Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är SoMe?

Det finns inget tak på hur många följare jag vill ha. Jag tänker nog att jag vill inspirera fler till att odla en skogsträdgård. Och att få folk att besöka min hemsida.

Kan man bestämma sig för att vara genuint intresserad? Jag är antingen intresserad eller inte. Fejkar jag intresse så är det inte genuint. Och ofta intresserar jag mig för sånt som kanske inte har med mitt konto att göra då jag har så många intressen.

Sociala media.

Jag tänkte inte främst intresserad av ngt speciellt intresse utan mer intresserad av kommunikation/interaktion med följarna.
 
Mitt konto började som ett konto för mina böcker, och heter som bok nummer ett. Under tiden som har gått har jag ändrat beskrivningen ett antal gånger, för kontot handlar numera om relaterade saker också. Jag skriver historiska romaner, och är intresserad av historia, antikviteter/loppis, släktforskning... Det går som regel jättebra att hitta nya intressanta saker att göra inlägg om, som inte nödvändigtvis handlar om mig och mina böcker. Jag lade precis idag upp en lång (så lång som instagram tillåter) berättelse om en av mina släktingar långt tillbaka i tiden. Hon levde ett unikt liv, som gick att knyta till historiska skeenden. Det gav rätt många likes, och också en hel del kommentarer. Och det var tydligt att de som kommenterade gjorde det pga att det på riktigt fascinerades av mitt inlägg.

Så mitt råd är att tänka BRETT. Bara för att inget händer i din trädgård just nu, så måste det ju finnas mängder av trädgårdsrelaterade saker att skriva om? Kanske om hur man planerar en trädgård? Kanske om någon historisk aspekt - hur såg en trädgård ut för 100 år sedan t.ex.? Eller kanske om någon intressant trädgård i Sverige eller i något annat land? Bara fantasin och eget intresse sätter gränser för vad man skriver, tänker jag :) !
 
Sociala media.

Jag tänkte inte främst intresserad av ngt speciellt intresse utan mer intresserad av kommunikation/interaktion med följarna.
Jag får sällan kommentarer på mina inlägg. Men får jag det så gillar jag och kommenterar ofta/alltid.

Gillar och kommenterar andras inlägg också.
 
Jag tänker snarare - tänkt smalt men kul!

Om man tänker brett så tror jag lifestyle är kallt. Konsumtion är ju stendött. Sista åren har dominerats av ”politiska influensers”
Det beror ju på hur brett man menar med brett... ;) Jag håller ju fortfarande mig inom mitt område. Men om jag bara skulle fortsätta att skriva om mina böcker och mitt skrivande så skulle folk nog tröttna på mig rätt snart.... :D Jag har både följare som skriver/läser böcker samt följare som är intresserade av historia/släktforskning.

Och om man har ett väldigt säsongsbetonat ämne man skriver om, och önskar utöka sitt konto och få fler följare, så måste man ju nästan bredda sig lite, tänker jag....
 
Jag tror starkt på rätt taggar. Och att lägga upp saker som de med samma intressen vill titta på. Och tagga på engelska, tyska etc också.

Det är mitt som gått bäst har varit när jag inte ens menat att visa för alla utan mer lagt upp någonting för att visa ett par personer men det varit lättare att lägga det offentligt.

Min nyårsreel fick lite drygt tusen views. Det var meningen att de jag köpte gammelmärren av skulle se samt mina päron och moster skulle se. Men det är ju enklare att lägga upp offentligt än att skicka separat till dem.
 
Mitt konto började som ett konto för mina böcker, och heter som bok nummer ett. Under tiden som har gått har jag ändrat beskrivningen ett antal gånger, för kontot handlar numera om relaterade saker också. Jag skriver historiska romaner, och är intresserad av historia, antikviteter/loppis, släktforskning... Det går som regel jättebra att hitta nya intressanta saker att göra inlägg om, som inte nödvändigtvis handlar om mig och mina böcker. Jag lade precis idag upp en lång (så lång som instagram tillåter) berättelse om en av mina släktingar långt tillbaka i tiden. Hon levde ett unikt liv, som gick att knyta till historiska skeenden. Det gav rätt många likes, och också en hel del kommentarer. Och det var tydligt att de som kommenterade gjorde det pga att det på riktigt fascinerades av mitt inlägg.

Så mitt råd är att tänka BRETT. Bara för att inget händer i din trädgård just nu, så måste det ju finnas mängder av trädgårdsrelaterade saker att skriva om? Kanske om hur man planerar en trädgård? Kanske om någon historisk aspekt - hur såg en trädgård ut för 100 år sedan t.ex.? Eller kanske om någon intressant trädgård i Sverige eller i något annat land? Bara fantasin och eget intresse sätter gränser för vad man skriver, tänker jag :) !
För knappt en vecka sedan gjorde jag en reel med hur man sår chili. Det blev 3 (!) likes. Totalt bottennapp alltså.

Jag kan inte påstå att jag kan något om trädgårdsdesign. På min hemsida skrev jag nyligen om perenner, men hur jag skulle få samma info till insta vet jag inte. (Samma med annat innehåll på hemsidan.) Jag tror inte alls på långa utläggningar på insta. Jag tänker att hemsidan är platsen för bredden. Där man kan förklara saker och berätta om saker. Jag har både rena infoartiklar och blogginlägg som är mer personliga med trädgårdstankar och sånt. Kontot på insta handlar liksom om platsen jag bor på. Hur mycket tankar får man plats med på insta? Hur mycket kan man berätta om i ett inlägg?
 
Jag tror starkt på rätt taggar. Och att lägga upp saker som de med samma intressen vill titta på. Och tagga på engelska, tyska etc också.

Det är mitt som gått bäst har varit när jag inte ens menat att visa för alla utan mer lagt upp någonting för att visa ett par personer men det varit lättare att lägga det offentligt.

Min nyårsreel fick lite drygt tusen views. Det var meningen att de jag köpte gammelmärren av skulle se samt mina päron och moster skulle se. Men det är ju enklare att lägga upp offentligt än att skicka separat till dem.
Om jag lägger upp taggar på andra språk, bör jag skriva på de språken också? Tyska kan jag inte. Och jag vet inte om jag kan översätta det jag skriver till engelska. Vad heter till exempel "oxalsyraförångare" på engelska? O_o
 
Hur mycket tankar får man plats med på insta? Hur mycket kan man berätta om i ett inlägg?
Man kan skriva max 2200 tecken (jag vet för jag satt och redigerade min text idag ;) ), så visst kan du skriva ett hyfsat inlägg där också. Men om du gillar din hemsida bättre så kanske det är där du ska lägga krutet?

Mitt inlägg idag fick förresten 20 likes och fyra kommentarer. Jag har lite drygt 300 följare. Så det var väl helt okej, tänker jag.
 
Hur ser inläggen på ditt favorit-skogsträdgårdskonto ut?
Jag har inget favoritkonto faktiskt.

Ett konto som liknar mitt har mycket vinterbilder just nu. Det kontot har bara drygt 300 inlägg och nästan 1900 följare. Jag har över 500 inlägg och 60 följare :grin:

Alltså, fan de där siffrorna sved att se.
 
Jag har inget favoritkonto faktiskt.

Ett konto som liknar mitt har mycket vinterbilder just nu. Det kontot har bara drygt 300 inlägg och nästan 1900 följare. Jag har över 500 inlägg och 60 följare :grin:

Alltså, fan de där siffrorna sved att se.
det kommer bli bättre om du jobbar vidare. jag vet att du klarar det
 
Jag kollade lite snabbt igen skogsträdgårdskonton på svenska. 10-40 likes per inlägg även på rätt stora ställen med fin design.

Populäraste inläggen (runt 100 likes) hade en som skrev på engelska.
 
Jag har inget favoritkonto faktiskt.

Ett konto som liknar mitt har mycket vinterbilder just nu. Det kontot har bara drygt 300 inlägg och nästan 1900 följare. Jag har över 500 inlägg och 60 följare :grin:

Alltså, fan de där siffrorna sved att se.
Jag har endast 38 följare.
 
Jag tror det är viktigt att på Instagram tänka i 3 olika nivåer:
Inlägg
Reels
Händelser

Dessa tre kräver helt olika innehåll. Inlägg håller längre, kan ha mer information. Reels är rörlig media, oftast lättare att konsumera. Händelser är också sekunder, och försvinner snabbt. De två sistnämnda tror jag man behöver uppdatera minst varje dag, gärna flera gånger per dag för att hålla sig relevant och nå ut. SoMe är en stenhård plats. Arbetar med det lite vid sidan om mina ordinarie arbetsuppgifter och ibland vet man verkligen inte vad som kommer slå igenom och skapa engagemang.
Ha frågestunder, quiz, ställ frågor och engagera dina följare.
 
det kommer bli bättre om du jobbar vidare. jag vet att du klarar det
Så har jag tänkt i flera år och det fungerar inte.

Jag kollade lite snabbt igen skogsträdgårdskonton på svenska. 10-40 likes per inlägg även på rätt stora ställen med fin design.

Populäraste inläggen (runt 100 likes) hade en som skrev på engelska.
Mitt konto är inte enbart inriktat mot skogsträdgård. Jag har inlägg om diverse odling, hus och bin också. D.v.s. vad som pågår här på mitt ställe. Renoverar jag så lägger jag upp renoveringsbilder t.ex.
 
Det är inte lätt att bli influencer. För att lyckas växa "på riktigt" måste du lägga massor med tid på det visuella i inläggen, hitta rätt hashtags, och göra minst ett inlägg om dagen.

Och ditt ämne är oerhört smalt. Spelar det någon roll vad du får för siffror? Kan du inte göra det bara för att dokumentera något du älskar att pyssla med?
 
Det är inte lätt att bli influencer. För att lyckas växa "på riktigt" måste du lägga massor med tid på det visuella i inläggen, hitta rätt hashtags, och göra minst ett inlägg om dagen.

Och ditt ämne är oerhört smalt. Spelar det någon roll vad du får för siffror? Kan du inte göra det bara för att dokumentera något du älskar att pyssla med?
Jo, dels är det ju en dokumentation för mig själv, men det räcker liksom inte.

Och hur kan det vara smalt när man täcker in både odling/trädgård/skogsträdgård, hus och biodling? Är ju tre ämnen egentligen. Och det kan tillkomma bilder på mat också.

Längre fram på säsongen blir det lättare att få till ett inlägg om dagen. Just nu är det mest vinter och inget händer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp