Bukefalos 28 år!

Innehållet i kylskåpet

@stjarnhimmel Vi äter nästan alltid middag tillsammans och gör vi inte det är det för att den andra är ute och äter middag - varför ett SMS är onödigt. Men, skulle jag äta tidigare och jag inte vet vad han vill äta sen, ja, då skickar jag ett SMS om jag äter upp allt/nästan äter upp allt. Men oftast hör vi av oss när vi är på väg hem för att checka om man ska handla med sig nåt liksom.

Typ så. Men äter vi upp nåt utan att hojta är det lugnt, då gör man nåt annat bara. Men det händer sällan, det liksom funkar utan några besvär alls.
 
För att svara helt allvarligt så gör jag väl som @niphredil. Och han likadant. Alltså inte med allting, men om det finns bara en kvar av nåt eller så. Om jag vet att han gillar yoghurt till frukost så tar jag inte sista burken på kvällen. Jag kanske tar nåt annat eller så frågar jag. Eller om han köpt typ en burk fil så antar jag att han har haft någon tanke med att köpa just en.
 
Det den ena har handlat brukar den andra kolla av med den andra innan man använder. Inte mjölk, marmelad och tomatpuré och sånt givetvis. Gäller även matlådor om det inte finns två likadana. man frågar om man kan ta innan.
 
Jag räknar aldrig med att det ska finnas några rester om äldste sonen är hemma. Maken äter aldrig rester vilket är irriterande som fasen. Och inte fryser han in något heller. Jag är den som handlar och ser till att jag har något att äta.
 
Ja vilken tur att ni har ICA så nära. Män har sådana hormoner så de inte kan tänka och planera helt enkelt och därför äter dom upp all korv. Dom är lite imbecilla, dom små liven. Du vet väl att man brukar säga att kvinnor är från Venus och män från mars! Jag tror absolut det stämmer.

:rofl:
 
Vi äter alltid middagsmaten till matlåda dagen efter, så det är inga problem. Skulle det vara en hungrig dag så att maten tar slut kommuniceras det och vi bestämmer tillsammans vad vi ska äta istället.

Det vi kommunicerar mest om är goda grejer, typ bullar/kakor och sådant. Ett sms eller dylikt "Jag äter upp X nu". På så sätt sitter inte den andra och föreställer sig att X finns kvar. Goda grejer är viktigt i vårt hem :D
 
Vi äter alltid middagsmaten till matlåda dagen efter, så det är inga problem. Skulle det vara en hungrig dag så att maten tar slut kommuniceras det och vi bestämmer tillsammans vad vi ska äta istället.

Det vi kommunicerar mest om är goda grejer, typ bullar/kakor och sådant. Ett sms eller dylikt "Jag äter upp X nu". På så sätt sitter inte den andra och föreställer sig att X finns kvar. Goda grejer är viktigt i vårt hem :D
Så gör vi också, fast en del grejer gillar inte min man och en del gillar inte jag. Jag dricker inte läsk t ex vilket han gör, däremot brukar jag ha mörk choklad hemma. Jag rör inte läsken och han rör inte chokladen.
 
Vilken typisk bukefalistisk senior-gafflande tråd! Jag är inte förvånad någonstans!

Jag känner starkt igen fenomenet - men med kylskåpsrensande barn när jag hade dem hemma. Alltid när jag skulle göra något, säg baka - så var äggen plötsligt och okalkylerat slut ("vi gjorde omeletter efter skolan!"), kakaon slut ("vi drack varm choklad efter omeletterna!"), eller så var just den bakformen jag skulle ha på vift någonstans hos någon kompis eller i väskan i skolan eller var smöret slut för någon hade gjort chokladbollsmet ("efter omeletterna och chokladen var vi sugna...").
Rester - tillagade, har jag ofta fått slänga då ingen åt eftersom de hade ätit typ omeletter, varm choklad och chokladbollar och var mätta. Dagarna efter var planerade för annan mat och efter en vecka åkte resterna i komposten. Om de inte hamnade i frysen och hivades efter frysrensningar.
Det är väl så det funkar när en person i hushållet har ansvar för planering och inhandling och typ resten av familjen glatt glufsar och äter det som ställs in i kylskåpet när inköpsansvarig inte r i närheten och bevakar. Brist på kommunikation men långt ifrån ovanligt på min planet där livet snurrar på i skiftgång typ. Bukes befolkning bor nog på annan planet.
 
Vilken typisk bukefalistisk senior-gafflande tråd! Jag är inte förvånad någonstans!

Jag känner starkt igen fenomenet - men med kylskåpsrensande barn när jag hade dem hemma. Alltid när jag skulle göra något, säg baka - så var äggen plötsligt och okalkylerat slut ("vi gjorde omeletter efter skolan!"), kakaon slut ("vi drack varm choklad efter omeletterna!"), eller så var just den bakformen jag skulle ha på vift någonstans hos någon kompis eller i väskan i skolan eller var smöret slut för någon hade gjort chokladbollsmet ("efter omeletterna och chokladen var vi sugna...").
Rester - tillagade, har jag ofta fått slänga då ingen åt eftersom de hade ätit typ omeletter, varm choklad och chokladbollar och var mätta. Dagarna efter var planerade för annan mat och efter en vecka åkte resterna i komposten. Om de inte hamnade i frysen och hivades efter frysrensningar.
Det är väl så det funkar när en person i hushållet har ansvar för planering och inhandling och typ resten av familjen glatt glufsar och äter det som ställs in i kylskåpet när inköpsansvarig inte r i närheten och bevakar. Brist på kommunikation men långt ifrån ovanligt på min planet där livet snurrar på i skiftgång typ. Bukes befolkning bor nog på annan planet.
Jag trodde hela tiden att din slutkläm skulle bli att tonåringarna nu har flyttat hemifrån och alla sådana problem därmed är lösta. :)

Med nästanvuxna barn i hemmet var länsat kylskåp normaltillståndet. Men vuxna emellan - och framför allt då så få vuxna som två - så flyter det lite jämnare, liksom. Det är klart att det händer att något jag uppfattade som mitt är uppätet, men minst lika ofta hittar jag något bättre än jag trodde att göra lunchlåda av.
 
Ja, jag bor på planeten Barnlös så jag har ingen som rensar kylen hemma :D.
Det har inte jag heller numera, så numera har jag brist på allt eftersom jag saknar inspiration för daglig matlagning och alltså saknar jag det mesta när andan väl faller på. :) Planeten "tur att det i alla fall finns knäcke i skafferiet om jag har tur" är min nu.
 
Det är väl så det funkar när en person i hushållet har ansvar för planering och inhandling och typ resten av familjen glatt glufsar och äter det som ställs in i kylskåpet när inköpsansvarig inte r i närheten och bevakar. Brist på kommunikation men långt ifrån ovanligt på min planet där livet snurrar på i skiftgång typ. Bukes befolkning bor nog på annan planet.
Ja jag bor på planeten Delar-lika-på-hushållsansvar. Andra planeter verkar så dryga.
 
När jag bodde med min fd var det ofta jag som handlade. Det var inte svårare än att vi åt samma saker, samtidigt och om det fanns något i kylen som jag visste att jag ville använda senare så sa jag helt enkelt det. "Det ligger en halv falukorv i kylen, den skulle jag gärna vilja ha till lunch imorgon så ät helst inte den om du inte måste." Var aldrig några problem.
 
@honung alltså jag tror att du har rätt i att det grundar sig i en ojämn fördelning av hushålls(köks-/mat-)ansvar och jag tycker det är beklagligt att vuxna människor strukturerar hushållet så.
 
Vilken typisk bukefalistisk senior-gafflande tråd! Jag är inte förvånad någonstans!

Jag känner starkt igen fenomenet - men med kylskåpsrensande barn när jag hade dem hemma. Alltid när jag skulle göra något, säg baka - så var äggen plötsligt och okalkylerat slut ("vi gjorde omeletter efter skolan!"), kakaon slut ("vi drack varm choklad efter omeletterna!"), eller så var just den bakformen jag skulle ha på vift någonstans hos någon kompis eller i väskan i skolan eller var smöret slut för någon hade gjort chokladbollsmet ("efter omeletterna och chokladen var vi sugna...").
Rester - tillagade, har jag ofta fått slänga då ingen åt eftersom de hade ätit typ omeletter, varm choklad och chokladbollar och var mätta. Dagarna efter var planerade för annan mat och efter en vecka åkte resterna i komposten. Om de inte hamnade i frysen och hivades efter frysrensningar.
Det är väl så det funkar när en person i hushållet har ansvar för planering och inhandling och typ resten av familjen glatt glufsar och äter det som ställs in i kylskåpet när inköpsansvarig inte r i närheten och bevakar. Brist på kommunikation men långt ifrån ovanligt på min planet där livet snurrar på i skiftgång typ. Bukes befolkning bor nog på annan planet.
Det där ringar väl faktiskt rätt bra in poängen med invändningarna i tråden: TS man uppför sig som ett barn.
 
Om det finns något i kylen som någon av oss planerar att använda till något särskilt så säger vi väl något i stil med "Ta helst inte X för den hade jag tänkt ha till Y imorgon." och då lämnas den ifred och man kan ha den till det som man planerat. Finns inga sådana instruktioner så räknas all mat som gemensam och kan ätas när som.

Precis så är det här också. Hur svårt kan det va liksom?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp