Bukefalos 28 år!

Inavelsgrad

Sv: Inavelsgrad

Reglerna är lite otydliga egentligen, tycker jag. Det står klart och tydligt att parningar mellan mor/son eller far/dotter inte ska göras, heller ej helsyskon. Halvsyskon får man däremot para, och kusiner och en rad andra kombinationer.

Så rent tekniskt borde man ju få para upp till max 25%, eftersom dom inte tydligt skriver ut någon annan siffra som inte får överskridas. I teorin blir ju dom kombinationer jag nämnde ovan 25%, vilket självklart även kan bli mer om dom båda i sin tur var linjeavlade på båda sidor redan innan. Exempelvis så blir en parning mellan min hane och hans dotter 29%.

Jag vet om att det getts ut dispenser för sådana parningar, men jag vet inte vilka grunder man måste ha för att få regga då.
va :eek: får man para halvsyskon :confused:
det trodde jag var alldeles för nära släkt faktiskt.
 
Sv: Inavelsgrad

va :eek: får man para halvsyskon :confused:
det trodde jag var alldeles för nära släkt faktiskt.

Säger detsamma :crazy:

Det var faktiskt anledningen till att jag återupplivade tråden, hittade en tik med valpar nu som tidigare varit parad med sin halvbror vilket resulterade i endast en valp, men den är tydligen inte att leka med enligt folk som känner den:crazy::grin:
 
Sv: Inavelsgrad

Och jag känner till ett antal halvsyskonparningar som alla blivit otroligt bra, så jag tvivlar på att det är just därför som den valpen blev pucko. Om det inte är så att den är linjeavlad på dålig mentalitet, för då har den ju fått dubbelt upp av allt vid en sådan parning.

Jag anser att det behövs linjeavling då och då, för att bibehålla en homogen typ, men att utavel också är viktigt för att inte minska genpoolen alldeles för mycket. Allt detta beror också på både ras och typ av hund i mina ögon.
Halvsyskonparningar är vanligt utomlands, och brukar resultera i väldigt framgångsrika valpar. Det är dock viktigt att köra utavel med nästa, eller nästnästa, generation - för att få in nytt blod med jämna mellanrum.
 
Sv: Inavelsgrad

en kompis till mig har en tik vars halvbror och hon parade sig. ( de visste inte att tiken löpte)

de har samma pappa.
de hundarna verkar må bra iallafall, men jag tycker det låter väldigt nära släkt ändå
 
Sv: Inavelsgrad

Benjamin räknas som 0,0% enligt Avelsdata.
Piggy räknas som 0,8% enligt samma.
Monster har 7,6%.

Nästkommande hund kommer att vara 0,0%, och nästa kombination kommer att vara på någon procent, då valparnas farfars far är densamma som deras morfars far.

Jag gillar genomtänkt linjeavel, och kommer att fortsätta med det lite nu och då :)
 
Sv: Inavelsgrad

KL

Jag blev lite fundersam.

Om jag parar en hund med säg 5% inavelsgrad med en hund som även den är 5% själv men de två hundarna i sig är helt obesläktade.
Vad blir procenten för valparna då?
Enligt avelsdata blir det 0% men båda färäldrarna är ju fortfarande linjeavlade i sig och borde inte det utspela sig i procenten på valparna?
 
Sv: Inavelsgrad

är inte speciellt insatt, men har läst en hel del genetik under utbildningen, och människor och hundar skiljer ju inte på sig vad gäller nedärvningsreglerna så... :)

om du parar två obesläktade individer som själva är linjeavlade så riskerar du inte att dubblera exakt likadana anlag. valpen får ett anlag från vardera förälder, och eftersom dessa föräldrar inte är besläktade är anlagen olika -> bra för hundrasen genetiskt sett iaf. inavelsgraden blir alltså 0%.

men, tänker då vän av ordning: kan de inte få likadana anlag ändå? jo, det kan de, men sannolikheten att stora mängder av dna-et blir dubblerat är väldigt liten. Visst, bara en liten del av dubblerat dna kan räcka för att något ska bli fel, men statistiskt sett är risken ytterst låg.

säg nu att du parar din 0%iga hund med en annan 0%ig hund som kommer från samma linjer som din hunds föräldrar. DÅ blir det mätbar inavelsgrad på nya valpen, eftersom du nu igen gör en kombination med gener från samma "ställe".

nu är det ju så att, speciellt inom numerärt små raser, så är alla individer besläktade mer eller mindre och 0% "finns inte", går man tillräckligt långt bak i stammen så återkommer samma hundar, av förklarliga skäl.

men, som en grundregel: det är trevligt, genetiskt sett, att hålla så låg inavelsgrad som möjligt, det maximerar det genetiska utbudet för nästa generation.
 
Sv: Inavelsgrad

Tack för svar.

Ja det är ju så det verkar på avelsata, det gör mig dock lite brydd bara att båda föräldrarnas linjeavel "utsläcks" när man parar 2 obesläktade djur, jag trodde att den skulle synas på något sätt i valparnas procent.
 
Sv: Inavelsgrad

så lite så :)

men det finns ju inga anlag som dubbleras hos valparna, och det är det som inavelsgraden visar på. valpen kan ju bara få ett anlag från vardera förälder, så oavsett om föräldrarna har dubbla anlag för något (bra eller dåligt) så kan ju valpen bara få ett. och eftersom den andra föräldern har andra anlag (om än de också är dubblerade) så slutar valpen med två olika varianter på anlagen, hälften från mamman och hälften från pappan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 261
Senast: Hedinn
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 197
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp