Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett konto som liknar mitt har mycket vinterbilder just nu. Det kontot har bara drygt 300 inlägg och nästan 1900 följare. Jag har över 500 inlägg och 60 följare :grin:
Många konton som jag följer jobbar mycket med Stories som då försvinner så kontot kan ha haft mycket sådant material. Jag scrollar knappt ner numera utan ser mest på Stories :D

Att ha en konto som faktiskt drar in pengar kräver jobb, tid och planering. De större kontona kan "komma undan" med enkla reels som att så frön men de flesta följarna vet väl redan hur man gör=struntar i att se sånt såvida inte några supertips är involverade. Det kräver mycket att ha ett populärt konto och jag tror inte att det är värt besväret om inte sociala medier är något man verkligen brinner för. Speciellt med begränsad ork.
 
Jag gillade ditt inlägg om sådden. Jag vill gärna veta mera om vad du gör var dag/vecka för att förbereda din trädgård inför säsongen. :up:

Såg även ditt inlägg om behandlingen av bisamhället, det intresserade mig inte alls men säkert andra.
Jag tror att du lätt kan få flera följare om du gör en s.k. dagbok över dina trädgårdsaktiviteter och samtidigt ger smarta tips!
 
För att jag ska följa en instagram ska det vara HÖG kvalite på bilderna och bra bilder. Egentligen är texten mindre intressant. Känner du att du lägger upp bilder av samma kvalitet som de instagram du följer och gillar?
Jag tycker mina bilder är bra med något enstaka undantag.

Men jag ser tyvärr inte så mycket från dem jag följer för instagram lägger upp en massa annat (förslag för dig) som jag ser i stället.
 
För att göra pengar inom sociala medier handlar det nog också mycket om timing att känna av och pricka rätt kanaler vid rätt tillfällen i tiden.

Hemsidor/bloggar som kunde vara stora för 10-15 år sedan har sedan dess fått helt annan konkurrens av nya och mycket fler sätt att nå ut med TikTok, instastories m fl. Och dessutom fler som lägger upp nischat material med hög kvalitet. Så det är sannolikt betydligt svårare att dra trafik till den typen av kanaler nu jämfört med då, även om innehållet skulle vara lika givande i sig.
 
Hur tycker du att flödet ser ut när du går in på din instagram? Känns det proffsigt? Snyggt? Är det en röd tråd i inläggen? Det är det första folk möter. Hur kan du jobba här? Jag tänker att det är viktigt som en start att börja där om du tänker ta din instagram från en liten privat ”pysslar hemma-sida” till något mer professionellt.
 
Många konton som jag följer jobbar mycket med Stories som då försvinner så kontot kan ha haft mycket sådant material. Jag scrollar knappt ner numera utan ser mest på Stories :D

Att ha en konto som faktiskt drar in pengar kräver jobb, tid och planering. De större kontona kan "komma undan" med enkla reels som att så frön men de flesta följarna vet väl redan hur man gör=struntar i att se sånt såvida inte några supertips är involverade. Det kräver mycket att ha ett populärt konto och jag tror inte att det är värt besväret om inte sociala medier är något man verkligen brinner för. Speciellt med begränsad ork.
Jag tänker mer att kontot ska generera trafik till min hemsida. Och att det är hemsidan som genererar inkomst. Det är liksom hemsidor jag kan. Men det är trögt att behöva börja om från noll med en hemsida. Jag kommer att publicera en del material som jag hade på min gamla hemsida, så lite får jag gratis därifrån. Men som sagt så är det trögt att komma i rullning och få trafik från sökmotorer. Dock är det så att det jag en gång har skrivit på min hemsida kommer att stå kvar där för läsning även nästa år. Kanske är det mer skrivande jag behöver ägna mig åt. Det tar mer energi från mig för stunden men kan hålla i det långa loppet. De senaste åren jag hade min gamla hemsida så jobbade jag inte alls med den. Pengarna fortsatte ändå att rulla in.

Ta bilder och lägga upp på instagram är dock roligare än att skriva. Kanske är det så att jag fastnat för något som inte fungerar lika bra som det som är beprövat och som jag kan.

Jag gillade ditt inlägg om sådden. Jag vill gärna veta mera om vad du gör var dag/vecka för att förbereda din trädgård inför säsongen. :up:

Såg även ditt inlägg om behandlingen av bisamhället, det intresserade mig inte alls men säkert andra.
Jag tror att du lätt kan få flera följare om du gör en s.k. dagbok över dina trädgårdsaktiviteter och samtidigt ger smarta tips!
Tack för tips. Just nu finns inte mycket att göra i trädgården. Jag har visat mina fröer, min sådd och att fröna har grott. Det är väl det.

Jag utgår liksom hela tiden att jag inte ska orka med trädgården mer än absolut minimalt. Så jag kan inte planera framåt särskilt väl. Men jag dokumenterar det jag gör. Och i år vill jag renovera min friggebod så lyckas jag få till det så kommer det bilder på det.
 
Hur tycker du att flödet ser ut när du går in på din instagram? Känns det proffsigt? Snyggt? Är det en röd tråd i inläggen? Det är det första folk möter. Hur kan du jobba här? Jag tänker att det är viktigt som en start att börja där om du tänker ta din instagram från en liten privat ”pysslar hemma-sida” till något mer professionellt.
Jag håller mig till de ämnen som kontot handlar om så röd tråd finns absolut. En del bilder är från omgivningen och dessa tycker jag också hör till. Det kan också hända att jag lägger in bilder från sevärdheter i trakten. De är också relevanta då jag hyr ut rum så det kan vara bra för gästerna att ha koll på omgivningen.

Jag har ingen aning om vad jag ska ändra på. Tycker att det är bra som det är.
 
Jag gick in och kollade några av dem kontona jag följer som är medelstora med någon eller några tusen följare. De flesta har väldigt lite (50- 60 inlägg MAX) liggande som inlägg och bara sådant som är estetiskt snyggt.
De använder sig mest av stories och det som är värt att spara på stories läggs som höjdpunkter.
Görs det inlägg så läggs det upp på stories så att man vet att det finns ett nytt inlägg osv.

Jag själv spenderar min största del på stories och jag tror inte man ska underskatta hur många som bara vill ha ett tidsfördriv och kolla på en snabbsbolning när man tex städar ur boden/ gör en ny bädd eller något annat trivialt.

De jag följer som tjänar pengar gör det ju otroligt professionellt, men de flesta säger att just instagram som plattform är där man tjänar sämst.
Instagram ska kanske mer vara en inkörsport till youtube osv?
 
Ett exempel på ett snyggt flöde för mig som gillar trädgård. Det är hög kvalite på bilderna, bra skärpa, lugn bakgrund och ett smalt tema.
Screenshot_2024-01-14-19-57-08-58_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg
 
Jag håller mig till de ämnen som kontot handlar om så röd tråd finns absolut. En del bilder är från omgivningen och dessa tycker jag också hör till. Det kan också hända att jag lägger in bilder från sevärdheter i trakten. De är också relevanta då jag hyr ut rum så det kan vara bra för gästerna att ha koll på omgivningen.

Jag har ingen aning om vad jag ska ändra på. Tycker att det är bra som det är.
Jag hade nog städat och grupperat dina inlägg till "höjdpunkter" (obs att de kanske måste läggas upp på stories först?). En höjdpunkt för de som ska hyra rum, en för sevärdheter i trakten, en för dina bin, en för dina odlingar och bara spara det som verkligen är "grädden på moset" som inlägg.
När man har så många inlägg så tänker jag att ingen kommer att vilja gå igenom några hundra bilder för att hitta sevärdheter som kan vara relevant.
 
Jag gick in och kollade några av dem kontona jag följer som är medelstora med någon eller några tusen följare. De flesta har väldigt lite (50- 60 inlägg MAX) liggande som inlägg och bara sådant som är estetiskt snyggt.
De använder sig mest av stories och det som är värt att spara på stories läggs som höjdpunkter.
Görs det inlägg så läggs det upp på stories så att man vet att det finns ett nytt inlägg osv.

Jag själv spenderar min största del på stories och jag tror inte man ska underskatta hur många som bara vill ha ett tidsfördriv och kolla på en snabbsbolning när man tex städar ur boden/ gör en ny bädd eller något annat trivialt.

De jag följer som tjänar pengar gör det ju otroligt professionellt, men de flesta säger att just instagram som plattform är där man tjänar sämst.
Instagram ska kanske mer vara en inkörsport till youtube osv?
Jag vet inte ens vad stories är :o

Jag har tänkt tanken att börja publicera på YouTube också, men har verkligen ingen aning om vad jag ska publicera då. Jag tänker att där får man göra lite längre videos på åtminstone några minuter i alla fall som minimum. Trädgårdsvandringar då och då kanske?
 
Jag vet inte ens vad stories är :o

Jag har tänkt tanken att börja publicera på YouTube också, men har verkligen ingen aning om vad jag ska publicera då. Jag tänker att där får man göra lite längre videos på åtminstone några minuter i alla fall som minimum. Trädgårdsvandringar då och då kanske?
Händelser/stories är sånna som ligger uppe i 24 timmar och är överst på Instagram.
Testa tiktok
 
Jag vet inte ens vad stories är :o

Jag har tänkt tanken att börja publicera på YouTube också, men har verkligen ingen aning om vad jag ska publicera då. Jag tänker att där får man göra lite längre videos på åtminstone några minuter i alla fall som minimum. Trädgårdsvandringar då och då kanske?

Börja med att researcha vad det är "marknaden" letar efter nuförtiden. Mer betyder inte bättre.
 
Exempel på en sämre sida (min egen, så bjuder på det 😁).
Screenshot_2024-01-14-20-01-00-10_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg


Bilden högst uppe till vänster är rätt kass, men då jag har kontot för min egen skull så la jag upp den ändå. Jag använder få taggar, lägger upp bilder för sällan, följer ingen och lägger upp bilder för sällan. Så jag har några stackars trogna följare som inte ger upp 😅

Skulle jag vilja ha fler följare så hade jag behövt lägga upp bilder av högre kvalitet, med högre frekvens, följa fler konton osv osv. Men jag har kontot för min egen skull så det kvittar. 😊
 
Jag håller mig till de ämnen som kontot handlar om så röd tråd finns absolut. En del bilder är från omgivningen och dessa tycker jag också hör till. Det kan också hända att jag lägger in bilder från sevärdheter i trakten. De är också relevanta då jag hyr ut rum så det kan vara bra för gästerna att ha koll på omgivningen.

Jag har ingen aning om vad jag ska ändra på. Tycker att det är bra som det är.

Jag tänkte nog mer på en röd tråd rent visuellt som steg 1 när folk går in på din instagram.

Sen tror jag definitivt som @Pilot var inne på att det är bra att fokusera på stories som du sen samlar i höjdpunkter.
Varje gång du lägger upp ett foto i flödet, ställ dig frågan om det kanske är bättre att lägga den på stories? Passar den in i flödet? Håller den samma kvalitet, snitt, ljussättning, känsla och komposition som övrigt i flödet?
 
Ett exempel på ett snyggt flöde för mig som gillar trädgård. Det är hög kvalite på bilderna, bra skärpa, lugn bakgrund och ett smalt tema.Visa bifogad fil 136859
Jo, proffsen kan ju ordna med bra motiv. Och de har proffskameror.

Vad har jag? Två krukor med chili som precis grott.

Jag hade nog städat och grupperat dina inlägg till "höjdpunkter" (obs att de kanske måste läggas upp på stories först?). En höjdpunkt för de som ska hyra rum, en för sevärdheter i trakten, en för dina bin, en för dina odlingar och bara spara det som verkligen är "grädden på moset" som inlägg.
När man har så många inlägg så tänker jag att ingen kommer att vilja gå igenom några hundra bilder för att hitta sevärdheter som kan vara relevant.
Ok. Tror faktiskt inte jag begrep det där. Jag vet inte vad varken höjdpunkter är eller vad stories är, eller hur de fungerar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp