Inavelsgrad

Sv: Inavelsgrad

Du använder väl SKK Avelsdata för att räkna ut inavelsgrad i dina kombinationer! :idea:

Mina hundar har 0 eller väldigt låg inavelsgrad. Kullarna är jämna. Men vet vilka som är syskon i temperament och utseende. Variationer inom kullarna förekommer så klart, men man känner ändå att det är "samma" grund i dem. Tikarna har fått avkommor med andra hanar, men valparna präglas ändå till stor del av sina mödrar. Skillnaderna i kullarna går direkt att relatera till hanarna! Det är verkligen jättehäftigt! Man märker på kullarna precis hur hanarna har varierat. Sista tiken jag köpte hade jag god koll på både hanen och tiken vad de lämnat i tidigare kombinationer. Avkomman som jag fick blev precis som jag tänkt mig :D Nästan kusligt så bra det stämde!!

Ang 0% i inavelsgrad beror ju detta på hur man räknar. SKK har inte så många generationer i sin beräkning vilket ger en lägre inavelsgrad än om man använder tex Lathunden att räkna med.
Min ras, Berner Sennenhund, härstammar i princip från 5 individer på 50-tqlet så det känns fel att prata om 0% inavelsgrad där. Det är många raser som har en liknande situation.

Jag ska kolla min hund. Kan sätta mitt huvud på att det ligger för högt med tanke på hans stamtavla:(

Jaha, det var som jag befarade. 11,7% i inavelsgrad
Inte konstigt han är som han är:(
Kollade inte så långt bak när jag skaffade honom, men har blivit mer och mer misstänksam på hans betende. Så för ett halvår sedan kollade jag stamtavlan med fler led och så då samma hane dyka upp flera ggr. Men att procenten skulle bli så hög trodde jag inte.

Jaha, det var som jag befarade. 11,7% i inavelsgrad
Inte konstigt han är som han är:(
Kollade inte så långt bak när jag skaffade honom, men har blivit mer och mer misstänksam på hans betende. Så för ett halvår sedan kollade jag stamtavlan med fler led och så då samma hane dyka upp flera ggr. Men att procenten skulle bli så hög trodde jag inte.

Inavelsgraden behöver ju iofs inte ha ngt med beteendet att göra, om inte den återkommende hannen har dåligt temprament förstås.. Min farmor och farfar är kusiner men jag blev nästan normal ;)

Har inte träffat den hunden som både farfar, farmors far mfl
Men lite krik i skallen är han och det är ju klart att man tror att det är generna:angel:

Japp där håller jag med. Viss kompensationsavel. Eller det kanske inte kallas för kompensation? Men är det en tik med ett dåligt kors så ser jag verkligen till att hanen har ett korrekt kors.

Med kompetationsavel menar du kanske att man parar en lugn hund med en vild hund och så blir det lagom :angel: Jag träffade faktiskt på en uppfödare som skulle göra det och jag kunde faktiskt inte hålla mig utan blev spydig. Jag sa att: Ja eller så får du både och, och så blir ingen glad. Dvs. att hälften av valparna blir rädda och hälften vilda och cocco.
Tyvärr är det inte helt ovanligt att det avlas på det sättet
Men framförallt så vill man ju ha en tik med allt och så hitta en hane som också har det :D

Ja fast ofta får man ju koprommissa och chansa lite när det gäller avel och hoppas att den valp man behåller är den bästa:angel:

Du använder väl SKK Avelsdata för att räkna ut inavelsgrad i dina kombinationer! :idea:

Ja ,tur att det finns annars hade jag nog lagt ner projektet. Att hitta passande hane var mkt svårare än jag kunnat föreställa sig.

Att ta föl= en misslyckad individ= en missnöjd köpare:crazy:

Att ta valpar= 7-10 misslyckade individer= lika många missnöjda köpare:devil: :angel:

Ja fast ofta får man ju koprommissa och chansa lite när det gäller avel och hoppas att den valp man behåller är den bästa:angel:
Det resonemanget förstår jag inte alls... man vill väl att alla valpar ska bra? Målet måste väl ändå vara att hela kullen ska bli så bra att man i stort sett ska kunna välja vilken valp som helst och bli nöjd!
Kompensationsavel tror jag inte alls på... har jag en tik med någon brist så väljer jag en hanhund som inte är överdriven när det gäller den egenskapen/exteriöra detaljen, utan på en helt normal nivå.

Givetvis vill man att alla skall bli bra men givetvis vill man inte behålla en sämre valp för fortsatt avel.
Vill man avla vidare så är det ju gärna den bästa man vill ha.

Om man avlar en relativt liten ras till antalet och det finns problem i rasen med HD , autoimmuna sjukdomar, tandförluster och mentalasvagheter så kan det vara svårt att hitta den helt perfekta hunden med alla släktingar fria.

Mmm, familjen har redan en LH collie pojk. Men då jag har flyttat hemifrån funderar jag på att skaffa en egen. Så jobbigt att de är så dyra i inköp:(

Mm,jag går i KH-Collie tankar.:d Men jag har redan 2 hundar i slyngelåldern och 2 ligistkattungar och 3 hästar,så jag får allt vänta ett tag.:D

jag är inte medlem i skk, men någon här kanske vet vad inavelsgraden blir på en valp om pappan är halv-morbror till valpens mamma.
(Alltså valpens mormor och pappan är halvsyskon med samma mor)

blir det för hör procent?

OJ, såg nu att tråden är över 2 år gammal...:o

Vet att tråden är jättegammal, men tänkte att det var lika bra att skriva här istället för att skapa en ny.

Finns det någon gräns när det gäller inavelsprocenten, att om man överstiger en viss siffra så får man inte får regga valparna i skk tex?

Reglerna är lite otydliga egentligen, tycker jag. Det står klart och tydligt att parningar mellan mor/son eller far/dotter inte ska göras, heller ej helsyskon. Halvsyskon får man däremot para, och kusiner och en rad andra kombinationer.

Så rent tekniskt borde man ju få para upp till max 25%, eftersom dom inte tydligt skriver ut någon annan siffra som inte får överskridas. I teorin blir ju dom kombinationer jag nämnde ovan 25%, vilket självklart även kan bli mer om dom båda i sin tur var linjeavlade på båda sidor redan innan. Exempelvis så blir en parning mellan min hane och hans dotter 29%.

Jag vet om att det getts ut dispenser för sådana parningar, men jag vet inte vilka grunder man måste ha för att få regga då.

Jag har ju parat 0,0%, så du har så rätt i att det inte är så svårt.

Problemet sitter i vissa fall i ren feghet.. "Du vet ju inte vad du får" har jag fått höra.

Jag: Öhm :idea: Parar jag en xx med en xx, så får jag givetvis en xx :D

(tänkte i mitt stilla sinne: *doh pucko*)

Tycker avel rent generellt är rena rouletten även med kända föräldradjur! Och någon måste ju våga testa innan alla är släkt med alla.

Ska tillägga att även Focus, som är av en rätt liten ras (Beauceron), har 0,0%.

Problemet sitter i vissa fall i ren feghet.. "Du vet ju inte vad du får" har jag fått höra.

Nu vet jag inte hur det är med "dina raser", men när det gäller saluki så är det många som säger att det är mer osäkert vad man får. Det är ingenting jag tycker är konstigt alls, faktiskt, men det är för att det inom salukin finns en mängd olika typer och det kan då lätt bli så att det kommer ut något som inte ser ut som föräldradjuren om det längre bak i stamtavlorna finns hundar av olika typ. Sedan är det ju självfallet så att det går att hitta hundar som är obesläktade men ändå väldigt lika i typ, men det är svårt och dessa hundar har kanske någonting annat som gör att man absolut inte vill använda dessa i sin avel.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 229
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 316
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna... 2
Svar
37
· Visningar
4 040
Senast: Red_Chili
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på... 2
Svar
31
· Visningar
6 878
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka