en vän som du hade en relation med sedan innan, du brukar såna saker vara lättare än när det är en främmande människa. Jag tror det är mänsklig natur att störa sig mer på folk man inte har en vänskapsrelation med.

Jag har upplevd pedantiska stallägare som stör sig på allt på sina hyresgäster, men att dom ändå missköter samma saker själv. Då har det blivit så att folk flyttar sina hästar istället. Jag ser inget fel på att vara pedant, men är man super pedant så skall man inte ha folk inackordnade. Det blir alltid mer saker runt med flera människor. Såklart håller man städat efter sig, mockar hästskit på ridbanan etc, men lite stök jämfört med om man endast är själv tycker jag man får räkna med om man har inackordnade hästar.
 
Man är väl olika, men personligen blir jag sjukt irriterad över att få göra andras åtaganden när det gäller tex fylla vatten, mocka hage osv. När man står där i leran på vintern och mockar hage är det extremt irriterande att veta att man får slita mer än för sin egen del. Så har det varit när jag delat hage och den andra personen inte skött sin del av mockningen, eller inte fyllt på vatten så ofta som den borde osv.
Jag vill inte heller vara uppbunden på tex fodringar fler gånger i veckan än jag behöver, sånt påverkar ju hur flexibel man kan vara gällande vilken tid man är i stallet.

Jag tänker att då är ett sånt stall fel för dig, men rätt för en annan.

Allt handlar ju om vilka förväntningar och krav som finns från början. Är man överens om dessa ser jag inte att det behöver bli något problem.
 
Tänker typ så här, har jag glömt något?

Ingår:
Strö i ligghall
Sjukbox
Uppvärmd sadelkammare
Varm- och kallvatten ute och inne
Uppvärmt/frostfritt vatten vintertid
Gräshagar (omkring 1-1,5 ha)
Rundcorall
Ridbana på gräs, bägge med enkel belysning

Dagliga rutiner:
Fodra, 1-2 gånger
Mocka
Packa höpåsar
Fylla på vatten

Övrigt:
Hagarna putsas 1-2 gånger per säsong beroende på tillväxt mm
Ridbanan klipps
Torv fylls på efter behov, en storbal körs in med maskin av en granne och sprids sen ut för hand
Hämta foder, 0-1 gång/månad men blir ju oftare med en häst till. Fodret behöver bäras in till logen och jag hämtar en hästtransport i taget. Med en häst till kommer det bli ensilage några månader och det behöver vi få hemkört på något sätt isf.
Tvätta boxar och ligghall en gång per år.
Städa sadelkammare (sopa och skura).


Påverkar hyran:
Hur vi delar på dagliga jobbet (mockning och fodringar), ev. stallfria dagar
Hur vi delar på hämta foder, ströa och städa

Jag tycker det är rimligt upplägg för en lösdrift. Var noga med den du väljer dock. Lyssna på magkänslan OCH hör dig för i trakten om människan.
 
Jag tänker att då är ett sånt stall fel för dig, men rätt för en annan.

Allt handlar ju om vilka förväntningar och krav som finns från början. Är man överens om dessa ser jag inte att det behöver bli något problem.
Ja så är det såklart. Men jag tror att det är många som tycker att ts upplägg låter ok initialt, men att de ändrar uppfattning efter ett tag när man väl står där.
Om stallhyran är tillräckligt billig är det säkert lättare, så att den inackorderade liksom gjort ett aktivt val att ”jobba extra” i stallet mot låg hyra.
 
Ja så är det såklart. Men jag tror att det är många som tycker att ts upplägg låter ok initialt, men att de ändrar uppfattning efter ett tag när man väl står där.
Om stallhyran är tillräckligt billig är det säkert lättare, så att den inackorderade liksom gjort ett aktivt val att ”jobba extra” i stallet mot låg hyra.

Alltså här är det rätt standard att det ingår jobb i stallhyra 🤔.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, mockar inte du din egen hästs box och tar in och utsläpp och fodringar och sånt?

Mocka ligghall och hage är lättare och går snabbare än mocka box.
 
Alltså här är det rätt standard att det ingår jobb i stallhyra 🤔.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, mockar inte du din egen hästs box och tar in och utsläpp och fodringar och sånt?

Mocka ligghall och hage är lättare och går snabbare än mocka box.
Klart jag gör, men jag mockar ju min egen box och tar mina egna jourer. Jag mockar inte åt stallägarens hästar eller tar jourer motsvarande 3 hästar trots att jag bara har en häst.

Jag mockar även min egen hage. Har tidigare varit med om att det skapas en hel del irritation när man delar hage men den andra personen inte mockar ”sin del”. Jag är inte det minsta intresserad av att mocka hage åt två hästar när jag bara har en häst själv.
(Mockar såklart hela hagen men båda behöver ju göra det lika ofta för att det ska bli rättvist)
 
Ja så är det såklart. Men jag tror att det är många som tycker att ts upplägg låter ok initialt, men att de ändrar uppfattning efter ett tag när man väl står där.
Om stallhyran är tillräckligt billig är det säkert lättare, så att den inackorderade liksom gjort ett aktivt val att ”jobba extra” i stallet mot låg hyra.

Jag instämmer med dig. Det börjar bra, men sedan...

Fast jag tror inte på det där med "billigare".

Jag stod gratis hos en bekant mot att jag "hjälpte till".

Jag kände mig utnyttjad, eftersom hjälpa till betydde timmar av arbete.

Det blev inte bra alls.
 
Ja så är det såklart. Men jag tror att det är många som tycker att ts upplägg låter ok initialt, men att de ändrar uppfattning efter ett tag när man väl står där.
Om stallhyran är tillräckligt billig är det säkert lättare, så att den inackorderade liksom gjort ett aktivt val att ”jobba extra” i stallet mot låg hyra.

Ja det känns ju självklart. Och visst finns det risk att det kan bli problem. Därför är det viktigt att förväntningar formuleras tydligt.
Jag har inget emot att ta hand om andras mockning och i lösdrift är det ofta ganska enkelt. Det är skillnad mot box är min erfarenhet. Den lösdrift jag stått på var så lättjobbat, likt ts, så det var aldrig något problem.
Om man har en dialog och har ett samförstånd så kan det lika gärna bli hur bra som helst.

Alla vill inte stå i stall där det är millimeterrättvisa. Jag föredrar när man kan göra lite så som passar livet utefter förutsättningar. Att man har en dialog och kan komma överens.
 
Klart jag gör, men jag mockar ju min egen box och tar mina egna jourer. Jag mockar inte åt stallägarens hästar eller tar jourer motsvarande 3 hästar trots att jag bara har en häst.

Jag mockar även min egen hage. Har tidigare varit med om att det skapas en hel del irritation när man delar hage men den andra personen inte mockar ”sin del”. Jag är inte det minsta intresserad av att mocka hage åt två hästar när jag bara har en häst själv.
(Mockar såklart hela hagen men båda behöver ju göra det lika ofta för att det ska bli rättvist)
Mocka hage är inte aktuellt. Endast ligghallen.
 
Ja det känns ju självklart. Och visst finns det risk att det kan bli problem. Därför är det viktigt att förväntningar formuleras tydligt.
Jag har inget emot att ta hand om andras mockning och i lösdrift är det ofta ganska enkelt. Det är skillnad mot box är min erfarenhet. Den lösdrift jag stått på var så lättjobbat, likt ts, så det var aldrig något problem.
Om man har en dialog och har ett samförstånd så kan det lika gärna bli hur bra som helst.

Alla vill inte stå i stall där det är millimeterrättvisa. Jag föredrar när man kan göra lite så som passar livet utefter förutsättningar. Att man har en dialog och kan komma överens.
Dialogen är viktig, liksom respekt för varandra.

Relationen är ju inte jämlik och det är viktigt att komma ihåg.
 
Jag instämmer med dig. Det börjar bra, men sedan...

Fast jag tror inte på det där med "billigare".

Jag stod gratis hos en bekant mot att jag "hjälpte till".

Jag kände mig utnyttjad, eftersom hjälpa till betydde timmar av arbete.

Det blev inte bra alls.
Jag har också varit med om samma sak, det körde slut på mitt hästintresse. Minns att jag bad om att få betala stallhyra istället men det var inte aktuellt..

Men i ts fall låter det ju som att det kommer vara specificerat vad man ska göra och hur ofta.
 
Jag tycker det är jätteskillnad på att mocka box, hage och ligghall :)
Själva poängen är väl att du inte kan anta att andra har samma upplevelse som du har. Du tycker inte det är besvärligt att mocka ligghallen varje dag, många andra tycker annorlunda (framförallt när det handlar om att mocka åt fyra hästar när man har en egen).
Den viktigaste principen här är ju att du vill att den inackorderade ska göra en oproportionerligt stor del av det gemensamma arbetet. Det tror jag väldigt få personer känner sig ok med långsiktigt. De kanske säger nu att det känns rimligt, men risken är överhängande att personen ändrar sig efter ett tag. Upp till dig om du vill chansa kring det eller inte.
 
Jag har också varit med om samma sak, det körde slut på mitt hästintresse. Minns att jag bad om att få betala stallhyra istället men det var inte aktuellt..

Men i ts fall låter det ju som att det kommer vara specificerat vad man ska göra och hur ofta.
Ja absolut, det är viktigt för mig att det är tydligt!
Allt ska vara klart i förväg så man vet vad man ger sig in på (gäller ju oss båda).

Behöver också fråga hur ofta/länge personen är hemma, i dagsläget var hen bortrest ett par dagar i sträck med jämna mellanrum.
 
Den viktigaste principen här är ju att du vill att den inackorderade ska göra en oproportionerligt stor del av det gemensamma arbetet.
Nja, jag har lyft lite idéer. Och fått input på mina funderingar.
Skulle inte säga att något är bestämt överhuvudtaget.
 
Dialogen är viktig, liksom respekt för varandra.

Relationen är ju inte jämlik och det är viktigt att komma ihåg.
Exakt så är det. Så det är viktigt att ha ett kontrakt och föra dialog. Om man stör sig på något som stallägare är det bra att ta upp i ett tidigt skede. Och kanske med snälltolkning i början. Upprepas beteendet är det en annan sak.
Men som sagt, framförallt att föra dialog.
Det var bara ett exempel. Samma princip gäller ju oavsett om det är hage, ligghall eller box.

Jag tycker det är jätteskillnad på att mocka box, hage och ligghall :)
Jag håller med @Blyger , tycker det är stor skillnad på att arbeta i lösdrift mot stall.
Oftast, om den är relativt välskött.
Stall blir ofta mycket mer passning.
Dessutom med fri tillgång och mer flexibla fordringar blir det inte lika betungande med åtaganden som när det är utsläpp och insläpp och fodring vid specifika tider.
Tycker inte det går att jämföra
 
Ja absolut, det är viktigt för mig att det är tydligt!
Allt ska vara klart i förväg så man vet vad man ger sig in på (gäller ju oss båda).

Behöver också fråga hur ofta/länge personen är hemma, i dagsläget var hen bortrest ett par dagar i sträck med jämna mellanrum.
Ja det låter bra.
Men fundera också på hur viktigt det är för dig att det funkar långsiktigt med den inackorderade. Är du helt fine med att personen efter x antal månader ändrar sig kring ”hjälpa till”-delen och säger upp platsen? Kommer det ställa till det för dig om du planerar för en inackorderad men den sen försvinner?

Man kan ju aldrig vara säker på att någon stannar långsiktigt men beroende på upplägg kan man öka eller minska chansen.
 
  • Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 330
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 395
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 672
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp