Ja, jag ser det inte som min eller någon annans sak här att definiera om eller vilken diagnos TS skulle ha. Det är en omöjlighet, och i slutändan kanske hon faktiskt inte har någon diagnos alls! Allt går inte att klassificeras som diagnoser.
Men jag ser inget större problem med att läsa om olika diagnoser och symptom som man själv inte har diagnosticerad med, för att få hjälp med reflektion och sätta ord på hur man fungerar och inte fungerar. Sedan blir det som jag skrivit tidigare en fråga om vården, när man är redo. Men för att kunna prata med vården så underlättar det att kunna sätta ord på ens svårigheter, och då menar jag att det kan vara till hjälp att läsa om andras svårigheter och diagnoser. Detta är därmed självklart inte den enda diagnosen som jag tycker att TS skulle kunna läsa om. Du får tycka att det är lättvindigt att använda det som ett sätt att reflektera över sig själv, det är okej att vi tycker olika om det.
Kanske ska lägga till att jag inte hade skrivit så, om jag hade haft uppfattningen att TS varit hypokondrisk eller allmänt osäker på sig själv och "köpt" allt som alla andra skriver om henne. Då hade det kunnat bli destruktivt om alla skriver om olika tankar. Men så verkar det inte vara i detta fall, så jag tror TS kan sålla själv i vilka trådar hon vill plocka upp och vilka hon lämnar.
Personligen så tycker jag snarare att det är en grov förenkling att allt handlar om nykterhet för att må bra. Nykterheten är viktigast att hålla just nu, för att det annars kommer att bli kaos och gå åt helvete, men på längre sikt så tror jag att det OCKSÅ behövs mer hjälp även vid nykterhet. Risken med att ge bilden att det är alkoholen som är den enda orsaken till kaoset och dåligt mående, är att det kan bli en stor besvikelse när det inte blir lättare att leva när alkoholen är borta (i värsta fall svårare, eftersom ens medicin är borta).
Nu tycker jag att vi släpper detta, ingen av oss veta vad som faktiskt leder framåt för TS och inte.