Bukefalos 28 år!

TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Mja, en "trött" stallägare ser jag mig inte som men det kan ju kännas något uppgivet ibland. Men det finns ju roliga stunder oxå! det får man inte glömma!
Passar på att tacka för alla tips och engagemang hittillls, är jättetacksam för det!!
Funderar för fullt på allt som sagts... det känns roligt att så många tycker det vi har verkar bra och jag hoppas mina hyresgäster någon gång ska inse de positiva sakerna före de negativa, det vore trevligt.
Sak börja tänka mer på vad jag behöver själv än jag gjort tidigare, även om hyresgästernas behov är viktigt också =O)
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

ojojoj, letar du efter nya hyregäster eller? ;D ;$
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Som uthyrare av stallplatser kan man aldrig nånsin vara alla till lags !

Välj vad du tycker att du vill förknippas med när det kommer till hästhållning m.m., sen kör du den linjen rakt av mot alla... vissa kommer att tycka att det är kanon hos dig och vissa kommer att tycka att det är pest.

Den senare kategorin kan man säga åt att söka ny stallplats :cool:

Jag tror att man måste göra så för att kunna behålla sin mentala hälsa, i vart fall det som är kvar av den.

Och när det känns FÖR eländigt får man gå in till nån trevlig häst ett tag så man blir påmind om varför man egentligen har stall...
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

hos oss är det tvärt om, jag hyr in mina hästar och det är stallägaren och dennes ungar som är så förbaskat slarviga. Det ligger spadar, hinkar, borstar och allt annat du kan tänka i stallgången, tillsammans med fyra dagars utspillt hö................
Nu har jag tröttnat på att städa efter dem, och att familjens barn lever jä......inne i stallet.
Nu ska jag hålla truten och inte städa mer:crazy:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jag har en stalldel på en stor anläggning.
Stalldelen har 4a boxar och sept/okt & ½ nov stod min häst själv i stallet och sen kom det en ponny i mitten på nov och sen en häst i mitten på dec.
Alla andra på anläggningen tyckte jag var knäpp som hade det tomt i stallet men jag resonerar som så att hellre att jag har tomma platser än att ha idioter i stallet.

Jag har just nu stallet fullt men har inte min egen häst där men är i stallet 1-2ggr/veckan o kollar läget. Jag kräver vädligt lite, har dock några grundregler.
# plocka undan/i ordning efter dig
# Lås alla utrymmen, släck uppe/nere och sopa när du lämnar stallet.
# håll snyggt utanför, dvs kratta när det behövs etc.

Det är inte mycket tycker jag men ofta kommer jag och det både lyser och är olåst när ingen är i stallet.
Fick tillslut ta till hot och säga att om det inte sköts med låsning så får dom skaffa egna skåp att ha sina grejer i (dvs släpa på sadlar och grejs upp för vår "självmordstrappa" och att jag måste höja hyran med 100-200kr/månad för elkostnadernas skull om dom inte släcker, drar ut aggregatet etc efter sig.

Det funkade :D för nu har det vart både släck och låst alla ggr jag vart där
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Ja, det här med att vara "hård" eller "sträng" mot hyresgästerna fungerar inte alltid tycker jag, jag kan säga tll vissa orderntligt men de har svårt att förstå vad det egentligen handlar om, ex om jag säger att "vill du vara lite mer noggrann med att sopa och släcka/stänga efter dig så vore jag tacksam" så är det i flertalet fall så att de tar detta personligt och jagkan inte förstå varför egentligen. Det är väl så att man kommer åt en öm punkt och då blir de sura på mig istället för att bara göra det som krävs av dem och så är allt frid och fröjd.

Men visst, kunde man välja sina hyresgäster helt och hållet är det många jag skulle vilja byta ut men man måste ju se till ekonomin också och nog så viktigt är att stallet drivs tillfredsställande, jag står också hellre med ett par tomma boxar än att ta in "fel" sorts hyresgäst men i längden är det nog ekonomin som styr tyvärr.

Som jag tidigare sagt i denna tråd funderar jag om jag ska hyra ut en hel stalldel med 10 boxar till någon med egna hästar och som inte bedriver inackordering, hittar jag bara rätt person tror jag mer på detta koncept då denne kommer att få sköta sitt själv, jag sköter mina egna och sedan kan man samarbeta med vissa saker.
Vad tror ni om det?
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Det tror jag skulle funka! Det är mycket lättare att hitta EN människa man "klickar" men och har ungefär samma syn på hur hästar och stall ska fungera.

Med tanke på hur du beskrivit din anläggning tror jag inte det borde vara nåt problem att hitta nån vettig människa att hyra ut en del till. Kanske dock kan vara svårt eftersom delen är på 10boxar (inte så många som har 10 hästar själv kanske) men tävlingsryttare finns ju iofs och om inte annat kunde ju din hyresgäst isf hyra ut några av "sina" boxar och därmed ta ansvar för dom hyresgästerna så slipper gnället.

Mitt stall kostar mig inte så många hundralappar i månaden och det är ju inget jag lever på, när stallet är fullt betalar inkomsterna utgifterna på stallet och så gott som alla kostnader för min häst.
Så jag tjänar igen på det :angel:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Det tror jag skulle funka! Det är mycket lättare att hitta EN människa man "klickar" men och har ungefär samma syn på hur hästar och stall ska fungera.

Med tanke på hur du beskrivit din anläggning tror jag inte det borde vara nåt problem att hitta nån vettig människa att hyra ut en del till. Kanske dock kan vara svårt eftersom delen är på 10boxar (inte så många som har 10 hästar själv kanske) men tävlingsryttare finns ju iofs och om inte annat kunde ju din hyresgäst isf hyra ut några av "sina" boxar och därmed ta ansvar för dom hyresgästerna så slipper gnället.

Mitt stall kostar mig inte så många hundralappar i månaden och det är ju inget jag lever på, när stallet är fullt betalar inkomsterna utgifterna på stallet och så gott som alla kostnader för min häst.
Så jag tjänar igen på det :angel:


Jo, det skulle nog kunna gå att hitta en person som vill ha flera boxar, problemet är bara att det inte är så många som är beredda att betala samma pris per box som vi får in i dagsläget med hyresgäster. En person som har fler hästar vill ju hitta en så billigt stall som möjligt och det kan jag inte påstå är det jag eftersträvar från mitt håll, jag behöver ju få in pengar till att driva anläggningen med underhåll och alla andra kostnader.
Men jag får kanske sätta ut en provannons efter sommaren så får vi se vad det dyker upp för svar :bump:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Det låter ju vansinnigt att de vill att du ska bygga ridhus, fråga om de själva vill spotta upp 500000-2 mille:smirk:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Guud, den som hade ett eget SOLARIUM till sin häst, då skulle man ju vara i himlen!! I jämförelse med det stallet där jag står (där det är hyresgästerna som gör allt i princip. Fast hyran är låg så vi gör det utan att klaga) så låter ju ditt som nåt paradis för hästar. Jag tycker dina hyresgäster ska tänka på vad de har och jämföra med hur andra kan tänkas ha det. :)
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Driva inackorderingsstall kan nog vara bland de hemskaste som finns. Jag har på det ena eller andra sättet åkt på att driva ett en gång i tiden (det var INTE självvalt) och fy fabian säger jag bara!

Jag som hyresgäst är just nu mkt latare än vad jag brukar vara. Normalt så hugger jag i och så länge man får det som man kom överens om så är jag nöjd. Dvs så länge ponnyn har det bra.

Men huga!

Jag skulle sålla noga och ha en prövoperiod på typ tre månader.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

KL

Den här tråden är inte speciellt inspirerande för den som funderar på att investera i gården och starta upp inackorderingsverksamhet:( :crazy:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Men det är ju bra att veta vad man ger sig in på. ;)
Jag funderar själv på inackorderingsverksamhet och med en sådan här tråd får man upp ögonen för mycket man inte tänkt på.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Men det KAN bli bra.

Börja med en ordentlig marknadsundersökning. Dvs vad letar folk efter just där du tänkt starta din verksamhet.

Sen åker du runt till alla stall i närheten och tar reda på vad som är bra och dåligt med de stallen. Rutiner, praktiska lösningar osv.

Sen börjar du med din verksamhet, är MKT noga med att reglera A L L T i kontraktet så att det inte kan bli några missförstånd.

Och så tar du inte in första bästa utan prata mycket, visa hela gården, förklara tanke och allt.

Jag har haft JÄTTEkul i många av stallen, i första hand de som styrs med järnhand. Det måste vara solklara regler om allt och mkt få eller inga undantag.

Och se till att alla har plats att förvara sina grejjer, det är mkt lättare så. Även om du behöver bygga till. För annars kommer det ligga saker överallt. Mockredskap etc ska ha tydligt MÄRKTA platser där de ska ställas tillbaka (ha ett gäng i reserv på låst ställe) osv osv.
 
Senast ändrad:
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Det är väl så det är att ha ett inackorderingsstall? Folk har alltid åsikter hur det än sköts. Det är nog bara att acceptera det eller börja ägna sig åt något annat.
Det är nog också så, vilken verksamhet du än gängar dig åt. Är du lärare är det alltid någon förälder som klagar, är du kassabiträde så kommer det alltid någon missnöjd kund, är du brandman är det alltid någon som blir arg för att katten inte kom ner snabbare från trädet eller vad det nu kan vara, är du telefonförsäljre finns det alltid människor som är otrevliga och slänger på luren, är du fotograf är det alltid någon som är missnöjd med dina bilder, är du författare är det alltid någon som är sågar din bok. Ja, listan kan göras lång.
Vad jag tror det handlar är att ha så pass mycket kunskap så att man alltid kan bemöta de saker som rör ens egna beslut med fakta. resten tycker jag inte att du behöver bemöta (ex klagomål ang stallpass).
Var noga med var du tar in för hyresgäster! Det kan vara värt att låta en box stå tom några veckor om man kan få in en bra person, istället för att ta in första bästa.

Jag stod en gång i ett stall där ägaren så fort man frågade om något vände taggarna utåt och tyckte att det var vårat fel att hon hade mycket och göra och var trött (därmed inte sagt att du gör så). Det blir bara värre om man som hyresgäst får höra det för det var inte vi som valt hennes situation (att vara stallägare) utan det hade hon ju gjort helt själv.

Du väler din egen situation och hur du bemöter dina kunder. Det är likadant som med barn och djur - det gäller att sätta gränser, även för hyresgästerna! För att kunna sätta gränser måste man vara väl medveten om hur man själv vill ha det...

Lycka till!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 692
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 943
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: yamyam
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 010
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp