Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför är Casco-hjälmar så populära bland islandsryttare? Någon här med en cascohjälm? Jag har tre hjälmar i rotation, men ingen casco.
För att de är lätta och luftiga och skyddar bra (jag har testat genom att flyga av och snälla i huvudet i asfalt från galopp - hjälmen sprack men jag fick inte ens huvudvärk).
 
Varför är Casco-hjälmar så populära bland islandsryttare? Någon här med en cascohjälm? Jag har tre hjälmar i rotation, men ingen casco.
Tänker att det är en modefråga också, som att hjälmar med solskärm (typ samshield eller kep eller one k) är omåttligt populära inom den engelska ridningen :) jag tror inte att Casco är överlägset mer säkra än andra hjälmar, särskilt då de inte har MIPS. Och det har inte majoriteten av hjälmarna med solskärm heller :p
 
Har alltid haft BoT innan men efter att min senaste åkte i golvet (alltså tappad :banghead:) köpte jag en Yelm. Sjukt skön! Tog med kraschsensor, känns väldigt skönt när jag ofta rider ut själv :)
 
Tänker att det är en modefråga också, som att hjälmar med solskärm (typ samshield eller kep eller one k) är omåttligt populära inom den engelska ridningen :) jag tror inte att Casco är överlägset mer säkra än andra hjälmar, särskilt då de inte har MIPS. Och det har inte majoriteten av hjälmarna med solskärm heller :p
Nä, absolut inte mer säkra än andra, men väldigt bra för typ av hjälm och pris. Sen handlar det ju om passform också, jag har t.ex aldrig kunnat ha BoT-hjälmar pga det, så då blir ju de mindre säkra trots mips.

Min erfarenhet är dock att Uvex är typ lika populära som Casco, och där är det ju lite passform och smak som avgör vilken man föredrar.
 
Köpte ett par nya boots idag :) ett par svarta från eskadron med konstläder på utsidan. Jag hoppas att de är lättare att hålla rena än de jag har som är klädda i tyg på utsidan. Ska prova dem imorgon, hoppas storleken passar! Köpte storlek S, men kan lämna tillbaka dem om de inte passar.
 
Har alltid haft BoT innan men efter att min senaste åkte i golvet (alltså tappad :banghead:) köpte jag en Yelm. Sjukt skön! Tog med kraschsensor, känns väldigt skönt när jag ofta rider ut själv :)
Yelm hade jag aldrig hört talas om men den låter intressant och ser snygg ut också.
 
Köpte ett par nya boots idag :) ett par svarta från eskadron med konstläder på utsidan. Jag hoppas att de är lättare att hålla rena än de jag har som är klädda i tyg på utsidan. Ska prova dem imorgon, hoppas storleken passar! Köpte storlek S, men kan lämna tillbaka dem om de inte passar.

Intresserad att höra om de passade då mina nya Eskadron i M var för små, kan bara precis få ihop kardborren överst, går inte omlott alls under.
 
Nä, absolut inte mer säkra än andra, men väldigt bra för typ av hjälm och pris. Sen handlar det ju om passform också, jag har t.ex aldrig kunnat ha BoT-hjälmar pga det, så då blir ju de mindre säkra trots mips.

Min erfarenhet är dock att Uvex är typ lika populära som Casco, och där är det ju lite passform och smak som avgör vilken man föredrar.
Kollade uvex och de är ganska lika casco, bägge känns lite mer sportiga till utseende än en del andra märken, lite som cykelhjälmar till formen, jag skulle nog överväga en sån här uvex/casco modell när det blir dags för ny hjälm. Kan erkänna att det är lite att jag vill "passa in" bland andra ekipage när det blir tävlingsdags så småningom.
 
Idag hade jag träning med en av mina tränare och vi markarbetade idag med galoppbommar. En galoppbom på ena långsidan och två på andra långsidan med 16 meter emellan och koner där jag skulle svänga upp mot bom. Först skulle jag säga när jag var vid konen om jag trodde vi skulle komma rätt, nära eller långt ifrån, för att öva på känslan för avstånd. Sen var uppgiften att styra rakare på om jag såg att vi skulle komma för långt ifrån, eller ta ut svängen lite mer mot bommen om jag trodde vi skulle komma för nära. Det här är för att min häst inte är stark nog ännu att korta och länga galoppsprång men genom att välja väg kan jag stötta honom i att komma rätt. I förrgår övade jag på travbommar och galoppbom på volt själv, travbommar är han en riktig fena på men det gick sådär då med galoppbommarna, men idag med min tränarens hjälp var det så kul! och så duktig min häst var! Det var jättehäftigt hur bra det gick efter ett par försök, när både jag och nalle hajade grejen, fick så underbar känsla! Och vi lyckades att nästan inte tölta alls hela ridpasset, där jag haft problem med traven när jag tränar själv föll det på plats idag, gud vad jag älskar min häst och min tränare!

Det var extra välbehövligt med en så bra söndag, för igår tömkörde jag, och det blev bara sådär meh, kände mig så dålig, är inge bra på att tömköra, och stackars häst försöker förstå vad jag håller på med. Ja ja.. skritt och trav runt i lite cirklar gick bra och det blev till och med lite tölt på töm men blev stressat och missförstånd i galoppen och sen var det två andra ekipage där och jag kände mig i vägen då styrningen inte var 100%... Blev lång gosestund efter för jag kände mig så nere, då ger nalle bästa kramen :heart
 
Kollade uvex och de är ganska lika casco, bägge känns lite mer sportiga till utseende än en del andra märken, lite som cykelhjälmar till formen, jag skulle nog överväga en sån här uvex/casco modell när det blir dags för ny hjälm. Kan erkänna att det är lite att jag vill "passa in" bland andra ekipage när det blir tävlingsdags så småningom.
Så känner jag också med viss utrustning. Tänkte länge innan jag köpte Sölvi att jag skulle ha "vanlig" utrustning till min häst, sån jag haft när jag tränat dressyr. Men det mesta jag skaffat, typ huvudlag och min overall, är för att det är så otroligt mycket smidigare än den engelska utrustningen :)
 
Håller tummarna för att de passar! Tycker boots är så himla svårt att hitta några som passar bra :cautious:
Ja de enda jag har som faktiskt passar är sånna där Protect gummiboots/klockor, har utan ludd. De är ju inte snygga/roliga men funkar och är lätta att rengöra, ingen lång torktid osv. Eskadronbootsen köpte jag på rea för att de var snygga och matchade nya ridbyxor jag köpte samtidigt :banana: Nu blir de använda bara nån gång ibland, går att fästa även fast de är för små.
 
Ja de enda jag har som faktiskt passar är sånna där Protect gummiboots/klockor, har utan ludd. De är ju inte snygga/roliga men funkar och är lätta att rengöra, ingen lång torktid osv. Eskadronbootsen köpte jag på rea för att de var snygga och matchade nya ridbyxor jag köpte samtidigt :banana: Nu blir de använda bara nån gång ibland, går att fästa även fast de är för små.
Bootsen alltså, ridbyxorna sitter bra och används flitigt 😆
 
Så känner jag också med viss utrustning. Tänkte länge innan jag köpte Sölvi att jag skulle ha "vanlig" utrustning till min häst, sån jag haft när jag tränat dressyr. Men det mesta jag skaffat, typ huvudlag och min overall, är för att det är så otroligt mycket smidigare än den engelska utrustningen :)
ja visst är det!? Tex använder jag sällan ens vojlock, har fårskinnspad och det är så mycket smidigare än stora schabrak!
 
ja visst är det!? Tex använder jag sällan ens vojlock, har fårskinnspad och det är så mycket smidigare än stora schabrak!
Schabraken håller jag hårt i dock 🙈 tycker de är så fina och gillar att matcha med färger. Men har alltid antingen vojlock eller schabrak, är för rädd om nya sadeln för att köra utan :o
 
Laukur i sitt nya träns! Tyckte det passade honom så bra :love:

18F58EDD-3234-4491-BC79-1035BD600D47.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
15 16 17
Svar
339
· Visningar
20 877
Senast: Cavallo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: hamilton1
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 983
Senast: Therese1988
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp