Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har tips på lösning när hästen har skor utan broddhåll och behöver snösulor? Hoppas få ut hovslagaren snarast men idag var det rejäla snöstyltor (typ en dm höga!)
 
Huf flex, kan det va nåt? Snabb sökning säger att det främst kan vara problem att få till rätt passform bak så de inte trycker mot strålen 🤔 Vore ju jättebra att ha avtagbara snösulor eftersom vi säkert har barmark snart igen. Men måste funka att sitta kvar i hagen.
 
Huf flex, kan det va nåt? Snabb sökning säger att det främst kan vara problem att få till rätt passform bak så de inte trycker mot strålen 🤔 Vore ju jättebra att ha avtagbara snösulor eftersom vi säkert har barmark snart igen. Men måste funka att sitta kvar i hagen.
Min har inte heller broddhål fram. Nu töar det idag så vi klarar oss, men jag vet inte hur det hade gått att lösa annars. De från huf flex har jag blivit avrådd från, särskilt om de ska vara på i hagen. Men det kanske funkar som nödlösning tills rätt skor är på?

Jag väntar på att the snow feather från gripp ska komma in i lager hos svensk leverantör, och att hovis ska komma så att vi får broddhålen på plats!
 
Min har inte heller broddhål fram. Nu töar det idag så vi klarar oss, men jag vet inte hur det hade gått att lösa annars. De från huf flex har jag blivit avrådd från, särskilt om de ska vara på i hagen. Men det kanske funkar som nödlösning tills rätt skor är på?

Jag väntar på att the snow feather från gripp ska komma in i lager hos svensk leverantör, och att hovis ska komma så att vi får broddhålen på plats!
Vad var skälen att du blev avrådd från huf flex?
 
Nu fungerar det ju inte utan broddar, men vi kör PolarPad som snösulor här.
Började för att min häst har hela sulor och därmed fungerar det sämre med snösulor som skos fast. Numera kör vi det på alla för det är så få snödagar att risken att få in skit under en fast snösula är större än mecket med PolarPads.

De fungerar ypperligt att ha både i hage & vid ridning de gånger vi har snö. Kräver dock brodd i tån.
 
Sölvi var pigg idag! Vi jobbar vidare med att hitta tölten inomhus. Ute går det hur bra som helst, men inne blir det fortfarande oftast trav. Det sker små små framsteg, ibland så små att jag knappt märker dom. Men försöker tänka på alla tips jag fått här! Ibland lägger jag in inslag av trav så att han bara får trava på utan att jag korrigerar. Oftast går det bättre sen och vi kan få lite korta töltsträckor. Travar då på stora 8-volter och låter honom sträcka på sig, för att sedan gå ner till skritt på mindre volter, flytta ut för inner skänkel och smyga upp i lite tölt, fortfarande på liten volt så han inte gasar iväg och faller in i trav. Funkar bättre och bättre! På fredag ska vi träna igen och jag hoppas verkligen vi kan visa lite tölt då!
Känner igen mig! :) Ridhuset vi använder har lite djupt underlag och jag har tänkt att det också spelar in, inte bara att det är jobbigt att bära sig på volt. I höst har jag lagt fokus på att träna tölt och galopp ute, blandat med korta ridhuspass med skritt och trav. Men mest utomhusträning. Minst ett pass klättring i veckan lägger jag också in. Allt som tränar motorn där bak har vi igen i ridhuset sen :)

Nästa träning ska vi faktiskt vara ute och min tränare följer med till en fin lång grusvägssträcka med bra överblick för henne (telefon och hörlurar så hon slipper skrika). Då ska vi träna på att hitta lite mer tempo!
 
Jag är lite småsugen på att gå tävlingsteori 1, Landi (Göteborg) har ett tillfälle ganska snart men jag har så mkt annat att göra (och lägga pengarna på) så jag vet inte. Har någon av er gått den? Är det användbart även om man inte går vidare och utbildar sig mer? :)
 
Jag är lite småsugen på att gå tävlingsteori 1, Landi (Göteborg) har ett tillfälle ganska snart men jag har så mkt annat att göra (och lägga pengarna på) så jag vet inte. Har någon av er gått den? Är det användbart även om man inte går vidare och utbildar sig mer? :)
Jag gick för länge sedan när den hette Domarsekreterare. Jag tyckte den var bra då, och funkade fint som "stand alone", alltså utan att gå vidare och bli domare. Kan nästan tycka att alla som har ambitioner att tävla borde gå den!
 
Känner igen mig! :) Ridhuset vi använder har lite djupt underlag och jag har tänkt att det också spelar in, inte bara att det är jobbigt att bära sig på volt. I höst har jag lagt fokus på att träna tölt och galopp ute, blandat med korta ridhuspass med skritt och trav. Men mest utomhusträning. Minst ett pass klättring i veckan lägger jag också in. Allt som tränar motorn där bak har vi igen i ridhuset sen :)

Nästa träning ska vi faktiskt vara ute och min tränare följer med till en fin lång grusvägssträcka med bra överblick för henne (telefon och hörlurar så hon slipper skrika). Då ska vi träna på att hitta lite mer tempo!
Ja det spelar säkert också in! Låter som ett bra upplägg, vi kör lite samma när det inte är snö ute (inga snösulor eller broddhål ännu) :D Ute får vi mer energi bakifrån som blir lättare att fånga upp då han tänker framåt även vid förhållning.

I ridhuset har vi turen att ha ett bra underlag för islandshästar, lagom hårt och stadigt! Men som sagt lite litet. Min tränare har bara träningar i ridhus just nu, men till våren ska jag försöka komma iväg och träna på ovalbana! Härligt att kunna träna ute så :)
 
Har mätt hans hovar nu i morse och storlek xs skulle gå fram men han har för små hovar bak för xs i huf flex, kanske kan testa men det skiljer upp till en cm
 
Red lektion idag och det var så kul. Behövde verkligen lite energikick nu och det var precis vad jag fick. Fick även ett litet kvitto på att jag jobbar på rätt sätt och att det går åt rätt håll.
När man hamnar i fantasileken "Vad jag skulle göra om jag vann massa pengar" så tänker jag alltid att jag skulle rida lektion varje/varannan vecka. Det är så himla roligt när man har en bra tränare!
 
När man hamnar i fantasileken "Vad jag skulle göra om jag vann massa pengar" så tänker jag alltid att jag skulle rida lektion varje/varannan vecka. Det är så himla roligt när man har en bra tränare!
Jag har en förhoppning om att faktiskt ha råd att rida för denna tränaren varannan vecka hela våren. Håller på att lösa resten av mitt liv så att jag förhoppningsvis ska kunna lägga lite mer pengar på hästen. Skulle vara så kul.
 
Kan rapportera tillbaka att huf flex storlek xs passade jättebra på framhovarna och var lätta att sätta och ta av med en hand på tången, de satt kvar på en 20 min test-tur med lite barbackatölt. Nu har det töat så får vänta och se när de behövs igen. Som befarat var xs för bakhovarna för stora, följer man huf flex storleksguide så mäter min häst 6.5 cm och minsta storlek är alltså 7.5cm, den cm gjorde såpass skillnad alltså eller hade för stark spännvidd för mig i alla fall, kunde inte klämma ihop dem med tången ens med bägge händerna, och sen försöka klämma i dem med hoven ostabilt mellan knäna med två händer på tången gick ju inte ändå. Har frågat hovis om han kan modifiera dem eller göra hemmagjord variant för jag vill inte ha permanenta snösulor med barmark om vartannat.
 
Idag tog vi en tur i ridhuset och fy vad dåligt det gick. Känner mig helt nedslagen. Hur jag än försöker vill han bara ta bettet och dra iväg i trav. Oavsett vad jag gjorde blev det bara pannkaka :( visst att en stor del av det hela ligger i min ridning, men jag börjar tro att det också är någon "testfas", även om jag inte riktigt tror på att hästar "testar" nya ryttare. Det känns som att han hittat ett system för att bara inte behöva ... jobba? Jag vet inte vad jag ska kalla det riktigt. Tur att vi snart ska träna, då ska min tränare få sitta upp och testa och förhoppningsvis får vi båda en insikt till vilka knappar som behövs.

Imorgon ska jag bara rida ut. Rakt fram, få fram farten och bara ha det kul för att få upp motivationen tills träningen på fredag.
 
Jag tycker det ser ut som han ler :)
2C1F59AD-5A78-47BA-A9C1-367523290A0A.jpeg
 
Idag tog vi en tur i ridhuset och fy vad dåligt det gick. Känner mig helt nedslagen. Hur jag än försöker vill han bara ta bettet och dra iväg i trav. Oavsett vad jag gjorde blev det bara pannkaka :( visst att en stor del av det hela ligger i min ridning, men jag börjar tro att det också är någon "testfas", även om jag inte riktigt tror på att hästar "testar" nya ryttare. Det känns som att han hittat ett system för att bara inte behöva ... jobba? Jag vet inte vad jag ska kalla det riktigt. Tur att vi snart ska träna, då ska min tränare få sitta upp och testa och förhoppningsvis får vi båda en insikt till vilka knappar som behövs.

Imorgon ska jag bara rida ut. Rakt fram, få fram farten och bara ha det kul för att få upp motivationen tills träningen på fredag.
När jag köpte min senaste häst för två år sen och vi hamnade i en sån där fas så hade min tränare ett sympatiskt uttryck för det, som jag tyvärr helt har glömt bort :p Men andemeningen var typ att hästen inte har några baktankar eller illvilja men att den vid så stora förändringar som den utsatts för kan prova sig fram lite. Om massa saker förändrats (typ stall, foder, flock etc), betyder hjälper i ridning fortfarande detsamma?
När ni har lärt känna varandra kommer det här släppa, men man får ge det lite tid och tålamod. Det låter som att ni har en bra plan framåt med att ha roligt och ta hjälp av tränare, så ni är säkert snart förbi det. Men jag förstår att det är trist! Själv hatar jag att köpa ny häst just för att det är så himla bekvämt när häst och ryttare känner varandra utan och innan och jag vet att det tar ett bra tag att komma dit. Men jag och min Lilleman är på god väg, trots mycket sporadisk ridning det senaste året :)
 
När jag köpte min senaste häst för två år sen och vi hamnade i en sån där fas så hade min tränare ett sympatiskt uttryck för det, som jag tyvärr helt har glömt bort :p Men andemeningen var typ att hästen inte har några baktankar eller illvilja men att den vid så stora förändringar som den utsatts för kan prova sig fram lite. Om massa saker förändrats (typ stall, foder, flock etc), betyder hjälper i ridning fortfarande detsamma?
När ni har lärt känna varandra kommer det här släppa, men man får ge det lite tid och tålamod. Det låter som att ni har en bra plan framåt med att ha roligt och ta hjälp av tränare, så ni är säkert snart förbi det. Men jag förstår att det är trist! Själv hatar jag att köpa ny häst just för att det är så himla bekvämt när häst och ryttare känner varandra utan och innan och jag vet att det tar ett bra tag att komma dit. Men jag och min Lilleman är på god väg, trots mycket sporadisk ridning det senaste året :)
Ja men det är precis så det känns! Det känns inte som att han testar mig, utan mer att vi bara inte pratar samma språk just nu och att det säkert beror på all förändring för både honom och mig. Han är ju fortfarande så pass ung och har bara haft en sorts ridning innan, det är klart det är lätt att börja tvivla på det man lärt sig då. Det hade i alla fall jag gjort! :p
Jag hoppas att det släpper (om än lite grann) snart, så att vi kanske kan lägga in mer saker att träna på och kunna variera mellan. Den här berg-och-dalbanan det är att ha häst är ingenting jag fick höra om eller erfara innan jag köpte häst :D Men det är skönt att höra om andras erfarenheter, att jag inte är ensam i att känna mig helt vilsen med min nya häst.

Jag längtar otroligt mycket efter att känna att vi är "en enhet", för jag tror att när den dagen väl kommer blir vi ett riktigt häftigt ekipage :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 267
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 348
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp