Intuitivt ätande

Jag törs lova dig att jag haft fler och större blodsockerfall än vad du har haft ;) men det här som ingen betydelse. Din upplevelse gör ju att du måste äta på det sätt du mår bra på.

Ändå har jag lite svårt för att förstå hur intuitivt ätande funkar i praktiken, för barn i förskola t ex (men man kanske får mellis när man vill ha och behöver? Och slipper äta lunch om man inte är sugen?) men också som det beskrivs här med gemensamma måltider eller när man inte hinner äta av någon anledning. Men jag har ett annorlunda liv vad gäller ätandet, och har ofta ätit utan hunger och tvärtom inte kunnat äta när jag är hungrig. Och för mig funkar det med, jag mår inte dåligt och verkar vara normal frisk jag med.
Delvis kl; Jag förstår inte heller riktigt. Jag tänker att det viktigaste är att avstigmatisera maten och har sett på nära håll hur svårt det blir när man som barn drabbas av diabetes typ 1 vilket jag antar du har. Men att ändå måltiden i sig är en trevlig stund när man får till det. Jag tror många (friska) barn faktiskt har någon typ av intuitivt ätande då jag tycker många små barn är lite som ormar, de kan äta extrema mängder i perioder och knappt något alls i perioder. För vårat barn har det gått väldigt hand i hand med mycket söm och mycket växande. Men då pratar vi mat, inte som den influencer som jag fått upp i mitt flöde som har ett helt skafferi med godis, chips och annat som inte är mat..
Jag hade inte kunnat äta intuitivt, jag kan gå hela dagen utan mat ibland när jag jobbar hemma eftersom jag glömmer att äta. Jag blir inte hungrig utan oftast bara illamående när jag inte ätit på länge. Tänker att en ätstörning i tonåren kanske stökade till mitt intuitiva ätande. Oavsett tycker jag inte någon (vuxen eller barn) behöver äta sötsaker och snacks intuitivt, mat däremot:)

De flesta har aktiviteter när de börjar första klass. I tonåren sköter man det ju för det mesta själv både att äta innan och att ta sig till sin aktivitet. Men innan dess får man hjälp av föräldrar vad det verkar. Hämtas, utfodras, skjutsas till aktiviter den ena hit den andra dit. Bor också på liten ort.
Jag upplevde personligen inte ätande gemensam som en särskilt trevlig aktivitet en korsning mellan ett förhör och en stressig matupplevelse. När jag blir bjuden på middag hos folk som har barn är det oftast kaotiskt, rörigt och ganska mycket tjafs. Jag förstår nog inte grejen alls faktiskt, varför det är viktigt. Det verkar mest vara en orsak till stress och gräl att alla ska äta samtidigt vid en viss tid.
Aktiviteterna i första klass är ju sällan så sena så man inte kan äta mat efter. Jag tycker oftast vi har rätt trevligt med matbordet med barnen.

Men enligt vad jag läser om hunger så är det en kroppslig reaktion på att blodsockret sjunker. Måste inte du som diabetiker äta när ditt blodsocker sjunker? Jag trodde det var viktigt, för att man annars riskerade just blodsockerfall på allvar.
Sug tänker jag är en annansak och det är ju det man måste reda ut om man ska äta intuitivt vad som är vad och vad man ska agera på och inte. Att äta för att man är uttråkad är ju inte att lyssna på sin kropp :).
Det funkar inte riktigt så, vi äter saker som tas upp i blodet och sen låter insulin det lagras i cellerna.
Högt blodsocker är den värsta typen av svält för en diabetiker, inget socker når cellerna pga insulinbrist och istället bryta fett ned för att skapa energi men hjärnan är väldigt dålig på att äta fettsyror. Av högt blodsocker går man alltså ned i vikt, men kroppen svälter ihjäl och hjärnan funkar inte.

Så det är mer komplext än att blodsocker går upp eller ned och att det gör så att man känner sig mätt eller hungrig. I den friska kroppen kan man fasta länge och blodsockret kommer hållas normalt tack vare att fett bryts ned och glykogen frisätts men du kommer ändå bli hungrig. Men vi förklarar gärna hunger med lågt blodsocker, och då skulle man teoretiskt snabbt bli mätt på en sockerbit (som tas upp fort och lätt) men så är det ju inte.

Spädbarn har ju förresten ett helt intuitivt ätande. De bryr sig inte om klockan är 3 på natten eller om de just ätit utan de äter (och kräver mat) när de är hungriga så där funkar det ju.
Sen finns det barn som måste ”trugas” att äta, för att de inte äter så mycket som de borde, men jag vet inte om det är ett måste eller ett önskemål om att följa kurvan?
Fast även om de trugas att äta kan man ju inte tvinga dem.

Det funkar inte riktigt så, vi äter saker som tas upp i blodet och sen låter insulin det lagras i cellerna.
Högt blodsocker är den värsta typen av svält för en diabetiker, inget socker når cellerna pga insulinbrist och istället bryta fett ned för att skapa energi men hjärnan är väldigt dålig på att äta fettsyror. Av högt blodsocker går man alltså ned i vikt, men kroppen svälter ihjäl och hjärnan funkar inte.

Så det är mer komplext än att blodsocker går upp eller ned och att det gör så att man känner sig mätt eller hungrig. I den friska kroppen kan man fasta länge och blodsockret kommer hållas normalt tack vare att fett bryts ned och glykogen frisätts men du kommer ändå bli hungrig. Men vi förklarar gärna hunger med lågt blodsocker, och då skulle man teoretiskt snabbt bli mätt på en sockerbit (som tas upp fort och lätt) men så är det ju inte.

Va ? Jag får som jag sa blodsockerfall ibland när jag glömmer äta. Men det är kanske om jag slår ut tillfällena max 1 gång i månaden... I övrigt blir jag bara hungrig som vilken annan människa som helst. Då kan jag mkt riktigt vänta med att äta. Men du kan ju inte påstå att hungerkänsla är lika med blodsockerfall. Det ena går att bemästra, äta just då eller vänta x tidsperiod. Men blodsockerfall kan du ju inte tänka "äh jag väntar med att äta tills x tid". Det är ju olika signaler från kroppen... Det ena kan vänta. Det andra inte.

Jag har inte diabetes så inte den problematiken...

Va ? Jag får som jag sa blodsockerfall ibland när jag glömmer äta. Men det är kanske om jag slår ut tillfällena max 1 gång i månaden... I övrigt blir jag bara hungrig som vilken annan människa som helst. Då kan jag mkt riktigt vänta med att äta. Men du kan ju inte påstå att hungerkänsla är lika med blodsockerfall. Det ena går att bemästra, äta just då eller vänta x tidsperiod. Men blodsockerfall kan du ju inte tänka "äh jag väntar med att äta tills x tid". Det är ju olika signaler från kroppen... Det ena kan vänta. Det andra inte.

Grejen är väl att friska personer inte sällan slänger sig med ”blodsockerfall” när de är hungriga, trötta, gnälliga eller lite kombo av allt möjligt. Dessa sk blodsockerfall är ju på inget sätt farliga att ignorera och en frisk kropp har backupsystem för att lösa problemet. Det gissar jag var vad @JohannaB menade med att hunger förklaras med låg blodsocker.

Däremot om man som du gjort gastric bypass finns ju en ökad problematik och ökad risk för ”riktig” hypoglykemi. Så det du menar med dina blodsockerfall är ju inte samma sak som när gemene icke diabetiker gör det 😊

Men ett blodsockerfall kräver ju socker, tex en dextrosol, så är det ju löst sen. Det har ju inget med hunger att göra?

Men ett blodsockerfall kräver ju socker, tex en dextrosol, så är det ju löst sen. Det har ju inget med hunger att göra?
Det beror lite på. Kroppen har system för att själv lösa låga blodsocker med, dels det självklara (minska insulintillförsel) men sen frisätts adrenalin som frigör glykogen och så går blodsockret upp av det. Nu vill man ju helst bli påverkad eller medvetslös av låga blodsocker och för en diabetiker som ”överdoserat” insulin kan mängden insulin vara så stor att kroppen inte klarar kompensera det.

Dextrosolen kan dessutom orsaka nästa blodsockerfall hos en frisk person, snabba kolhydrater frisätter insulin som verkar längre än vad dextrosolen gör = snabb uppgång i blodsocker och ett nytt fall av blodsockret efter en stund.

Men grundregeln är såklart att någon som säger sig ha lågt blodsocker genast ska få i sig snabba kolhydrater. Det kan vara en diabetiker med en överdosering av insulin och hypoglykemier kan vara livsfarliga.

Missade ett inte ovan såg jag, man vill INTE bli påverkad eller medvetslös förstås.

Ska jag hoppa in på det som kallas ”sen dumpning” eller postprandial hypoglykemi som en del gastric bypass opererade drabbas av så beror det, tror man, på ett för stort insulinpåslag för det man äter. Sen finns det lite andra teorier med vad det kan bero på men man får iaf för lågt blodsocker 1-3 timmar efter mat och lösningen på det är för de flesta att dra ned på kolhydraterna i det man äter (för att inte få så stort insulinpåslag) och äta lite och ofta.

MEN både diabetes typ 1 och hur man äter efter en operation har väldigt lite med intuitivt ätande att göra för det första, och med barn för det andra.

Sidodiskussionen uppstod för att jag beskrev mitt ”sjuka” ätande, och att jag har svårt föreställa mig hur intuitivt ätande fungerar. Fått flera bra tips om det, men ser också att det är fler än jag (t ex efter GBP operation) som måste tänka innan man äter (och ibland tvingas äta när man inte vill eller avstå när man vill). Och medskick till dem som inte lyckas få till intuitivt ätande är ju att de flesta av oss ändå inte drabbas av ätstörningar och blir rätt normala ändå :)

Liknande trådar

• Barn som tycker att han är tjock
  • Jag behöver pepp... LÅÅÅÅÅNGT inlägg.
  • Problem med sambons ex..
  • Bukes bokcirkel nr 3

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner