Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rider ni ut när det börjar skymma och blir mörkt. Gjorde det igår och själv såg jag inte älgarna som joggade på ängen bredvid vägen. Hästarna märkte det men ingen direkt reaktion. Min kompis såg dom hon är yngre med bättre mörkerseende än jag. För min del får det bli paddock , oval när det är mörkt.
Njaaa…. Har ridit lite med pannlampa, men min häst och jag tenderar att liksom skrämma upp varandra när vi hör/ser något, är väl lite mörkrädda båda två 😂 Kommer det snö är det en annan sak - ridtur i snö och fullmåne är bland det bästa som finns! Lite halvskymning rider vi dock i.
 
Rider ni ut när det börjar skymma och blir mörkt. Gjorde det igår och själv såg jag inte älgarna som joggade på ängen bredvid vägen. Hästarna märkte det men ingen direkt reaktion. Min kompis såg dom hon är yngre med bättre mörkerseende än jag. För min del får det bli paddock , oval när det är mörkt.
Min ena häst rider jag ut precis som vanligt, dvs i alla gångarter, även om det är helt mörkt, men med pannlampa då. Med häst nummer två gjorde jag det tidigare, men just nu behöver vi bygga upp förtroendet lite mer innan jag börjar med det igen.
 
Rider ni ut när det börjar skymma och blir mörkt. Gjorde det igår och själv såg jag inte älgarna som joggade på ängen bredvid vägen. Hästarna märkte det men ingen direkt reaktion. Min kompis såg dom hon är yngre med bättre mörkerseende än jag. För min del får det bli paddock , oval när det är mörkt.
Jag rider ut med pannlampa på mig och så har både jag och hästis rejält med reflexer :) han är så cool och knallar på oavsett ljus :D
 
Rider ni ut när det börjar skymma och blir mörkt. Gjorde det igår och själv såg jag inte älgarna som joggade på ängen bredvid vägen. Hästarna märkte det men ingen direkt reaktion. Min kompis såg dom hon är yngre med bättre mörkerseende än jag. För min del får det bli paddock , oval när det är mörkt.
På min ena rider jag ut i mörker, oftast utan pannlampa, den andra blir spänd i mörker så hon slipper, hon är generellt en spänd och reaktiv häst, även om det blivit bättre med åren.
 
20221120_104531(0).jpg

Dagens lurv :love:
 
Har ni några benskydd på era isisar? Jag brukar ha boots på min, alltså utan vikt, för att skydda ben och skor när han ibland blir obalanserad.

Tycker dock det är svårt med storlek till dessa små hovar. Har någon testat t ex eskadrons boots? Vilken storlek borde man satsa på?
 
Har ni några benskydd på era isisar? Jag brukar ha boots på min, alltså utan vikt, för att skydda ben och skor när han ibland blir obalanserad.

Tycker dock det är svårt med storlek till dessa små hovar. Har någon testat t ex eskadrons boots? Vilken storlek borde man satsa på?

Jag använder storlek S gummiboots (klockor) fram vid i princip all ridning, väntar på beställning av islandsboots (sånna man kan använda oviktade eller viktade i olika gram med olika inlägg). Har oftast senskydd fram när jag rider ut ”off road” i skogen och brukar ta på dom när vi arbetar med bommar också, storlek cob passar bra. Jag har reflexstrykkappor bak som är cob också och de passar också jättebra. Har ytterligare ett par senskydd fram i cob som har luddfoder och det blir lite tajt, alla skydden utom klockorna är från min förra häst. Har också hänt att jag använt lindor på alla fyra, han är väldigt söt i ljusblåa 😊
 
Har ni några benskydd på era isisar? Jag brukar ha boots på min, alltså utan vikt, för att skydda ben och skor när han ibland blir obalanserad.

Tycker dock det är svårt med storlek till dessa små hovar. Har någon testat t ex eskadrons boots? Vilken storlek borde man satsa på?
Vanliga gummiskyddsboots i S. Vissa modeller jag provat i neopren behöver jag minst M i, tror faktist att även L skulle funkat på en modell vilket är rätt galet. Jag har de jag vet sitter bra, mäter de olika måtten och sen tar jag med mig måttband till affären och mäter innan jag köper om jag ska köpa nya. Det är så enormt stor skillnad från märke till märke.

Benskydd har jag ibland men inte jätteofta, om jag jobbar mkt med bommar tex, då är det billiga från Hööks i storlek ponny.
 
Tillägg angående eskadronboots, jag har beställt storlek M på ett par, storlek S blev ganska smått på liknande fast reflexboots jag köpte som är av den typen som är i tjockare material än regelrätta gummiboots, så hoppas de här eskadronbootsen blir bra i M.
 
Sen har jag 2 par enkla benreflexer från Hööks med kardborre + knäppe med band och där är cob lite för stora och ponny lite för små, funkar ok ändå med ponnyparet fram och cob bak men där är han nånstans mittemellan storlekarna.
 
Hur blir era hästar vid plötslig kyla? Vår första vinter ihop och visst är jag van vid att hästar blir pigga och glada av minusgrader, men Ægir tar det till en annan nivå 😅 Han som brukar vara världens coolaste som jag leder runt min sexåring på är plötsligt ett ängsligt nervknippe med fyrverkerier i rumpan :crazy:
 
Jag har inte märkt någon direkt skillnad ännu, men det har också bara precis blivit kallt här och den enda ridning jag gjort är ju bara ett par små barbackaturer i grimma eftersom han vilar, inga konstigheter där, det enda var väl att han blev så glad av att se mig komma med tyglar och vojlock att han frustgnäggade, han kanske tycker vila är tråkigt :confused:
 
Jag har inte märkt någon direkt skillnad ännu, men det har också bara precis blivit kallt här och den enda ridning jag gjort är ju bara ett par små barbackaturer i grimma eftersom han vilar, inga konstigheter där, det enda var väl att han blev så glad av att se mig komma med tyglar och vojlock att han frustgnäggade, han kanske tycker vila är tråkigt :confused:
Alternativt tänkte han vojlocken i plastöverdrag som prasslade = stort prassel = stort godis? :love: 🤣
 
Min verkar inte vara särskilt brydd över kylan, men vi får se hur han är att rida idag efter att ha vilat i 5 dagar :D
 
Sölvi var pigg idag! Vi jobbar vidare med att hitta tölten inomhus. Ute går det hur bra som helst, men inne blir det fortfarande oftast trav. Det sker små små framsteg, ibland så små att jag knappt märker dom. Men försöker tänka på alla tips jag fått här! Ibland lägger jag in inslag av trav så att han bara får trava på utan att jag korrigerar. Oftast går det bättre sen och vi kan få lite korta töltsträckor. Travar då på stora 8-volter och låter honom sträcka på sig, för att sedan gå ner till skritt på mindre volter, flytta ut för inner skänkel och smyga upp i lite tölt, fortfarande på liten volt så han inte gasar iväg och faller in i trav. Funkar bättre och bättre! På fredag ska vi träna igen och jag hoppas verkligen vi kan visa lite tölt då!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
15 16 17
Svar
333
· Visningar
20 679
Senast: Roheryn
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: hamilton1
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 976
Senast: Therese1988
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
990
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp