Bukefalos 28 år!

TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

F

Flying A

Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar verkligen tröttna på att driva en verksamhet efter bästa förmåga och där jag lägger ner mycket energi och pengar för allas trivsel och det enda man får tillbaka är hyresgäster som bara vill ha mer och mer och aldrig är nöjda eller glada:eek: Hur långt ska man egentligen gå för att få sina hyresgäster att någon gång säga "Tack" för något eller bara vara positiva och trivas med att komma till ett välordnat stall och ha en trevlig stund med sin häst.

Jag driver alltså ett stall nära stockholm, och det har jag gjort de senaste 7-8 åren (jag är 30 år gammal) vi har en jättefin anläggning med bra förutsättningar, solarium, skrittmaskin, alla bekvämligheter i stallen som är ganska nybyggda, hagar och bete och ridvägar och ridbana. Stallet drivs helt av mig vilket gör att hyresgästerna inte behöver organisera något alls, den enda arbetsinsatsen de ska göra är att ta ett utsläpp eller ett insläpp i veckan, resten ingår. Foder och strö kan de köpa av mig direkt om de vill alt. individuellt. Stallet ligger mycket bra till kommunalt.

Jag är genuint intresserad av hästar och har alltid varit, jag har tävlat SM i både fälttävlan och hoppning och rider just nu på MSV nivå på stor häst i hoppning och är mycket aktiv med träning och ridning/skötsel av min egna hästar.

Varför jag börjar tröttna? Jo, därför att jag upplever att mina hyresgäster aldrig blir riktigt nöjda. Trots att jag alltid är vänlig och tillmötesgående och försöker ordna med det de efterfrågar vilket kan vara ex vinskydd i sommarhagarna, bättre ventilation i stallet, skötselplatser utöver det vi har, billigt foder (eftersom ingen verkar vilja satsa på kvalitet före priset), vi byggde ett nytt stall nyligen då det fanns efterfrågan på kallstall, vi har skaffat skrittmaskin och solarium till stallet osv. Detta kanske inte låter så mycket men det blir mycket pengar och engagemang i längden som liksom aldrig får något egentligt resultat.

Jag börjar undra om de är för bortskämda? Jag är själv ganska bestämd av mig vilket gör att kollektivet i sig fungerar mycket bra och det är alla nöjda och införstådda med vad de ska göra, vi har inga direkta konflikter i stallet och många har stått här i flera år, upp till 6-7 år.

Ändå klagar de på en massa småsaker hela tiden, det tycker att det är jobbigt att ta in och ut hästarna när de har sina pass, de tycker det är jobbigt att väga hösilaget varje dag, de blir irriterade över att de inte får slänga sopor som de vill (vi har sortering på detta) och att de måste städa efter sig och hålla rent och snyggt. De ville gärna ha skrittmaskin och solarium men när det bäl finns så vill de inte betala för att använda det, trots att jag alltid står för inköpen. Det är så larviga saker det handlar om egentligen men för mig blir det trist att i längden bara höra en massa negativa saker som respons på det jag gör.

Och sedan kommer de och frågar mig om vi inte ska bygga ridhus!?! Men de vill inte betala mer för det! Ha! Om folk kunde använda sitt sunda förnuft någon gång så förstår väl vem som helst att det kostar att bygga ridhus och att sedan driva det + att man ska betala av ett stort lån i en massa år. Vi har idag en kallhyra som är billig i jämförelse med andra stall och i jämförelse med vad våra hyresgäster och vårt stall har för förutsättningar.

Ni som driver stall, hur har ni det i era stall, samarbetar alla och är de någon gång tacksamma för vad ni gör? Hur får man folk att vara glada för det de har? Jag menar, om de inte trivs eller gillar det upplägg vi har då kan de väl flytta då tycker man.

Ursäkta det låååånga inlägget, var tvungen att skriva av mig!
Vore tacksam för svar! :)
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Sådana är de, hyresgästerna.
Även på bostäder.

Jag har löst det genom att sätta hyran så lågt att det vore oförskämt att klaga.
Men de klagar ibland ändå.
Det är bara att stålsätta sig och slå dövörat till.
Eller välja hyresgäster som man trivs med.

En gång när det var mycket gnäll, så visade jag upp en ekonomisk kalkyl.
Det hjälpte ganska så länge faktiskt.

Man kan ju osorterade sopor, men det kostar ju mycket mera.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Släng ut dom!!!
Herregud jag kan flytta dit istället skulle krama dig varje dag om det var så bra. Lite långt att åka varje dag visserligen.

Du måste börja sätta ner foten det är du som bor där du ska aldrig behöva tillfredsställa andra, de ska bara le och vara glada. De kan inte komma med sånna sjuka krav!!!
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Men det låter ju inte klokt, är det verkligen vuxna människor?
Skulle vara toklycklig om jag fick ha min häst i ett stall som ditt. Och jag håller med dig; är man inte nöjd med det man har får man väl flytta?
Hästmänniskor är verkligen ett knepigt släkte :crazy:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Halloj, tack vad kul att ni svarade!
Skönt att höra att jag i alla fall kanske har lite rätt då. :bump:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jag har helinackorderade gäster och dessa tycks tro att det innebär att man inte lyfter ett finger ö h t... dvs man sopar inte ens stallgången efter sig och det kan gå dagar utan att man ens tittar på sin häst.:(

I min värld så innebär helinack att jag fodrar, mockar, släpper in o ut, byter täcken. Det innebär INTE att jag ska sopa efter alla lortgrisar, att jag ska sopa och plocka upp grejer o sadelkammaren, att jag ska behöva säga till när de måste tvätta sina skitiga täcken därför att de i princip inte går att hantera längre, att jag måste vara den som ringer och talar om när hästen har en tappsko, har feber etc etc. Jag tycker att det är beklämmande att man väljer att köpa häst och sen varken motionerar den, pysslar med den, visiterar den, om inte varje dag så näst intill, samt att man om man reser bort ser till att någon kommer och rider och pysslar med hästen.

Hur kan man sitta hemma en hel helg och inte åka ut till sin häst p g a att det regnar eller för att man har festat för mycket och inte gitter?

Ska man behöva göra en personlig intervju med blivande hyresgäster för att kolla om de har en sund syn på hästhållning?!
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Delvis knapplån...

Jag (tillsammans med mina föräldrar) driver ett litet stall där allt ingår förutom mockning och jag känner igen allt det ni beskriver.

Mitt stall är långt ifrån den klass TS beskriver, vi tyckte att vi lyxade till det när vi gjorde ett torkrum :smirk: men det är ändå samma problem. Man anstränger sig och lägger ner hela sin själ i att få det bra: sträcker & byter ut staket, dränerar och grusar grindhål, fixar torkrum, bygger om hagar efter önskemål osv. och ändå kommer det nya krav hela tiden.

Vi har lagt oss på den nivån Inte_Ung nämnde, nämligen så pass billigt att det vore oförskämt att klaga. Kan man tycka iaf. Hyran ligger idag så lågt att vi faktiskt sponsrar hyresgästerna. Ändå får vi nya krav titt som tätt.

Jag tror att man måste lära sig att våga stå för att man faktiskt lägger ner massor av tid och pengar på sitt stall och är det ngn som tycker det är för dyrt måste man våga vara hård och visa att då är det bara att flytta för här kostar det vad det kostar.

Att visa upp en kalkyl på vad hyresgästerna faktiskt kostar tror jag är smart!

Om man står på sig, vågar ta betalt, tar åt sig av det postivia som sägs, lyssnar på det negativa utan att gräva ner sig i oskälig kritik så tror jag att man kommer ganska långt!
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

hej hej!

Låter inte bra det du skrivet.
Någon måtta får det väl vara!

Vi (mest mamma) Har ett inackorderingsstall i nyköping.
Det är inte lätt och man hinner tröttna på folk hundra gånger om
innan de ens har sagt vad de tycker.

Vi har ett stall med 15 boxar och har nyligen byggt ett utestall
precis intill med 6 boxar. Vi har stora hagar men eftersom det blir fler
och fler hästar börjar hagarna ta slut (problem). Flockarna får ju
inte bli för stora. Vi har en vallack hage/ en stohage / en hage med små ponnyer. Från början hade vi bra en med ston och en med vallacker. Dessutom erbjuder vi sommarbete till alla hästarna.

Vi har nyligen byggt en bana, ganska stor. (tror 30*60)
Det är skrittavstånd till ridanläggning med två ridhus, utebanor
och terrängbana.
Vi har även andra ridvägar i närheten som går att nyttja.



Man kan bli trött på mindre, men hyresgäster/hästmänniskor..
Finns det nåt värre?

:cool:


Jag skulle då inte klaga om jag stått i ditt stall. Verkar mer än perfekt!:d


Hoppas att du står ut ett tag till! Det löser sig.
Det är bara att få dom att förstå hur dyrt det är.
Jag vet vad det kostar. Det är inte billigt.

Jag är mkt imponerad av din anläggning. :D
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jag kan flytta till dig istället :D Det verkar ju super bra på din beskrivning! Jisses vilka bortskämda människor och klaga över några insläpp och utsläpp! Säg till ordentlig och passar det inte dom så får dom flytta helt enkelt.
Lycka till!
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Hej
Stå på dig, folk verkar ibland tro att det inte är något jobb med hästar och deras skötsel. Allt ska sköta sig själv ingen vill lyfta ett finger i onödan. Att ha egen häst kostar både tid, pengar svett och tårar att ha eget stall kostar ännu mer. Dina hyresgäster borde vara mer tacksamma eller kanske skaffa ett eget ställe och känna på hur det är att vara bunden året om i alla väder och sköta en anläggning själv.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Säg ifrån och sluta lyssna på allt gnäll.

Sätt upp en lista där de kan skriva upp saker som gått sönder, det är det enda de behöver meddela dig.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

jag tror tyvärr många av oss hyresvärdar känner igen sig i din beskrivning.
självklart skall man lyssna på sina hyresgäster, men smågnället måste man försöka sålla bort för sin egen skull. och tänka på att inte ta gnället som personlig kritik.
jag tror att hur mycket man än investerar/fixar blir de aldrig helt nöjda. de höjer kraven hela tiden. och det såklart, man vill ju hela tiden förbättra! fast som hyresvärd ser man ju tiden och pengarna på ett annat sätt. det är ju inte bara...
fast flera av våra hyresgäster säger faktiskt tack och ger positiv feedback om vi gjort något bra:) .
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Ja, jag har hört från många jag känner till att det alltid är så här i stallen på ett eller annat vis, det är trist faktiskt men å andra sidan förekommer nog fenomenet inom flera branscher än denna kan ju trösta sig med.
Det gäller ju också att anstränga sig för att tillmötesgå olika typer av personer, annars kommer man ingenstans, och det problem som ofta uppstår är precis detta som jag känner att man kanske tilmötesgår för mycket.

I början när jag drev detta stall kände jag mig ständigt irriterad över hur slarviga alla var, jag tyckte det var helt makalöst hur de kunde missköta sig så mycket och på den tiden var det verkligen ingen ordning här. Men åren har gått och med den har en viss erfarenhet infunnit sig och idag ser jag annorlunda på vad som är viktigt och inte och kan hantera dessa olika personer mycket bättre.

Jag ska väl inte påstå att det är riktigt stora problem vi har, men samtidigt vill man trivas själv också både med "jobbet" och sina kunder då i detta fall och när det blir mycket gnäll är det inte alltid så lätt att bara ignorera det, man vill ju att allt ska vara bra.

Till saken hör också att jag själv sedan länge är van att ta hand om mina egna hästar dagligen och de som står hos oss är till hälften sådana som bara kommer ut och mockar och knappt tittar till hästen och bara det bidrar ju till att man upplever dessa personer och deras värderingar som lite oseriösa.

Personligen skulle jag nog inte välja att ha helinackordering då det är så vanligt med just det fenomenet att ägaren inte tar hand om sin häst när allt ingår.

Jag har lite vaga planer på att hyra ut hela stallet till en person istället som har egna hästar och sköter sig själv. Jag tror det kunde underlätta saker och ting.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Hej. Jag befinner mig på andra sidan om kontraktet och är en av dem som har min häst inackorderad (inte hos dig). Från de stall där jag har stått genom åren har jag lärt mig att vissa hyresgäster gruffar litegrann av gammal vana och att det inte alltid är riktat mot stallchefen. Genom att vara tillmötesgående mot några, genom att installera solarium, skrittmaskin eller liknande, så går du kanske emot andra, som får högre hyra. Det gillar de naturligtvis inte. Och de som ville ha investeringen hoppas förstås att alla ska vilja vara med och betala, annars blir det ju dyrare för dem att utnyttja det nya.

Det går inte att göra alla nöjda. Vissa vill inte betala för kvalitetsfoder och andra blir jättesura när det dammar lite. Hästarna är dina arbetskamrater och det är klart att du blir irriterad när du inte tycker ägarna gör det som den ska, men försök välja dina strider. I längden tror jag att du ska försöka driva din anläggning enligt DINA värderingar och ha den kvalitet på foder, den utrustning osv som DU vill ha, istället för att försöka göra alla nöjda. Så drar du till dej kunder som efterfrågar det som just DU erbjuder på din anläggning.

Ibland pågår det saker i livet som gör att man har dåligt med tid för sin häst. Genom att ha hästen uppstallad på en anläggning där hästen ändå får det som den behöver så kan man ändå behålla hästen, som säkert är väldigt viktig för personen. Jag har själv varit en av dem som under en tid bara åkte och tittade på min häst. Man känner sig inte särskilt stolt som hästägare men jag var sjuk och kunde inte bättre.

Försök tänka att hästen är en del av livet, inte hela livet, för de personer som har hästen hos dig, och skaffa dig tjocka öronlappar så du inte behöver lyssna på allt som sägs. Hittar du en kompanjon som har samma värderingar som du att hyra ut halva stallet till så kanske det kan vara en bra idé men ett sånt samarbete har andra problem som du i så fall får lösa ;)
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Hej
Stå på dig, folk verkar ibland tro att det inte är något jobb med hästar och deras skötsel. Allt ska sköta sig själv ingen vill lyfta ett finger i onödan. Att ha egen häst kostar både tid, pengar svett och tårar att ha eget stall kostar ännu mer. Dina hyresgäster borde vara mer tacksamma eller kanske skaffa ett eget ställe och känna på hur det är att vara bunden året om i alla väder och sköta en anläggning själv.


du tog orden ur min mun...

dock är vi ju inte alla lika... för vissa här hästen en rolig hobby, för andra är det livet... och man väljer ju stall därefter...
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Hej. Jag befinner mig på andra sidan om kontraktet och är en av dem som har min häst inackorderad (inte hos dig). Från de stall där jag har stått genom åren har jag lärt mig att vissa hyresgäster gruffar litegrann av gammal vana och att det inte alltid är riktat mot stallchefen. Genom att vara tillmötesgående mot några, genom att installera solarium, skrittmaskin eller liknande, så går du kanske emot andra, som får högre hyra. Det gillar de naturligtvis inte. Och de som ville ha investeringen hoppas förstås att alla ska vilja vara med och betala, annars blir det ju dyrare för dem att utnyttja det nya.

Det går inte att göra alla nöjda. Vissa vill inte betala för kvalitetsfoder och andra blir jättesura när det dammar lite. Hästarna är dina arbetskamrater och det är klart att du blir irriterad när du inte tycker ägarna gör det som den ska, men försök välja dina strider. I längden tror jag att du ska försöka driva din anläggning enligt DINA värderingar och ha den kvalitet på foder, den utrustning osv som DU vill ha, istället för att försöka göra alla nöjda. Så drar du till dej kunder som efterfrågar det som just DU erbjuder på din anläggning.

Ibland pågår det saker i livet som gör att man har dåligt med tid för sin häst. Genom att ha hästen uppstallad på en anläggning där hästen ändå får det som den behöver så kan man ändå behålla hästen, som säkert är väldigt viktig för personen. Jag har själv varit en av dem som under en tid bara åkte och tittade på min häst. Man känner sig inte särskilt stolt som hästägare men jag var sjuk och kunde inte bättre.

Försök tänka att hästen är en del av livet, inte hela livet, för de personer som har hästen hos dig, och skaffa dig tjocka öronlappar så du inte behöver lyssna på allt som sägs. Hittar du en kompanjon som har samma värderingar som du att hyra ut halva stallet till så kanske det kan vara en bra idé men ett sånt samarbete har andra problem som du i så fall får lösa ;)

Tack för många kloka ord.
Ville bara tillägga att hyran inte höjdes alls trots att skrittmaskin och solarium tillkom, skrittmaskin och solarium är tillägstjänster som de som vill nyttja dessa betalar separat för.
Egentligen så lägger jag inte så mycket energi på att engagera mig i huruvida de andra rider eller tittar på sina hästar eller inte men ett exempel som jag absolut inte gillar är under betesperioden (när de flesta hästar går på bete här dygnet runt) när det kan gå 1 månad utan att ägaren kommer ut och ser till hästen - det är fel!!!
Varför ska man ha häst då? Det kostar ju ändå mycket pengar....

Du skriver att om man hyr ut en stalldel till endast 1 person som har flera hästar, vilka problem menar du brukar dyka upp då? Har du någon erfarenhet av detta? Tar gärna emot tips i så fall.
Vi har idag ett detaljerat och korrekt kontrakt och det tänkte jag fortsätta med, jag driver också denna verksamhet vitt genom mitt företag så jag känner inte att det skulle bli några problem på den fronten. Men tipsa gärna som sagt om vilka problem som kan dyka upp då så kan jag fundera lite över det med :bow:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

det finns ju ett ordspråk som säger mycket vill ha mer :crazy:

tycker ni stockholmare :p är en aning finurliga
SOLARIUM :confused:
ursäkta frågan men används den av HÄSTEN eller hästägaren???

jag är oxå en av dom som står på andra sidan hyreskotraktet, visst kan jag oxå vara :devil: gnällig när det gäller vissa saker nu gäller det inte hagar utan andra problem som kanske i nuläget är svåra att lösa (instruktörer mm)
men vi har personal som sköter ut/insläpp mm under veckorna.
men nå vi som privatägare ÄR slarviga när det gäller tillexempel lån av utrustning (står på rid skola ) att folk glömmde adressen :angel: :angel: då vart det tvär stopp alltså inge mer utlåning av grejor så löstes det, en annan grej var och ÄR städning av tomma boxar spolspiltan och stallgången jo då låstes det tomma boxarna och spolspiltan oxå tills man lärde sig att städa.
jag tycker personligen dina hyresgäster ligger på någon form av dagis nivå så då får du vara dagis fröken :D
TA och skriv en lapp och smäll upp om VAD som är acceptabelt och inte i DITT stall dom som INTE köper det kan ju då börja leta ny stall plats hur lätt det nu är i stockholm:crazy:
be dina hyres gäster komma med egna förslag vad som behöver förbättras och vad dom själv kan bidra med
ridhus ?? kan ni inte hyra ett i hop alltså in åker ett gäng dit och tränar.
några förslag i alla fall
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jo då, hyresgäster är nog så där ung. Börjar man hjälpa dom extra med något så blir det bara mer och mer. Givetvis utan betalning. :smirk: Men själv får man ingen hjälp fast man har 4 hästar.
Jag försöker också se till att få ett billigt hö och halm. Men det klagas ändå ibland. Dom tar mer än dom har betalat för ibland märker jag när jag matar. Vi lägger i höet i påsar vid respektive box. Vi ska hjälpas åt med att ge vatten i hinkar vid hagarna. Oftast byter bara hyresgästen sin hink där dennes häst går. Om dom ens gör det ibland. Bryr sig inte om ifall det är fryst vatten i dom andra. :crazy: Och då går jag varje morgon och sätter ut hinkar i hagarna. En till två ggr per dag fyller jag på i hinkarna för att det ska vara ljummet eller iaf inte fryst hela dagen. Sopar gör många bara vid sin boxdörr. Fråga mig inte varför. Om dom är här när vi ska släppa in så händer det oftast att dom säger hej då och åker. Hjälper inte ens till att släppa in sin häst. Mycket märkligt tycker jag. En hyresgäst satt kvar i bilen en söndagmorgon och väntade på att min dotter skulle släppa ut alla 10 hästarna inklusive hennes egen innan hon gick ut ur bilen. Då var det 6 hästar som skulle ha täcken så det tog ung 45 min innan hon var klar med utsläppet. Jag har satt upp regler som ska följas men ingen bryr sig. När det är matdags så vill jag ha hjälp med att mata hästarna när dom ändå är där. Det är inte många som släpper det dom har för händerna och hjälper till. Och gör dom det så är det oftast bara i början när dom är nyinflyttade. Tyvärr, blir dom lata. Dom tänker ju att dom betalar ju för allt. Men det är fel. Allt ingår inte. Om man ska åka bort (händer väl en gång om året om ens det) så får man fråga om dom har tid att mata en gång. Ibland går det bra men ibland knorrar dom att det går inte alls ska äta då eller så. Och jag som har mina tider dygnet runt kan aldrig åka bort mer än högst mellan lunch och eftermiddagshöet. Alltså kl 12 och 16. Hade jag inte haft inackorderinar hade jag nog haft hö ute dygnet runt. Tänk att slippa tiderna att passa. Skulle verkligen vara skönt. Men tyvärr så måste jag ha iaf 3 inackorderinar som jag har nu eftersom dom hjälper ju till att betala mina hästar nu. Så är det.
 
Senast ändrad:
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

I sthlm finns det rätt gott om stallplatser numer.
Särskilt i krokarna där Flying A håller till.

Solarium har vi också i mitt stall, fungerar som värmekameror och ger hästen avslappning i form av värme över ryggen, hals och rumpa.

Perfekt på vintern när korthåriga hästar inte kan stå utan täcke annars och låta pälsen luftas.

Att hyra ut till en person gör att problemen koncentreras till en person. Det kan vara tuffare och bli större dispyter när det är samma två personer som gnäller på varandra.

Det bästa sättet att få slut på gnället är att vänligt men bestämt markera att så här är det och gnäll inte hjälper.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jag tror inte på att man som stallägare alltid bör gå sina hyresgäster till mötes i alla frågor. Det går inte att vara alla till lags samtidigt.
I det stall jag står uppstallad i är stallägarna så måna om att alla ska få påverka och bestämma och då blir det bara en soppa av alltihop när det är så många viljor. Saker och ting ändras från dag till dag och det blir väldigt rörigt och osäkert.

Bättre är om stallägaren har sin egen linje och filosofi på hur hästhållning och stallskötsel ska se ut och se till att ha hyresgäster som delar den synen.

Gör man investeringar som stallägare ska dessa vara för stallägarens egen skull och inte för hyresgästernas i första hand.

"Det här stallet erbjuder det här och det här, är ni ute efter andra faciliteter så finns det andra stall som kan erbjuda det."

Hyresgäster får man förr eller senare ändå och då är det väl kanske bättre att ha sådana som passar in redan från början istället för att ändra rutinerna till att passa hyresgästerna? För nästa hyresgäst kan ha andra åsikter och ska man då ändra igen?
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 692
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 943
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: yamyam
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 010
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp