Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå is och vatten har jag haft mycket ångest för det.
Har hästarna på lösdrift dygnet runt, och de kommer ju aldrig och dricker när jag fyller på vatten, och sen fryser det...
Så jag harsläpat runt en hink med ljummet vatten och försökt få dem att dricka i den. Vilket bara lett till besvikna miner, inget godis i hinken! Vilket lur!

Senast i morse fick jag lätt panik när två av hästarna står vid vattenbaljan och ser törstiga ut. Kastar mig ut, hackar is och fyller på. De observerar mig intresserat, men dricker inte utan fortsätter slicka i sig snö...

Jag kommer så klart att fortsätta med mitt kånkande och hackande, men jag ska verkligen försöka ha mindre ångest kring isen.
 
Vissa i mitt stall har slutat ge vatten i hagen pga för mycket jobb att hålla isfritt (såklart svårt om man inte kan komma på morgon + eftermiddag/kväll som jag gör) och fodrar mindre lunch. Den andra sidan av vårt stall är oisolerat så deras vatten fryser i boxen också. Tror de har lite andra lösningar som mash och sånt.
Skulle ALDRIG NÅGONSIN tumma på att hästarna ska ha fri tillgång till isfritt vatten! Det får liksom vara apjobbigt, då! Eller så får man skaffa termobaljor. För vatten ska ju hästarna ha! OCH ordentligt med mat, skall tilläggas. Jag ger MER hö och MER vatten när det är kallt!
 
Apropå is och vatten har jag haft mycket ångest för det.
Har hästarna på lösdrift dygnet runt, och de kommer ju aldrig och dricker när jag fyller på vatten, och sen fryser det...
Så jag harsläpat runt en hink med ljummet vatten och försökt få dem att dricka i den. Vilket bara lett till besvikna miner, inget godis i hinken! Vilket lur!

Senast i morse fick jag lätt panik när två av hästarna står vid vattenbaljan och ser törstiga ut. Kastar mig ut, hackar is och fyller på. De observerar mig intresserat, men dricker inte utan fortsätter slicka i sig snö...

Jag kommer så klart att fortsätta med mitt kånkande och hackande, men jag ska verkligen försöka ha mindre ångest kring isen.
Mina tyckte att äpplebitar i det ljumna vattnet var smaskens! Och stod därmed och pillade i vattnet tills alla äpplebitarna var infångade och uppätna - får hoppas att de fick i sig en del vatten på kuppen!

Annars tycker jag att det hjälper att hälla på kokhett vatten (från vattenkokare) i vattenbaljorna - hittills har jag lyckats hålla vattnet flytande hela dagarna genom att göra så!
 
Vissa i mitt stall har slutat ge vatten i hagen pga för mycket jobb att hålla isfritt (såklart svårt om man inte kan komma på morgon + eftermiddag/kväll som jag gör) och fodrar mindre lunch. Den andra sidan av vårt stall är oisolerat så deras vatten fryser i boxen också. Tror de har lite andra lösningar som mash och sånt.
Kan de inte bara ta ut vatten i hagen i samband med fodring? Det är ju oftast då de dricker, så om de bara tömmer baljan vid intag sen blir det ju aldrig nån tjock is.
 
Kan de inte bara ta ut vatten i hagen i samband med fodring? Det är ju oftast då de dricker, så om de bara tömmer baljan vid intag sen blir det ju aldrig nån tjock is.
Det ingår utsläpp och alla fodringar i stallhyran, nästan alla utom jag utnyttjar den servicen och är därmed inte i stallet förens efter jobb/skola, det ingår inte att stallägaren och hennes personal fixar vatten åt hästarna eller något som innebär att gå in i hagen vid fodring. Det är omkring 25 hästar i vårt stall så det skulle ta för lång tid för stallägaren, så vatten och hålla det isfritt är upp till var hästägare.
 
Gick så bra på träningen idag! Fick träna på att hålla om utsidan i tölt på volt, tänka mer rakställd/utåtställd då han är väldigt bananböjlig, och sen traven och fattningar från trav och bryta av galopp in i trav och tränaren hjälpte mig igenom när nalle bara vill ta tölt istället för trav så nu har jag bättre redskap för det, speciellt för när han har så mycket energi som han hade idag igen. Det är mycket lättare att fatta galopp från tölt men jag ska utmana mig själv att öva på från trav, jämn taktfast trav 😊 Han har en så häftig trav verkligen men jag måste fokusera på att få lika fina övergångar!

Nu när jag har tid har jag har ridit två pass per dag ganska ofta på sistone men hans energi är på topp ändå ☺️ Om jag rider två ggr så rider jag ut i skogen minst ett av passen 🙂

Imorgon kommer vår andra islandstränare så det ska bli spännande, vet inte vad vi ska öva på ännu. Sitsinverkan kanske 🤔 (behövs) 🤪
 
Min tränare tipsade om att en stor frysbox, sån fryslåda med lock, är väldigt effektivt för att hålla vattnet isfritt över natten. Funkar i -18 sa hon. Antingen att man öppnar locket på morgonen eller hästarna gör det själv, att de klurar ut det snabbt.

Edit: kylbox heter det nog, alltså sån bärbar variant, men då en stor en
 
Det är ganska vanligt att hästar som är ute 6-7 timmar om dagen inte har vatten i hagen. Det är ju inte så smart att lunchfodra utan tillgång till vatten.
 
-16 här imorse, hästarna går på lösdrift och vi har en termobar. Dyr i inköp, dyr i drift nu med elpriserna, men värd varenda krona.

Annars är jag så himla nöjd och glad över att jag i en dryg vecka ridit lillhästen varannan dag, så det blev femte ridpasset idag. Så pass regelbunden ridning var det över ett år sen jag fick till. Det är så himla roligt! Och då gör det inget att flera av passen är 20 min långa bara, är det bara regelbundet så känner jag att vi kan utvecklas även på så korta pass. Fina fina lillhästen, han har blivit så mogen och harmonisk.

Och igår lyckades jag dessutom slänga in ett ridpass på gammelhästen, så nu blev det tre riddagar på raken :love: Gammelhästen kändes dock som att jag hade behövt rida honom betydligt mer, eller så hade en han bara en dålig dag. Jag ska verkligen försöka komma upp på honom igen i helgen så jag får känna efter.
 
I väntan på att jag och min stallkompis ska snickra ihop isolerade vattenkar köpte jag en säck mash idag för att kunna få i honom extra vatten. Min får som sagt bara foder inne om vattnet är fruset i hagen. Precis som för @Teilani är det svårt att få i hästen vatten när man väl kommer kånkande med det och innan det har frusit :cautious: Men provade nu ikväll med några nävar mash i säkert 10L vatten och det gick åt direkt :D Så jag kan nog ha i ännu mer vatten. Känns lite lugnare i mammahjärtat när jag kan få i honom extra mycket när jag väl är där.
 
I väntan på att jag och min stallkompis ska snickra ihop isolerade vattenkar köpte jag en säck mash idag för att kunna få i honom extra vatten. Min får som sagt bara foder inne om vattnet är fruset i hagen. Precis som för @Teilani är det svårt att få i hästen vatten när man väl kommer kånkande med det och innan det har frusit :cautious: Men provade nu ikväll med några nävar mash i säkert 10L vatten och det gick åt direkt :D Så jag kan nog ha i ännu mer vatten. Känns lite lugnare i mammahjärtat när jag kan få i honom extra mycket när jag väl är där.
Om man häller kokande vatten (från vattenkokare, kanske finns i nåt fikautrymme eller liknande) så håller sig vattnet flytande iaf ett par timmar även när det är som kallast (även utan isolerade kar), då behöver man inte vara så noga att de dricker precis när man är där! Men känns såklart bra att få i dem mash + massa vatten :) Vi ger alltid kraftfoder uppblött i vatten, så bara adderar lite extra vatten (och salt!) när det verkar behövas.
 
På tal om salt, portionerar ni salt, ger via saltsten, bägge? Läste nånstans att studie på island visade att fri tillgång till saltsten i hage ledde till överkonsumtion av salt för islandshästarna, men jag har ju inte min under precis samma förutsättningar antar jag som de i studien. Jag gav exakt mängd salt med foder förut för min häst använde inte saltstenen i boxen, men efter några månader upptäckte han saltstenen och använder den varje dag så jag slutade ge löst salt. Han är som bekant en svettpelle, jag gav flytande elektrolyter i en av hans vattenhinkar förut också och det var alltid den han drack ur först, nog smaken han gillade, har slutat med det också sen han slickar i sig av både mineralstenen och den rosa. Han dricker bra, kan variera lite dag till dag men undrar om man borde ha saltsten i hagen? Han är i hage upp till runt 11 timmar per dag (nu på vintern).
 
Senast ändrad:
På tal om salt, portionerar ni salt, ger via saltsten, bägge? Läste nånstans att studie på island visade att fri tillgång till saltsten i hage ledde till överkonsumtion av salt för islandshästarna, men jag har ju inte min under precis samma förutsättningar antar jag som de i studien. Jag gav exakt mängd salt med foder förut för min häst använde inte saltstenen i boxen, men efter några månader upptäckte han saltstenen och använder den varje dag så jag slutade ge löst salt. Han är som bekant en svettpelle, jag gav flytande elektrolyter i en av hans vattenhinkar förut också och det var alltid den han drack ur först, nog smaken han gillade, har slutat med det också sen han slickar i sig av både mineralstenen och den rosa. Han dricker bra, kan variera lite dag till dag men undrar om man borde ha saltsten i hagen? Han är i hage upp till runt 11 timmar per dag.

Har testat att ge salt i fodret men då åt inget av mina av det. Så dom har fri tillgång på saltsten i hagen. Dom går som sagt på lösdrift så dom har tillgång till den hela tiden.
 
På tal om salt, portionerar ni salt, ger via saltsten, bägge? Läste nånstans att studie på island visade att fri tillgång till saltsten i hage ledde till överkonsumtion av salt för islandshästarna, men jag har ju inte min under precis samma förutsättningar antar jag som de i studien. Jag gav exakt mängd salt med foder förut för min häst använde inte saltstenen i boxen, men efter några månader upptäckte han saltstenen och använder den varje dag så jag slutade ge löst salt. Han är som bekant en svettpelle, jag gav flytande elektrolyter i en av hans vattenhinkar förut också och det var alltid den han drack ur först, nog smaken han gillade, har slutat med det också sen han slickar i sig av både mineralstenen och den rosa. Han dricker bra, kan variera lite dag till dag men undrar om man borde ha saltsten i hagen? Han är i hage upp till runt 11 timmar per dag.
Saltsten i lösdriften, borde kanske ge extra i maten eftersom ena svettas floder, men hon ser ut ungefär såhär 🤢 om jag försöker få i henne minsta lilla mer.

Jag hade nog haft saltsten även i hage i din situation, känns rimligt.
 
Ska köpa en sån där stor och sätta i hagen och prova, blir han saltnarkoman får jag väl helt enkelt ta bort den 🤪
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
16 17 18
Svar
352
· Visningar
22 137
Senast: Cavallo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 150
Senast: Therese1988
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 003
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp