Inredningstråden, del 2

Står i valet och kvalet. Fixade ju ny soffa hemma från mörkgrå/svart till ljusgrå och blev såååå nöjd
20240127_113638-jpg.137770


Men funderar på om en kristallkrona skulle passa? Ska åka och kika på en isåfall är det denna. (har en förkärlek för kristallkronor)
Vad tror ni?

kristallkrona.jpg


ty6dligen när man mår dåligt vill man shoppa onödiga grejer
 
Jag funderar på att klä om vår soffa, just nu är den ljusgrå och det känns lite kallt. Skulle vilja klä den i något cremefärgat möbel-teddy, men tänker att det är lite galet kanske. Speciellt med hundar. :laugh: Men skulle vilja ha en mycket varmare känsla än grått här hemma.
 
Alltså, hur inreder man en hall?!
Vår hall känns hopplös. Vi har en fantastisk garderob där, enormt stor. Men vi är lata och hänger nu jackor osv på de fruktansvärt fula väggkrokarna som fanns vid inflytt. De är dessutom på låg höjd, så de borrade hålen går inte direkt att använda till något annat heller. Jag hänger även hundkoppel på den kroken och där hänger också skohornet.

Jag har hatat väggkrokarna sen första gång jag såg dem och vill bara riva ner dem. Men. Hur ska vi göra med allt?
Vi har dessutom lite för lite skoförvaring (pga trådbackar i garderoben får de inte plats där).
184cm upp sitter elskåpet. Mellan ytterdörr och elskåp är det 80cm, men totalt blir det typ 125cm vägg under elskåpet, så man skulle tex kunna ha en rejält bred bänk att sitta på.
Först funderade jag på en sån här, för då skulle man kunna sätta krokar på kortsidan och hänga en hundhandduk (till blöta tassar) och även ett skohorn på kortsidan:
hemnes-baenk-med-skofoervaring-vit__0391730_pe559951_s5.jpg

Sedan hittade jag den här, som är mycket snyggare, men lägre...
4203.jpg

Och så var det ju det där med krokar... Ska man fortsätta ha några krokar? Det går ju att ta typ en planka och sätta fast egna krokar osv, anpassa efter hur hålen på nuvarande krokelände är. Samtidigt gillar jag tanken på att ha så att kläderna kan hänga på galge, framförallt när det är blött ute, och då behöver man ha en stång, men går det ens att få in på ett bra sätt? Med tanke på bärande betongvägg är jag högst skeptisk till att vi kan få till bra borrning där...
 
Står i valet och kvalet. Fixade ju ny soffa hemma från mörkgrå/svart till ljusgrå och blev såååå nöjd
20240127_113638-jpg.137770


Men funderar på om en kristallkrona skulle passa? Ska åka och kika på en isåfall är det denna. (har en förkärlek för kristallkronor)
Vad tror ni?

Visa bifogad fil 137855

ty6dligen när man mår dåligt vill man shoppa onödiga grejer
Kristallkrona skulle ABSOLUT passa! Men jag skulle nog kolla efter någon gammal på loppis/antikaffär. Tycker att de är finare... :)
 
Alltså, hur inreder man en hall?!
Vår hall känns hopplös. Vi har en fantastisk garderob där, enormt stor. Men vi är lata och hänger nu jackor osv på de fruktansvärt fula väggkrokarna som fanns vid inflytt. De är dessutom på låg höjd, så de borrade hålen går inte direkt att använda till något annat heller. Jag hänger även hundkoppel på den kroken och där hänger också skohornet.

Jag har hatat väggkrokarna sen första gång jag såg dem och vill bara riva ner dem. Men. Hur ska vi göra med allt?
Vi har dessutom lite för lite skoförvaring (pga trådbackar i garderoben får de inte plats där).
184cm upp sitter elskåpet. Mellan ytterdörr och elskåp är det 80cm, men totalt blir det typ 125cm vägg under elskåpet, så man skulle tex kunna ha en rejält bred bänk att sitta på.
Först funderade jag på en sån här, för då skulle man kunna sätta krokar på kortsidan och hänga en hundhandduk (till blöta tassar) och även ett skohorn på kortsidan:
hemnes-baenk-med-skofoervaring-vit__0391730_pe559951_s5.jpg

Sedan hittade jag den här, som är mycket snyggare, men lägre...
4203.jpg

Och så var det ju det där med krokar... Ska man fortsätta ha några krokar? Det går ju att ta typ en planka och sätta fast egna krokar osv, anpassa efter hur hålen på nuvarande krokelände är. Samtidigt gillar jag tanken på att ha så att kläderna kan hänga på galge, framförallt när det är blött ute, och då behöver man ha en stång, men går det ens att få in på ett bra sätt? Med tanke på bärande betongvägg är jag högst skeptisk till att vi kan få till bra borrning där...

Vad är det som hindrar er att borra i väggen? Som jag förstår så är det ju någon som borrat hål i den tidigare

Annars så är det svårt att säga utan en bild/ritning över utrymmet. Jag föredrar galgar före krokar alla dagar i veckan och har ni mycket kläder framme så hade jag definitivt försökt få upp en stång. Det finns ju hatthyllor i massa varianter. Har man en lång vägg alternativt inte jättemycket kläder så finns det "krokar" att hänga galgar på (väldigt simpel variant här eller mer designat här) Min mor har en variant där hon monterat ankarliknande krokar under ett högt sittande väggskåp. Väggskåpet är rejält djupt och krokarna sitter i rader i djupled så att kappor kan hängas framför varandra (tänk detta fast för kläder och med individuella krokar)
 
Jag går lite motströms med att rensa och minimalistisk stil, jag har som mål att jag minst måste köpa/ordna/loppa/få/ipå något sätt införskaffa minst 1 grej per månad till min lägenhet. Januari blev att nyttja ett presentkort på Hemtex för att köpa detta överkast:
1706702404195.png

Endast 450:- fick jag det för, vilket kap! Tror det låg mellan 1500 och 1700 i ordinarie pris.
Som det ser ut nu blir februari's pryl en helt fantastisk byrå som min kompis vill bli av med, måste bara ordna en transport!
 
Är det någon som vet var man kan köpa en svart- och vitrutig matta? Storlek, material osv spelar mindre roll, så länge det finns möjlighet att tvätta den utan att lämna in till kemtvätt.

Min mor drömmer om ett rutigt golv i något rum vilket som helst, sådär som en schackbräda. Det är dock lite svårt i hyresrätt, men en matta tänker jag att kan bli ett bra substitut :)
 
Jag har köksbord/stolar i typ 80-talsfuru. Jag är inte nöjd men funderar på att måla istället för att köpa nytt.

Jag har Stig Lindberg Herbarium med vit bakgrund på väggen där bordet står, är det no-no att ta en färg från tapeten till möblerna?
 
Åh på tal om hall, jag behöver hjälp!

Jag är sugen på någon slags takpendlar (finns två takuttag) till hallen. Det är väl typ 3,5-4 m i takhöjd, så behöver ju vara något som tar lite plats men rummet är långsmalt så inte för mycket. Har tänkt några avlånga typ? Gärna lite guld eventuellt? Det finns takspottar också, så behöver bara vara för mysbelysning.

Har kollat dessa tex, men de kanske blir för fjuttiga?
https://www.xxxlutz.se/p/pendellamp...uetTzX8ADmRTFOustUPVAdNtA-SwYkykaApY-EALw_wcB

20240204_163529.jpg
 
Nu har jag fått hem mitt nyaste kap i serien "saker som folk inte längre vill ha". I princip alla större möbler förutom min säng är just sånt som jag fått eller köpt för en otroligt billig peng av mina vänner och familj.

1707647953959.png

Behöver lite kärlek då den har lite skavanker. Planen är att den ska fyllas med alla mina sömnadsgrejer samt att TV'n ska få en plats ovanpå.
 
Men schäslongen är ju så FIN :) ! Om du med sunkig menar smutsig så går det kanske att snygga till den med en tvätt?

Nej den har släppt i buntningen på rätt många ställen. Tveksamt om det är värt att försöka laga, och om ngn skulle ta på sig jobbet. Den är dock vansinnigt skön att sitta i så tveksamt att jag hittar ngn skönare 😅 Bor typ i schäslongen 😅
 
Nej den har släppt i buntningen på rätt många ställen. Tveksamt om det är värt att försöka laga, och om ngn skulle ta på sig jobbet. Den är dock vansinnigt skön att sitta i så tveksamt att jag hittar ngn skönare 😅 Bor typ i schäslongen 😅
Försök hitta en möbeltapetserare om du gillar den. Då får du välja tyget efter egen smak också.
Är de mycket dyrare om det ska göras i Stockholm än på annat håll?
 

Liknande trådar

Svar
794
· Visningar
42 154
Senast: pajaztar
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
501
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
447
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp