Inackordering, ja eller nej?

Har du någon gång stått på lösdrift, dvs det tråden handlar om?
Nä men samma skulle gälla vad jag sa innan, dvs jag vill inte fylla vatten, fixa X gånger så mycket hö och mocka 50% av tiden om jag har en häst och någon annan har flera hästar, undantaget då små shettisar där två kan räknas som en, utan då får den som har fler hästar stå för arbetet för två och jag för en. Så i ts situation skulle jag ha ansvaret var tredje dag eller var tredje vecka eller var tredje tillfälle.
 
Nä men samma skulle gälla vad jag sa innan, dvs jag vill inte fylla vatten, fixa X gånger så mycket hö och mocka 50% av tiden om jag har en häst och någon annan har flera hästar, undantaget då små shettisar där två kan räknas som en, utan då får den som har fler hästar stå för arbetet för två och jag för en. Så i ts situation skulle jag ha ansvaret var tredje dag eller var tredje vecka eller var tredje tillfälle.

Men då vet du ju inte vad vi pratar om. Vill man ha en välskött lösdrift så är majoriteten av arbetsinsatsen mockning.

Testa att logga minuter och antal liter bajs för olika storlek på häst när du mockar en ligghall och hage och återkom sen.

Samma gäller för vatten och hö... En shettis dricker mycket mindre än en storhäst, äter mindre. Det är mindre jobb helt enkelt.

Och TS har två små shettisar, och 1 liten storhäst. Och tänkte räkna dom som motsvarande 2 storhästar. Och att en inhyrd då skulle ta 1/3 av jobbet.

På vilket sätt är det "orättvist"?
 
Men då vet du ju inte vad vi pratar om. Vill man ha en välskött lösdrift så är majoriteten av arbetsinsatsen mockning.

Testa att logga minuter och antal liter bajs för olika storlek på häst när du mockar en ligghall och hage och återkom sen.

Samma gäller för vatten och hö... En shettis dricker mycket mindre än en storhäst, äter mindre. Det är mindre jobb helt enkelt.

Och TS har två små shettisar, och 1 liten storhäst. Och tänkte räkna dom som motsvarande 2 storhästar. Och att en inhyrd då skulle ta 1/3 av jobbet.

På vilket sätt är det "orättvist"?
Om jag personligen skulle flytta in skulle det vara en islandshäst som knappast äter så mycket mer så en fiktiv extra häst på hennes stall kan vi väl inte anta att det blir största sortens storhäst. Har såklart mockat hagar där hästarna går 24/7 i perioder. Låter som du repeterar samma som jag sa dvs att jag höll med ts som skulle räkna shettisarna som en häst + sin andra egna häst och sen inackorderad är en häst dvs var tredje dag/vecka/tillfälle är rättvist för den inackorderade att bidra med 🤷‍♀️ Skulle personligen inte vilja stå på lösdrift där det ska divideras ner mer än ”per häst”, att man procentuellt ska väga ut vad de skiter äter dricker och ha sysslofrekvens därefter är inte den personligheten jag skulle komma överens med. Om ts skulle känna det orättvist med arbetsbördan pga mindre hästar så får hon väl se till att välja en hästägare som vill bidra med mer från början eller välja en lämplig ”rättvist” liten häst som hyresgäst…
 
Sen kan jämförelsen med boxstall lätt göras, ”vägen är lika lång” är ju inte hur det i realiteten brukar fungera utan vissa är bekväma att ta 3 hästar på en gång, vissa ska ha täcke, vissa inte, osv, det betyder ju inte att man får mindre sysslotillfällen bara för att en hästägare med 3 hästar som alla kan tas in & ut i grupp räknas som en häst bara för att det bara är en promenad ut och en in. Eller att den med häst som aldrig ska ha täcke behöver bidra mindre för deras häst är enklast/snabbast att hantera. Det är oftast enklast för alla att helt enkelt räkna en häst = ett åtagande. Två hästar = två åtaganden. Osv. Det kommer alltid vara olika skillnader med olika hästar som inte har med storlek att göra. Fiktivt kanske en av shettisarna alltid har rännskita eller bara skiter längst bort i skogen i hagen, tough luck, så är det, den ska ju inte i en sådan situation räknas som två hästar bara för att den tar upp mer tid, utan fortfarande räknas som ”en halv häst”, om det är det man kommit överens om.
 
Att mocka efter 1 shettis i ligghall och hage är liksom en femtedel så mycket jobb som att mocka efter en rejäl storhäst.

Så ska man dela objektivt rättvist på arbetet, och räkna i typ brända kalorier, så ska storleken på hästen tas med i beräkningen.

I boxstall med in- och uttag så spelar storleken på hästen ingen roll i arbetsbördan, man ska ju ändå knata samma sträcka, men på en lösdrift finns det inte så mycket att göra förutom att mocka, packa hö, och skrubba vattenkar. Och mockningen är den tunga arbetsuppgiften som bränner kalorier/ork.
Ja och nej.

Det är fortfarande mycket i en lösdrift som tar lika lång tid. Att ens ta sig till stallet och vara bunden att komma är en sak. Det tar lika lång tid att hämta skottkärra och kratta, att bära höet (om man inte behöver gå flera gånger), att dra ut vattenslang och rengöra vattenbehållare. Stängselvård tar längre tid för shettisar än storhäst då det krävs tråd längre ner. Det tar också likartad tid att kolla att hästarna ser okej ut, inte haltar eller har stora sår.

Så ja det tar lite kortare tid med mindre hästar, men en inte så att 2 små och en stor kan räknas som en häst. Kanske är det mest rättvist att räkna de tre här som 2,5 hästar inte 3, men halva hästarvär grpngligare att räkna med
 
Ja och nej.

Det är fortfarande mycket i en lösdrift som tar lika lång tid. Att ens ta sig till stallet och vara bunden att komma är en sak. Det tar lika lång tid att hämta skottkärra och kratta, att bära höet (om man inte behöver gå flera gånger), att dra ut vattenslang och rengöra vattenbehållare. Stängselvård tar längre tid för shettisar än storhäst då det krävs tråd längre ner. Det tar också likartad tid att kolla att hästarna ser okej ut, inte haltar eller har stora sår.

Så ja det tar lite kortare tid med mindre hästar, men en inte så att 2 små och en stor kan räknas som en häst. Kanske är det mest rätvist att räkna de tre här som 2,5 hästar inte 3.
Då det aldrig varit tal om att tillsyn ska ingå behöver man ändå åka till stallet varje dag.

De dagliga rutinerna jag har (har för mig att jag skrev dem någonstans) är foder, vatten och mockning av ligghall.
Och ja det tar ex. lika lång tid att mocka, men det tar inte längre tid vilket väl var lite det @skiesabove försökt påvisa?

Punktinsatser ffa att hämta foder och att det var där jag skulle vilja att vi delade lika. Det är också den enskilt största ökningen i arbete med en extra häst hos mig.
 
Allmän fundering: har man inställningen att man inte vill göra något åt någon annans häst ska man nog inte fundera över lösdrift alls om man inte har eget :)
Det är väl ingen som uttryckt det?
Bara att man vill att arbetsinsatsen ska vara jämnt fördelad. Sen tror jag att många gärna hjälper till extra på sina egna villkor, men då ska det vara just på eget initiativ och inget som krävs eller förväntas av en.
 
Det är väl ingen som uttryckt det?
Bara att man vill att arbetsinsatsen ska vara jämnt fördelad. Sen tror jag att många gärna hjälper till extra på sina egna villkor, men då ska det vara just på eget initiativ och inget som krävs eller förväntas av en.
Det var en allmän fundering.


"Jämnt fördelad" verkar också vara lite olika hur man tänker angående.
Men jag har förstått att majoriteten inte vill hjälpa till mer mot lägre hyra utan att det ska delas per "hästhuvud" oavsett storlek på häst.

Jag fodrar och mockar normalt två gånger dag. Att ta tex 3-4 dagar med en (!) fodring och mockning (när man ändå behöver ut till stallet) är inte heller hälften av arbetet. Att hjälpa till med att hämta/packa in foder 1-2 ggr/månad ses tydligen som värre jobb än jag trodde.
 
Det är väl ingen som uttryckt det?
Bara att man vill att arbetsinsatsen ska vara jämnt fördelad. Sen tror jag att många gärna hjälper till extra på sina egna villkor, men då ska det vara just på eget initiativ och inget som krävs eller förväntas av en.
Alternativt att det är tydligt i avtalet vad som ska göras och hur mycket extra som ingår utöver egna hästens sysslor och att det speglas i en lägre stallhyra. Det skulle ju kunna vara attraktivt för någon som har mycket tid och lite pengar (här kan det vara viktigt att kolla referenser och se till att det finns ekonomi för att ha häst, så du inte för en extra häst på halsen om inackorderingen hamnar i ekonomiskt trångmål).
 
Alternativt att det är tydligt i avtalet vad som ska göras och hur mycket extra som ingår utöver egna hästens sysslor och att det speglas i en lägre stallhyra. Det skulle ju kunna vara attraktivt för någon som har mycket tid och lite pengar (här kan det vara viktigt att kolla referenser och se till att det finns ekonomi för att ha häst, så du inte för en extra häst på halsen om inackorderingen hamnar i ekonomiskt trångmål).
Ja, det är det som varit syftet med ev. inackordering och självklart måste det vara helt klart innan :)
 
Det var en allmän fundering.


"Jämnt fördelad" verkar också vara lite olika hur man tänker angående.
Men jag har förstått att majoriteten inte vill hjälpa till mer mot lägre hyra utan att det ska delas per "hästhuvud" oavsett storlek på häst.

Jag fodrar och mockar normalt två gånger dag. Att ta tex 3-4 dagar med en (!) fodring och mockning (när man ändå behöver ut till stallet) är inte heller hälften av arbetet. Att hjälpa till med att hämta/packa in foder 1-2 ggr/månad ses tydligen som värre jobb än jag trodde.

Hämta foder är värsta sysslan någonsin. Tar tid och man måste planera och styra upp så man hittar en tid som passar en själv och leverantören. Sen sjukt tungt. 1-2 ggr/mån är ofta. Jag vet, vi har gjort det också.

Men om din blivande inackordering är fine med det så är det ju inget problem. Men det är lätt att säga ja, tills man märker efter ett par gånger hur tidskrävande det är.
På något sätt lättare att acceptera när det är ens eget val. Är man inackorderad tröttnar man lätt på en sånn grej. Om inte hyran är låg (så var det för oss i förra stallet).
 
Ja, det är det som varit syftet med ev. inackordering och självklart måste det vara helt klart innan :)
Jo precis, det jag syftade på var kanske mer att jag tror att det är viktigt att det är tydligt precis hur mycket reduktion av stallhyran det blir. Som flera har påpekat kan det annars vara så att personen plötsligt får för sig att det är orättvist, även om det var avtalat från början. Tror någon skrev att detta upplägg kanske funkar bäst med någon du känner och inte en helt främmande person. Jag skulle nog också ta ett snack med sambon, tycker faktiskt att det är rimligt att han hjälper dig (åtminstone med de tunga foderleveranserna) under graviditeten och när bebisen är liten...
 
Helt ärligt hade jag under de premisserna hellre letat efter en höbalshjälp än en inackordering. Om man ändå börjar räkna med att du ska ge en reducerad hyra pga att du vill ha hjälp, så kan du ju lika gärna slippa slitaget och bara köpa den tjänsten som egentligen är mest betungande.

(Nu har jag för mig att du kanske bor lite mer attraktivt än vad jag gör, men för min del skulle det även utan prisreduktion bli sådana minimala summor att det är bekvämare att vara själv.)
 
Hämta foder är värsta sysslan någonsin. Tar tid och man måste planera och styra upp så man hittar en tid som passar en själv och leverantören. Sen sjukt tungt. 1-2 ggr/mån är ofta. Jag vet, vi har gjort det också.

Men om din blivande inackordering är fine med det så är det ju inget problem. Men det är lätt att säga ja, tills man märker efter ett par gånger hur tidskrävande det är.
På något sätt lättare att acceptera när det är ens eget val. Är man inackorderad tröttnar man lätt på en sånn grej. Om inte hyran är låg (så var det för oss i förra stallet).
Jag får hjälp att lasta hos bonden, så det är bara lasta ur hemma som gäller. Har tagit kanske 1-1,5 h när jag är ensam. Men håller med om att det är det värsta 🙈 i år hade det ju blivit ensilage de kallaste månaderna (då jag normalt hämtar en gång/månad) och då hade ju den sysslan utgått.
Jo precis, det jag syftade på var kanske mer att jag tror att det är viktigt att det är tydligt precis hur mycket reduktion av stallhyran det blir. Som flera har påpekat kan det annars vara så att personen plötsligt får för sig att det är orättvist, även om det var avtalat från början. Tror någon skrev att detta upplägg kanske funkar bäst med någon du känner och inte en helt främmande person. Jag skulle nog också ta ett snack med sambon, tycker faktiskt att det är rimligt att han hjälper dig (åtminstone med de tunga foderleveranserna) under graviditeten och när bebisen är liten...
Ja, jag hade en fundering på att skriva typ "xx hyra vid helinackordering", "yy hyra vid hjälp med bla bla".

Min man var ju med på att han behöver sköta hästarna - annars hade vi inte kunnat skaffa ett till barn överhuvudtaget, men av lite olika skäl har jag inte känt mig helt bekväm med den lösningen ändå.
 
Det var en allmän fundering.


"Jämnt fördelad" verkar också vara lite olika hur man tänker angående.
Men jag har förstått att majoriteten inte vill hjälpa till mer mot lägre hyra utan att det ska delas per "hästhuvud" oavsett storlek på häst.

Jag fodrar och mockar normalt två gånger dag. Att ta tex 3-4 dagar med en (!) fodring och mockning (när man ändå behöver ut till stallet) är inte heller hälften av arbetet. Att hjälpa till med att hämta/packa in foder 1-2 ggr/månad ses tydligen som värre jobb än jag trodde.
Tror det beror på hur man själv ser det och vad "jobbet" ligger i beroende på om man vill dela jämt per hästhuvud eller per kilo häst. Jag tänker att är jag på plats med rätt kläder så spelar det ingen roll hur mycket foder som ska hanteras. Så för mig räknas hästhuvud mer än kilo häst.

Brukar säga att utöver motion så ser jag ingen skillnad på 2 hästar eller 20, det ska ändå fodras, vattnas, mm

Har haft häst på lösdrift sedan 07 i storlek mellan 80 - 160 cm.
 
Helt ärligt hade jag under de premisserna hellre letat efter en höbalshjälp än en inackordering. Om man ändå börjar räkna med att du ska ge en reducerad hyra pga att du vill ha hjälp, så kan du ju lika gärna slippa slitaget och bara köpa den tjänsten som egentligen är mest betungande.

(Nu har jag för mig att du kanske bor lite mer attraktivt än vad jag gör, men för min del skulle det även utan prisreduktion bli sådana minimala summor att det är bekvämare att vara själv.)
Jag har jättesvårt att se hur jag skulle hitta någon som kommer och packar in höbalar i min lada varannan/varje månad :(
 
Jag har jättesvårt att se hur jag skulle hitta någon som kommer och packar in höbalar i min lada varannan/varje månad :(
Jag har en granntonåring som hjälper till med att passa hästarna när vi ska bort. För att packa balar så behöver man ju inte ens hästkunskap så då hade det funnits fler att fråga här :)
 
Jag har jättesvårt att se hur jag skulle hitta någon som kommer och packar in höbalar i min lada varannan/varje månad :(
Hyr in en lite äldre och stark tonåring som vill tjäna lite extra pengar.

Se bara till att du har försäkring som täcker hjälp på gården. Detsamma gäller en inackordering.

Annars kan du väl höra med leverantören om de kan leverera hem? Vad skulle det kosta?

Vi gjorde så när vi hyrde ett stall som vi skötte helt själva.

Leverantören körde hem och lastade av balarna för jag ville ha den för 1000 kronor ca.

Det var värt varenda krona, men då fick vi 8-10 bakat åt gången.
 
Jag får hjälp att lasta hos bonden, så det är bara lasta ur hemma som gäller. Har tagit kanske 1-1,5 h när jag är ensam. Men håller med om att det är det värsta 🙈 i år hade det ju blivit ensilage de kallaste månaderna (då jag normalt hämtar en gång/månad) och då hade ju den sysslan utgått.

Ja, jag hade en fundering på att skriva typ "xx hyra vid helinackordering", "yy hyra vid hjälp med bla bla".

Min man var ju med på att han behöver sköta hästarna - annars hade vi inte kunnat skaffa ett till barn överhuvudtaget, men av lite olika skäl har jag inte känt mig helt bekväm med den lösningen ändå.

Jag får också hjälp hos bonden och behöver bara lasta av. Vi har stora fyrkantsbal som vi behövde vincha upp på logen i förra stallet för hand. Det tog kanske 15 min per bal max. Men sen ska det backas intill i en astrång smatt innan osv. Alltså andra jobbiga delar runt omkring. Det tog inte 1-1,5 timme att lasta av, men sög ändå.

Om du tar in en inackordering som ska hämta varannan gång lär du få hämta exakt lika ofta som nu. Eftersom det kommer gå åt dubbelt så mycket hö sen.

Det låter som vi alla är negativa till att du ska ta in en till häst. Och självklart ska du det, om du vill. Det jag reagerat på är varför du vill ha in en till. För att få hjälp. Men jag tror inte det blir så mycket hjälp med tanke på vad den extra storhästen kommer bidra med med åtgång av foder, bajs i lösdrift, slitage osv. Och du kan inte fortsätta ta in dina hästar som du vill vid oväder osv.

Skulle jag få leva om mitt liv en gång till hade jag inte valt en annan tidpunkt att skaffa mina barn. Men jag hade aldrig i livrt haft häst under deras första år igen. Hade sålt av och lämnat ut på foder om jag hamnade i samma sits igen. Så mycket stress hästarna orsakade när jag ser tillbaka på det. Tider att passa hela hela tiden. Barn i barnvagn i stallet som man fick ha koll på. Bara försöka skynda skynda skynda hela tiden. Barnvakt var och varannan dag ( sambon reste mycket i jobbet då).
Då har ändå min sambo varit positivt inställd till mina hästar och hjälp mig med allt utom motion av dem vid behov.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 328
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 377
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 672
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp