Hingst som förädlar sökes

Sv: Hingst som förädlar sökes

Oj, vad synd... Vågar nog inte använda fryst, har ju inte så många försök denna säsongen :angel:
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Av de där är Baltimore, Turmalin och Canterbury de tre jag helt klart hade haft överst på listan
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Ok, hur är de i temperament och vad ger de för avkommor (typ, temperament, hopp)?:)
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Håller med Cirkus, de 3 var mina favoriter också.

Men alla 3 är ganska unga, Turmalin har väl bara stått till tjänst en säsong än, eller har jag fel? Baltimore tycker jag att jag har hört att han lämnar trevligt temperament men hans avkommor är inte heller jättegamla, och Canterbury har ju många avkommor högt uppe på listorna i Sverige förra året, och ska ha godkända söner i Tyskland. Temperamentmässigt vet jag inget alls om Canterbury dock. :p
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

På vilka listor i Sverige hade Canterbury avkommor som låg högt? Fölvisningar? Hur gamla är hans avkommor nu?

Knapplån
Det är bara att söka på youtube så poppar det upp filmer på avkommor efter hingstarna. Sök på hingstens namn och lägg till t ex "e", "föl", "sto" eller "hingst". Vet inte om man får länka till enskilda filmer, tycker det är lite olika från gång till gång?
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Bara för det så hittar jag ingen film på Turmalin alls.
Men både Canterbury- och Balimore-bebbar finns det flera filmer på (och på hingstarna själva).
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Fölmönstring ja, vet inte om han har mer än en årgång i Sverige än?
Han hade bästa föl i Mälardalen och Östergötland enligt lundgren, hittade inte resultatet för Östergötland, men högst bedömda föl i Mälardalen var efter Canterbury så misstänker att det stämmer. ;)

Men i ren allmänhet har väl Baltimores avkommor hamnat ganska högt upp också? Eller är det jag som inbillar mig?
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Jo, jag tror att Baltimore hade flera föl i topp på fölvisningarna. Hans första årgång gick ju treårstest också (tillverkades innan han blev godkänd så de är inte så många). Ser på blup.se att av fyra födda föl 2009 så visades två, båda fick 47 poäng som hopptalanger, de fick 88 respektive 99 på hoppningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst som förädlar sökes

kl
Nu när de flesta stationer presenterat sina hingstprogram så undrar jag om det dykt upp några nya kandidater som kan funka?:)
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Camaro M kan ge ganska skarpa avkommor :) Hade inte lagt han på ett sto som inte är stabil i skallen eller som har tendenser till att rinna över.
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Temperamentmässigt vet jag inget alls om Canterbury dock. :p

Han verkar rätt känslig men vettig och snäll + har en härlig utstrålning av vad jag har sett av honom. Har spanat lite på honom själv trots att jag egentligen är dressyrmänniska.
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Nej, du har rätt, har själv sett några Camaro-avkommor på tävling (ganska unga dock) och de var väldigt skrikiga och även ganska stirriga :angel:

kl
Vad tror ni om Stakkato-blod till henne? Finns ju faktiskt några söner i Sverige.
Starkko, Satisfaction o barnbarnet Stakkato Dream (Finns det fler tillgängliga i Sverige?)
Vet däremot inte mycket om temperament hos honom eller hans avkommor men han är ju en av de bästa hoppförvärvarna i Tyskland om jag kom ihåg rätt:)
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Starkko är ju ingen förädlingshingst precis. Han är en mindre knubbig gummiboll som hoppar mycket bra. :love:
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Ja precis :) Men på rätt möderne kan det slå så jädra rätt och det kan bli fantastiska ungar med killerinstinkt :love: men slår de fel kan jag berätta att de inte alltid blir så trevliga som sagt ;)
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Är det likadant med de andra två nämnda? :)
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Är rätt dålig på hopphingstarna, anledningen till att jag känner till Camaro M är för att jag vart i ganska frekvent kontakt med dennes avkommor.

Men med lite blup sökning... (tänker inte uttala mig om hopptekniker etc, jag är dressyrtant)

Satisfaction I:
Har ju inte så mycket efter sig men ser ut att vara en långbent men kompakt. Har en avkomma född 2005 hingst som fick 9-10 hoppning på 3 års testet men som tävlats dressyr (enl. TDB 7 msv placeringar) mödernet på denne har bara fått en avkomma och är efter Lastro som bara har 2 reggade avkommor. Mödernet i sig känns inte super stark och välanvänt men hittar inga bilder på henne men har äldre pollar i stammen.
Avkomman ovannämnd är lite grövre i typen men som sagt, vet inte hur modern ser ut.


Jag personligen hade nog kollat på någon annan hingst. Men jag är absolut inte expert :bump: Men tycker inte de är särskilt nätta om du vill förädla.

EDIT: Såg nu att du sökte Stakkato DREAM och det missade jag så satt och tittade på Stakkato som inte föll i smaken :D
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Fått upp ögonen för en ny hingst och jag undrar hur han passar till stoet?
Nämligen Last Man's Hope på Tullstorp! Han hoppar ju helt fantastiskt!:love:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 441
Senast: Görel
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 745
Senast: Molekyl
·
Avel till mitt sto. Jag har funderat lite fram och tillbaka men vet inte vilka utav hingstarna som är det "bästa" valet, så hoppas på lite...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 836
Senast: Pretty one
·
Avel Jag står i valet och kvalet på massa saker just nu :crazy: Ena stoet ska betäckas, det andra vet jag inte riktigt om jag har råd med...
Svar
17
· Visningar
4 140
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp