Inte så kaxig

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med att jag ska bli arbetssökande känns läskigt. Även om jag inte vet hur man skriver ett CV eller har koll på hur jag bäst formulerar ett personligt brev så känns det ändå som mindre problem. Det största problemet är att jag inte vet min kapacitet. Bara att gå upp till 50% på mitt nuvarande jobb känns läskigt. Tänk om jag inte kan prestera? Tänk om jag misslyckas? Igen.

Jag har nu hittat ett jobb som jag skulle kunna tänka mig att söka. Kraven uppfyller jag och det som är meriterande kan man med lite god vilja säga att jag uppfyller. Men jobbet är på heltid. Jag blir liksom alldeles mjuk i knävecken av tanken att kanske börja jobba heltid på en helt ny arbetsplats. Så jag är inte ett dugg kaxig och självförtroendet är i bottennivå.

Rädslan att inte hålla måttet är inte ett dugg gynnsamt för mig. Men vad har jag för val? Det är liksom bara att försöka få ett jobb även om jag är rädd för att inte klara det.
 

Gällande det personliga brevet så har jag också hört att det kan vara bra att beskriva sina fritidsintressen och sin person, men min erfarenhet är att det känns som att arbetsgivarna skiter big time i det. Det jag har använt det personliga brevet till är att marknadsföra mig för varför jag skulle passa för tjänsten och varför de skulle anställa mig.

Det kan vara att jag tittar på vad det står i annonsen att arbetsuppgifterna är, och så skriver jag saker jag har gjort som visar varför jag skulle vara lämplig för de uppgifterna eller hur jag har erfarenhet av de uppgifterna. Jag kan också skriva och berätta vad jag har åstadkommit på tidigare arbeten eller beskriva situationer jag har löst som är kopplade till de arbetsuppgifter de nämner. Jag försöker tänka utifrån arbetsgivarens ögon - vad kan jag skriva som lockar dem och gör dem intresserade av mig och mina kunskaper/erfarenheter, och vad kan jag skriva som på bästa sätt beskriver vad jag kan och vad som gör mig lämplig för tjänsten.
Jag tänkte att man kunde använda sig av sina intressen om de passade för jobbet man söker. Som t.ex. jobb på Granngården. Då tänker jag att intressen som hästar/ridning och/eller odling borde vara intressanta för arbetsgivaren? Speciellt om man kanske inte har så mycket direkt arbetserfarenhet inom det man söker till.
 
Jag tänkte att man kunde använda sig av sina intressen om de passade för jobbet man söker. Som t.ex. jobb på Granngården. Då tänker jag att intressen som hästar/ridning och/eller odling borde vara intressanta för arbetsgivaren? Speciellt om man kanske inte har så mycket direkt arbetserfarenhet inom det man söker till.
Det är ju det @cassiopeja skriver.
"Det jag har använt det personliga brevet till är att marknadsföra mig för varför jag skulle passa för tjänsten och varför de skulle anställa mig."

Man får hitta det bästa av två världar liksom :).
 
Jag tänkte att man kunde använda sig av sina intressen om de passade för jobbet man söker. Som t.ex. jobb på Granngården. Då tänker jag att intressen som hästar/ridning och/eller odling borde vara intressanta för arbetsgivaren? Speciellt om man kanske inte har så mycket direkt arbetserfarenhet inom det man söker till.
Ja precis, då har man ju kunskaper och erfarenheter som kan vara intressanta ur arbetsgivarens synvinkel. Man kanske skulle kunna skriva att man är väl insatt i Granngårdens utbud och produkter på grund av intresse xxx, eller att man har god kännedom om produkter inom kategorin hund/häst/trädgård/etc pga att man aktivt har ägnat sig åt XXX och yyy i NN år. Det tycker jag kan vara toppen att presentera i ett personligt brev!
 
Jag har ju varit sjuk i snart två och ett halvt år och jobbat i varierande grad. Så det har ju gått rätt lång tid sedan jag senast klarade av att jobba heltid. Sen kan det kanske vara så att jag klarar ett annat jobb bättre, som inte kräver att jag sitter vid en dator hela dagen. Men jag vet ju inte. Jag kanske går helt i baklås.
Jag tror på dig, och att du klarar det! :)
 
Ja precis, då har man ju kunskaper och erfarenheter som kan vara intressanta ur arbetsgivarens synvinkel. Man kanske skulle kunna skriva att man är väl insatt i Granngårdens utbud och produkter på grund av intresse xxx, eller att man har god kännedom om produkter inom kategorin hund/häst/trädgård/etc pga att man aktivt har ägnat sig åt XXX och yyy i NN år. Det tycker jag kan vara toppen att presentera i ett personligt brev!
Precis så. Då menar vi samma sak :up: !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 887
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 900
Senast: Dimmoln
·
L
  • Artikel
Bup
Dagbok Ifall nån som läser det här har vart inlagd på bup eller kanske har ett barn som har vart det eller nåt så vore det JÄTTE SNÄLLT om ni...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 294
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp