Inte informerat om löss

När vi hade hästen med löss fick vi info om att det inte fanns godkänt medel för häst och det var förra året? Ja eller nåt pratade de om men att det var väldigt dyrt och omständligt.

Sen fick vi "off the record " att lössen dör av frontline men att det inte är testat på häst och inte fanns någon dosering så de fick inte rekommendera att använda det.

Så konstigt! Nu har jag inte varit i kontakt med någon häst med löss på väldigt länge men enligt den här länken http://www.sva.se/djurhalsa/hast/parasiter-hos-hast/medel-mot-hudparasiter-hast så ska godkännanden funnits 2014.
 
Vi fick pälsätare på hästarna i lösdriften. Dessa hästarna hanterades och var inne i stora stallet tillsammans med de andra. Vi hade en väldigt bra dialog med stallägaren och sinsemellan hästägarna vilket gjorde att vi snabbt kunde behandla. Stallägaren kontaktade veterinär som skrev ut ordentligt med medel för att behandla ALLA hästarna(både lösdrift och stall). Lösdriften tömdes och sanerades. Vi blev av med pälsätarna väldigt snabbt och det kom inte tillbaka. Men alla var väldigt noga med att lägga borstar/textiler i fryser eller köra virkon S.

Medlet vi behandlade hästarna med fick veterinären beställa från Danmark!
 
Vi fick pälsätare på hästarna i lösdriften. Dessa hästarna hanterades och var inne i stora stallet tillsammans med de andra. Vi hade en väldigt bra dialog med stallägaren och sinsemellan hästägarna vilket gjorde att vi snabbt kunde behandla. Stallägaren kontaktade veterinär som skrev ut ordentligt med medel för att behandla ALLA hästarna(både lösdrift och stall). Lösdriften tömdes och sanerades. Vi blev av med pälsätarna väldigt snabbt och det kom inte tillbaka. Men alla var väldigt noga med att lägga borstar/textiler i fryser eller köra virkon S.

Medlet vi behandlade hästarna med fick veterinären beställa från Danmark!

Det lät inte som ett normalt förfarande...
 
Det lät inte som ett normalt förfarande...
Normalt eller inte men alla hästarna behandlades. Krävdes endast en överstyrkning av detta medlet för att de skulle försvinna. Och med tanke på att många av hästarna delade utrustning/borstar ville alla va på den säkra sidan.
 
Kan bara hålla med dig att information ska gå ut.
Risken att löss smittar är väldigt liten men informationen ska gå ut så att övriga i stallet håller lite extra koll.
Vi hade förr en ponny som fick löss varje vinter hon och årets avvanda föl bodde i "hönshuset" ca 15 år sedan där var höns. Men ändå åkte hon på löss varje vinter fölen fick det inte och inte heller hagkompisarna.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 293
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 515
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 339
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
13 829
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp