Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu lät jag min ha traktbroddar kvar fram, tar av dem bak. Än så länge är det inte så halt i hagen (bara någon cm snö) men det har varit fruset i marken länge så jag är rädd att det kan bli halt på vissa ställen ändå framöver. Sen rider jag ut så mycket nu att jag verkligen inte orkar brodda av och på runt om varje dag.

Ni som låter broddarna sitta kvar, hur gör ni med hagkompisar? Nu får min stå själv pga hagkompisens ägare ville inte ha dem ihop pga skaderisken av broddarna. Just nu kan jag ju låta honom gå utan brodd, men blir det mer snö måste han ha brodd för att fästa snösulorna. Går era själva om de har brodd på i hagen?
Har alltid haft broddar på mina närhet är halt, oavsett hagkompisar. Fläkskador brukar vara värre än broddskador!
 
Har alltid haft broddar på mina närhet är halt, oavsett hagkompisar. Fläkskador brukar vara värre än broddskador!
+ Alla andra med samma åsikt
Håller med! Min får ha kvar sina broddar nu men får gå själv så länge de är på. Hagkompisen är rädd för broddskador, och jag är rädd för fläkskador. Då får de gå isär så länge det är halt :)
 
Har haft bra träningspass de senaste dagarna, värst har varit fyrverkerier som börjat runt oss. Den kvällen jag testade bettlösa tränset på uteritt barbacka satte stort fyrverkeri igång när vi var ute i skogen, eventuellt från en höjd på berget, hästen blev spänd och rädd men vi red på, fyrverkerierna slutade och precis när jag vänder för att rida samma väg hem börjar fyrverkerier igen och då är vi nära, det lät jättehögt och hemvägen var allt annat än avslappnad, nallehästen ville helst skena hem tror jag, stram skritt och när jag släppte för tölt med tanken att han får lite självstopp i uppförsbackarna men kan säga att speedtölta rätt uppför är inga problem för en stressad nalle. Vi kom hem utan problem i slutändan men gud vad jag hatar fyrverkerier! Det skedde igen nån dag senare under dagtid, när det var ljust ute! Han stod och darrade i hagen stackars liten.
 
Denna veckan har jag två pass för tränare 😃 Imorgon och på fredag (olika islandstränare), så taggad!

Träning idag gick jättebra också förutom att vi råkade skrämma en icke-islandshäst så ryttaren blev avslängd 🥺 Hon kom i galopp på långsidan och jag töltade på volt och när hon precis passerat framför oss (då var vi på den öppna delen av volten) blev hennes häst skrämd/bakskygg av oss och bockade till ett stopp vid staketet, det var tur ryttaren landade i sanden och inte staketet samt att vi saltat så det var inte fruset underlag.

Vår största utmaning just nu är lugnt tempo på långsidor, speciellt i trav, där vill det gärna gå både fort och byta till tölt. I slutet av passet kunde vi trava lugnt och lågt dock så det var bra avslut! Det är lite kul ändå, är jag på stora mittvolten kan det gå så bra så bra Tills man kommer vid E eller B och han ser att HALVA LÅNGSIDAN FINNS JU DÄR VI KÖÖÖÖÖÖR ÖÖÖÖÖÖKA nähä vi är fortfarande på volt Oki Oki jag knata lugnt do not worryJAGSERENLÅNGSIDAIGEN DET KÄNNS SOM FULLT ÖS MEDVETSLÖS ÄNDÅ?! 🤣
 
Jag har nog bestämt mig för att vara med på programridning i dressyr med min äldsta i slutet av december :nailbiting: Har länge velat testa då jag aldrig har ridit ett dressyrprogram nånsin i mitt liv men fegat ur varje gång chansen funnits 😅 Men igår tränade jag och ungarna dressyrprogram, i -18 grader… Dom inför ryttarmärkesprov på ridskolan och jag inför den här programridningen då.
 
Jag har nog bestämt mig för att vara med på programridning i dressyr med min äldsta i slutet av december :nailbiting: Har länge velat testa då jag aldrig har ridit ett dressyrprogram nånsin i mitt liv men fegat ur varje gång chansen funnits 😅 Men igår tränade jag och ungarna dressyrprogram, i -18 grader… Dom inför ryttarmärkesprov på ridskolan och jag inför den här programridningen då.
Vad roligt! Vilket program ska du rida? Lycka till!
 
-18 förresten! 🥶

Undrar hur det ser ut för alla, vad har ni för temperaturer i stall?

Vi har -10 ute nu men ca 7 plusgrader i stallet, vattnet fryser inte inne. Ute finns inte möjlighet att ha värmebalja men jag har självisolerat vattenbalja, det fryser på ytan över natten men det knäcker jag och tar bort på morgonen (med serveringstänger i metall med bra nypstyrka! Kan lyfta tunga stora sjok med den utan att frysa fingrarna av mig!) sen häller jag ca 6-12 liter kokhett vatten i det kalla och då fryser inte vattnet på hela dagen hittills. Jag gör så här för det är mycket svårare att hålla efter hela baljan isfri om man låter hästen knäcka hål och isen växer sig tjockare och fast runt om. Plus att han dricker som normalt om det inte är is. Det tar också mindre tid än allt jox jag hade med ekollonen under hösten!
 
-18 förresten! 🥶

Undrar hur det ser ut för alla, vad har ni för temperaturer i stall?

Vi har -10 ute nu men ca 7 plusgrader i stallet, vattnet fryser inte inne. Ute finns inte möjlighet att ha värmebalja men jag har självisolerat vattenbalja, det fryser på ytan över natten men det knäcker jag och tar bort på morgonen (med serveringstänger i metall med bra nypstyrka! Kan lyfta tunga stora sjok med den utan att frysa fingrarna av mig!) sen häller jag ca 6-12 liter kokhett vatten i det kalla och då fryser inte vattnet på hela dagen hittills. Jag gör så här för det är mycket svårare att hålla efter hela baljan isfri om man låter hästen knäcka hål och isen växer sig tjockare och fast runt om. Plus att han dricker som normalt om det inte är is. Det tar också mindre tid än allt jox jag hade med ekollonen under hösten!

-18 här också. Kallstall som står öppet så där är det typ lika kallt. Men mina går på lösdrift så stallet är ju mest en skötplats. Vi stänger av vattnet och bär från källaren istället. Har värmebalja som funkar toppen.
 
Vissa i mitt stall har slutat ge vatten i hagen pga för mycket jobb att hålla isfritt (såklart svårt om man inte kan komma på morgon + eftermiddag/kväll som jag gör) och fodrar mindre lunch. Den andra sidan av vårt stall är oisolerat så deras vatten fryser i boxen också. Tror de har lite andra lösningar som mash och sånt.
 
Vissa i mitt stall har slutat ge vatten i hagen pga för mycket jobb att hålla isfritt (såklart svårt om man inte kan komma på morgon + eftermiddag/kväll som jag gör) och fodrar mindre lunch. Den andra sidan av vårt stall är oisolerat så deras vatten fryser i boxen också. Tror de har lite andra lösningar som mash och sånt.
Vi har lika kallt inne som ute, men hästarna går på lösdrift med värmetunna.

Får panik av att höra att folk vågar lämna hästarna utan vatten hela dagen. Hade varit så rädd för kolik 😱
 
Min går ute utan vatten nu, men inte så länge. Han äter frukost inne och jag ser till att komma på eftermiddagen och ge ljummet vatten. Men jag ska inhandla grejer så att jag kan fixa ett isolerat vattenkar tills nästa köldknäpp kommer :)
 
Vi har lika kallt inne som ute, men hästarna går på lösdrift med värmetunna.

Får panik av att höra att folk vågar lämna hästarna utan vatten hela dagen. Hade varit så rädd för kolik 😱
Precis vad jag skulle oroa mig för jättemycket, såg precis hästarna i en del andra hagar försöka knacka hål på isen i sina baljor men de är bottenfrusna, nu äter de hästarna isskärvor från marken.
 
Min går ute utan vatten nu, men inte så länge. Han äter frukost inne och jag ser till att komma på eftermiddagen och ge ljummet vatten. Men jag ska inhandla grejer så att jag kan fixa ett isolerat vattenkar tills nästa köldknäpp kommer :)
Jag köpte ljudisolering på biltema, den tjockaste skumplattan, det är klistrigt på ena sidan så man kan klistra den runt en balja och sätta inuti en större balja, sen står min balja ovanpå granris, billigt och funkar med dagligt underhåll (ta bort islocket som formas under natten och hälla kokhett vatten).
 
Här är en ny bild på mina två 🥰

EEA35B2C-80F2-4B5C-97EA-C686CE49CE85.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 424
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 352
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp