Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni när hästen är sådär superpigg för dagen och det inte matchar den övning ni tänkt?

Igår satte jag ut koner i en fyrkant i ridhuset som jag tänkte rida volter runt och träna balansen i skritt och skrölt. I skritt gick det bra men någon skrölt var inte ett alternativ tyckte Sölvi. Fort skulle det gå! Så jag gick ifrån den tänkta övningen och övade öppna och stora volter i det tempo han ville gå i. Det kändes inte som läge att börja traggla med lägre tempo och ständigt rida med bromsen i.

Hur gör ni såna dagar? :)
Jag försöker då vara jättetålmodig, försöka tänka hur min tränare skulle coacha situationen, ner i skritt igen, använda rösten, vinkla höfterna i broms, endast några steg tölt och ner i skritt igen, mycket beröm när det blir rätt och avsluta övningen då.

Jag har pratat med min tränare om hur varför känns det som jag kan rida min häst bättre själv ibland och på träning visar vi inte vår bästa sida? Och kom fram till att när jag rider själv så låter jag hästen bestämma mer, rider mer det som känns enkelt just då, det gäller både vägar, tempo och gångart. Men jag gör mer framsteg med tränarens stöttning i att faktiskt klara av att göra den övning som är tänkt och inte låta det bara ”bli” det hästen vill. Därför försöker jag nu ha tålmodig och medveten träning, inte bråka med min häst men hitta lösningar till det som är svårt. Det är såklart lättare med tränaren där.
 
Jag försöker då vara jättetålmodig, försöka tänka hur min tränare skulle coacha situationen, ner i skritt igen, använda rösten, vinkla höfterna i broms, endast några steg tölt och ner i skritt igen, mycket beröm när det blir rätt och avsluta övningen då.

Jag har pratat med min tränare om hur varför känns det som jag kan rida min häst bättre själv ibland och på träning visar vi inte vår bästa sida? Och kom fram till att när jag rider själv så låter jag hästen bestämma mer, rider mer det som känns enkelt just då, det gäller både vägar, tempo och gångart. Men jag gör mer framsteg med tränarens stöttning i att faktiskt klara av att göra den övning som är tänkt och inte låta det bara ”bli” det hästen vill. Därför försöker jag nu ha tålmodig och medveten träning, inte bråka med min häst men hitta lösningar till det som är svårt. Det är såklart lättare med tränaren där.

Jag anpassar som sagt efter dagsform men försöker ändå be om det jag tänkt mig från början för en stund. Kanske inte tragglar på för länge och är nöjd om det funkar en eller två ggr typ. Jag känner mina hästarna utan och innan då jag haft dom sen föl och ridit in och tränat dom själv och med Laukur skulle jag inte kunna pressa för hårt för då blir det stress och så hänger det i länge och jag får backa träningen. Ljómi kan jag pressa på ett annat sätt men måste även med honom vara lite försiktig så det inte blir för mycket.

Så jag tänker också att det hänger på individen hur man löser en sån dag då tänkta övningen blir lite kaos pga pigg häst eller liknande :)
 
Jag anpassar som sagt efter dagsform men försöker ändå be om det jag tänkt mig från början för en stund. Kanske inte tragglar på för länge och är nöjd om det funkar en eller två ggr typ. Jag känner mina hästarna utan och innan då jag haft dom sen föl och ridit in och tränat dom själv och med Laukur skulle jag inte kunna pressa för hårt för då blir det stress och så hänger det i länge och jag får backa träningen. Ljómi kan jag pressa på ett annat sätt men måste även med honom vara lite försiktig så det inte blir för mycket.

Så jag tänker också att det hänger på individen hur man löser en sån dag då tänkta övningen blir lite kaos pga pigg häst eller liknande :)
Ja jag tänker ju inte rida 2-timmars pass för att få in en viss mängd övergångar tex, och tanken är inte alls ”jag ska vinna över hästen” eller nåt sånt dumt, utan det handlar bara om att lära mig samspelet med min häst så jag kan rida mjukt och lugnt även då energin bubblar, jag är ju glad att min häst tycker varje träning vore bäst om det var GK 😆 men tex har han lärt sig att det är också skönt att trava av lugnt och lågt, frustar nöjt istället för att få racerögon för långsidorna (händer ändå ibland men no big deal, vi hittar tillbaka).
 
Jag tänker att det är jättebra att ha en plan för ridpasset, men att vara beredd att tänka om när det inte verkar matcha hästens humör för dagen. Sen kan man ju ibland behöva göra saker hästen inte är så sugen på, men då får man kanske planera om själva genomförandet.

Jag skulle bara rida en kort stund igår kväll och tänkte att jag skulle trava igång lite på grusvägen ner till grannarna och sen gå in på banan och jobba lösgörande i skritt. Men hästen kändes så pigg och glad från start, och en av sakerna vi jobbar med nu är att hitta en jämn bjudning framåt utan spänningar, så jag bestämde mig för att inte vända hemåt när jag kom till grannhuset utan tog istället en kort ridtur ut. Eftersom han hade det sinnelaget som jag är ute efter så ville jag förstärka det, och skrittjobb på banan kändes som att det i vart fall inte hade uppmuntrat avspänt framåttänk. Så en kort ridtur med tölt och trav i ganska fri form, men med trevlig energi och samarbetsvilja. Nöjd häst och nöjd ryttare! Lösgörande får bli en annan dag.
 
Jag försöker då vara jättetålmodig, försöka tänka hur min tränare skulle coacha situationen, ner i skritt igen, använda rösten, vinkla höfterna i broms, endast några steg tölt och ner i skritt igen, mycket beröm när det blir rätt och avsluta övningen då.

Jag har pratat med min tränare om hur varför känns det som jag kan rida min häst bättre själv ibland och på träning visar vi inte vår bästa sida? Och kom fram till att när jag rider själv så låter jag hästen bestämma mer, rider mer det som känns enkelt just då, det gäller både vägar, tempo och gångart. Men jag gör mer framsteg med tränarens stöttning i att faktiskt klara av att göra den övning som är tänkt och inte låta det bara ”bli” det hästen vill. Därför försöker jag nu ha tålmodig och medveten träning, inte bråka med min häst men hitta lösningar till det som är svårt. Det är såklart lättare med tränaren där.
Det tänker jag är en lite annan sak. Utmana sig själv och hästen och öka svårighetsgraden trots att man möter motstånd är för mig något annat än att anpassa efter hästens dagsform.
 
Spännande med alla svar ang. dagsform mm. Jag förstår helt tänket @Cavallo med att ändå försöka nå dit man tänkt. Det är ju superbra att träna på att kanalisera energin åt rätt uppgift, särskilt när man tränar inför tävling. Jag tänker att det blir något mellanting för mig och Sölvi. Han är oftast rätt pigg i början av varje pass, men lugnar ner sig efter att vi värmt upp och då kan jag återgå till den tänkta övningen. Men börjar jag korrigera för mycket i början blir han bara irriterad och otroligt stark istället, och då blir allt pannkaka :down: Så det blir ju en anpassning efter dagsformen i slutändan, om han inte taggar ner får jag lätta lite på kraven och tänka att han kanske får gå lite högre tempo än vad jag tänkt, men att han ändå ska vara mjuk i sidorna och länga på halsen. En kompromiss helt enkelt :D
 
Det tänker jag är en lite annan sak. Utmana sig själv och hästen och öka svårighetsgraden trots att man möter motstånd är för mig något annat än att anpassa efter hästens dagsform.
Ja jag tänker att det jag beskrev är hur jag inte direkt anpassar mig efter dagsform (så länge hästen är frisk och kry såklart), samma med mig själv, även om det ösregnar och är mörkt och kallt men jag har planerat uteritt så blir det uteritt, sen måste jag anpassa mig såklart efter underlag och ibland tjock dimma pga säkerhet, och såklart jag inte är helt oflexibel, jag är lyhörd för min häst /och mig själv, men i stort följer vi en plan och inte "ridning efter humör" och hittills har allt känts roligt för oss så vi kör på :banana: Glad häst och glad ryttare 🥰
Tillägg: Nu kanske detta är hjälpt av att jag har en i stort sett enkel, trygg, cool häst utan några större svängningar, och jag är inte så svängig i humör jag heller 😅
 
Senast ändrad:
I förmiddags tog vi en kort ensamtur, Sölvi och jag. Och så nöjd han var :love: spetsade öron och massa frustningar hela rundan. Det känns mer och mer som att min nallebjörn kommer tillbaka på uteritterna :heart visst sneglar han på saker, som högen med stockar där det alltid finns fasaner och vattenpölen vid en ödegård som han måste tro är bottenlös :confused: men han knatar på och lyssnar på allt jag ber honom om. Han är bäst :love:

20230119_102641.jpg
 
I förmiddags tog vi en kort ensamtur, Sölvi och jag. Och så nöjd han var :love: spetsade öron och massa frustningar hela rundan. Det känns mer och mer som att min nallebjörn kommer tillbaka på uteritterna :heart visst sneglar han på saker, som högen med stockar där det alltid finns fasaner och vattenpölen vid en ödegård som han måste tro är bottenlös :confused: men han knatar på och lyssnar på allt jag ber honom om. Han är bäst :love:

Visa bifogad fil 110752
Avundsjuk på era grusvägar! Vad roligt att det känns tryggare för var ritt :heart
 
Avundsjuk på era grusvägar! Vad roligt att det känns tryggare för var ritt :heart
Ja här kan vi tölta kilometervis! :D Jag saknar förvisso lite skog men bor man på den Skånska slätten får man vackert finna sig vid att skogen är låååångt borta :p

Ja det är en sån lättnad :heart Jag har också underbara stallkompisar som är helt okej med att jag ropar "vänta!" eller "nu kanske vi vänder hem" eller "kan vi inte rida dit istället?" om jag börjar känna mig osäker. Det gör ju att jag till slut också vågar prova på nya vägar och högre tempon så småningom!
 
Det är viktigt att kunna rida med andra och att kunna säga till om man vill ändra under tiden. Dagsformen måste få avgöra! Har själv en rejäl vurpa i bakgrunden sen ett par år tillbaka och har inte kommit igång ännu.
Vill man bara skritta med sällskap måste det kunna vara möjligt men även att kunna utmana sig själv att göra mer än vad man tänkt sig från början och att sällskapet är ok med det.
 
Jag tränade GK igår med gångartsordningen tölt/trav/galopp/skritt/tölt och han bytte gångart perfekt precis på mitten av kortsidan varje gång 😃 speciellt glad att tölt till trav funkade felfritt ⭐

Idag hade jag chansen att rida ut i dagsljus för en gångs skull så vi passade på att bara rida rätt ut i skogen i 80 min och klättra, hoppa stockar, gå genom bäckar, slalom i snårskogen och annat kul iväg från ridvägar och stigar, vi hade med oss mycket skog, barr och lera tillbaka till stallet (mest på mig?! 🤷‍♀️😄) 🙈

På söndag har jag islandsträning i ridhuset så jag tänkte försöka pricka in att rida i paddock imorgon samtidigt som det kanske är flera andra ekipage för att öva på det. Med 3 paddockar att välja mellan är det ovanligt jag inte rider ensam eller med högst en annan, men om jag ska tävla framöver kan det ju vara flera ekipage på samma gång så bäst att börja träna på den situationen också.
 
Ni som tävlar lite, hur brukar ni lägga upp framridningen? Jag har inte riktigt lyckats med det vid tidigare tävlingar, det blir för länge eller för kort och jag har inte haft någon genomtänkt plan hur jag ska göra (har jag insett i efterhand). Jag vet att det är beroende av häst osv men lite inspiration skulle nog inte skada 😄
 
Ni som tävlar lite, hur brukar ni lägga upp framridningen? Jag har inte riktigt lyckats med det vid tidigare tävlingar, det blir för länge eller för kort och jag har inte haft någon genomtänkt plan hur jag ska göra (har jag insett i efterhand). Jag vet att det är beroende av häst osv men lite inspiration skulle nog inte skada 😄
Kortast möjliga (för att inte få hästen trött) och fokusera på lösgörande och lydnad (halvhalter och övergångar/tempoväxlingar) och få hästen i balans. För att hitta rätt längd på uppvärmningen kan det vara idé att ta tid under (fokuserade) ridpass hemma. Hur lång tid tar det för att komma dit hästen går som bäst? Och även där testa vilka övningar som snabbast tar en dit.
 
Ni som tävlar lite, hur brukar ni lägga upp framridningen? Jag har inte riktigt lyckats med det vid tidigare tävlingar, det blir för länge eller för kort och jag har inte haft någon genomtänkt plan hur jag ska göra (har jag insett i efterhand). Jag vet att det är beroende av häst osv men lite inspiration skulle nog inte skada 😄
Jag är väl fel person att svara, tycker att framridningen (plus tidplaneringen) är det svåraste med tävling. Men vill också gärna ha lite inspiration och tankar från andra.

Med gammelhästen hoppar jag upp ca 30 min innan jag tror att jag ska starta. Tänker då 20 min ridning och 10 min förflyttning/collecting ring.
Skrittar igång och är extra på från början då det är en häst som behöver taggas till lite för att bli flott. Lösgörande och fokus på att snabbt ta hjälper och framåttänk. Övergångar till tölt och trav, men rider sällan många meter i de gångarterna då jag inte vill att han ska bli trött. Det viktigaste är att jag hinner ta en galopp, gärna med lite tryck i, i båda varven. Det hjälper till att lossa bogarna och bra för energin. Någon gång när jag räknat fel på tiden och fått köra en miniframridning har galoppen varit det jag behållit av planen.
Fördelen med den här hästen är att jag kan hoppa av och vänta en stund efter framridning om jag skulle ha beräknat tiden fel, det påverkar inte honom.

Med lillhästen gör jag lite annorlunda. Han tävlar bara för miljöträning än så länge så jag bryr mig mindre om vad som krävs för att få honom tävlingsmässig i gångarterna utan fokuserar bara på att få honom fokuserad och med mig. Där vill jag ha en kort framridning, kanske 10-15 min där vi vill in och skritta runt bland andra ekipage för att känna av att han behåller fokus på mig. Så lugna, lösgörande övningar, avslappning och mycket beröm. Vill helst inte behöva hoppa av honom utan försöker hålla honom sysselsatt tills vi ska in på banan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
255
· Visningar
17 536
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 359
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 339
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp