Bukefalos 28 år!

inackorderingsvärdar!

L

lantlollan

Vi ska börja ta inackorderingar på kallhyra och har börjat knåpa på ett kontrakt så smått. Är det vanligt att det skrivs kontrakt? Har ni tips om vad man ska tänka på när man startar en sån här verksamhet? Vilken hyresnivå ska man lägga sig på? Vi har lagt ner mycket pengar på att få iordning stall, hagar och ridhus. Bara räntorna på uppbyggnaden blir 700 kr/box/månad - och då är inte försäkringar, el, gödseltömning m m inräknat! Momsen är heller inte pålagd!
 
Fan det är bara förlust med inackorderingar, dom bara förstör ;) Att hyra ut på kallhyra är en ren förlustaffär anser jag iallafall. Dels för att man inte kan ta ut hur mycket pengar som helst i kallhyra eftersom inget ingår och blir det för dyrt vill ingen stå där.

Det enda man kan tjäna pengar på (om man nu tjänar några ören) så är det att hyra ut på fullskötsel och sälja sitt egna skördade foder till inackorderingarna lite dyrare.

Visserligen tjänar man inte så mycket pengar ändå för det är mest en massa jobb (vilket man iof slipper vid kallhyra) men andra människor är inte rädda om andras saker och det är mycket som går sönder och skall lagas.

Ja det är min erfarenhet, efter 2 år slängde jag ut alla inackorderingar och lät boxarna stå tomma å gud va skönt det blev :D
Jag hyrde ut på helinackordering och tog 2400 i månaden och då ingick allt 7 dagar i veckan och där fanns alla bekvämligheter för ryttaren oxå, det var i skåne.
 
Dere burde ha kontrakt. Uansett!! Få med ALT i kontrakten. Hva dem kan forvente at dere skal stille opp med og hva de er meningen at dem skal følge selv. Også når hyran skal betales inn, depositum og uppsägningstid.

Jeg hyrer selv ut platser der hvor hø, kraft, fodringer på veckodagerna og utsläpp er inräknat. Kallhyra tror jeg det er myyyye mindre penger i. Ridhuset borde dra upp rejält!

Det blir sikkert jettebra, er jettekul at ha eget stall :)

Lykke til!
 
Det är väl olika inakorderingar förstås......
Är själv inackorderad, och jag får nog säja att jag sköter mer i stallet är värden själv!
 
2400! Billigt.
Har gett betydligt mer än så för fullskötsel men det var ju i Stockholmsområdet.
 
Själv har jag eget stall och har aldrig varit inhyrd, jag har heller aldrig haft inhyrningar. Skulle jag ha inhysing
fick de betala en bestämd summa och då ingår boxen, strö, stråfoder, havre och mineral. Jag fodrar och släpper ut, mockar och tar in, samt tar nattfodringen vardagar, så hjälps vi åt på helger. Jag "ser över" hästen så fort jag hanterar den - men ansvaret är ägarens. Jag skulle absolut ha ett kontrakt.

En bekant till mig menar att ett kontrakt och att från början ha redogjort för vem som gör vad, är bäst, så slipper man bök i slutändan. Och det kan man väl hålla med om?
 
Jag funderar själv på inackorderingar tids nog, och vad jag kommit fram till efter flera år i andras stall är att jag ska köpa in hö till alla, som alla måste köpa av mig. På så sätt är det betydligt lättare om hästarna går i samma hage på dagarna och får hö ute.
 
Håller med om att inte hyra ut på kallhyra! Det blir mkt mer strul med foderförvaring och hur du kan fodra hästarna, tex i hagen. Dessutom är risken att nån tycker att "mitt hö försvinner för fort" och börjar snegla om nån annan stjäl osv. :crazy:
En annan sak är att man ska ta betalt i förskott, inte kul om folk börjar släpa med betalningen. :)
De första åren hyrde jag in folk jag inte kände, men det tröttnade jag på och de sista åren had jag bara folk jag kände och litade på.
Kan man satsa på att ta hand om konvalecenter så är det smidigt, man slipper mkt spring... :)
 
Där jag står håller stallägarna med hö/ensilage samt spannmål, betfor och mineraler. Det finns en maxgiva grovfoder men det är fri tillgång på kraftfoder. Vill man ha annat kraftfoder än det som finns köper man det själv.

Jag tycker att det fungerar suveränt med gemensamt foder! Mycket lättare att förvara eftersom man inte behöver ha individuella förvaringsplatser, inga stölder, ingen som skyller på dålig lagringsmöjlighet om fodret skulle mögla...

Vi har faktiskt inga kontrakt (!), läskigt när man tänker efter, men däremot ca 15 års fungerande, juste verksamhet med muntliga överenskommelser som efterföljs! Rekommenderar dock att du skriver kontrakt!!!! (Massa utropstecken!)

Vad gäller hyran får du väl känna av marknaden lite då den varierar i landet. Tag så mycket betald du kan! Är det för dyrt får du inga inackorderingar, är det för billigt går du back.
 
Vi ska också ha inackorderingar i höst, men tjuvstartade lite redan i våras, vilket var ganska bra för man kommer hela tiden på nya saker som man måste fundera på :confused:! Men vi har också kallhyra, vilket passar oss bäst! Jag tar morgonfodring + utsläpp Mån.-Fre. sedan har vi ett rullande shema för resten. Hö/ensilage köper vi gemensamt. Kraftfoder köper man själv. Jag ser det här dels som en extra inkomst, eftersom jag redan har stallet/hagar/ridbana mm. för egen del, men dels så blir jag inte själv så låst, utan får hjälp med min häst.
Några saker att tänka på:
*Bor man precis bredvid stallet kanske man inte uppskattar en massa "onödigt spring". Be "gästerna" att slå en singnal i stället om det är något de vill.
*Om något går sönder, vad gäller? Om samma person/eller häst tar sönder samma sak tio gånger, ska jag köpa nytt varje gång?
*Uppsägning (från båda håll).
*Om man har olika åsikter, typ vad gäller hagar, in/ut släpp ridbana mm. Vem bestämmer?
*Jag har även gjort klart att om man inte kan ta tex. sin lunchfodring, så ring INTE mig i första hand bara för att jag bor vid stallet.
*Det bästa är ju om man inte är superberoende av inkomsten, utan att man har råd att tacka nej till folk som man är lite "tveksam" till
Det finns ju mycket annat att tänka på men det beror ju också lite på hur man själv har tänkt lägga upp det. Vi ska ha ett stallmöte nu innan insläpp, och då hoppas jag att jag kommit på allt man kan reta sig på... :D!
Det här är nog inget som vi kommer hålla på med i evighet,
men ett tag är nog helt ok. Mina inackorderingar är för övrigt trevliga och väldigt hjälpsamma, så jag tror det ska funka bra!
Mvh. Matten
 
Hej!

Jag betalar 2200 i sthm och gör mat och mockar, allt annat gör dom andra. Men vi har inget kontrakt, och det har varit mycket problem med vad som ingår och inte, och hur det ska ingå och vem som gör vad. Skriv absolut kontrakt. Enda anledningen till att jag inte har någon nu är för att stallägaren vägrade skriva ett. Förståeligt nu när jag vet hur hon funkar(ändrar saker hela tiden.) sov gott/ Lavinia
 
Vill du att jag mailar över vårt kontrakt i wordformat?

Det är ju lätt att ha ett att utgå från så är det bara att göra justeringar.
 
Snälla, snälla! Kan du maila kontrakt till mig också, är i behov av ett kontrakt mycket snabbt.
Vore mycket tacksam om du kan göra det :bump:
 
Du kan väl maila över ett kontrakt till mig också är du snäll?! :bow:
Så¨får jag se om jag gör något kontrakt också.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el...
2
Svar
38
· Visningar
2 745
Senast: starcraft
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 816
Senast: shia
·
Anläggning En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 866
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp