Inredningstråden, del 2

Jag har av någon anledning fått dille på hederliga gamla pinnstolar till köket. Det finns ju massor av varianter i olika prisklasser, och de jag fastnade för mest (utom Lilla Åland förstås, men SÅ mycket pengar vill jag inte lägga) kostade mer än de flesta andra vilket fick mig att tveka lite. Men så har jag inte riktigt kunnat släppa dem, de har en form som ingen av de billigare alternativen har och jag tycker verkligen att de är snygga. Så jag bestämde mig för att jag kunde unna mig ett lite dyrare alternativ och slog till! Jag köpte två svarta och två ljusgråa, och tanken är att en vacker dag måla om två av dem så att jag har typ en grå, en svart, en röd och en grön/blå/annan kul färg. Men vi börjar såhär så får vi se hur det känns!

Visa bifogad fil 65609

Vi köpte ett nytt köksbord i samma veva och ser fram emot att få lite mer plats runt köksbordet nu. Vi har ett lite märkligt upplägg nämligen, där matplatsen i köket är som i en liten smyg, så utrymmet är väldigt begränsat. Nuvarande möblemang fick vi med lägenheten och det passar egentligen perfekt, men det är rätt klumpigt och alldeles för stort för våra behov (plats för 7, vi är 2 :D). Hoppas att denna lösningen ska funka!
Stolarna levererades idag och de är ännu finare i verkligheten! Riktigt sköna att sitta på också. Sjukt nöjd!
 
Tips på snygga lite originella duschdraperier? 180x200 cm. Badrummet är i klassisk 90-tal med blå plastmatta, vitt kakel med himmelsblå kakelbård. Rätt trist och opersonligt så jag hoppas kunna liva upp det med nåt lite snyggare draperi... Bostaden i övrigt är renoverad i retrostuk 50-tal och jag gillar rockabilly, men på det temat hittar jag bara pinuppor :meh:
 
Tips på snygga lite originella duschdraperier? 180x200 cm. Badrummet är i klassisk 90-tal med blå plastmatta, vitt kakel med himmelsblå kakelbård. Rätt trist och opersonligt så jag hoppas kunna liva upp det med nåt lite snyggare draperi... Bostaden i övrigt är renoverad i retrostuk 50-tal och jag gillar rockabilly, men på det temat hittar jag bara pinuppor :meh:
50-tals från England :
https://www.redbubble.com/shop/50s+shower-curtains
 
Nu har även vårt köksbord kommit och jag kan nöjt konstatera att det blev riktigt bra! Herregud vad klumpigt och onödigt stort det förra möblemanget var, så himla skönt att vara av med det!

Före:
kitchen_2_604fca3e9606ee356e19cea9.jpg


Efter:

after_604fc76fddf2b31aba741422.jpg


Nu är vi nöjda! Det är ju fortfarande långt ifrån rymligt, men med en så pass knepig layout kan vi liksom inte göra så mycket mer. Det här funkar utmärkt som vardagsbord, sen på helgerna och när vi har besök sitter vi vid matbordet i burspråket i vardagsrummet :)

Den här lilla alkoven ligger alltså mittemot själva "köksdelen" av köket, som i sin tur är ungefär dubbelt så stor. Svårt att förklara, men det här är alltså utsikten från köksbordet:

20210127_092639.jpg
 
Nu har även vårt köksbord kommit och jag kan nöjt konstatera att det blev riktigt bra! Herregud vad klumpigt och onödigt stort det förra möblemanget var, så himla skönt att vara av med det!

Före:
kitchen_2_604fca3e9606ee356e19cea9.jpg


Efter:

after_604fc76fddf2b31aba741422.jpg


Nu är vi nöjda! Det är ju fortfarande långt ifrån rymligt, men med en så pass knepig layout kan vi liksom inte göra så mycket mer. Det här funkar utmärkt som vardagsbord, sen på helgerna och när vi har besök sitter vi vid matbordet i burspråket i vardagsrummet :)

Den här lilla alkoven ligger alltså mittemot själva "köksdelen" av köket, som i sin tur är ungefär dubbelt så stor. Svårt att förklara, men det här är alltså utsikten från köksbordet:

Visa bifogad fil 66267
Vilket lyft! Det blev verkligen jättebra med det nya möblemanget! :love:
 
Vad gör man på sportlovskvällar när man inte kan umgås med släkten eller bjuda med gäster?
Jo, man tar tag i tonårssynder. När jag var 16 fick jag för mig att transformera mitt sovrum från furubox till citrongult med mörkgröna lister (det var 90-tal). På den tiden kände jag inte till ordet hantverksmässigt...


tempImageZ3XK1S.jpg
 
Så himla fina :love: Hittar dock inga som är längre än 188 cm... vet inte hur jag ska lösa de där 12 cm till golvet...:crazy:
Jag tänkte tipsa om redbubble också, det finns många olika bilder på duschdraperier där - bara att kolla runt! :up: Om du löser det med storleken alltså.
 
Vilket lyft! Det blev verkligen jättebra med det nya möblemanget! :love:
Ja, jag blir lite glad varje gång jag sneglar åt det hörnet faktiskt. Jag var otroligt velig när vi skulle bestämma oss för vilken stil vi ville ha på det (det lutade åt något mer rustikt och mindre modernt förut) men det här känns helt rätt!
 
Jättefin :) ! Är den gammal och/eller är det någon speciell design?

Japp, förra sekelskiftet (jugend). Det är ju en Strindbergslampa men med en ovanligare skärm (ingen aning om den är original men den passar till lampfotens design tycker jag).

Edit: Jag gav mycket för mycket för den... det blev lite villhöver a la den ökända guldkanapén :angel:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Svar
1 013
· Visningar
55 708
Senast: Sirap
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
544
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
495
Senast: gullviva
·
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 810
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp