Hingst som förädlar sökes

Opra

Trådstartare
Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen.
2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012 betäcktes hon naturligt och det tog direkt.:)
Första brunsten efter fölningen sägs ju vara störst chans att få dem dräktiga så jag tycker ju iallafall det hade varit kul med lite hingsttips som finns på färsk sperma, fruset är nog lite väl stor chansning...

Stoet är äldre modell, alltså grov och bred (väl markerad manke, men väldigt bra extriör annars). Aldrig tävlad pga skada. Hon är 170+ och lämnar stort (fått två föl tidigare). Hon är e. Opius-Rex-Lambert
Trevlig under sadel men vresig i hantering:angel:

Avkomman ska helst bli runt 167-170 cm, av god sportmodell med hoppinriktning.



Så tips på AI/TAI-hingstar som har hög dräktighetsprocent, förädlar och lämnar bra hopphästar önskas:bow:

OBS: AI-hingstarna måste finnas i södra sverige (Blekinge-Skåne-Småland).
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Du kan ju vänta nån vecka eller två till o se delvis vilka hingstar som godkänns men även vilka hingstar som stationerna runt omkring i skåne kommer o ha tillgång till. Misstänker att det blir mkt roligt!
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Ja, men samtidigt är det nog säkrare att använda lite mer beprövade hingstar till henne eftersom hon själv inte gjort så mycket.

Men håller med om att det ska bli spännande att se de skånska stationernas hingstar:laugh:
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Jag har inte hört att det skulle vara störst chans att få dräktigt på fölbrunsten. Oftast betäcker man på andra brunsten efter fölningen.
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Jag har däremot hört att det är lättare att få dräktigt om stoet har föl vid sidan. Vet ej om det stämmer dock.
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Jag menade inte att hon enbart skulle kolla på de nygodkända utan de hingstar som man importerar sperma ifrån. De kan ju vara väldigt bra!
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Heartbeat!!
Jag har två st efter honom som har en fantastiskt fin extriör.
Korrekta och långbenta. Mammorna har varit av olika modeller men ändå av den äldre typen.
Han blev ju dessutom höjd till A i år ;)

Och han står i närheten :)
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Jag har däremot hört att det är lättare att få dräktigt om stoet har föl vid sidan. Vet ej om det stämmer dock.[/QUOTE

Mitt sto tar sig aldrig vid första betäckning med föl vid sidan,däremot tar hon sig på första när hon inte har det,,betäcker aldrig vid fölbrunst,hon har 5 avkommor
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Ja, Heartbeat är verkligen intressant, och ännu mer nu när du säger att han ger sådana avkommor. Dräktighetsprocenten ser ju väldigt bra ut också (81%)
Absolut en hingst att fundera över lite mer:)
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Jag är jätte nöjd med båda mina!
Enkla att rida in och allmänt trevliga att ha att göra med även om där är bra go' i dom ;)
Båda stona tog sig på första försöket om jag minns rätt :)
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Heartbeat!!
Jag har två st efter honom som har en fantastiskt fin extriör.
Korrekta och långbenta. Mammorna har varit av olika modeller men ändå av den äldre typen.
Han blev ju dessutom höjd till A i år ;)

Och han står i närheten :)

Heartbeat kan ju inte precis påstås vara någon förädlare även om han ger fin typ på sina avkommor så är majoriteten grova precis som han själv, det är ingen nätt liten kille precis. Så förädlare är han verkligen inte.
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Det du ska vara medveten om är att fertiliteten hos hingsten som ju påverkar dräktighetsprocenten är en färskvara. Så bara för att det var bra förra året finns inga garantier för att det blir samma i år. Behövs så lite som en infektion eller att hingsten blir utsatt för stress för spermaproduktionen ska påverkas.
Tror att det är bättre att du letar efter en bra seminstation med en duktig veterinär om du tror att det kan bli svårt att få stoet dräktigt. Plus att du då när det är dags kollar upp dagsformen hos de hingstar som du kan tänka dig.
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Mina har iaf blivit mycket ädlare än sina mammor.
Och då är ändå den ena mannan 50% fbl.
Den andra mamman är e: Chapman - torebold och många avkommor men den efter Heartbeat är den ädlaste.
Sen kan jag ju inte kalla dom HYPER ädla, men dom har ju som sagt en mamma åxå att bros på men båda har blivit bättre typade än mammahäst
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Vänta några år de är ju inte så gamla än, Heartbeat själv var inte så grov som 4 åring när jag träffade honom första gången, men som 6 åring var han ungefär dubbelt så grov det var verkligen så att man reagerade på hur stöddig han var när man stod bredvid honom inget ädelt där inte. Har du dessutom mkt fullblod i mamman så kan det mkt väl slå igenom mer i en senare generation, har själv ett sådant avelssto med 60% fullblod som dock själv ser ut som ett rejält halvblod men ungarna ser ut som rena fullblod nästan.
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Han har ju en pappa att bros på åxå, och inte jag minns fel så var han en burk?

Jag har bara sett H som 4 och 5 åring, inte live senare.

Men sen är det väl lite så med hingstarna att dom blir mer och mer kralliga?
Tror nog inte jag har sett så många på typ 10+ som man kan säga "Oj! Vilken ädel kille"...
Muskelmassan och mer och mer hingstkarraktär får dom ju..

Mina är 4 och 5 nu.
5 åringen ett sto, så hon blir nog inte grövre och 4 åringen hingst. Nog ser man att han är hingst eftersom han har den där speciella hingst uttrycket i huvudet, men han är fortfarande ädel.
Han är den som är högst av mina stora hästar, men har kortast linjer och drar minst sadelgjord/täcken.
Självklart kommer han att bredda sig och muskla sig, men grov tror jag aldrig att han blir...
Hans mamma var 67% fbl, syntes inte på henne men hennes avkommor är ädlare så visst kan det hoppa över en generation eller två :idea::angel:
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Vänta några år de är ju inte så gamla än, Heartbeat själv var inte så grov som 4 åring när jag träffade honom första gången, men som 6 åring var han ungefär dubbelt så grov det var verkligen så att man reagerade på hur stöddig han var när man stod bredvid honom inget ädelt där inte. Har du dessutom mkt fullblod i mamman så kan det mkt väl slå igenom mer i en senare generation, har själv ett sådant avelssto med 60% fullblod som dock själv ser ut som ett rejält halvblod men ungarna ser ut som rena fullblod nästan.

Jag har också en Heartbeat. Hon är väldigt långbent. Hon är 6 år nu och det har inte blivit något grovt där inte. Mamman är grov, kortbent och lång. Dottern är raka motsatsen.
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Kollat vidare lite och hittat dessa:

*Camaro M (Calido - Landgraf)
*Saint Amour (Stakkato - Sherlock Holmes)
*Baltimore (Balou de Rouet - Landor S)
*Algot (Cardento - Corlando)
*Aerline H (Cortez - Nimmerdor)
*King Louie (Irco Marco - Chou Chin Chow xx)
*Jeopardy (Edison - Lucky Boy xx)
*Turmalin (Tornesch - Landlord)
*Canterbury (Cardenio - Brandenburger)

Vad tycker ni? Någon som kan passa?
Vet ju knappt något om deras temperament och inte så mycket om hur deras avkommor blir heller så ni får gärna berätta om det och annat också såklart :bow:
 
Sv: Hingst som förädlar sökes

Jeopardy dog för inte så länge sen. Vet inte om det finns fryst kvar efter honom.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 442
Senast: Görel
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 747
Senast: Molekyl
·
Avel till mitt sto. Jag har funderat lite fram och tillbaka men vet inte vilka utav hingstarna som är det "bästa" valet, så hoppas på lite...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 836
Senast: Pretty one
·
Avel Jag står i valet och kvalet på massa saker just nu :crazy: Ena stoet ska betäckas, det andra vet jag inte riktigt om jag har råd med...
Svar
17
· Visningar
4 140
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp