Inspiration tack - färg i badrum =)

snurpe

Trådstartare
Vi håller på att bygga ut och bygga om huset och får nu ett stort, fint rymligt badrum :D

I detta kommer att finnas hörnbubbelbadkar, växter, toastol och handfat av något slag. Bakom badkar och toalett kommer det att fästas glasmosaik i någon färg på väggen. På golvet kommer det att läggas trätrall. Väggen kommer att täckas med våtrumsväv och sedan målas.

Och där börjar mina funderingar - vad för färger är snygga i badrum?? I alla rum har jag haft idéer direkt, men just för badrummet känns det tomt i huvudet. Vad klär ett lyxigt vackert badrum? :D

(kakel och klinkers kan vi ej ha i badrummet pga för mycket rörelse i huset, det spricker).

/snurpe
 
Sv: Inspiration tack - färg i badrum =)

Jag gillar beiga och vita färger. Jag vill inte att plattorna på väggen ska ta överhanden utan hellre vara lite neutrala. Helvitt, blankt kakel kan dock tendera att se sterila ut.
Vi satsade själva på offwhite, lite skrovliga plattor och terrakottafärgade på golvet. Skickar med en bild, fler finns i bloggen:
http://hvilaro.blogspot.com/

Badrum+Badkar
 
Sv: Inspiration tack - färg i badrum =)

Jag tycker om när det är precis tvärtom, gärna en vägg som är sticker ut. Vi har en grön.

Bild050.jpg


Ursäkta en stor bild.
 
Sv: Inspiration tack - färg i badrum =)

Jag gillar också beiga/ varmgråa toner. Det är lätt att färgsätta ett badrum med "tillbehören" - och är grunden neutral kan du variera i det oändliga! :idea:
 
Sv: Inspiration tack - färg i badrum =)

Ja, det är sant! Jag har vitt kakel i vårt lilla badrum här på bottenplan och det är ju väldigt fräscht. Men jag kan inte sätta kakel där uppe pga rörelserna i huset, och jag undrar om målat vitt verkligen är lika kul? Men några beiga toner som du säger kanske inte vore så dumt :)

/snurpe
 
Sv: Inspiration tack - färg i badrum =)

Vi har inte heller kakel, men tog en våtrumsmatta i ljusa beiga färger. Väldigt neutral och stilren - men har varit bakgrund till färger som klarblå, gräsgrön, vinrött och lila. Det funkar utmärkt, och jag "får ett nytt" badrum rätt vad det är.

Det finns ju fina varmgråa nyanser som också funkar utmärkt.
 
Sv: Inspiration tack - färg i badrum =)

Tycker det är finast med mörkgrått på golvet och vitt på väggarna.
Då är det lätt att variera med färgglada handukar och badrumsmatta :)
 
Sv: Inspiration tack - färg i badrum =)

Jag tycker du ska ha ganska neutrala färger, med mörkt golv och ljusa väggar. Så kan du istället liva upp badrummet med färgglada handdukar och sånt.

:crazy: Själv har jag turkosblå färg på golvet och på en rand kakel, det är fult och hopplöst att få badrummet snyggt med det. Förstår verkligen inte hur hyresgästen som bott här tidigare kunde välja den färgen.
 
Sv: Inspiration tack - färg i badrum =)

Lite OT, men jag måste bara fråga om ni förstärkt golvbjälklaget under badkaret? Med tanke på snedtaket ser det ut att vara en övervåning, vilket borde innebära att ni gort detta... Isf vet du vad det är för mått/dimensioner eller hur ni räknat ut hur mycket det behövde förstärkas?
 
Sv: Inspiration tack - färg i badrum =)

Ett litet tips, som jag visserligen nyss skrev i en annan tråd, men iaf:
Om man ska gå efter Feng Shui så ska man tydligen inte ha bruna färger i badrummet, eftersom att det symboliserar smutsigt vatten:idea:
 
Sv: Inspiration tack - färg i badrum =)

Lite OT, men jag måste bara fråga om ni förstärkt golvbjälklaget under badkaret? Med tanke på snedtaket ser det ut att vara en övervåning, vilket borde innebära att ni gort detta... Isf vet du vad det är för mått/dimensioner eller hur ni räknat ut hur mycket det behövde förstärkas?

Hela bjälklaget är ca 40 cm tjockt, uppbyggt med dubbla rader av stockar "i kors" med ca en meters mellanrum. Mellan de övre stockarna som går från vänster till höger i bilden så är det lagt 170 * 45 reglar med 30 cm mellanrum. Allt är sedan kottlat med ca 50 cm avstånd. Just under badkaret är det ytterligare limmade kottlingar. På detta är det limmat och fastskruvat glespanel 70 * 22 med govvärmeplåt. Därefter fastskruvad (var tionde cm) golvgips. Ovanpå detta är det sedan flytspacklat. Det håller nog att parkera en traktor där. :)

Kommer att lägga upp renoveringsbilder av badrummet på bloggen Hvila Ro - Prästgård anno 1700, men måste först få tag på en skanner. Dessa bilder finns f.n. bara på papper.

Mvh. Sar's sambo
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 797
Senast: BernT
·
Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 655
Senast: Daff
·
Hemmet Jag har kommit underfund med att mitt badrum är litet och murrigt på ett sätt som jag inte är helt säker på om jag vill ha det i. Det är...
2
Svar
22
· Visningar
4 387
Hemmet Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa...
2
Svar
25
· Visningar
4 189
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp