Ingen att prata med

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir jag upplyst om en farlig risk så tänker inte jag chansa. Priset kan bli för högt.

Fast medicinska behandlingar är till för att lösa ett problem som är 100 procent närvarande. Så en risk på 0,1 procent eller mindre är 1000 gånger lägre.

Det blir ju annat om man istället kan förlika sig med situationen som råder, då är risktagandet onödigt. Om priset för en icke förändring är lågt, är det ganska rationellt att avstå.
 
Det är lite som vaccination, fördelarna överväger nackdelarna med stor marginal. Hellre en vaccination än gula febern eller mässlingen eller covid.
Fast det blir lite tokigt att jämföra psykofarmaka med vaccin. Dels för att man inte vet om det kommer fungera eller inte och för att biverkningarna är olika och har annan påverkan.
 
Fast det blir lite tokigt att jämföra psykofarmaka med vaccin. Dels för att man inte vet om det kommer fungera eller inte och för att biverkningarna är olika och har annan påverkan.

Naturligtvis, men poängen är att fördelarna överväger nackdelarna. Och att OM man får biverkningar så slutar man direkt. Eller som föreslagits att @Wille läggs in under tiden den sätts in för att hålla koll på eventuella biverkningar.

Det mesta man äter/tar har potentiellt allvarliga biverkningar, det gäller både psykofarmaka, vaccination, p-piller och de flesta andra läkemedel inklusive d-vitamin.
 
Jag har orkat laga mat. Eller ja, potatisen kokades redan i tisdags med boendestödet. Idag tinade jag laxbitar, hällde över färdig sås och satte in i ugnen.
Alltså fisk med sås är ju typ det bästa som finns! Såg att det var någon Abba-sås, måste prova den.
Annars brukar jag mest köra antingen vit fisk + grädde, creme fraiche, fiskbuljong och dill eller lax + creme fraiche och philadelphiaost. Omnom! Älskar mat som man antingen kan typ göra med två ingredienser eller hur invecklat som helst beroende på ork eller framförallt lust.
 
Naturligtvis, men poängen är att fördelarna överväger nackdelarna. Och att OM man får biverkningar så slutar man direkt. Eller som föreslagits att @Wille läggs in under tiden den sätts in för att hålla koll på eventuella biverkningar.

Det mesta man äter/tar har potentiellt allvarliga biverkningar, det gäller både psykofarmaka, vaccination, p-piller och de flesta andra läkemedel inklusive d-vitamin.
Det är jättebra att peppa att någon ska må bättre, verkligen!
Men det är ofta man inte får någon effekt av psykofarmaka, till skillnad från mycket annan medicin. Så jag tänker att man nog få ta ställning själv till huruvida det känns värt det eller inte. Det är ju inte direkt lyckopiller.
Dock får man såklart ta ett snack med läkaren innan och med hen komma fram till hur man ska göra. Någon behandling behövs ju, men terapi är ibland ett bättre alternativ.

Men orkar egentligen inte diskutera detta. 😅
 
Jag vill inte delta i t.ex. vad-gör-vi-tråden eftersom folk ibland skriver saker jag får en ångestattack av.
Det finns ju flera trådar, dyker upp en hel den trädgårdstrådar t.ex.

Kanske är det också en potentiell positiv effekt av den nya medicinen, att du kan få mindre ångest? Jag vet exakt hur jobbigt ångest är så jag har full förståelse för att du vill undvika det, men fakta är också att om du fortsätter krympa din värld så kommer det bara bli värre.

Du förtjänar att bli frisk och du förtjänar att må bra men du måste själv göra jobbet, ingen kan göra det åt dig. Det är sjukt jobbigt men det finns ju inget alternativ egentligen.

Om du provar den nya medicinen, vad är det värsta som kan hända? Det kanske inte fungerar, du kanske får någon biverkning och måste sluta, kanske måste du bli stucken, det är inte farligt. Det säger jag som någon som själv varit fruktansvärt spruträdd, jag vet precis. Men du tänkte ta livet dig, om detta är det enda priset du eventuellt måste betala för att ta dig ur det så är det jävligt billigt.

Du har ett helt forum som bara vill ditt bästa och är med dig hela vägen men du måste kämpa.
 
Men det är ofta man inte får någon effekt av psykofarmaka, till skillnad från mycket annan medicin.
Jag skulle inte fungera utan min psykmedicin. Det skulle bli totalt kaos i hela livet för mig.
Min man är likadan, utan sin medicin skulle han inte kunna leva ett vanligt liv.

Så, summa summarum. Jag tror psykofarmaka kan vara nödvändigt. Det svåra är att hitta rätt.
 
Jag skulle inte fungera utan min psykmedicin. Det skulle bli totalt kaos i hela livet för mig.
Min man är likadan, utan sin medicin skulle han inte kunna leva ett vanligt liv.

Så, summa summarum. Jag tror psykofarmaka kan vara nödvändigt. Det svåra är att hitta rätt.
Skönt för er!

Men det beror ju på vilken problematik man har. Psykoser är svårt att terapia sig ur, men depressioner kan gå.
 
Skönt för er!

Men det beror ju på vilken problematik man har. Psykoser är svårt att terapia sig ur, men depressioner kan gå.

Vi har helt olika problematik men går på samma medicin i olika beredningsform.
Jag tror inte att man kan bota psykisk ohälsa med ett piller. Men det kan vara nödvändigt för att ens kunna ta åt sig terapin.

Men som sagt, det kan ta många år av testande innan man hittar nåt som funkar.
 
Skönt för er!

Men det beror ju på vilken problematik man har. Psykoser är svårt att terapia sig ur, men depressioner kan gå.
Du har rätt. Jag har tidigare medicinerat mot min depression men just nu gör jag inte det då jag hittat andra sätt att hantera det på.

Men jag tycker också att det är skillnad på att aktivt söka alternativ mot att bara inte vilja prova. Väldigt, väldigt många blir hjälpta av medicin så jag tycker att man ska vara försiktig med att förkasta iden, framförallt om man mår så pass dåligt att man överväger självmord.
 
Du har rätt. Jag har tidigare medicinerat mot min depression men just nu gör jag inte det då jag hittat andra sätt att hantera det på.

Men jag tycker också att det är skillnad på att aktivt söka alternativ mot att bara inte vilja prova. Väldigt, väldigt många blir hjälpta av medicin så jag tycker att man ska vara försiktig med att förkasta iden, framförallt om man mår så pass dåligt att man överväger självmord.
Jag mådde mycket bättre när jag blev tvungen att sluta med all medicin jag åt.
Kraschade igen ändå och nu testar jag ändå ny medicin igen, men har terapi och flera andra insatser också.

Nu verkar dock inte TS vara övermedicinerad såsom jag var i en massa år, men jag förstår hennes skeptiska inställning.
 
Jag har ätit många mediciner och många av dem kunde ge väldigt otäcka biverkningar. När jag skulle börja med en ny medicin sa jag alltid till den som var hemma då just för att de skulle veta om någon allvarlig biverkning dök upp. Det var en trygghet för mig. Kan det gå att ordna så att ditt boendestöd kan vara hos dig lite oftare när du börjar med den nya medicinen? Eller iallafall att de ringer dig oftare? Men, först tycker jag att du ska kontakta mottagningen så att ni kan diskutera vad som skulle kunna hända och att ni tillsammans lägger upp en plan så att du kan känna dig tryggare med att börja med medicinen.

Personal på apoteket kan såklart mycket om mediciner men de vet inget om personen som ska ta medicinen och ibland kan det bli lite väl. Endel verkar ha ett enormt behov av att förklara och faktiskt skrämma. Vid ett tillfälle fick jag höra att man skulle absolut inte dricka alkohol eller grapejuice ihop med medicinen som hämtades ut. Medicinen var utskriven till min hund och det stod till hunden xxx på receptet. Ändå kände hen på apoteket sig tvungen att argumentera om alkohol och grapejuice. Det var faktiskt så att jag fullkomligt bröt ihop av skratt. Jag brukar inte ge min hund vare sig grapejuice eller alkohol oavsett :angel: :rofl:
 
Jag har ätit många mediciner och många av dem kunde ge väldigt otäcka biverkningar. När jag skulle börja med en ny medicin sa jag alltid till den som var hemma då just för att de skulle veta om någon allvarlig biverkning dök upp. Det var en trygghet för mig. Kan det gå att ordna så att ditt boendestöd kan vara hos dig lite oftare när du börjar med den nya medicinen? Eller iallafall att de ringer dig oftare? Men, först tycker jag att du ska kontakta mottagningen så att ni kan diskutera vad som skulle kunna hända och att ni tillsammans lägger upp en plan så att du kan känna dig tryggare med att börja med medicinen.

Personal på apoteket kan såklart mycket om mediciner men de vet inget om personen som ska ta medicinen och ibland kan det bli lite väl. Endel verkar ha ett enormt behov av att förklara och faktiskt skrämma. Vid ett tillfälle fick jag höra att man skulle absolut inte dricka alkohol eller grapejuice ihop med medicinen som hämtades ut. Medicinen var utskriven till min hund och det stod till hunden xxx på receptet. Ändå kände hen på apoteket sig tvungen att argumentera om alkohol och grapejuice. Det var faktiskt så att jag fullkomligt bröt ihop av skratt. Jag brukar inte ge min hund vare sig grapejuice eller alkohol oavsett :angel: :rofl:
"Bertil är tyvärr bara sju år så han får inte dricka alkohol"
 
Men om man bara vilar blir inget jobb gjort. Det går inte att jämföra en utmattning med en depression. Nej det finns inget exakt facit för hur man mår bättre men det finns rätt mycket studier på ämnet och vissa saker ger reell effekt. Att bara undvika allt som är läskigt, svårt och jobbigt har en negativ effekt, inte positiv, och det kan tom förvärra situationen.

Du verkar ju ha väldigt bestämda åsikter och agerar lite mini-moderator här med att folk inte får säga emot TS men ärligt talat tror jag det är sämre för TS att alla bara stryker medhårs konstant och ser till att skydda från allt obehag, det är inte att hjälpa till.

Om TS inte vill ha en diskussion om sig själv så kanske man heller inte ska starta en tråd om sig själv utan skriva i dagboken eller varför inte komma in i någon av alla de trådar på forumet som redan är snacktrådar om diverse ämnen, där kan man diskutera sådant som inte är personligt.
Du eller jag kan inte fixa ts hur vi än tjatar eller försöker övertala. Det är ta och sjukvården som kan fixa henne. Men vi kan göra det värre.

Varje tjat och gnäll gör det värre.

(sen så man en deprimerad person eller person med störning av annan typ behöva pushas och få höra saker rakt ut. Men inte via ett forum)
 
Du eller jag kan inte fixa ts hur vi än tjatar eller försöker övertala. Det är ta och sjukvården som kan fixa henne. Men vi kan göra det värre.

Varje tjat och gnäll gör det värre.

(sen så man en deprimerad person eller person med störning av annan typ behöva pushas och få höra saker rakt ut. Men inte via ett forum)

Men du... vill man ha en monolog är det bättre med en dagbokstråd. Att inte få svara TS i en DISKUSSIONSTRÅD är ju barockt, speciellt när forumreglerna ser ut som de gör ("ingen äger en tråd bara för att hen är TS") och att TS verkar vilja styra rätt hårt vad som sägs och inte sägs.
 
Men du... vill man ha en monolog är det bättre med en dagbokstråd. Att inte få svara TS i en DISKUSSIONSTRÅD är ju barockt, speciellt när forumreglerna ser ut som de gör ("ingen äger en tråd bara för att hen är TS") och att TS verkar vilja styra rätt hårt vad som sägs och inte sägs.
Ta det i en egen tråd eller ännu hellre diskutera dina problem med vad ts skriver med moderatorn istället för att hoppa på ts så här. Jag tycker du beter dig riktigt otrevligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
694
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Jag tänkte spara en större summa pengar och kollar då på fasträntekonton där man låser pengarna en viss tid, och man får då en bättre...
Svar
10
· Visningar
870
Senast: Liten
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 333
Senast: Rosett
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 296
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp