Isis som är "dum i huvudet"?

B

**BORTTAGEN**

Isis som är \"dum i huvudet\"?

Nej, självklart tycker inte jag som äger honom att min 9-årige vallack är det. Men andra är av den uppfattningen. Det handlar om hans beteende i hagen mot andra hästar. Han har så länge jag ägt honom "flyttat" på alla andra i hagen, han slåss inte bara flyttar. Han har gått med 1-6 andra hästar, i höst med ett 20-årigt NF sto. Han är bland de första att hälsa en nykomlig men också den förste att återgå till vanliga hagaktiviter. Han tar de flesta initsiativ till höhögsbyten men flyttar sig inte om någon försöker ta hans hög. Nu har vi fått en ny häst i hagen ett 5 årigt NF sto, han flyttar även på henne och går det inte fort nog så kan hon få ett nyp i rumpan. Det som rubriseras som att han är "dum i huvudet" är att detta yngre sto varnar med att bakben när hon flyttas och detta hindrar inte honom från att köra bort henne. Nå, vad tycker ni andra, är han korkad och fixar inte flockbeteende eller är han dominant? Han är islandsfödd och har troligen gått i flock som de flesta där till 3 års ålder. Nå...

Lena
 
Re: Isis som är \"dum i huvudet\"?

Det låter som helt normalt flockbeteende för mig. Ju högre rang, desto fler andra att flytta på. Det nya stoet vill inte riktigt ge sig för honom - men flyttar hon sig för honom så är han högre i rang än henne.

Vad tycker folk i ditt stall är normalt flockbeteende :confused:?

mandalaki
 
Re: Isis som är \"dum i huvudet\"?

Det är en fråga som har lite med hästar att göra. Det har med mänsklig okunskap att göra.
Hur ser dom på sin egen fråga i detta tillfälle?

Hästarna gör det som är naturligt för dom, som du beskriver. Ifall han är extra grinig vid utfodrngen så kan du ju kanske ifråga sätta ifall han är harmonisk eller kan bli mer harmonisk?
Jag har märkt på min lilla flock att dom lätt är griniga ifall dom ätit för lite ståfoder eller är lite oroliga i magen. Det brukar jag fixa med foderjäst, några givor, så blir dom harmoniska igen. Man vet ju aldrig vad dom knaprar i sig ute i skogen, så det är bra att återställa kamratskapen, genom lugna magar.Då byter dom sällan hög, lyfter inte ett ben -trots att det finns mycket humör i samtliga... ;)
 
Re: Isis som är \"dum i huvudet\"?

Äsch, han är ju en normal ranghög valack och lilla flicksnärtan till ponny försöker hävda att hon minsann inte alls tänker flytta på sig (men ändrar sig förmodligen illa kvickt när hon blir nypt i baken :D).
 
Re: Isis som är \"dum i huvudet\"?

Han uppför sig som en normal häst! Det låter mer som inte de andra människorna förstår hästar riktigt...

/Malin
 
Re: Isis som är \"dum i huvudet\"?

Om dom tycker att han är "dum i huvucet" så kan man ju börja funderar på vad dom tycker är normalt. Enligt mig så är han bara ranghög! Det är ju deras naturliga beteende att ha en ledare i flocken! Tycker du ska ge dina stallkamrater en liten lektion i hästens instinkter! Stå på dig!

MVH/ Zanna :rofl:
 
Re: Isis som är \"dum i huvudet\"?

Som så många andra redan skrivit; detta är ett normalt flockbeteende i en hästs värld. Att tala om för femåringen att hon skall flytta sig är inget annat än en dominanshandling - och uppenbarligen anser din vallack att hon behöver lära sig att flytta sig när hon så blir ombedd.
Om ni kollar flocken kommer ni att se att han först ber, med en liten gest. När hon inte reagerar på detta så får hon sig ett nyp i rumpan, så din vallack anser nog att det är hon som behöver lära sig...

Att han först spanar in nykomlingarna hör till en vaken, ranghögs aktiviteter och när den nye bedömts vara ok så är det inte intressant längre. Ursäkta om jag förmänskligat resonemanget i mina ord, men det är ungefär så det går till.

Min islänning går ibland i en större flock och VARJE gång hälsar han först - och undergivet - på flockledaren. Slår aldrig fel. De är mycket duktiga på att fostra varandra, speciellt om de är flockuppfödda.
 
Re: Isis som är \"dum i huvudet\"?

För det fösrta tycker jag aldrig att man ska kalla en häst 'dum i huvudet'.

För det andra låter det som ren okunskap?
Fast det vore såklart intressant att få höra dina stallkompisars version ;)
 
Re: Isis som är \"dum i huvudet\"?

ja isådanafall är väl de flesta ranghöga hästarna "dumma i huvudet". Dina stallkompisar borde nog läsa in sig lite på hur hästar beter sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Vi har tre vallacker (Islandshäst 20+, extremt ranglåg, Nordsvensk 20+ riktigt lugn, sävlig och ranglåg och ett 6-årigt russ som är en...
Svar
12
· Visningar
1 576
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 655
Senast: Lavinia
·
R
Hästhantering Har precis flyttat in en ny tjej med sin nya foderhäst i vårat stall på 10 platser. Hon har tidigare varit medryttare/skötare på ca två...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 608
Senast: RoyalRocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp