Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste klippa Laukur igen innan han börjar fälla och i februari ska Ljómi helklippas. Måste gå igenom hans täcken för tror jag behöver investera i ett :)
Här har hingsten börjat fälla (det lilla han kan fälla, han helklipptes i slutet på november med bara en "ruta under sadeln" kvar), övriga håller hårt i sin vinterpäls! :D Jag hann aldrig klippa min ridhäst i november innan kylan och snön kom (hade skären på slipning när det var som varmast i november), så han har kvar utväxten från septemberklippningen som var en halvklippning. Ser ut som en björn med allt lurv, men klarar ändå sin vinterträning rätt bra och håller sig pigg, så jag testar att låta honom ha kvar pälsen! I övrigt blir jag galen på allt regnande - tycker vi har mycket täcken, men har ändå knappt några torra kvar! Tar ju mer än ett dygn för täckena att torka....
 
Här har hingsten börjat fälla (det lilla han kan fälla, han helklipptes i slutet på november med bara en "ruta under sadeln" kvar), övriga håller hårt i sin vinterpäls! :D Jag hann aldrig klippa min ridhäst i november innan kylan och snön kom (hade skären på slipning när det var som varmast i november), så han har kvar utväxten från septemberklippningen som var en halvklippning. Ser ut som en björn med allt lurv, men klarar ändå sin vinterträning rätt bra och håller sig pigg, så jag testar att låta honom ha kvar pälsen! I övrigt blir jag galen på allt regnande - tycker vi har mycket täcken, men har ändå knappt några torra kvar! Tar ju mer än ett dygn för täckena att torka....

Ja Laukur kommer snart börja fälla så vill klippa honom innan dess 😅 Ljómi helklipper jag varje år i februari någon gång. Han fäller sååå himla trögt och är påverkad av värme så det har blivit det bästa alternativet så kan jag variera täcken efter väder och temp sen. Fram tills han blir helklippt går ingen med täcke. Dom är utan oavsett väder och nu är det ju blött....
 
Ja Laukur kommer snart börja fälla så vill klippa honom innan dess 😅 Ljómi helklipper jag varje år i februari någon gång. Han fäller sååå himla trögt och är påverkad av värme så det har blivit det bästa alternativet så kan jag variera täcken efter väder och temp sen. Fram tills han blir helklippt går ingen med täcke. Dom är utan oavsett väder och nu är det ju blött....
Alla våra är klippta i någon form, så de har täcke vid nederbörd och i övrigt efter behov. Nederbörd har det ju dock varit lite vääääl länge nu kan jag tycka! 🙈
 
Alla våra är klippta i någon form, så de har täcke vid nederbörd och i övrigt efter behov. Nederbörd har det ju dock varit lite vääääl länge nu kan jag tycka! 🙈
Ja alltså det här regnet är helt galet, det tar aldrig slut! :confused: Sölvi har 100g regntäcke på dygnet runt nu. Täckesbyte ingår inte i stallet och om han står ute utan täcke i regn och blåst en hel dag kommer han in som en skakande blöt hund på kvällen trots att han är oklippt. Täcket håller ju tätt på dagen och torkar upp fint på natten, men det finns ju inget slut på detta regn :( Det tar verkligen död på all motivation!
 
Ja alltså det här regnet är helt galet, det tar aldrig slut! :confused: Sölvi har 100g regntäcke på dygnet runt nu. Täckesbyte ingår inte i stallet och om han står ute utan täcke i regn och blåst en hel dag kommer han in som en skakande blöt hund på kvällen trots att han är oklippt. Täcket håller ju tätt på dagen och torkar upp fint på natten, men det finns ju inget slut på detta regn :( Det tar verkligen död på all motivation!
Får väl vara nöjd med att det här vädret är bättre för elräkningen än -15 som det var i mitten på december... 🙈 Vill ha sol och vår nu!
 
Detta regnande, avfuktaren i torkrummet i stallet lade givetvis av. Så jag smög hem täcken och torkade i vårt garage.
Lyckades utan att maken upptäckte det. Men kvällen efter kom han upp och ville ha hjälp med att hitta råttan som låg död i garaget och luktade. Det var bara att erkänna. Nu är avfuktaren lagad tack o lov.
 
Detta regnande, avfuktaren i torkrummet i stallet lade givetvis av. Så jag smög hem täcken och torkade i vårt garage.
Lyckades utan att maken upptäckte det. Men kvällen efter kom han upp och ville ha hjälp med att hitta råttan som låg död i garaget och luktade. Det var bara att erkänna. Nu är avfuktaren lagad tack o lov.
Just död-råtta-lukten är anledningen till att jag hittills inte tagit in täckena för tork i huset! Uppvärmt garage hade ju varit perfekt! :)
 
Jag har en otroligt irriterande värk i kroppen idag. Hoppas innerligt att jag inte håller på att bli sjuk :( Igår vilade Sölvi och jag passade på att mocka hagen. Det blev en kärra med lerblandat bajs och blött hö :d Visserligen tungt, men idag är jag verkligen orimligt trött efter det. Så det blir nog vila för Sölvi idag också, kanske med lite extra rykt och gos. Det är nog bra att ha en liten paus från vårt annars så eviga tragglande med osynliga spöken utomhus ☺️
 
Jag har sett i lite olika artiklar att man ”inte ska klippa efter januari för att inte störa den naturliga hårfällningen”, vad betyder det egentligen liksom hur är det dåligt för hästen om den inte får fälla utan istället är klippt?
 
Min klubb har årsmöte snart och samtidigt föreläsning med Christina Lund och det finns möjlighet att få rida lektion för henne samma dag så jag haffade en lektion :D Ska bli intressant med ny instruktör och förhoppningsvis få lite fler verktyg för vidare träning:)
Jättelängesen jag red för en islandstränare nu så detta kändes perfekt!
 
Det var full rulle med hovslagare i stallet så det fanns ingen ro för extra gos idag, det får bli imorgon istället. Putsade istället både sadel och träns. Jag har aldrig varit med om att utrustningen blir så lerig 💩 med halvbloden blir det inte lerigt på samma sätt. Antar att det är längre till marken och inte riktigt samma lerslungande gångarter :D Nu är det liksom lera upp på stiglädren efter en tur ute :confused: för att inte tala om sadelgjorden :bag: hur gör ni med den leriga utrustningen?
 
Det var full rulle med hovslagare i stallet så det fanns ingen ro för extra gos idag, det får bli imorgon istället. Putsade istället både sadel och träns. Jag har aldrig varit med om att utrustningen blir så lerig 💩 med halvbloden blir det inte lerigt på samma sätt. Antar att det är längre till marken och inte riktigt samma lerslungande gångarter :D Nu är det liksom lera upp på stiglädren efter en tur ute :confused: för att inte tala om sadelgjorden :bag: hur gör ni med den leriga utrustningen?
När jag hade egen häst, så sköljde jag av smutsen, torka rent, sen smörjde efter i stort sett varje ridtur.
 
Jag har sett i lite olika artiklar att man ”inte ska klippa efter januari för att inte störa den naturliga hårfällningen”, vad betyder det egentligen liksom hur är det dåligt för hästen om den inte får fälla utan istället är klippt?
Nu är jag inte expert på hästars pälssättning men som biolog får jag nog spekulera lite i alla fall :D

Jag tänker att det finns 2 faktorer som primärt inducerar pälssättning och fällning: Ljus och temperatur. Ljuset kan vi inte manipulera, vilket säkert gör att oavsett om vi klipper eller täckar kommer de hästar med anlag för vinterpäls att börja sätta tjockare/tunnare päls. Men temperaturen kan vi manipulera antingen genom att täcka eller klippa. Jag tror inte att hästens pälsanlag förstår om den är klippt eller inte, dvs om hästen är klippt registrerar hjärnan och hormonerna att det blir svalare, men inte att anledningen är att pälsen just blivit klippt. Registrerar hjärnan att kroppen blir svalare än "normalt" kommer den hålla hårdare i håren, eller sätta mer päls. Jag tror det är det som syftas på när folk skriver som du säger. Mixtrar man med temperaturreglaget när det snart är dags för fällning kommer nog hormonerna som gör att vinterpälsen fälls dröja, för de aktiveras inte helt enkelt.

OBS att jag inte har några som helst artspecifika belägg för detta, men utgår från att däggdjur fungerar rätt lika ändå :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
387
· Visningar
23 856
Senast: Gimlan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 233
Senast: Therese1988
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp