Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, dels är det ju en dokumentation för mig själv, men det räcker liksom inte.

Och hur kan det vara smalt när man täcker in både odling/trädgård/skogsträdgård, hus och biodling? Är ju tre ämnen egentligen. Och det kan tillkomma bilder på mat också.

Längre fram på säsongen blir det lättare att få till ett inlägg om dagen. Just nu är det mest vinter och inget händer.
du kan ju utöka med mat och konserver, även andra saker som hobbys.
 
Jag följer en del gårdskonton, så lite liknande niche. Nu när det inte händer så mycket finns det dels en del som delar tankar och resonemang till bilder från ljusare tider, dels en del som passar på att ta fina naturbilder på vintern. Många lägger upp mat. Du kanske skulle kunna skapa innehåll med fokus på hur man kan starta odlingssäsongen?
 
Hur aktiv är du på andras instagram?

Många "får" ju andras följare på köpet genom att både vara aktiva på andras profiler, då kan man senare "prata" till varandra på händelser (eller bara tagga och bli reposted) osv och nå ut till fler som är intresserade av samma innehåll.
 
Jag följer en del gårdskonton, så lite liknande niche. Nu när det inte händer så mycket finns det dels en del som delar tankar och resonemang till bilder från ljusare tider, dels en del som passar på att ta fina naturbilder på vintern. Många lägger upp mat. Du kanske skulle kunna skapa innehåll med fokus på hur man kan starta odlingssäsongen?
Jag tänkte precis skriva ett inlägg om det, planeringen inför våren och sommaren är minst lika kul när man är nörd inom något.
 
Jag vill att kontot ska växa. Jag har ingen aning om vad folk vill se. Det jag publicerar som jag tycker ger tittarna något bra, uppskattas inte alls. Så jag vet faktiskt inte vad jag ska publicera då.


Är inte TikTok mer för barn? Tänker att sånt som har med hus och trädgård att göra inte landar bra där.


För att kontot ska växa.

Jag kan inte planera mitt innehåll då jag aldrig i förväg kan veta vad som finns att publicera.
Jag har TikTok och är 35 år, de jag följer är alla i min ålder eller lite yngre. Barn får jag knappt upp alls.
Finns jättemycket om odling, trädgård, bygge osv på TikTok 😊
 
Just det, om någon kommenterar på dina inlägg, dela upp hjärta och svar för att uppmuntra vidare interaktion med ditt konto!

Typ så här:
Personen skriver på ditt konto. Så snart som möjligt hjärtar du kommentaren, eller svarar.
Nästa gång du har publicerat något på ditt konto, då gör du det som du inte gjorde förra gången. På så sätt skapar du en ny notis till personen som är mer sannolik att klicka in på ditt konto lagom till det att du postat nytt innehåll.
 
Mitt konto började som ett konto för mina böcker, och heter som bok nummer ett. Under tiden som har gått har jag ändrat beskrivningen ett antal gånger, för kontot handlar numera om relaterade saker också. Jag skriver historiska romaner, och är intresserad av historia, antikviteter/loppis, släktforskning... Det går som regel jättebra att hitta nya intressanta saker att göra inlägg om, som inte nödvändigtvis handlar om mig och mina böcker. Jag lade precis idag upp en lång (så lång som instagram tillåter) berättelse om en av mina släktingar långt tillbaka i tiden. Hon levde ett unikt liv, som gick att knyta till historiska skeenden. Det gav rätt många likes, och också en hel del kommentarer. Och det var tydligt att de som kommenterade gjorde det pga att det på riktigt fascinerades av mitt inlägg.

Så mitt råd är att tänka BRETT. Bara för att inget händer i din trädgård just nu, så måste det ju finnas mängder av trädgårdsrelaterade saker att skriva om? Kanske om hur man planerar en trädgård? Kanske om någon historisk aspekt - hur såg en trädgård ut för 100 år sedan t.ex.? Eller kanske om någon intressant trädgård i Sverige eller i något annat land? Bara fantasin och eget intresse sätter gränser för vad man skriver, tänker jag :) !
Min erfarenhet är tvärtom. Ju smalare fokus på vad jag postade desto mer följare och likes fick jag. Hade typ 12K likes på någon bild och det bara trillade in följare. Men tröttnade på kroppshetsen inom mitt intresse (historisk sömnad) och slutade posta bilder på det så nu har jag knappt några följare kvar. :laugh:
 
Jo, dels är det ju en dokumentation för mig själv, men det räcker liksom inte.

Och hur kan det vara smalt när man täcker in både odling/trädgård/skogsträdgård, hus och biodling? Är ju tre ämnen egentligen. Och det kan tillkomma bilder på mat också.

Längre fram på säsongen blir det lättare att få till ett inlägg om dagen. Just nu är det mest vinter och inget händer.

Liknande konton har bara 10-30 likes.

Dvs skogsträdgård på svenska.

Vill du ha bredare men ändå hålla dig inom skogsträdgård, så föreslår jag att göra alla inlägg på engelska.

Trädgårdskonton på svenska är det stark konkurrens på. Där tävlar du liksom mot både John Taylor och "vanligt folk".
 
du kan ju utöka med mat och konserver, även andra saker som hobbys.
Jag är rätt kass på mat men kommer snart lägga upp bild på mina groddade mungbönor. Skriver nog hur man gör dem också. Men i övrigt är mat ett problemområde för mig. Jag kör efter andras recept när jag lagar mat och det blir liksom ingen koppling till det jag själv odlar. Och jag odlar knappt något ettårigt längre. Jag gör sylt ibland men då behöver jag boendestöd som hjälp. Skulle vilja lära mig mjölksyra grönsaker men vet inte ens om jag tycker det är gott. Men jag skulle vilja få med länken mellan jord och bord.

Jag har 3 instagramkonton till. En är för mina katter, en är för mitt hantverk (och uppdateras nästan aldrig) och ett konto är helt privat. Det är där jag kan lägga upp bilder på bilfan. Jag vill inte att mitt huvudkonto ska bli för splittrat så den är inget för någon.

Jag följer en del gårdskonton, så lite liknande niche. Nu när det inte händer så mycket finns det dels en del som delar tankar och resonemang till bilder från ljusare tider, dels en del som passar på att ta fina naturbilder på vintern. Många lägger upp mat. Du kanske skulle kunna skapa innehåll med fokus på hur man kan starta odlingssäsongen?
Jadu. Jag la upp en reel på hur man sår chili för ett litet tag sedan och det floppade totalt. Jag har också visat vad jag ska så i år. Intresset känns svalt.

Hur aktiv är du på andras instagram?

Många "får" ju andras följare på köpet genom att både vara aktiva på andras profiler, då kan man senare "prata" till varandra på händelser (eller bara tagga och bli reposted) osv och nå ut till fler som är intresserade av samma innehåll.
Jag försöker vara aktiv på andras instagram. Men jag är ingen naturtalang där.
 
Senast ändrad:
Sen måste ju själva innehållet man lägger upp vara rätt vettigt också. Bilder av bra kvalitet, reels som är roliga eller intressanta eller estetiskt tilltalande på något vis. Det är inte lätt att nå ut för det finns massa konton som man konkurrerar med så det man postar måste ju vara snyggt eller spännande eller vad som.

Jag skulle absolut inte kunna få följare genom att posta bilder på min mat el dyl, bilderna är liksom inte snygga eller intressanta nog för det. Jag tror man får rannsaka sig själv och sitt innehåll lite, hur står det sig mot andra konton?
 
Sen måste ju själva innehållet man lägger upp vara rätt vettigt också. Bilder av bra kvalitet, reels som är roliga eller intressanta eller estetiskt tilltalande på något vis. Det är inte lätt att nå ut för det finns massa konton som man konkurrerar med så det man postar måste ju vara snyggt eller spännande eller vad som.

Jag skulle absolut inte kunna få följare genom att posta bilder på min mat el dyl, bilderna är liksom inte snygga eller intressanta nog för det. Jag tror man får rannsaka sig själv och sitt innehåll lite, hur står det sig mot andra konton?
Jag gör liksom vad jag kan, men det räcker inte. Jag vet inte vad jag kan göra annorlunda.

Har du energin att göra en instagram på den här nivån? Och gneta up till det, det är hårt jobb under lång tid innan man blir stor.

Food forest-konto med 60k följare, engelska.

https://www.instagram.com/danniinthewild?igsh=ZDE1MWVjZGVmZQ==
Hon har garanterat en professionell digitalkamera och så redigerar hon bilderna. Jag har bara en halvkass mobilkamera. Min digitalkamera har jag råkat döda i Östersjön för ett antal år sedan. Orkade aldrig anmäla till försäkringsbolaget för tror jag har en drulle-försäkring.
 
Hur är kvaliteten, tänker jag? Det handlar inte alltid bara om innehåll utan också att det är snyggt filmat, bra kvaliteten på bilderna, ordentlig färgåtergivning osv.
Jag tycker det är bra, med några få undantag då.

När jag hade digitalkamera så brukade jag få beröm för mina bilder. Men nu har jag ingen sån kamera.
 
Jag gör liksom vad jag kan, men det räcker inte. Jag vet inte vad jag kan göra annorlunda.


Hon har garanterat en professionell digitalkamera och så redigerar hon bilderna. Jag har bara en halvkass mobilkamera. Min digitalkamera har jag råkat döda i Östersjön för ett antal år sedan. Orkade aldrig anmäla till försäkringsbolaget för tror jag har en drulle-försäkring.

Det räcker med en bra mobilkamera.
Men ja, givetvis måste du redigera! Det är ju en del av jobbet. Influencer är ett yrke numera.

Om du inte vill/kan göra jobbet, så bör du inte förvänta dig samma resultat.

Jag klickar då inte gilla på suddiga/kassa/fula mobilbilder om det inte är från en nära vän...
 
Alltså, mina reels ses först av mina följare (och får kanske 10 likes, har inte jättemånga följare) men med jämna mellanrum verkar de trenda långt efter jag postat dem och då dyker det upp likes från helt random personer.

Bäst har korta filmer på mina katter gått.
 
Det räcker med en bra mobilkamera.
Men ja, givetvis måste du redigera! Det är ju en del av jobbet. Influencer är ett yrke numera.

Om du inte vill/kan göra jobbet, så bör du inte förvänta dig samma resultat.

Jag klickar då inte gilla på suddiga/kassa/fula mobilbilder om det inte är från en nära vän...
Mina bilder är inte suddiga, kassa eller fula.
 
Nu är jag inte speciellt väl insatt i hur sociala medier fungerar, men har verkligen de flesta privatpersoner många följare och får massor med likes?
Ett exempel jag gav ovan från en som har ett liknande konto som jag hade betydligt färre inlägg än jag och galet många fler följare. Nästan 1900 medan jag har 60.
 
Jag har inget favoritkonto faktiskt.

Ett konto som liknar mitt har mycket vinterbilder just nu. Det kontot har bara drygt 300 inlägg och nästan 1900 följare. Jag har över 500 inlägg och 60 följare :grin:

Alltså, fan de där siffrorna sved att se.

Men kan du inte sluta att jämföra dig med andra på det destruktiva sättet? Ditt värde sitter ju inte i hur många följare du har på instagram?
Du är väl 50+? Hög tid att sluta med det beteendet tänker jag. Det verkar ju bara få dig att må dåligt dessutom!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp