Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fler än jag som var på Mette-clinicen på Flyinge i lördags? Tankar? Reflexioner?

Jag tyckte hon var riktigt, riktigt bra och det var kul att se henne coacha ekipage som hade både likheter och olikheter med varandra och där alla fick olika tips. Även jag, som ridit islandshästar i uppåt 40 år (!) hittade flera "nya" saker att ta med mig hem! :) Med en Hólar-utbildad instruktör "till vardags" (som haft Mette som lärare) var det såklart också stor igenkänning på en del!

Mest imponerad blev jag av när Mette red Vidar frá Skör. Fantastiskt kraftfull och talangfull hingst, och kul att se hur han svarade på Mettes ridning!
 
Fler än jag som var på Mette-clinicen på Flyinge i lördags? Tankar? Reflexioner?

Jag tyckte hon var riktigt, riktigt bra och det var kul att se henne coacha ekipage som hade både likheter och olikheter med varandra och där alla fick olika tips. Även jag, som ridit islandshästar i uppåt 40 år (!) hittade flera "nya" saker att ta med mig hem! :) Med en Hólar-utbildad instruktör "till vardags" (som haft Mette som lärare) var det såklart också stor igenkänning på en del!

Mest imponerad blev jag av när Mette red Vidar frá Skör. Fantastiskt kraftfull och talangfull hingst, och kul att se hur han svarade på Mettes ridning!

Jag var inte där men har varit på clinic med henne vid annat tillfälle och jag tyckte hon var fantastisk! En dröm att få rida för henne någon gång.
 
Fler än jag som var på Mette-clinicen på Flyinge i lördags? Tankar? Reflexioner?

Jag tyckte hon var riktigt, riktigt bra och det var kul att se henne coacha ekipage som hade både likheter och olikheter med varandra och där alla fick olika tips. Även jag, som ridit islandshästar i uppåt 40 år (!) hittade flera "nya" saker att ta med mig hem! :) Med en Hólar-utbildad instruktör "till vardags" (som haft Mette som lärare) var det såklart också stor igenkänning på en del!

Mest imponerad blev jag av när Mette red Vidar frá Skör. Fantastiskt kraftfull och talangfull hingst, och kul att se hur han svarade på Mettes ridning!
Jag var där! Det var min första stora islandshästclinic och WOW vilken instruktör hon är. Det var dessutom otroligt mäktigt när hon red in på Kveikur, andra gången hon red honom, han töltar som en kung och Mette säger "Det er så lett!" :love:

Jag fick med mig otroligt mycket inspiration, det var kul att se allas olika vardagsproblem. För mig är allt med islandshästen så nytt fortfarande men Mette förklarade allt på ett så universellt vis. Vi hade ju alla hästarna och ryttarna på besök hos oss i stallet och det var minst sagt mäktigt :D
 
Jag var inte där, visste inte om att den var innan, hur får man reda på sådana saker? Jag är medlem i en islandshästförening sen förra sommaren men jag fick än så länge aldrig islandshästtidningen som skulle ingå i medlemskap 🤔
 
Jag var inte där, visste inte om att den var innan, hur får man reda på sådana saker? Jag är medlem i en islandshästförening sen förra sommaren men jag fick än så länge aldrig islandshästtidningen som skulle ingå i medlemskap 🤔
Facebook / Instagram! Jag följer både islandsfolk i närheten och de islandshästföreningar som finns inom en viss radie hemifrån. Det är på respektive förenings fb-sidor och ig-konton som det oftast annonseras om sådant!
 
Då bägge mina Islandstränare fick ge återbud senaste två inplanerade passen på raken fick jag ääääntligen till ett träningspass med min ena tränare i lördags 😍 Vi tränade V5 och hon gick igenom lite regler och bedömningspunkter och grejer jag inte vet hur det fungerar på tävling (jag frågade en massa basic som ”måste man byta gångart från den nuvarande eller får man tex sakta ner emellan?”), det var jättekul och min underbara häst var så duktig. Ojämnast var vi i traven, den har jag nog jobbat på minst på sistone eftersom tölten varit så rolig och ”lätt”, så vi bestämde att nästa träningspass ska fokuseras på traven, men vi hade väldigt taktfast och fin tölt tydligen! 😍 Bättre och bättre galoppfattningar också 😊

Idag är det hans vilodag så vi kanske bara tar en liten betespromenad senare.
 
Jag var där! Det var min första stora islandshästclinic och WOW vilken instruktör hon är. Det var dessutom otroligt mäktigt när hon red in på Kveikur, andra gången hon red honom, han töltar som en kung och Mette säger "Det er så lett!" :love:
Det SÅG väldigt lätt ut, han ser ut att vara en riktigt kul tölthäst att rida, verkade kunna tölta till månen och tillbaka :)
 
Fler än jag som var på Mette-clinicen på Flyinge i lördags? Tankar? Reflexioner?

Jag tyckte hon var riktigt, riktigt bra och det var kul att se henne coacha ekipage som hade både likheter och olikheter med varandra och där alla fick olika tips. Även jag, som ridit islandshästar i uppåt 40 år (!) hittade flera "nya" saker att ta med mig hem! :) Med en Hólar-utbildad instruktör "till vardags" (som haft Mette som lärare) var det såklart också stor igenkänning på en del!

Mest imponerad blev jag av när Mette red Vidar frá Skör. Fantastiskt kraftfull och talangfull hingst, och kul att se hur han svarade på Mettes ridning!
Jag hade inte möjlighet att vara där men är riktigt nyfiken på hur det var! Skulle vara kul att höra hennes kommentarer om de olika ekipagen som var där ifall någon kommer ihåg.
 
Jag har inte uppdaterat så mycket här på sistone, men vi kämpar på. Kursen i mellandagarna gick super och vi kom en bit på vägen till att förstå hur vi får rätt takt i tölten. I ridhuset kan vi komma till bra arbete nu, men ute har vi kommit till ett bakslag :( Sölvi blev ordentligt rädd vid uteritt för några veckor sedan och drog hem. Allt gick bra och vi kom iväg ändå, och vi kom iväg på rundan igen och red ut även dagarna efter. Men nu är han ju lite spänd ute, och jag märker att även om jag inte blev så rädd där och då när han drog hem så är jag ju rädd att det ska hända igen, utan att jag direkt tänker på det. Så nu tragglar vi på ute, men min tidigare så lugna och säkra häst tror ju nu att någonting ska vara farligt när jag sitter där uppe och är lite spänd :(

Det är ju inget som inte kommer gå över, men trist är det ju oavsett. Jag har gett mig :devil: på att det ska gå över och vi fokuserar mycket på framåtbjudning ute nu. Jag måste också komma ihåg att våga ge längre tygel ute, så att han faktiskt KAN jobba genom kroppen och slappna av.

Nåväl. Tänker att sånt här händer och att vi kommer tillbaka modiga ute förr eller senare :)
 
Jag har inte uppdaterat så mycket här på sistone, men vi kämpar på. Kursen i mellandagarna gick super och vi kom en bit på vägen till att förstå hur vi får rätt takt i tölten. I ridhuset kan vi komma till bra arbete nu, men ute har vi kommit till ett bakslag :( Sölvi blev ordentligt rädd vid uteritt för några veckor sedan och drog hem. Allt gick bra och vi kom iväg ändå, och vi kom iväg på rundan igen och red ut även dagarna efter. Men nu är han ju lite spänd ute, och jag märker att även om jag inte blev så rädd där och då när han drog hem så är jag ju rädd att det ska hända igen, utan att jag direkt tänker på det. Så nu tragglar vi på ute, men min tidigare så lugna och säkra häst tror ju nu att någonting ska vara farligt när jag sitter där uppe och är lite spänd :(

Det är ju inget som inte kommer gå över, men trist är det ju oavsett. Jag har gett mig :devil: på att det ska gå över och vi fokuserar mycket på framåtbjudning ute nu. Jag måste också komma ihåg att våga ge längre tygel ute, så att han faktiskt KAN jobba genom kroppen och slappna av.

Nåväl. Tänker att sånt här händer och att vi kommer tillbaka modiga ute förr eller senare :)
Vad blev han rädd för?

Eftersom han var trygg ute förut lugnar det säkert ner sig till vanliga coola killen snart igen, jättebra ju att du kunde rida ut på en gång och fortsatt med det. Efter nyår var min häst inte sig själv i några dagar, blev spänd och hoppade till för plötsliga pang-ljud och då var jag såklart lite mer ”beredd” när vi var ute, men nu är det glömt och trygga nalle tillbaka. Håller tummarna för er också ❤️
 
Vad blev han rädd för?

Eftersom han var trygg ute förut lugnar det säkert ner sig till vanliga coola killen snart igen, jättebra ju att du kunde rida ut på en gång och fortsatt med det. Efter nyår var min häst inte sig själv i några dagar, blev spänd och hoppade till för plötsliga pang-ljud och då var jag såklart lite mer ”beredd” när vi var ute, men nu är det glömt och trygga nalle tillbaka. Håller tummarna för er också ❤️
Tack :heart Det går nog över snart. Han verkar liksom vara väldigt tittig även i hagen just nu, bilar stannar lite kors och tvärs runtom gården då det är mycket jakt på gång. Så det kan säkert vara det också, utöver att jag är spänd :crazy:

Han blev rädd för en häst från grannstallet med ägare som vi skulle möta några hundra meter hemifrån för att skritta en runda (@theconnemara :heart). Sölvi såg människan på marken men la liksom inte märke till skimmeln som stod bredvid med tömkörningsgjord på förrän vi var typ 15 meter ifrån :confused: Den stod liksom så still och det var snöigt ute så Sölvi registrerade väl liksom inte att det var en häst, även om den syntes bra på vägen. När Sölvi väl fick syn på den fick han fullständig PANIK och vände och drog iväg. Det var glashalt på vägarna så jag vågade inte svänga för något one rein stop trots broddar, så han fick galoppera hem och så vände vi och försökte igen. Där och då blev jag inte rädd, det är ju liksom sånt som händer och vi skrattade (gör fortfarande :D) gott om det efteråt. Men sen turerna efteråt så var han ju lite spänd, vilket är helt förståeligt, men då spänner ju jag mig också för jag vill ju såklart inte att han drar igen :banghead:
 
Tack :heart Det går nog över snart. Han verkar liksom vara väldigt tittig även i hagen just nu, bilar stannar lite kors och tvärs runtom gården då det är mycket jakt på gång. Så det kan säkert vara det också, utöver att jag är spänd :crazy:

Han blev rädd för en häst från grannstallet med ägare som vi skulle möta några hundra meter hemifrån för att skritta en runda (@theconnemara :heart). Sölvi såg människan på marken men la liksom inte märke till skimmeln som stod bredvid med tömkörningsgjord på förrän vi var typ 15 meter ifrån :confused: Den stod liksom så still och det var snöigt ute så Sölvi registrerade väl liksom inte att det var en häst, även om den syntes bra på vägen. När Sölvi väl fick syn på den fick han fullständig PANIK och vände och drog iväg. Det var glashalt på vägarna så jag vågade inte svänga för något one rein stop trots broddar, så han fick galoppera hem och så vände vi och försökte igen. Där och då blev jag inte rädd, det är ju liksom sånt som händer och vi skrattade (gör fortfarande :D) gott om det efteråt. Men sen turerna efteråt så var han ju lite spänd, vilket är helt förståeligt, men då spänner ju jag mig också för jag vill ju såklart inte att han drar igen :banghead:
Understreck hit och dit :cautious::rofl: @the_connemara
 
Tack :heart Det går nog över snart. Han verkar liksom vara väldigt tittig även i hagen just nu, bilar stannar lite kors och tvärs runtom gården då det är mycket jakt på gång. Så det kan säkert vara det också, utöver att jag är spänd :crazy:

Han blev rädd för en häst från grannstallet med ägare som vi skulle möta några hundra meter hemifrån för att skritta en runda (@theconnemara :heart). Sölvi såg människan på marken men la liksom inte märke till skimmeln som stod bredvid med tömkörningsgjord på förrän vi var typ 15 meter ifrån :confused: Den stod liksom så still och det var snöigt ute så Sölvi registrerade väl liksom inte att det var en häst, även om den syntes bra på vägen. När Sölvi väl fick syn på den fick han fullständig PANIK och vände och drog iväg. Det var glashalt på vägarna så jag vågade inte svänga för något one rein stop trots broddar, så han fick galoppera hem och så vände vi och försökte igen. Där och då blev jag inte rädd, det är ju liksom sånt som händer och vi skrattade (gör fortfarande :D) gott om det efteråt. Men sen turerna efteråt så var han ju lite spänd, vilket är helt förståeligt, men då spänner ju jag mig också för jag vill ju såklart inte att han drar igen :banghead:

Ja alltså hans förskräckelse 💔 Han tittade ju på mig och såg hur söt och glad ut som helst! Tiger stod ju stilla som en staty och tittade så inte konstigt Sölvi inte lade märke till honom.
 
Måste klippa Laukur igen innan han börjar fälla och i februari ska Ljómi helklippas. Måste gå igenom hans täcken för tror jag behöver investera i ett :)
 
Jag hade inte möjlighet att vara där men är riktigt nyfiken på hur det var! Skulle vara kul att höra hennes kommentarer om de olika ekipagen som var där ifall någon kommer ihåg.
Det är jättesvårt såhär i efterhand att beskriva precis de olika ekipagen, och ger nog inte en rättvis bild av varken dem eller det Mette ville förmedla. Jag har däremot några saker som jag själv "tog med mig hem" och försöker ta med i min egen träning:

- Låt hästen göra fel och korrigera den då, inte korrigera förebyggande när den inte gjort fel!
- Använd gärna träning med positiv förstärkning för att öka hästens motivation och få den att bjuda på saker "av sig själv"! Men kom då också ihåg att hästen kommer att ta egna initiativ!
- Prova gärna att under uppvärmningen inför ett ridpass tölta med lösa tyglar och gärna enhandsfattning. Bra för lösgjordheten och för ryttarens sits!
- På en häst som är lite seg eller inte lyssnar på skänkeln, ta bort skänkeln helt och lär in att lyssna på spöt istället och lägg sedan till skänkeln igen när den lyssnar bra på spö (och här pratar vi givetvis inte om att slå hästen utan att lägga spöt mot hästen, eventuellt "dutta" lite med det och/eller först hålla det rakt ut och sedan låta det "falla" mot hästen. Ingen som helst kraft, inget som gör ont utan bara en signal bland andra)
- Att rida på volt och forma hästen runt innerskänkeln hjälper hästen att höja ryggen/manken
- Lite galopparbete med tempoväxlingar är bra för att "väcka" en lite segare häst.
- Som förberedelse för samling rid riktigt långsam skritt - så långsamt det går utan att hästen stannar. Stannar den, driv fram igen (men inte förrän den stannar).

Det var några saker som jag kommer ihåg just nu - hon sa ju mycket mer under en tre timmar lång clinic, men det var en del av de saker som jag själv kände att jag nog kan ha nytta av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
20 21 22
Svar
426
· Visningar
26 638
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 830
Senast: Ajda
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp