Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om salt, portionerar ni salt, ger via saltsten, bägge? Läste nånstans att studie på island visade att fri tillgång till saltsten i hage ledde till överkonsumtion av salt för islandshästarna, men jag har ju inte min under precis samma förutsättningar antar jag som de i studien. Jag gav exakt mängd salt med foder förut för min häst använde inte saltstenen i boxen, men efter några månader upptäckte han saltstenen och använder den varje dag så jag slutade ge löst salt. Han är som bekant en svettpelle, jag gav flytande elektrolyter i en av hans vattenhinkar förut också och det var alltid den han drack ur först, nog smaken han gillade, har slutat med det också sen han slickar i sig av både mineralstenen och den rosa. Han dricker bra, kan variera lite dag till dag men undrar om man borde ha saltsten i hagen? Han är i hage upp till runt 11 timmar per dag (nu på vintern).
jag ger dagsbehovet i fodret. Det finns oftast en i lösdriften (kan ibland dröja innan en ny kommer när den gamla tar slut) men jag har aldrig sett honom röra den. När han stod på box tyckte han att saltstenen var rolig att tugga på men det verkade mer vara lek än något annat.
 
Träningen idag var så kul, jag skulle säga vi jobbade det första steget i utbildningsläran men på islandsvis, tränaren är väldigt tydlig, positiv, lugn, enkel att förstå och allt funkade som han instruerade! och det häftigaste hände att plötsligt när min häst gick så fint och lösgjord i trav på volt valde han tölt, en jättefin buren tölt! Vi jobbar från grunden för styrkan, lösgjordheten osv. Islandstränaren idag och hon igår har helt olika övningar så de känns som bra komplement till varandra, när vi igår jobbade på mer raktriktning på volten jobbade vi på Mer böjning idag.
Jag kom också att tänka på den senaste veckan att min häst inte slår i skorna längre i traven, det har trappats av successivt, han har utvecklats väldigt mycket i sin balans :love:
Fick beröm idag också för hur långt min häst kommit sen jag köpte honom, nu köpte jag ju honom för att jag redan då fick en superhärlig känsla på honom och framförallt för hans urgulliga milda personlighet som bara gosade sig in i mitt hjärta från första sekund, men den här tränaren idag som också är min hovslagare känner min häst från förra ägaren som hade honom bara en kort period, han har själv ridit honom när han kallades in för att hjälpa henne, han vittnar till hur det verkligen var en helt annan, olycklig, svår häst då. Det var nog det finaste jag kunde höra, jag kanske tar det för given för min häst är liksom alltid glad, men tränaren liksom tog paus och sa att en stor skillnad är att jag har en lycklig häst, och det var han inte då. Jag känner inte igen något av det som berättas om min häst innan han kom till mig (verkligen, känns helt bisarrt) men det är såklart väldigt värmande för mig ändå, jag har världens bästa häst 🥰

För att byta ämne finns det en haflingerkorsning på stallet som nyligen flyttade in, en liten 4-åring, och hon är kär i min häst :laugh: Hon står i sin hage, iväg från de 4 andra hon delar hage med, på en höjd och trånar efter min häst, hon har rymt flera gånger och sprungit till ingången till min häst, som inte brydde sig alls, han spelar cool inför sin beundrarinna :laugh: (Stängslet har förstärkts och hon har inte lyckats rymma igen).
 
Idag satt jag i hagen och myste i solen med en kopp varm choklad med nalle, det var så fint så var värt ett foto… bara att det tog en stund att pilla fram mobilen ur innerficka med vantar och allt…
3041EBEA-241C-4400-849A-81A1B7DC5FD8.jpeg

Hej då det finns lite hö här borta 😆
 
Tindra, svart, och Sæla.
Tindra ska vara dräktig med Mökkvi från Åleby, hon blev ultraljudad i höstas och då var där något litet grått, suddigt på skärmen, som veterinären hävdade var ett föl. Försöker att inte räkna lillehäst innan hen står i hagen. (Men jag har beställt ett svart stoföl...)
Sæla är också ridhäst, hon tycker jag är tung, så rider henne inte så mycket själv. Har medryttare och hon är fruktansvärt snäll, så sonen har också följt med några gånger fast han är total nybörjare.
20221215_133708.jpg
 
Lysingur får en extra bild, han höll på att stryka med i somras efter ett väldigt fult sår i sidan (hingstbeten är bra och utvecklande, men de kan vara omilda med varandra)
2 veckor på djursjukhuset och sedan återbesök en gång i veckan hela sommaren, och nu är han frisk och kry igen! Snällare ettårshingst får man verkligen leta efter eller ja, nu blir han väl 2 om ett par veckor.
20221215_133404.jpg
 
Tindra, svart, och Sæla.
Tindra ska vara dräktig med Mökkvi från Åleby, hon blev ultraljudad i höstas och då var där något litet grått, suddigt på skärmen, som veterinären hävdade var ett föl. Försöker att inte räkna lillehäst innan hen står i hagen. (Men jag har beställt ett svart stoföl...)
Sæla är också ridhäst, hon tycker jag är tung, så rider henne inte så mycket själv. Har medryttare och hon är fruktansvärt snäll, så sonen har också följt med några gånger fast han är total nybörjare. Visa bifogad fil 108252
Åh, jag hoppas att du lägger ut bilder om det kommer en liten Mökkvi-bebis! :love: Jag har en som är ee Mökkvi och är generellt väldigt förtjust i den hingsten. Jag var faktiskt lite bitter i våras att jag inte hade något sto att betäcka med honom, men jag gillar ju inte ston så då det är svårt att avla :p Men jag får väl satsa på att köpa nästa häst runt 2028 när alla Mökkvi-bebisarna som föds i år är fem år och inridna ;)
 
Åh, jag hoppas att du lägger ut bilder om det kommer en liten Mökkvi-bebis! :love: Jag har en som är ee Mökkvi och är generellt väldigt förtjust i den hingsten. Jag var faktiskt lite bitter i våras att jag inte hade något sto att betäcka med honom, men jag gillar ju inte ston så då det är svårt att avla :p Men jag får väl satsa på att köpa nästa häst runt 2028 när alla Mökkvi-bebisarna som föds i år är fem år och inridna ;)
Fölbilder brukar jag vara bättre på att lägga upp!

Ska bli väldigt spännande att se vad det blir :)
 
Jahapp, det närmar sig slutet av året! Vad har ni gjort i år, vilka mål har ni uppnått (eller inte) och vad önskar ni för nästa år ihop med era hästar?

Själv har jag gjort tävlingsdebut med den av våra hästar som är min ridhäst - en 8-årig valack med gångarter en bra bit över medel, men också en vilja som ligger lite under medel, särskilt när han blir osäker. Inte en helt lätt kombination! Hemma på grusvägarna när han själv vill framåt är han helt fantastisk att rida, känns som (och är!) min once-in-a-lifetime-häst, på banan så "dör" han i varierande grad beroende på omständigheter. Vet faktiskt inte riktigt om jag ska fortsätta utsätta honom för tävlingssituationen, som han uppenbarligen inte är bekväm i, eller om jag helt enkelt ska bestämma mig för att "bara" njuta av honom hemma?

Kommande år vill jag få till lite mer träningar för tränare, och även träna lite mer "alternativt" - har som mål att kunna rida med enbart halsring! Och jag skulle ju vilja få till ett läge där vi faktiskt kan ge oss iväg på småtävlingar och jag känner att han går ungefär som hemma, att det inte är någon "big deal" att vi är på tävling. Ska också försöka komma iväg och rida på stranden (20 min med bil till Sveriges längsta sandstrand, det måste ju utnyttjas!).

Och så ska vi försöka få sålt våran unghäst som blir tre nästa år, och eventuellt även sälja årets föl. Så får vi fundera över om avelsstoet ska betäckas igen och i så fall med vilken hingst :)
 
Jahapp, det närmar sig slutet av året! Vad har ni gjort i år, vilka mål har ni uppnått (eller inte) och vad önskar ni för nästa år ihop med era hästar?

Själv har jag gjort tävlingsdebut med den av våra hästar som är min ridhäst - en 8-årig valack med gångarter en bra bit över medel, men också en vilja som ligger lite under medel, särskilt när han blir osäker. Inte en helt lätt kombination! Hemma på grusvägarna när han själv vill framåt är han helt fantastisk att rida, känns som (och är!) min once-in-a-lifetime-häst, på banan så "dör" han i varierande grad beroende på omständigheter. Vet faktiskt inte riktigt om jag ska fortsätta utsätta honom för tävlingssituationen, som han uppenbarligen inte är bekväm i, eller om jag helt enkelt ska bestämma mig för att "bara" njuta av honom hemma?

Kommande år vill jag få till lite mer träningar för tränare, och även träna lite mer "alternativt" - har som mål att kunna rida med enbart halsring! Och jag skulle ju vilja få till ett läge där vi faktiskt kan ge oss iväg på småtävlingar och jag känner att han går ungefär som hemma, att det inte är någon "big deal" att vi är på tävling. Ska också försöka komma iväg och rida på stranden (20 min med bil till Sveriges längsta sandstrand, det måste ju utnyttjas!).

Och så ska vi försöka få sålt våran unghäst som blir tre nästa år, och eventuellt även sälja årets föl. Så får vi fundera över om avelsstoet ska betäckas igen och i så fall med vilken hingst :)
Jag vill fortsätta träna mycket på hemmaplan men även ut och träna på andra stall (träna på att prestera lite på annan plats), tävla lite och börja känna på pass. Gärna testa en onlinedressyr med. Träna mer WE. 😄
 
Jahapp, det närmar sig slutet av året! Vad har ni gjort i år, vilka mål har ni uppnått (eller inte) och vad önskar ni för nästa år ihop med era hästar?

Själv har jag gjort tävlingsdebut med den av våra hästar som är min ridhäst - en 8-årig valack med gångarter en bra bit över medel, men också en vilja som ligger lite under medel, särskilt när han blir osäker. Inte en helt lätt kombination! Hemma på grusvägarna när han själv vill framåt är han helt fantastisk att rida, känns som (och är!) min once-in-a-lifetime-häst, på banan så "dör" han i varierande grad beroende på omständigheter. Vet faktiskt inte riktigt om jag ska fortsätta utsätta honom för tävlingssituationen, som han uppenbarligen inte är bekväm i, eller om jag helt enkelt ska bestämma mig för att "bara" njuta av honom hemma?

Kommande år vill jag få till lite mer träningar för tränare, och även träna lite mer "alternativt" - har som mål att kunna rida med enbart halsring! Och jag skulle ju vilja få till ett läge där vi faktiskt kan ge oss iväg på småtävlingar och jag känner att han går ungefär som hemma, att det inte är någon "big deal" att vi är på tävling. Ska också försöka komma iväg och rida på stranden (20 min med bil till Sveriges längsta sandstrand, det måste ju utnyttjas!).

Och så ska vi försöka få sålt våran unghäst som blir tre nästa år, och eventuellt även sälja årets föl. Så får vi fundera över om avelsstoet ska betäckas igen och i så fall med vilken hingst :)
Vad bra att du skrev, det fick mig att reflektera över året som gått och tänka lite mer konkret i planer för nästa år. Varning för wall of text.

Mitt hästår har präglats av att jag födde barn precis innan årsskiftet och på barnmorskans inrådan avstod från ridning i tre månader efter det. Jag hade dock turen att jag kunde rida/åka häst under hela graviditeten, men kroppen tog förstås stryk, och när jag satt upp efter tre månader så kände jag mig otroligt svag. Hela min stabilitet var borta, och just det var tidigare min styrka, att jag hade en stabil och bra sits och var stark i kroppen. Sen har jag haft svårt att hitta ridtid, då både bebis och nyköpt gård har krävt mycket. Under långa perioder har jag bara ridit någon dag i veckan och då har det känts som att framstegen uteblivit. Jag är dock otroligt tacksam för min tränare som har hjälpt mig att se att det faktiskt händer saker, även om jag ridit en gång i veckan så har vi utvecklats.
Mina egna mål för 2023 blir att rida minst tre gånger varje vecka, och komplettera med träning på gym, särskilt med fokus på ryggmuskler. Jag tänker också ha höftfokus och ska köra ett yogaprogram dagligen/några gånger i veckan plus aktivt tänka på hur jag kan använda mina höfter på ett mjukare och mer givande sätt i ridningen.

Sen tar vi hästarna och först ut är Gammelhästen, född 2005, femgångare med ett otroligt lynne som stod skadad nästan hela 2021.
Har under 2022 fortsatt sin uppbyggnad efter skadan. Vi tävlade en gång i somras. Poängen var nog det sämsta vi fått, men det viktiga för mig var att få känna att min häst var frisk och gasade på lika mycket i galoppen som han gjorde innan skadan :love:
Målen för 2023 blir för mig att hitta rutiner så jag faktiskt rider honom 1-2 ggr/vecka (han rids fyra dagar i veckan av medryttare). Givet det så vill jag hitta
tillbaka till den fina ridbarhet han hade innan skadan. Jag vill fortsätta med galopparbete, innan han skadade sig hade han börjat klara av att fatta galopp från stillastående och jag vill tillbaka dit i styrka och fokus. Trologen inte tävling för honom, om det inte råkar bli en ridhustävling precis i närheten.

Sen Lillhästen, född 2014, femgångare som jag köpte för två år sen med några utmaningar med sig i bagaget.
Under stora delar av 2022 har han ridits rätt sporadiskt, då jag inte vill ha medryttare på honom. Trots det tycker jag att han har mognat ytterligare, även om det har varit en del gamla hyss som återkommit. Vi tävlade i somras, andra tävlingen på ovalbana och han skötte sig super. Sen kunde jag inte låta bli att rida en b-final, och då inträffade det som jag hade visualiserat som worst case-scenario, dvs en grej hände och då drog han iväg i full galopp och gick inte att få stopp på. Det som ändå var positivt med det var att ingen annan häst hakade på, att jag inte blev rädd och att jag hanterade det på ett för hästen optimalt sätt.
Målen för 2023 då. Ett blir att rida för vår tränare minst fem gånger. Jag vill också fortsätta att miljöträna honom i tävlingsmiljö, och hoppas på att känna att vi kan göra ett nytt försök på ovalbanan i töltklass och att det då inte blir galopprace. Jag hoppas också på någon ridhustävling, då tror jag att jag vågar mig på att rida V5 också. Jag vill också vänja honom vid spö, åtminstone ett kort, och känna att jag kan rida honom med spö i handen utan att det skapar spänningar. Sista målet blir att få riktigt fina övergångar skritt-tölt, även när jag ökar kraven och ber om mer aktivitet.

Jag hoppas på ett mysigt hästår och förstås att båda mina hästar får vara friska.
 
C96EFB91-F75C-4B73-AD81-4B24355A9B15.jpeg

God jul! Hoppas alla njuter av en mysig jul med god mat och nära & kära 🎄❤️

Mitt år som var känns som lite av ett drömår 🌟
Jag köpte min underbara häst i somras, och jag blev också heltidsstudent igen.
Nästa år tänker fortsätta träna för mina tränare (för nuvarande två islandstränare, en vanlig), jag har experimenterat lite med frekvensen och tror 2-4 ggr/månad är bra för oss för att ha tid att träna och utvecklas mellan passen med tränare. När styrkan och balansen är där vill jag också börja passträna mer medvetet. Jag har nu också slutat på ridskolan för att fokusera bara på min häst (beslut utifrån tid/ork/pengar och att jag har känt ett avslut med min före detta helfoderhäst som nu går i ridskolan och var en stor anledning att jag fortsatte där för att se honom varje vecka - unghästen jag ville köpa loss men de ville inte sälja, men efter många provridningar ledde detta ju till att jag hittade min drömisis istället 😍).
Kanske kan få till att åka på helgkurs till min tränare med ovalbana så vi får prova på träning utanför hemmaplan, hoppas på att börja tävla gaedingakeppni under året! Lite relaterat och fördröjt i livet tänkte jag det kunde var dags att ta körkort detta året, bil & släp nästa steg, så att jag självständigt kan planera sådant. Lite omständligt att organisera nu.
Nu i veckan ”hoppade” jag spontant små minisockerbits”hinder” för första gången med min häst och han verkade tycka det var jättekul och tajmade rätt varje gång så jag ska fortsätta och hoppa in honom, jobba lösgörande, få mer exakthet i dressyren, och ha massvis med stärkande kul i skogen 😊

Jag försöker ha så mycket rolig variation som möjligt så foga in WE här och där (från första början var han en fena på att hjälpa mig öppna/stänga grindarna till paddockarna, backa osv) , träna mer från marken också, tänkte börja med lite trickträning! Det är så kul att ha en häst som bara är glad och med på allt ☺️
 
Fick för några dagar sen en mycket mycket försenad beställning med bla Eskadronbootsen med ludd i storlek M, de var för små, de går att använda ändå men optimalt hade varit en större storlek. Jag blev lite förvånad att M var såpass liten.
 
Idag tricktränade vi lite, jag började öva på spanska stegen, det gick lite sådär 🙈😆 Först lyfte han jättefint på benet men sen tog han det lite som miljöträning eller nåt som att han trodde att vitsen var att Inte reagera vilket var enormt gulligt när han bara stod där så fint och inte rörde en fena när jag petade med spöet och ville ha godis ändå 🤪 Men vi avslutade med ett par fina lyft stillastående. Sen gjorde vi lite pedikyr med hov på pall inne i boxen så penseln inte skulle bli spånig och det var han så duktig med, alla fyra hovarna ☺️

Igår tränade jag i ridhuset efter två dagar i skogen, så så såååå fin i tölten och så så såååå svårt att hålla sig till trav och inte tölt när galoppfattningar vankas och inte bli springig in i galopp 🤪 men galoppen i sig blir bättre och bättre! Vi får öva mer på det svåra. Islandstränare kommer på onsdag denna veckan och den andra isistränaren tisdag nästa vecka. Har bokat ridhuset för bägge och det var nog bra för det är rätt klafsigt i paddockarna efter mycket regn.
 
Idag och imorgon rider vi kurs på hemmaplan för vår hemmatränare! Det är första gången vi tränar två dagar i rad och vi övar på takten i tölt. Supernyttigt, men svårt! Men vi kom i alla fall lite framåt till slut!

Sölvi var mycket nöjd över sig själv efteråt :D
20221227_100924.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
15 16 17
Svar
339
· Visningar
20 845
Senast: Cavallo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: hamilton1
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 982
Senast: Therese1988
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
990
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp