Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker också om träns med klinker! Första tränset jag köpte till min häst har silverklinker, drogs till det direkt, samma som ovan, nostalgi, när jag var barn hade en del av hästarna på ridskolan sådana träns och det var såklart det finaste. Samma med träns med vitt foder, det känns också så retro, var inte alls ovanligt på den tiden, verkar ha kommit tillbaka i trend på tävlingsträns hos dressyrryttare men inget som jag ser bland vanligt sortiment på typ Hööks. Jag har också ett Hrimnirträns med stenar "fire & ice" men sneglar på ett av deras andra med ännu större blingig pannrem...

Ni som tävlar, har ni skjorta med krage och slips som verkar vara standard på island, eller annan tävlingstop under kavaj (förutsatt det är tävling där man använder kavaj). Var köper man sån skjorta och slips isåfall, ser inget sånt bland de större islandsåterförsäljarna.
 
Jag har börjat komma igång igen efter den vila som vi haft på grund av livet i allmänhet (han är helt ok igång, jag lite mindre så). Det känns bra men det känns även i kroppen. Jag har bokat in en lektion denna veckan och en nästa vecka och efter det är det dags för inomhustävlingen som jag inte anmält mig till ännu men nog kommer vara med på :D

Det blir lite kickstart på 2023 och det känns just nu jättebra
 
Tycker också om träns med klinker! Första tränset jag köpte till min häst har silverklinker, drogs till det direkt, samma som ovan, nostalgi, när jag var barn hade en del av hästarna på ridskolan sådana träns och det var såklart det finaste. Samma med träns med vitt foder, det känns också så retro, var inte alls ovanligt på den tiden, verkar ha kommit tillbaka i trend på tävlingsträns hos dressyrryttare men inget som jag ser bland vanligt sortiment på typ Hööks. Jag har också ett Hrimnirträns med stenar "fire & ice" men sneglar på ett av deras andra med ännu större blingig pannrem...

Ni som tävlar, har ni skjorta med krage och slips som verkar vara standard på island, eller annan tävlingstop under kavaj (förutsatt det är tävling där man använder kavaj). Var köper man sån skjorta och slips isåfall, ser inget sånt bland de större islandsåterförsäljarna.
Jag har en tävlingstopp från hööks att ha under kavaj men till nästa tävling kommer jag nog ha stickad tröja på överdelen. Min kavaj (och toppen med för den delen) är mer anpassade för sommar än januari. De som jag sett tävla i skjortor tycker jag ser ut som vanliga skjortor, alltså snarare från typ Dressman än hästbutikerna men jag vet inte.
 
Denna veckan har jag två islandsträningar, blev så att, imorgon med den ena tränaren och vi ska träna traven då var det tänkt, och på söndag med den andra istränaren, vet inte vad vi ska göra, kanske bygga på från senast med böjning och lösgörande bärig tölt, jag är så taggad att börja träna pass med tränare så jag ska fråga på söndag vad han tycker.
 
Jag har en tävlingstopp från hööks att ha under kavaj men till nästa tävling kommer jag nog ha stickad tröja på överdelen. Min kavaj (och toppen med för den delen) är mer anpassade för sommar än januari. De som jag sett tävla i skjortor tycker jag ser ut som vanliga skjortor, alltså snarare från typ Dressman än hästbutikerna men jag vet inte.
Jag tänkte det att de kanske var från vanlig butik, hmm, man vill ju gärna de ska ha funktionsmaterial/anpassad för sport. Tänkte också med slips att det vore bra med en man bara klipper på liksom så jag inte behöver fippla med att knyta slips snyggt också :laugh:
 
Tycker också om träns med klinker! Första tränset jag köpte till min häst har silverklinker, drogs till det direkt, samma som ovan, nostalgi, när jag var barn hade en del av hästarna på ridskolan sådana träns och det var såklart det finaste. Samma med träns med vitt foder, det känns också så retro, var inte alls ovanligt på den tiden, verkar ha kommit tillbaka i trend på tävlingsträns hos dressyrryttare men inget som jag ser bland vanligt sortiment på typ Hööks. Jag har också ett Hrimnirträns med stenar "fire & ice" men sneglar på ett av deras andra med ännu större blingig pannrem...

Ni som tävlar, har ni skjorta med krage och slips som verkar vara standard på island, eller annan tävlingstop under kavaj (förutsatt det är tävling där man använder kavaj). Var köper man sån skjorta och slips isåfall, ser inget sånt bland de större islandsåterförsäljarna.

Ljómi har ett vanligt "dressyrträns" med vitt foder och lack på nosgrimman, han är skitsnygg i det :love:

Jag har vit tävlingsskjorta (kortärmad) under marinblå kavaj och vita ridbyxor när jag tävlar.
 
Jag tänkte det att de kanske var från vanlig butik, hmm, man vill ju gärna de ska ha funktionsmaterial/anpassad för sport. Tänkte också med slips att det vore bra med en man bara klipper på liksom så jag inte behöver fippla med att knyta slips snyggt också :laugh:
Behöver ju bara knyta den en gång. ;)

Jag kör för övrigt med tävlingstopp under kavaj. Finns ju tävlingstoppar med skjortkrage hos flera av de större islandshästmärkena i alla fall om man vill ha funktionsmaterial och inte köpa en vanlig skjorta.
 
Behöver ju bara knyta den en gång. ;)

Jag kör för övrigt med tävlingstopp under kavaj. Finns ju tävlingstoppar med skjortkrage hos flera av de större islandshästmärkena i alla fall om man vill ha funktionsmaterial och inte köpa en vanlig skjorta.
Det är ju sant och låter som jag får kolla lite noggrannare!
 
Tycker också om träns med klinker! Första tränset jag köpte till min häst har silverklinker, drogs till det direkt, samma som ovan, nostalgi, när jag var barn hade en del av hästarna på ridskolan sådana träns och det var såklart det finaste. Samma med träns med vitt foder, det känns också så retro, var inte alls ovanligt på den tiden, verkar ha kommit tillbaka i trend på tävlingsträns hos dressyrryttare men inget som jag ser bland vanligt sortiment på typ Hööks. Jag har också ett Hrimnirträns med stenar "fire & ice" men sneglar på ett av deras andra med ännu större blingig pannrem...

Ni som tävlar, har ni skjorta med krage och slips som verkar vara standard på island, eller annan tävlingstop under kavaj (förutsatt det är tävling där man använder kavaj). Var köper man sån skjorta och slips isåfall, ser inget sånt bland de större islandsåterförsäljarna.
Jag har tävlingstop under kavaj när jag tävlar, men tycker det är snyggt med slips. Tävlar jag under vinterhalvåret har jag islandströja.
 
Jag har börjat komma igång igen efter den vila som vi haft på grund av livet i allmänhet (han är helt ok igång, jag lite mindre så). Det känns bra men det känns även i kroppen. Jag har bokat in en lektion denna veckan och en nästa vecka och efter det är det dags för inomhustävlingen som jag inte anmält mig till ännu men nog kommer vara med på :D

Det blir lite kickstart på 2023 och det känns just nu jättebra
Spännande! Ibland behövs det snabb planering för att verkligen komma igång! Själv sneglar jag lite på inomhustävlingarna som börjar dyka upp nu i vår, men jag tror inte vi är redo för det riktigt än. Vi ska nog ta oss till en öppen bana först så vi har sett en ovalbana innan det är dags för tävling :D :angel:
 
Tycker också om träns med klinker! Första tränset jag köpte till min häst har silverklinker, drogs till det direkt, samma som ovan, nostalgi, när jag var barn hade en del av hästarna på ridskolan sådana träns och det var såklart det finaste. Samma med träns med vitt foder, det känns också så retro, var inte alls ovanligt på den tiden, verkar ha kommit tillbaka i trend på tävlingsträns hos dressyrryttare men inget som jag ser bland vanligt sortiment på typ Hööks. Jag har också ett Hrimnirträns med stenar "fire & ice" men sneglar på ett av deras andra med ännu större blingig pannrem...

Ni som tävlar, har ni skjorta med krage och slips som verkar vara standard på island, eller annan tävlingstop under kavaj (förutsatt det är tävling där man använder kavaj). Var köper man sån skjorta och slips isåfall, ser inget sånt bland de större islandsåterförsäljarna.
Nu tävlar vi inte än men jag har en svart kavaj i sportig modell och tänker ha vit tävlingstopp under, också sportig modell med dragkedja. Ingen slips eller plastrong. Sen antingen vita eller svarta byxor, och så svarta stövlar.

Jag är den varmaste och svettigaste personen jag känner så allt ska kunna gå att öppna med dragkedja fort :rofl:
 
Idag trotsade jag och en stallkompis regnet och gav oss ut på en härlig tur ute. Hästarna fick sträcka på sig och Sölvi var en riktig stjärna :love: jag var ju fortfarande lite spänd men stallkompisens häst är den mest bombsäkra hästen jag vet och dessutom Sölvis hagkompis, så Sölvi går överallt dit Snotra går :D när vi var i täten blev han dock lätt ofokuserad och vill titta på grejer i kanten av vägen, typ stengärden. Men jag driver på framåt och tänker att visst får han glo på grejer, men världen kan liksom inte stanna för att han vill utvärdera om det kanske finns ett spöke i busken :cautious:

Efteråt var han väldigt trött men också väldigt nöjd :D:heart
20230117_132335.jpg
 
Vi hade en bra träning idag, travträning, fick bra övningar att öva på själv och fick beröm för snygg lättridning vilket gjorde mig glad då jag inte trodde den var så bra 🙂 Min skatt var så duktig och kunde länga på halsen i traven också. Vi övade bla på att öka och minska steglängd och försökte nedsuttet en del men ibland blir det för studsigt för mig :o


2C49DB7D-7C6D-43F3-9041-8EF298A6A675_1_201_a.jpeg
 
Hur gör ni när hästen är sådär superpigg för dagen och det inte matchar den övning ni tänkt?

Igår satte jag ut koner i en fyrkant i ridhuset som jag tänkte rida volter runt och träna balansen i skritt och skrölt. I skritt gick det bra men någon skrölt var inte ett alternativ tyckte Sölvi. Fort skulle det gå! Så jag gick ifrån den tänkta övningen och övade öppna och stora volter i det tempo han ville gå i. Det kändes inte som läge att börja traggla med lägre tempo och ständigt rida med bromsen i.

Hur gör ni såna dagar? :)
 
Hur gör ni när hästen är sådär superpigg för dagen och det inte matchar den övning ni tänkt?

Igår satte jag ut koner i en fyrkant i ridhuset som jag tänkte rida volter runt och träna balansen i skritt och skrölt. I skritt gick det bra men någon skrölt var inte ett alternativ tyckte Sölvi. Fort skulle det gå! Så jag gick ifrån den tänkta övningen och övade öppna och stora volter i det tempo han ville gå i. Det kändes inte som läge att börja traggla med lägre tempo och ständigt rida med bromsen i.

Hur gör ni såna dagar? :)

Jag anpassar efter dagsformen. Hade jag bara fortsatt traggla med Laukur så hade gått upp i alldeles för mycket stress och det vill jag inte. Träningspassen kan vara jobbiga men det ska fortfarande vara en trevlig upplevelse för både häst och ryttare :)
 
Hur gör ni när hästen är sådär superpigg för dagen och det inte matchar den övning ni tänkt?

Igår satte jag ut koner i en fyrkant i ridhuset som jag tänkte rida volter runt och träna balansen i skritt och skrölt. I skritt gick det bra men någon skrölt var inte ett alternativ tyckte Sölvi. Fort skulle det gå! Så jag gick ifrån den tänkta övningen och övade öppna och stora volter i det tempo han ville gå i. Det kändes inte som läge att börja traggla med lägre tempo och ständigt rida med bromsen i.

Hur gör ni såna dagar? :)
Anpassar efter hästen. Ridningen ska ju vara kul för oss båda och jag skulle ju aldrig traggla övningar när jag själv känner för en kravfri ”flängrunda” i skogen, t.ex, så då tycker jag ju inte hästen ska tvingas till nåt som inte passar med dagsform och humör heller. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
260
· Visningar
17 575
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 359
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 353
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp