Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Höst- och vinterbetets kvalité vid åretruntbete

Det här var mycket intressant läsning tycker jag. Men betesprov som det skrivs om, var kan man skicka det för analys? Någon som vet?
Jag tror du kan skicka det till samma typ av labb som gör "vanliga" grovfoderanalyser på hö/hösilage mm.

Det här är en väldigt intressant studie, tycker jag! Jag har definitivt som ambition att våra hästar ska beta året om (även om de behöver hö också, eftersom de tas in på stall på natten).
 
Jag tror du kan skicka det till samma typ av labb som gör "vanliga" grovfoderanalyser på hö/hösilage mm.

Det här är en väldigt intressant studie, tycker jag! Jag har definitivt som ambition att våra hästar ska beta året om (även om de behöver hö också, eftersom de tas in på stall på natten).
Ah, just det. Köper färdiganalyserat hö men får kolla upp! Jag skulle också så långt som möjligt vilja erbjuda bete inte minst eftersom det ger både rörelse och sysselsättning.
 
I morse tränade vi och nu går bergochdalbanan uppåt igen! Min tränare satt upp först och fick känna på honom för att hitta knapparna. Var otroligt kul att se Sölvi under en ny och mycket duktig ryttare :love: Han är så flott!

Sen fick jag sitta upp och vilken känsla vi fick! Jag fick många "aha-moments" när jag satt upp efter att min tränare ridit, och kvitton på vad jag gör rätt men också på vad jag gör fel. Vi fick till en riktigt flott tölt på slutet och jag fick med mig bra verktyg att använda när vi tränar på egen hand. Nu ser jag fram emot att bege mig ut på grusvägarna och tölta tölta tölta :love:
 
Idag blev det nästan 1 1/2 timmes långpromenad i mörkret, kom tillbaka till stallet vid 20:30, vi gick lite "vilse" (hade koll på generell riktning men det kan vara lite svårt även med pannlampa när man råkar in på okända småstigar upp och nerför berget), snälla nalle fick sista kvarten stå till buds och bära mig hem då jag visade mig inte vara lika säker på foten som han. Vi var ju bara ute i grimma och så men jag knöt grimskaftet som en halsrem för lite styrning & handtag för mig och steg på från ett stort fallet träd, han lyssnar fint på vikt och röst så det gick bra hela vägen hem :love:
 
Tips på bästa klippmaskinen, gärna tyst, inte så tung, klipper riktigt tjock björnpäls? (Har fått inse att det kommer bli oundvikligt).

En liten snöbild till :) fast det har töat bort nu
0536FAF0-C5E5-4ED6-9266-54C369541E3E_1_201_a.jpeg
 
Vad är det för svarta "skydd" under islandsbootsen jag såg vissa ekipage ha på världskuppen? tex Toppur och vinnarhästen också.
 
Så fina ni är, och vilka snälla ögon han har :heart

Jag som går och tänker på hur jag ska klippa min häst spanar lite extra på det, har du som en halvklippning där fast lite brantare vinkel ner från halsen så halva magen är sparad? Är det klippt som en ring under magen då?
Han har världens finaste ögon 🥰

Ska se om jag har någon bild helt från sidan, annars kan jag fota honom sen.
 
Vad är det för svarta "skydd" under islandsbootsen jag såg vissa ekipage ha på världskuppen? tex Toppur och vinnarhästen också.
Kan det vara karledsskydd av något slag? Jag brukar köra på BoT karledsskydd när jag har viktboots på för att undvika skav, särskilt nu när bootsen är nya och lite stela.
 
Kan det vara karledsskydd av något slag? Jag brukar köra på BoT karledsskydd när jag har viktboots på för att undvika skav, särskilt nu när bootsen är nya och lite stela.
Det är det nog inte då man ser det svarta sitta fram på hoven under spännet på viktbootsen, eller det kanske så det ser ut med karledsskydd under O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 242
Senast: Blossi
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 341
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
945
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp