Bukefalos 28 år!

TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

OK, förstår att det är en tuff marknad, men kan inte annat än tycka att man ska ha betalt för att man jobbar.
Sedan kan jag inte förstå varför du bryr dej om ifall folk rider sina hästar eller inte, det kan väl hästägaren själv bestämma. Det enda jag som stallägare skulle lägga mej i vore om hästen for illa rent djurskyddsmässigt, om någon misshandlade sin häst eller någon annans häst eller om de struntade i att uppfostra sina hästar så de blev farliga att hantera. Om de sedan rider eller inte skulle jag inte bry mej om.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

var någonstans har jag skrivit att man INTE skall betala för sig? Det är under de förutsättningarna jag har diskuterat hela tiden, jag blev väldigt förvånad när jag läste att jeeves inte tjänade någonting på att ha inackorderingar, jag har talat utifrån de förutsättningar som jag har sett i inackorderingsstall, och då har stallägaren försörjt sig på hästarna och arbetat på gården med en stalltjej till hjälp. Givetvis skall ingen annan slava gratis för någon annans häst, var har jag skrivit det? :confused:

Det enda jag ville ha fram var att jag tyckte det var lite hårt att kalla folk för lata för att de inte kan lägga tre timmar i stallet 7 dagar i veckan. När jag hade ett lättare jobb (skift jobb på fabrik) så fanns det både tid och ork över för att göra de flesta sysslorna i stallet, och jag tycker sånt är KUL att syssla med. Men efter min utbildning kommer jag att ha ett betydligt mer krävande jobb, och varken ha ork eller tid att lägga så många timmar i stallet som det behövs, och om jag har häst då så kommer jag ha ett behov av tjänsten att ha en helinackorderad häst där jag inte behöver bry mig om kringarbetet. Tjänsten alltså = att någon säljer tjänsten till mig.

Jag försökte bara hjälpa till att sätta det i perspektiv varför vissa behöver köpa allt kringarbete, och förklara att det kanske inte enbart har med lathet att göra, men fortsätt ni att anse det, och kalla folk lata, dock tror jag inte att den attityden kommer att hjälpa er att lösa konflikter med era inackorderingar, men det var kanske inte meningen med tråden?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

OK, förstår att det är en tuff marknad, men kan inte annat än tycka att man ska ha betalt för att man jobbar.
Sedan kan jag inte förstå varför du bryr dej om ifall folk rider sina hästar eller inte, det kan väl hästägaren själv bestämma. Det enda jag som stallägare skulle lägga mej i vore om hästen for illa rent djurskyddsmässigt, om någon misshandlade sin häst eller någon annans häst eller om de struntade i att uppfostra sina hästar så de blev farliga att hantera. Om de sedan rider eller inte skulle jag inte bry mej om.

Det här tyckte jag var så bra att jag vill citera det en gång till :D Klart att stallägaren skall ha betalt för sitt arbete! Och sedan om någon betalar för att ha sin häst helinackorderad, jag menar det är ju dyrt! så det är klart att de bryr sig om hästen, och den får ju i sin tur allt den behöver för att må bra och har duktigt folk som ser efter den, hästen far ju knappast illa om den blir avställd under en period om ägaren har det jättekörigt med annat. Det är ju det som är så bra med att det finns såna ställen, folk som har det stressigt i det övriga livet kan ändå garantera att ens häst inte far illa om timmarna inte räcker till
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jo jag bryr mig faktiskt om om folk rider eller ej därför att jag anser att det är dålig hästhållning och det vill jag inte ha i mitt stall. Jag förstår om man måste ställa av en häst p g a t ex en skada eller annat liknande men att använda hästen som en slags karusellhäst som man sitter upp på när man vill ha lite kul en stund och sen låter stå i ett hörn, det mår jag personligen dåligt av att gå och se varje dag.

Jag vill ha aktivt folk i mitt stall, som är där för det första och som rider aktivt för det andra och jag har t o m satt ut det i min annons när jag sätter ut lediga platser. Eftersom förtjänsten är lika med noll så är det guld värt att ha inhyrda just för den sociala biten också, att träna ihop, att rida ut ihop etc etc. Det är ju idealet, men det minsta jag vill se är att man ser till att hästen mår bra och får röra på sig.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jo jag bryr mig faktiskt om om folk rider eller ej därför att jag anser att det är dålig hästhållning och det vill jag inte ha i mitt stall. Jag förstår om man måste ställa av en häst p g a t ex en skada eller annat liknande men att använda hästen som en slags karusellhäst som man sitter upp på när man vill ha lite kul en stund och sen låter stå i ett hörn, det mår jag personligen dåligt av att gå och se varje dag.

Jag vill ha aktivt folk i mitt stall, som är där för det första och som rider aktivt för det andra och jag har t o m satt ut det i min annons när jag sätter ut lediga platser. Eftersom förtjänsten är lika med noll så är det guld värt att ha inhyrda just för den sociala biten också, att träna ihop, att rida ut ihop etc etc. Det är ju idealet, men det minsta jag vill se är att man ser till att hästen mår bra och får röra på sig.

Naturligtvis väljer ju du vilka människor du vill ha i ditt stall och jag kan förstå att det är kul och stimulerande att ha människor att träna ihop med, men en häst dör inte av att gå i hage. Förutsatt att hästen har tillgång till bra grovfoder och en rejäl hage med mycket utevistelse o med en trevlig väl fungerande flock kan den väl gå där i hela sitt liv och ha det bra. Det är vi människor som har hittat på ridning och tävlingar för att vi tycker att det är kul, och inte hästen. En del kanske bara vill hästen för att titta på eller gå promenader med, och då är man ju inte en sämre hästägare för det eller bryr sig mindre om sin häst.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Å andra sidan är det ju skillnad på att låta hästen stå konstant (av ena eller andra anledningen) eller att promenadrida jämfört med att låta hästen stå i hage nästan jämt förutom då och då när andan faller på och man sitter upp och rider som om hästen vore musklad och i full kondition... Och som jag fattar det är det främst det sista alternativet Jeeves tycker känns jobbigt att se i sitt eget stall.
 
Senast ändrad:
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

jag håller med om att det är hemskt att rida hsten på ett sätt som den inte har kondition för det hade jag heller inte viljat se :mad: Och sen eftersom jeeves arbetar gratis så kan h*n ju ställa vilka krav som hellst tycker jag, då borde hästägarna rimligen vara tvugna att sänka kraven....
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Håller med dig faktist. :rofl:
Har också haft hästägare som bara haft hästen som om det vore en hund. Gick mest ut och gick med hästen och den blev jobbigare och jobbigare att hantera. Inte konstigt! Hästar gillar att jobbas. Och den här hästen var inte sjuk eller så. Den var helt ridbar. Hon trodde att hon blev ju trött av att gå så det blir nog hästen med. :rofl:

Sedan har jag haft en hyresgäst som var rädd för sin egna häst. Vågade inte ta in och borsta eller ridas som ni förstår. Det var en häst i sina bästa år. Ca 5 år fram till den blev 7 år stod den här. Blev riden av mig i början. Ville hjälpa till så den blev inriden någon gång. Ville visa att hästen inte alls var dum eller så. Så hon skulle våga rida sedan. Men icke. Den hästen blev nog riden 10 ggr högst på 2 år. Sedan flyttade dom. Den hästen var det riktigt synd om. Ville t o m köpa den för att sedan sälja den vidare till någon som inte var rädd. Men hon ville inte sälja. Så vitt jag vet så går den fortfarande i hagen och inte blir riden. Nu är den 10 år.

Vi ska ju hantera hästen när vi tar ut den och in så jag vill nog helst ha hästar som rids här hemma och sköts om. Det blir ju bara jobbigare för oss annars. Men hanteringen alltså. :rofl: För det är ju inte meningen att vi stallägare ska fostra andras hästar.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jo jag bryr mig faktiskt om om folk rider eller ej därför att jag anser att det är dålig hästhållning och det vill jag inte ha i mitt stall.

Men det där måste väl ändå bero på hur bra hagar man har?
Du kanske bara har små hagar där hästarna går en och en eller två och två? På platt mark utan större möjlighet till att inbjuda till naturlig rörelse hos hästarna?

Har man ordentliga, lätt kuperade hagar där hästarna kan vara ute i flock och gå ute hela dagarna, tillgodeses i regel hästens rörelsebehov. Då kan jag inte anse att det är liktydigt med dålig hästhållning att inte rida varje dag.

Däremor anser jag att små tråkiga platta hagar är riktigt dålig hästhållning och skulle aldrig stalla upp min häst i ett sådant stall.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Nej vi har definitivt inga platta sockerbitshagar här! Bra och stora hagar men det spelar liksom ingen roll i sammanhanget eftersom jag inte pratar om att man har en häst som inte rids alls utan om att man ena dagen vrålrider i två timmar och sen inte alls på en vecka osv osv.

Dessutom så är det min åsikt om vilken hästhållning jag vill se i mitt stall, rätt eller fel? - ointressant.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jag förstår dig precis! Jag har själv eget stall med inackorderingar ungefär som ditt. Jag själv införde just en liten extra kostnad för att få rida i paddocken och det var verkligen inte poppis!
Folk förstår inte riktigt hur mkt arbete det är och vad allt runt omkring kostar. I mitt stall har vi kompispriser, ju mer du hjälper till desto lägre hyra får du betala. Jag tycker att det är en bra ide, men det är himla svårt att få folk att hjälpa till...
Men iaf, det jag ville ha sagt är att jag tror att det är så här i de flesta stall och att man som stallägare får finna sig i det...
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Min erfarenhet är att det kan vara svårt för personer som drivit egen anläggning att ta seden dit man kommer. Oftast tycker man att "jag har inga regler, det är ju bara sunt förnuft". Men två personers sunda förnuft ser ofta ut på olika sätt. Om du har hyresgäster så kan du köra "take it or leave it" men om ni ska vara två som delar på en anläggning där ni båda driver företag kan konflikterna se annorlunda ut. Jag säger inte att det inte går att lösa, det är som vanligt bara att försöka hitta någon som ser på hästar och hästhantering ungefär på samma sätt som man själv och hitta bra förutsättningar för ett samarbete som båda tjänar på.

Saker som man kan behöva tänka på är inventatier och underhåll och kolla upp med era resp revisorer hur ni ska dela på saker och ting (och arbete) så att ni inte får problem med avdrag för kostnader och avskrivningar.

Det blir mera sårbart för dig att bara ha en hyresgäst om kollegan inte kan betala för sig. Du kan få problem med F-skatten om du bara har en kund (borde inte bli problem om du har jordbruksfastighet men är ett vanligt problem i tjänstesektorn).

Det kan ju vara jätteroligt också att få en kollega och arbetskamrat att jobba ihop med.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

ett exempel som jag absolut inte gillar är under betesperioden (när de flesta hästar går på bete här dygnet runt) när det kan gå 1 månad utan att ägaren kommer ut och ser till hästen - det är fel!!!

Vill bara lägga till att jag naturligtvis inte försvarar ett sånt beteende! Sommarbeteskontrakt kanske vore något att införa? Där du skriver in att daglig tillsyn är hästägarens ansvar och inget som ingår i beteshyran.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jag förstår precis vad du menar...tycker bara att du låter lite väl kategorisk.
Men jag håller med om att det inte är bra att låta hästen stå flera dagar mellan tuffa ridpass. Har inte själva träffat på sådana hästägare men de förekommer väl.

Jag har sett dina annonser och håller väl inte med dig om att hagstorleken räcker till för att tillgodose hästens naturliga behov (som jag sätter före ridningen), men vi har väl alla olika referensramar...

Har dock inte sett i annonserna att du vill ha hyresgäster som rider och tränar varje dag? Men jag kan iofs ha missat det.

Hur som helst verkar det som om i har olika uppfattning om vad som är det bästa för hästen. Jag väljer bort skrittmaskin och solarium till förmån för stora (och då menar jag större än de du har) hagar samt helst mindre kollektivt för att istället kunna lägga min tid på hästen.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Nu måste jag be om ursäkt!!
Jag blandar ihop dig Jeeves med trådskaparen! (ang att jag sett dina annonser)
Får väl skylla på att det är lördagkväll :angel:

*sorry*
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Nu måste jag be om ursäkt!!
Jag blandar ihop dig Jeeves med trådskaparen! (ang att jag sett dina annonser)
Får väl skylla på att det är lördagkväll :angel:

*sorry*

Ööh? Hänger inte riktigt med, jag har inga annonser ute då vi inte har lediga platser just nu om det är mig (trådskaparen) du menar??
Hittills har vi bara tagit in hyresgäster till största del genom kontakter då jag trott det skulle vara en fördel, i vissa fall är det så men inte alltid så jag brukar inte annonsera i annat än tidningen ridsport de gånger jag annonserat. Däremot har jag sett ett likartat stall på södra sidan om stockholm.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jag är en av de som står som inacorderad!
Vi flyttade för någon månad sen till ett nytt stall och de är rena drömmen!
Förra stallet var ett "kolektiv" stall. Då ingick in- och utsläpp vardagar, mockning för extra pengar, 3 fodringar. Rulande schema på helger.
Men de var de att stallägaren inte gjorde någonting! Hon håvade bara in pengarna! Vi i stallet ville självklart att våra hästar skulle ha lunch också så då var de en tjej som ställde upp och gjorde de (mot att hon slapp helgpass) och om man tog in- utsläpp och fodringar så fick man lite avdrag i hyran så vi tog typ 3 dagar i veckan insläpp och så mockade vi själva (den "mockningen" som hon gjorde var att ta bort typ de synliga högarna och sen så plata hon till de och gömde resten under torven och de fick man typ betala 200 kr/veckan för, så vi gjorde de själva)
Men hon delade bara ut alla fodringar/in/utsläpp till alla stallägarna så hon inte böhvde göra något! Och sen lätt hon stallet förfalla typ! Hagarna var jätte leriga/tillochmed grålera och de såg allmänt förjäkligt ut så de var hästägarna som fick se till att stallet fungerade!!

Men nu har vi flyttat till ett helinacorderings stall och de är toppen! alla är trevliga och hjälper till och stallchefen är faktiskt där och ser till att stallet fungerar!
Så nu hjälper vi till någon helg i månaden och avbelastar hon som tar hand om stallet och då får man typ ta en hel dag som man göra allt (mocka får alla göra själva) och då vår man en del avdrag i stallhyran, men de är ändå inget mot vad vi hjälpte till med förut!

TS: ditt stall låter toppen och jag tycker att de ska vara nöjda med det! Att ha en stallchef som bryr sig och verkligen tar hand om stället är guld värt! Att bara behöva ta ett in/utsläpp i veckan är ingenting, man får bara umgås mer med de djur man älskar och lära sig känna sin egen häst bättre om hur den är när man inte rider!
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Tänkte väl det, blev väldigt förvånad eftersom jag just nu inte annonserar om några lediga platser och inte har satt ut något exakt mått på hagstorlekar i tidigare annonser heller.

Men ursäkten godtages;)
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jag förstår precis vad du menar...tycker bara att du låter lite väl kategorisk.
Men jag håller med om att det inte är bra att låta hästen stå flera dagar mellan tuffa ridpass. Har inte själva träffat på sådana hästägare men de förekommer väl.

Jag har sett dina annonser och håller väl inte med dig om att hagstorleken räcker till för att tillgodose hästens naturliga behov (som jag sätter före ridningen), men vi har väl alla olika referensramar...

Har dock inte sett i annonserna att du vill ha hyresgäster som rider och tränar varje dag? Men jag kan iofs ha missat det.

Hur som helst verkar det som om i har olika uppfattning om vad som är det bästa för hästen. Jag väljer bort skrittmaskin och solarium till förmån för stora (och då menar jag större än de du har) hagar samt helst mindre kollektivt för att istället kunna lägga min tid på hästen.

jag har läst samtliga inlägg i denna tråd och undrar varför man måste diskutera så mycket kring detta med hagar och hur folk rider sina hästar, alla får väl ha sin åsikt och man måste ju få tycka som man vill, det är ju inte hagar och ridning tråden handlar om! Ovanstående är dessutom ett personligt påhopp på att någon (vem du nu menar) inte har det du söker vilket är helt ointressant i denna tråd som jag förstod det handlade om att uppmuntra en trött stallägare och komma med tips om vad man kan göra för att förbättra situationen, eller har jag missuppfattat?
/louise h
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 692
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 939
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: yamyam
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 010
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp