Ingen respekt för små hundar...

I

Idalo

Undrar om det finns fler som liksom jag upplever att man ibland blir lite förringad eller ibland tom hånad för att man är ägare till en ”småhund”.

En utav mina hundar är modellen mindre (2.5 kg), hon är hur lydig som helst, skäller inte och hon är otroligt tillgiven och trygg.

MEN hur många gånger har man inte varit med om följande scenario.

Får möte av annan hundägare, min hund går fot utan koppel och skull aldrig drömma om att gå fram till den inte allt för sällan skällande, gläfsande, dragande hunden med tillhörande matte som ofta står o drar o sliter i kopplet. Men vad får man höra…. Jo hur den andra hundägaren högt och tydligt talar om för sin hund att ”där är väl inget att bry sig om, det där är ju ingen hund”, grrrrr.

Eller som när det kom två stora hundar bakom en krök som bestämmer sig för att jaga ut min lilla hund i vattnet (hon hatar vatten), och en bra bit efter kommer ägaren som visslar och skrattar lite avslappnat och har som förklaring att ”de trodde nog att din hund var en kanin, haha”.

Utställningar ska vi inte prata om…. Vilka attitydproblem vissa har.

Hade jag haft en hund som infriat alla fördomar om småhundar hade jag nästan förstått, men när det är så uppenbart att man bevisar motsatsen är det verkligen inte ok.

Detta gäller givetvis inte alla möten med andra hundägare men det händer lite för ofta, någon annan som känner igen sig?
 
Sv: Ingen respekt för små hundar...

Jag har exakt samma problem, min lilla tjej är hur lydig som helst o skäller typ aldrig (Kanske 1 gång varannan vecka o i sömnen nån gång ibland) o ändå får man dumma kommentarer hela tiden.

Det är bara att inte ta åt sig eller kommentera tillbax...för folk kommer aldrig sluta vara dumma tyvärr
 
Sv: Ingen respekt för små hundar...

"Får möte av annan hundägare, min hund går fot utan koppel och skull aldrig drömma om att gå fram till den inte allt för sällan skällande, gläfsande, dragande hunden med tillhörande matte som ofta står o drar o sliter i kopplet. Men vad får man höra…. Jo hur den andra hundägaren högt och tydligt talar om för sin hund att ”där är väl inget att bry sig om, det där är ju ingen hund”, grrrrr."

Att svara tillbaka " surt sa räven om rönnbärena".

För er som inte har hört den storyn så var det en räv som fick syn på en härlig rönnbärsklase. Han bestämde sig för att han ville smaka på rönnbären. Men se satt lite för högt upp så hur mycket han än hoppade så nådde han inte rönnbären. Till slut gav han upp och muttrade när han gick iväg " De var säkert alldeles för sura..."
Det vill säga då att du hintar att han är avundsjuk på din väluppfostrade jycke.
Om nu en sådan hundägare uppfattar fina vinkar.....
 
Sv: Ingen respekt för små hundar...

Brukar bli lite extra stolt när min lilla tjej bara spatserar förbi utan att knappt snegla på den andra hunden... tyvärr tror jag att ägare till sådana hundar har begränsad självinsikt... en fördom som jag har, hahah.
 
Sv: Ingen respekt för små hundar...

Jag får höra både det ena och andra,men det pga att jag har en sk "kamphund".

Tror det är lite skitsnack om rätt så många hundar,tex småhundar,som är olyda och bara gläffsar och skäller,kamphundar och rottweilwers,som attackerar allt som kommer i deras väg och dom där "stackars" magrande whippet och grayhound,(stavning?)som säkert aaaaaldrig får nån mat av sin husse och matte...:crazy::grin:

Tyvär kan man inte göra något åt det.. Man får helt enkelt skita i att ta åt sig,även fast det inte alltid är det lättaste.
 
Sv: Ingen respekt för små hundar...

Jag kan vara den första att erkänna att jag har fördommar om vissa andra hundraser och dess hundägare - men jag skulle aldrig uttala dessa framför dom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 936
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 708
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 234
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp