Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min 15 åring skulle få jogga lite med minishettisen på ridbanan. Han hade visst lite överskottsenergi :nailbiting: Lite nervös pga skadehistoriken men det borde gå bra, han leker och springer ju i hagen också…

Visa bifogad fil 105021
Ser roligt ut 😁

Min älskar de där extrema bocksprången när han är lös. Kan dra av några av de värsta jag sett. Som tur är verkar han inte gilla att göra dom med ryttare på ryggen
 
Ser roligt ut 😁

Min älskar de där extrema bocksprången när han är lös. Kan dra av några av de värsta jag sett. Som tur är verkar han inte gilla att göra dom med ryttare på ryggen

Blev nåt konstigt med citeringen nu 😅

Ja min älskar verkligen att vara lös på banan! Han älskar även longering och passar på att busa lite då också. Men han skulle aldrig göra nåt sånt med nån på ryggen som tur är 😅 Så snäll ändå som är så lugn när man rider och egentligen har han världens energi.
 
Såklart! Och skönt att höra att det är vanligt med just gångarterna. För mig som ridit stora dressyrhästar i alla år är det här lite nytt :D vi får kämpa vidare! Idag övade vi lite på samma sak som på träningen igen och det gick käpprätt åt :devil::angel:

Men det är svårt det där med självkänsla vid ridning, hjärnan låter liksom inte bli att trycka in tankar som att jag inte skulle bara tillräckligt bra för min häst. Och det är ju såklart inte sant! Men hjärnan är inte alltid så hjälpsam :meh:
Jag vill bara instämma i hur vanligt det är att en gångart försvinner vid ryttarbyte (eller efter längre vila, nytt träningsupplägg etc).

Ett tips på det temat, som man kanse kan ha nytta av som övergångsryttare generellt är att inte haka upp sig för mycket på att det blir fel gångart ibland, utan tänka ridbarhet över gångart. Som exempel håller jag på med skänkelvikning i trav just nu med en häst. Han har traven, men tycker ibland att det blir lite jobbigt och kan då komma upp i tölt istället. Det är SÅ lätt då att som ryttare haka upp sig på att vi ju tränar skänkelvikning i trav och bryta av och börja om om det blir tölt. Nackdelen är ju att hästen snabbt lär sig att den får skritta/får paus om den tar "fel" gångart. Så när min häst tar tölt istället så låtsas jag som ingenting och fortsätter med övningen, dvs skänkelvikning. Eftersom han är starkare i tölten än traven så kan jag även öka kraven lite, typ "vill du tölta istället? Ok, gör du det, men det kommer bli jobbigare än det jag bad dig om från början". Efter att ha töltat oss igenom övningen så provar jag att erbjuda trav och tar han den då så ser jag till att kanske bara flytta något enstaka steg i sidled för att han ska känna att det verkligen var lättare att ta rätt gångart :)
Hehe, ser att det nu blev ett långt stycke om ett oombett tips som kanske inte är relevant för er än (ni är ju i en lära-känna-fas) men det är ju så himla roligt med (islandshäst)ridning att jag nog spänn iväg lite :p

Och jag känner så väldigt mycket igen mig vad gäller självkänsla i ridningen. Det är vidrigt. Men jag försöker intala mig att man aldrig kan köpa sig en för fin häst om man tar väl hand om den och verkligen försöker lära sig rida den på bästa sätt. Ridning är skitsvårt, och det hjälper verkligen inte när hjärnan är så jäkla snabb på att trycka till en när det inte går som man vill. Så bara en hälsning om att du inte är ensam!
 
Är det någon av er som prenumererar på Tidningen Ridsport Island? Tycker ni att den är bra, värd pengarna? Jag är mest intresserad av träningstips/inspiration och hästhållning/forskningsnytt, mindre intresserad av tävlingsresultat och avel.

Är också intresserad av poddtips på samma ämnen om ni vet några bra!
 
Jag vill bara instämma i hur vanligt det är att en gångart försvinner vid ryttarbyte (eller efter längre vila, nytt träningsupplägg etc).

Ett tips på det temat, som man kanse kan ha nytta av som övergångsryttare generellt är att inte haka upp sig för mycket på att det blir fel gångart ibland, utan tänka ridbarhet över gångart. Som exempel håller jag på med skänkelvikning i trav just nu med en häst. Han har traven, men tycker ibland att det blir lite jobbigt och kan då komma upp i tölt istället. Det är SÅ lätt då att som ryttare haka upp sig på att vi ju tränar skänkelvikning i trav och bryta av och börja om om det blir tölt. Nackdelen är ju att hästen snabbt lär sig att den får skritta/får paus om den tar "fel" gångart. Så när min häst tar tölt istället så låtsas jag som ingenting och fortsätter med övningen, dvs skänkelvikning. Eftersom han är starkare i tölten än traven så kan jag även öka kraven lite, typ "vill du tölta istället? Ok, gör du det, men det kommer bli jobbigare än det jag bad dig om från början". Efter att ha töltat oss igenom övningen så provar jag att erbjuda trav och tar han den då så ser jag till att kanske bara flytta något enstaka steg i sidled för att han ska känna att det verkligen var lättare att ta rätt gångart :)
Hehe, ser att det nu blev ett långt stycke om ett oombett tips som kanske inte är relevant för er än (ni är ju i en lära-känna-fas) men det är ju så himla roligt med (islandshäst)ridning att jag nog spänn iväg lite :p

Och jag känner så väldigt mycket igen mig vad gäller självkänsla i ridningen. Det är vidrigt. Men jag försöker intala mig att man aldrig kan köpa sig en för fin häst om man tar väl hand om den och verkligen försöker lära sig rida den på bästa sätt. Ridning är skitsvårt, och det hjälper verkligen inte när hjärnan är så jäkla snabb på att trycka till en när det inte går som man vill. Så bara en hälsning om att du inte är ensam!
Jag tar tacksamt emot tips och pepp! Och just det tipset är väldigt viktigt och bra för mig att tänka på :) Det blir ju annars väldigt lätt för mig att tänka att "det funkade ju förut" och så bara bli frustrerad, men jag KAN ju också rida vidare med övningen utan att fokusera på just gångarten där och då.

Det är också en enorm lättnad att höra att det är ett vanligt fenomen, att gångarter försvinner eller ändras vid ryttarbyte. Det lättar samvetet! Och jag tar ju hjälp och ger mig f*n på att det ska gå. Det här med att ridning är svårt blir så mycket mer tydligt när man har en egen häst, nu är ju allt ett kvitto på vad bara JAG gör :bag:

Hur som helst, tack för tips och stöd! Vi ska jobba vidare :D
 
Blev en liten ridtur på 15 åringen idag på lunchen. Mest skritt men han fick trava lite och ta en galopp och en töltsträcka. Känns fortsatt fin. Han är ju så försiktigt riden sen skadan och egentligen bara rakt fram så jag tänkte börja lägga in lite mer lösgörande i form att ställa, böja, flytta osv :)
 
Jag tar tacksamt emot tips och pepp! Och just det tipset är väldigt viktigt och bra för mig att tänka på :) Det blir ju annars väldigt lätt för mig att tänka att "det funkade ju förut" och så bara bli frustrerad, men jag KAN ju också rida vidare med övningen utan att fokusera på just gångarten där och då.

Det är också en enorm lättnad att höra att det är ett vanligt fenomen, att gångarter försvinner eller ändras vid ryttarbyte. Det lättar samvetet! Och jag tar ju hjälp och ger mig f*n på att det ska gå. Det här med att ridning är svårt blir så mycket mer tydligt när man har en egen häst, nu är ju allt ett kvitto på vad bara JAG gör :bag:

Hur som helst, tack för tips och stöd! Vi ska jobba vidare :D
Och glömde skriva att jag är lite avis, jag hade gärna haft en Snäcksjön-häst i stallet!
 
Och glömde skriva att jag är lite avis, jag hade gärna haft en Snäcksjön-häst i stallet!
Jag har förstått att han är en himla fin häst! Och att Snäcksjön tar fram riktigt fina hästar. Det fick jag reda på först efter jag köpt honom, jag föll bara pladask för honom på provridningen :D :love:
 
Här är min yngsta :) Han vilar som sagt nu och jag ser fram emot vinterträningen🥰

50AF9FF9-1111-443C-A381-70AC62C7C706.jpeg
 
Jag har förstått att han är en himla fin häst! Och att Snäcksjön tar fram riktigt fina hästar. Det fick jag reda på först efter jag köpt honom, jag föll bara pladask för honom på provridningen :D :love:
Och man får köpa precis hur fin häst man vill, oavsett vilken nivå man är på som ryttare! Det enda som krävs är att man tar väl hand om sin häst och tränar den på ett sånt sätt att den inte far illa. Om det sedan räcker till att tölta runt en T8 på inofficiell tävling eller vinna T1 på VM, det bryr sig nog hästen egentligen inte om (även om jag absolut träffat hästar som helt uppenbart gillar att tävla!). Så njut av din fina häst! 🥰
 
Jag har förstått att han är en himla fin häst! Och att Snäcksjön tar fram riktigt fina hästar. Det fick jag reda på först efter jag köpt honom, jag föll bara pladask för honom på provridningen :D :love:
Det är ju det viktigaste av allt om du frågar mig. Att man klickar med och tycker om sin häst :heart

Jag skulle inte köpa häst när jag träffade min men jag kunde inte låta bli. Han var ju min och jag kunde inte låta någon annan köpa honom. Och för varje år som går så tycker jag om honom mer.
 
Jag har bestämt att min häst ska vila nu till 1:a december 😊 Det är en bra tidpunkt av flera anledningar för oss, om vi har tur hinner det bli kallare också så kanske jag inte behöver raka honom när vi kör igång igen i december.
 
Jag har bestämt att min häst ska vila nu till 1:a december 😊 Det är en bra tidpunkt av flera anledningar för oss, om vi har tur hinner det bli kallare också så kanske jag inte behöver raka honom när vi kör igång igen i december.
Våra tre som rids klipptes i september (två halvklipptes, en helklipptes) och de har nu så mycket utväxt att det knappt syns att de varit klippta :D Nu vilar två av dem, och den tredje kommer att få vila (iaf från uppsuttet arbete) från nästa vecka, men vi klipper nog igen sen när det är dags att dra igång träningen. Här i södra Sverige blir det ju inte så kallt och när det är fuktigt väder (vilket det ofta är) så känns det ju som om de aldrig torkar efter att ha blivit svettiga! Tycker det funkar bra att hjälpa dem att inte svettas så mycket, plus ha täcke när det är skitväder!
 
Klippning är ju delvis en smaksak.
Jag bor i Mellansverige och halvklipper mina tjejer. De går på lösdrift och täckas aldrig. Framförallt den ena måste klippas, hon är en pigg arbetsmyra som svettas mer än medelhästen, men tycker generellt att halvklippning fungerar bra :)
 
Klippning är ju delvis en smaksak.
Jag bor i Mellansverige och halvklipper mina tjejer. De går på lösdrift och täckas aldrig. Framförallt den ena måste klippas, hon är en pigg arbetsmyra som svettas mer än medelhästen, men tycker generellt att halvklippning fungerar bra :)

Samma här :)
 
Klippning är ju delvis en smaksak.
Jag bor i Mellansverige och halvklipper mina tjejer. De går på lösdrift och täckas aldrig. Framförallt den ena måste klippas, hon är en pigg arbetsmyra som svettas mer än medelhästen, men tycker generellt att halvklippning fungerar bra :)

Samma här, fast på blöt västkust. Plus att jag gillar att klippa lite för att då går (förhoppningsvis) mer energi åt till att han håller sig varm. Om det någonsin blir kallare då. De får lite mer hö i hagen än vad som är optimalt för honom.
 
Och man får köpa precis hur fin häst man vill, oavsett vilken nivå man är på som ryttare! Det enda som krävs är att man tar väl hand om sin häst och tränar den på ett sånt sätt att den inte far illa. Om det sedan räcker till att tölta runt en T8 på inofficiell tävling eller vinna T1 på VM, det bryr sig nog hästen egentligen inte om (även om jag absolut träffat hästar som helt uppenbart gillar att tävla!). Så njut av din fina häst! 🥰

Det är ju det viktigaste av allt om du frågar mig. Att man klickar med och tycker om sin häst :heart

Jag skulle inte köpa häst när jag träffade min men jag kunde inte låta bli. Han var ju min och jag kunde inte låta någon annan köpa honom. Och för varje år som går så tycker jag om honom mer.
Båda era inlägg vill jag skriva ut och sätta upp i sadelkammaren :love: bådas ord är så himla sanna! Det ska jag komma ihåg i svåra stunder i stallet.

Igår red jag och en stallkompis ut i mörkret och kompisen peppade och coachade mig i lite tölt. Och som vi töltade! Han har en sån fantastisk tölt min fina häst och oj vad jag är kär i honom :heart
 
Har man ridit 3 gångare innan så tar det ett tag att känna tölten och inte " travrida" hästen. Det sitter i rumpan, vinkla upp sitt bäcken, känna att hästen börjar tänka tölt. Den gamla klassikern att tänka black and decker som ett mantra när man rider så att inte travkänslan kommer. Vilken fantastisk häst du köpt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
19 20 21
Svar
405
· Visningar
24 772
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
616
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 287
Senast: Therese1988
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 028
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp