Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det är bra, med några få undantag då.

När jag hade digitalkamera så brukade jag få beröm för mina bilder. Men nu har jag ingen sån kamera.

Många gånger när man ser framgångsrika videor eller bilder på Insta så är dessa tagna med digitalkamera. Sen redigerar man ju ofta, klipper ihop reels osv.

Rekommenderar att gå en kurs om du verkligen vill satsa på SoMe så att du lär dig grunderna i redigering, klippning, vad som är trendigt etc.
 
Men kan du inte sluta att jämföra dig med andra på det destruktiva sättet? Ditt värde sitter ju inte i hur många följare du har på instagram?
Du är väl 50+? Hög tid att sluta med det beteendet tänker jag. Det verkar ju bara få dig att må dåligt dessutom!
Inte 50+. 50. Och jag har ju liksom en tanke med att få kontot att växa. Vill liksom driva trafik till min hemsida. Visst, jag kan driva trafik till min hemsida utan instagram också. Det har jag gjort förut med en annan hemsida. Men jag tänkte mig få lite skjuts av instagram. Och jag orkar inte göra hemsida på exakt samma sätt som förut. Det var för strikt och inrutat och jag vill vara mer flexibel nu och inte bara jobba med seo.
 
Jag tänker att antingen ser man Instagram och dyl som en rolig grej för en själv. Man lägger upp det man vill och bryr sig inte så mycket om följare och likes.

Eller så har man det som exempelvis en PR-kanal, i syfte att nå potentiella kunder etc. Och då får man nog se det lite mer som ett jobb, dvs utbilda sig, läsa på, lägga tid på det.
 
Ett exempel jag gav ovan från en som har ett liknande konto som jag hade betydligt färre inlägg än jag och galet många fler följare. Nästan 1900 medan jag har 60.
Och det finns säkert 100 konton som bara har några tiotal följare.

Vad tjänar det till att jämföra dig med andra?

De flesta mår bara sämre om de ser livet som en enda lång tävling som måste vinnas.
Kan du inte se inläggen som ett slags dokumentation av det du gillar mest av allt istället?
 
Många gånger när man ser framgångsrika videor eller bilder på Insta så är dessa tagna med digitalkamera. Sen redigerar man ju ofta, klipper ihop reels osv.

Rekommenderar att gå en kurs om du verkligen vill satsa på SoMe så att du lär dig grunderna i redigering, klippning, vad som är trendigt etc.
Jag har ingen som kan filma åt mig utan kan bara filma från en position där jag ställer upp kameran. Det känns onekligen som om andra som har en partner eller jobbar ihop med någon har ett försprång.

Jag kan redigera och klippa. Gjorde det idag. Med ett program jag aldrig använt förut ens. Men övergångarna kunde jag inte göra så mycket åt tyvärr då det hela tiden är samma position på kameran. När kameran byter position är det liksom lättare.
 
Och det finns säkert 100 konton som bara har några tiotal följare.

Vad tjänar det till att jämföra dig med andra?

De flesta mår bara sämre om de ser livet som en enda lång tävling som måste vinnas.
Kan du inte se inläggen som ett slags dokumentation av det du gillar mest av allt istället?
Nej, jag kämpar för min överlevnad liksom. Jag vill att det här ska bidra till att jag överlever. För jag kommer aldrig att jobba heltid.
 
Jag har ingen som kan filma åt mig utan kan bara filma från en position där jag ställer upp kameran. Det känns onekligen som om andra som har en partner eller jobbar ihop med någon har ett försprång.

Jag kan redigera och klippa. Gjorde det idag. Med ett program jag aldrig använt förut ens. Men övergångarna kunde jag inte göra så mycket åt tyvärr då det hela tiden är samma position på kameran. När kameran byter position är det liksom lättare.

Du kan ju flytta kameran lite då och då för att få in fler positioner. :) Eller så nöjer du dig med att bara filma dig och det du gör framifrån.
 
Inte 50+. 50. Och jag har ju liksom en tanke med att få kontot att växa. Vill liksom driva trafik till min hemsida. Visst, jag kan driva trafik till min hemsida utan instagram också. Det har jag gjort förut med en annan hemsida. Men jag tänkte mig få lite skjuts av instagram. Och jag orkar inte göra hemsida på exakt samma sätt som förut. Det var för strikt och inrutat och jag vill vara mer flexibel nu och inte bara jobba med seo.

Har du länk till insta från hemsidan och från hemsidan till insta, så att de är sammankopplade?
Står det i bion att kontot är inriktat mot skogsträdgård, hållbart odlande och hållbar livsstil etc?
 
Nu är jag inte speciellt väl insatt i hur sociala medier fungerar, men har verkligen de flesta privatpersoner många följare och får massor med likes?

Nä. :) Det normala är att det är vänner och bekanta som följer, och några enstaka likes från andra än följare, om man inte gör något som råkar trenda.

Själv tycker jag att det är ohyggligt tråkigt att titta på influencers som publicerar väldigt likartade grejer för att det är vad som gäller för algoritmerna just nu, men det är ju jag. Hellre 10 följare som är genuint intresserade av min grej.
 
Du kan ju flytta kameran lite då och då för att få in fler positioner. :) Eller så nöjer du dig med att bara filma dig och det du gör framifrån.
Det går verkligen inte när jag är upptagen med att göra något framför kameran. Jag kan inte bara släppa det jag gör mitt i. Idag oxalsyrabehandlade jag bina och en annan dag så filmade jag när jag sådde. Jag kunde bara ha kameran på ett sätt.

Har du länk till insta från hemsidan och från hemsidan till insta, så att de är sammankopplade?
Står det i bion att kontot är inriktat mot skogsträdgård, hållbart odlande och hållbar livsstil etc?
Jag har mina instagrambilder på min hemsida och en länk att följa mig där. Och på instagram har jag en länk till hemsidan. I bion står det "bilder från mitt hus, min biodling och trädgård." Jag får fundera på om jag kan skriva något annat där.

 
Har du länk till insta från hemsidan och från hemsidan till insta, så att de är sammankopplade?
Står det i bion att kontot är inriktat mot skogsträdgård, hållbart odlande och hållbar livsstil etc?
Skulle just skriva detta @Wille . Var inne och kikade runt lite och tänkte just på att i beskrivningen av kontot står det inget om allt det du brinner för gällande din odling. Du skriver om det på hemsidan utförligt sen men tror du vinner ett gäng följare om du specar mer på insta.
 
Nä. :) Det normala är att det är vänner och bekanta som följer, och några enstaka likes från andra än följare, om man inte gör något som råkar trenda.

Själv tycker jag att det är ohyggligt tråkigt att titta på influencers som publicerar väldigt likartade grejer för att det är vad som gäller för algoritmerna just nu, men det är ju jag. Hellre 10 följare som är genuint intresserade av min grej.
Ja alltså jag (och mina vänner) har privata konton och tanken är aldrig att posta för likes.

Men är dåligt insatt i detta med influencing och algoritmoptimering för att maximera synlighet och för att få följare .
 
Förlåt men jag tycker det låter lite väl dramatiskt att anse att ett konto på Instagram ska vara en del av ens överlevnad?
Tja, jag tjänade i snitt 2000 kronor i månaden på min hemsida förut. Och jag vill dit igen och mer därtill. Det tycker jag definitivt bidrar till ens överlevnad.
 
Nä. :) Det normala är att det är vänner och bekanta som följer, och några enstaka likes från andra än följare, om man inte gör något som råkar trenda.

Själv tycker jag att det är ohyggligt tråkigt att titta på influencers som publicerar väldigt likartade grejer för att det är vad som gäller för algoritmerna just nu, men det är ju jag. Hellre 10 följare som är genuint intresserade av min grej.
Så är det för mig! Har en privat Instagram och en där jag delar min hobby. Den sistnämnda har 100 följare på mina 14 inlägg, vilket kanske ser mycket ut men typ 99% av dem är vänner inom sagda hobby.
 
Jag har ingen som kan filma åt mig utan kan bara filma från en position där jag ställer upp kameran. Det känns onekligen som om andra som har en partner eller jobbar ihop med någon har ett försprång.

Jag kan redigera och klippa. Gjorde det idag. Med ett program jag aldrig använt förut ens. Men övergångarna kunde jag inte göra så mycket åt tyvärr då det hela tiden är samma position på kameran. När kameran byter position är det liksom lättare.

Då är det bara att flytta kameran och klippa ihop från olika vinklar sedan.

Jag har filmat mig själv utan hjälp, det funkar utmärkt med lite planering.

Det låter jätteklyschigt men det är svårt att få till bra content om en dels ser allt som jobbigt och dels jagar likes.
 
Nu är jag inte speciellt väl insatt i hur sociala medier fungerar, men har verkligen de flesta privatpersoner många följare och får massor med likes?

Nä, gränsen mellan "privatperson" och "liten influencer" börjar väl någonstans där när det är betydligt fler främlingar än vänner/bekanta som följer, och man tillverkar innehåll med syfte att tjäna pengar/marknadsföra något.
 
Nä. :) Det normala är att det är vänner och bekanta som följer, och några enstaka likes från andra än följare, om man inte gör något som råkar trenda.

Själv tycker jag att det är ohyggligt tråkigt att titta på influencers som publicerar väldigt likartade grejer för att det är vad som gäller för algoritmerna just nu, men det är ju jag. Hellre 10 följare som är genuint intresserade av min grej.

Jag blir mest förvånad om någon utanför min krets gillar något av mina inlägg :laugh:

Men det har också gett mig flera konton jag följer, just för att jag tyckt flera som gillat det jag gjort haft intressanta konton :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp