Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
:laugh: Känns nu som en väldigt taskig beskrivning :o jag gillar ju verkligen den tränaren, känns som jag rider absolut bäst för honom vad gäller islandsträning! Vi ska troligtvis ha träning nästa vecka innan vi åker på ovalbaneträningen för den andra tränaren :banana:
Det är väl inte helt ovanligt att hästar reagerar på ryttare som är mycket större och/eller rider på ett annat sätt än deras ordinarie ryttare. Så särskilt taskigt tycker jag inte att det är :D
 
Okej, får ni chansen att rida för Filippa Montan nån gång så gör det! Jag är sååå nöjd med den hjälp vi fick i vår fortsatta träning. Hon gav bra instruktioner och var genuint glad och positiv och det höjer ju känslan av träningen. Gjorde man nåt fel sa hon det också men på rätt sätt liksom :) Otroligt duktig och kunnig tränare och ryttare. Hon gillade Ljómi och sa att han har fina gångarter och det finns ännu mer att hämta så jäklar vad vi ska träna nu :D Tanken är att hon ska komma tillbaka senare i sommar.
 
Okej, får ni chansen att rida för Filippa Montan nån gång så gör det! Jag är sååå nöjd med den hjälp vi fick i vår fortsatta träning. Hon gav bra instruktioner och var genuint glad och positiv och det höjer ju känslan av träningen. Gjorde man nåt fel sa hon det också men på rätt sätt liksom :) Otroligt duktig och kunnig tränare och ryttare. Hon gillade Ljómi och sa att han har fina gångarter och det finns ännu mer att hämta så jäklar vad vi ska träna nu :D Tanken är att hon ska komma tillbaka senare i sommar.

Låter helt underbart, positiv lärare som Gillar ens häst är typ halva nöjet tycker jag och så självförtroendehöjande för mig, jag gjorde precis en pepp-mix från min söndagsträning! Lätt att haka fast sig på det man behöver jobba på men man måste komma ihåg det bra också!
 
Imorgon har jag islandsträning hemma på stallet med "lång och tung" :laugh:, och på lördag åker vi på träning på ovalbanan för den andra tränaren, beroende på hur det går så kanske jag anmäler oss till vår första tävling :nailbiting: Verkligen inte med några poängförväntningar eftersom vi inte är stadiga ens hemma på träning, men det är väl bra att åka iväg och liksom träna på själva tävlingssituation och hela den grejen också. Och förhoppningsvis inte sticka ut för uppenbart mycket som helt malplacerade.

Jag ska också försöka fokusera på vad som är den bästa uppvärmningen fram tills dess. När jag hade studsträning i söndags så ville min häst absolut inte trava utan bara varva galopp med att tölta JÄTTEFINT när han var varm efter galopp, så det blev en ganska stor utmaning med travbommarna, men fick mig att tänka att det här måste jag ju ta med mig till uppvärmning vid tävling. Mer galopp kanske?

Tycker inte det ser ut som någon lättare gren finns som val på nivå 2 tävlingen vars datum ligger bra, så där blir det nog så illa tvunget T1 då bara för det bör väl åtminstone vara mindre svårt än fyrgång. Då måste jag klura ut vilket varv jag ska börja i också. Skulle vara typiskt mig att ha bestämt ett varv och sen börja åt fel håll ändå på tävlingen, så det kanske är bäst att träna bägga håll ifall ifall :laugh:. Passgrenarna går bort såklart eftersom vi inte tränar det och jag har inte tränat mycket tölt på lång tygel så då går T2 bort också.

På västsvenska mästerskapen finns T8 som val, det är också i maj på GHP så det kan väl vara nåt att sikta på också, eller istället, om lördagsträningen är för mycket kaos för att tävla redan helgen efter då i så svår gren :confused:
 
Imorgon har jag islandsträning hemma på stallet med "lång och tung" :laugh:, och på lördag åker vi på träning på ovalbanan för den andra tränaren, beroende på hur det går så kanske jag anmäler oss till vår första tävling :nailbiting: Verkligen inte med några poängförväntningar eftersom vi inte är stadiga ens hemma på träning, men det är väl bra att åka iväg och liksom träna på själva tävlingssituation och hela den grejen också. Och förhoppningsvis inte sticka ut för uppenbart mycket som helt malplacerade.

Jag ska också försöka fokusera på vad som är den bästa uppvärmningen fram tills dess. När jag hade studsträning i söndags så ville min häst absolut inte trava utan bara varva galopp med att tölta JÄTTEFINT när han var varm efter galopp, så det blev en ganska stor utmaning med travbommarna, men fick mig att tänka att det här måste jag ju ta med mig till uppvärmning vid tävling. Mer galopp kanske?

Tycker inte det ser ut som någon lättare gren finns som val på nivå 2 tävlingen vars datum ligger bra, så där blir det nog så illa tvunget T1 då bara för det bör väl åtminstone vara mindre svårt än fyrgång. Då måste jag klura ut vilket varv jag ska börja i också. Skulle vara typiskt mig att ha bestämt ett varv och sen börja åt fel håll ändå på tävlingen, så det kanske är bäst att träna bägga håll ifall ifall :laugh:. Passgrenarna går bort såklart eftersom vi inte tränar det och jag har inte tränat mycket tölt på lång tygel så då går T2 bort också.

På västsvenska mästerskapen finns T8 som val, det är också i maj på GHP så det kan väl vara nåt att sikta på också, eller istället, om lördagsträningen är för mycket kaos för att tävla redan helgen efter då i så svår gren :confused:
Tittar du på båda kvalen? Det är ett lördag och ett söndag, två olika föreningar. Men överlag så är det ju bara klasser som finns på SM som är med på ett kval :)
 
Imorgon har jag islandsträning hemma på stallet med "lång och tung" :laugh:, och på lördag åker vi på träning på ovalbanan för den andra tränaren, beroende på hur det går så kanske jag anmäler oss till vår första tävling :nailbiting: Verkligen inte med några poängförväntningar eftersom vi inte är stadiga ens hemma på träning, men det är väl bra att åka iväg och liksom träna på själva tävlingssituation och hela den grejen också. Och förhoppningsvis inte sticka ut för uppenbart mycket som helt malplacerade.

Jag ska också försöka fokusera på vad som är den bästa uppvärmningen fram tills dess. När jag hade studsträning i söndags så ville min häst absolut inte trava utan bara varva galopp med att tölta JÄTTEFINT när han var varm efter galopp, så det blev en ganska stor utmaning med travbommarna, men fick mig att tänka att det här måste jag ju ta med mig till uppvärmning vid tävling. Mer galopp kanske?

Tycker inte det ser ut som någon lättare gren finns som val på nivå 2 tävlingen vars datum ligger bra, så där blir det nog så illa tvunget T1 då bara för det bör väl åtminstone vara mindre svårt än fyrgång. Då måste jag klura ut vilket varv jag ska börja i också. Skulle vara typiskt mig att ha bestämt ett varv och sen börja åt fel håll ändå på tävlingen, så det kanske är bäst att träna bägga håll ifall ifall :laugh:. Passgrenarna går bort såklart eftersom vi inte tränar det och jag har inte tränat mycket tölt på lång tygel så då går T2 bort också.

På västsvenska mästerskapen finns T8 som val, det är också i maj på GHP så det kan väl vara nåt att sikta på också, eller istället, om lördagsträningen är för mycket kaos för att tävla redan helgen efter då i så svår gren :confused:
Är ju tävling i Åmål den 4 juni med massa olika klasser. :) Om du har nära dit.
 
Tittar du på båda kvalen? Det är ett lördag och ett söndag, två olika föreningar. Men överlag så är det ju bara klasser som finns på SM som är med på ett kval :)
Lördag har jag inte tillgång till transport då dem jag lånar av är iväg på tävling då, så jag tittar bara på söndag :)
Rationellt att endast SM-grenar finns med på kvalen!
 
Imorgon har jag islandsträning hemma på stallet med "lång och tung" :laugh:, och på lördag åker vi på träning på ovalbanan för den andra tränaren, beroende på hur det går så kanske jag anmäler oss till vår första tävling :nailbiting: Verkligen inte med några poängförväntningar eftersom vi inte är stadiga ens hemma på träning, men det är väl bra att åka iväg och liksom träna på själva tävlingssituation och hela den grejen också. Och förhoppningsvis inte sticka ut för uppenbart mycket som helt malplacerade.

Jag ska också försöka fokusera på vad som är den bästa uppvärmningen fram tills dess. När jag hade studsträning i söndags så ville min häst absolut inte trava utan bara varva galopp med att tölta JÄTTEFINT när han var varm efter galopp, så det blev en ganska stor utmaning med travbommarna, men fick mig att tänka att det här måste jag ju ta med mig till uppvärmning vid tävling. Mer galopp kanske?

Tycker inte det ser ut som någon lättare gren finns som val på nivå 2 tävlingen vars datum ligger bra, så där blir det nog så illa tvunget T1 då bara för det bör väl åtminstone vara mindre svårt än fyrgång. Då måste jag klura ut vilket varv jag ska börja i också. Skulle vara typiskt mig att ha bestämt ett varv och sen börja åt fel håll ändå på tävlingen, så det kanske är bäst att träna bägga håll ifall ifall :laugh:. Passgrenarna går bort såklart eftersom vi inte tränar det och jag har inte tränat mycket tölt på lång tygel så då går T2 bort också.

På västsvenska mästerskapen finns T8 som val, det är också i maj på GHP så det kan väl vara nåt att sikta på också, eller istället, om lördagsträningen är för mycket kaos för att tävla redan helgen efter då i så svår gren :confused:
Alltså, jag hävdar ju fortfarande att fyrgång är betydligt enklare än T1. Ökningar på långsidan som ska timas på exakt rätt ställe är svårt. Om det bara är tävlingsrutin du vill ha är fyrgång generellt snällare mot både dig och hästen.

Ovalbanan för sport är kortare än den för Gaedinga, kan vara bra att tänka på, så det är inga långa långsidor där du ska hinna med både att öka tölten och ta ned den, på ett mjukt och trevligt sätt. I fyrgången ska du ”bara” byta gångart på kortsidorna.
 
Alltså, jag hävdar ju fortfarande att fyrgång är betydligt enklare än T1. Ökningar på långsidan som ska timas på exakt rätt ställe är svårt. Om det bara är tävlingsrutin du vill ha är fyrgång generellt snällare mot både dig och hästen.

Ovalbanan för sport är kortare än den för Gaedinga, kan vara bra att tänka på, så det är inga långa långsidor där du ska hinna med både att öka tölten och ta ned den, på ett mjukt och trevligt sätt. I fyrgången ska du ”bara” byta gångart på kortsidorna.

Just nu har jag lite svårt att bibehålla ren trav speciellt om han blir taggad av tävlingssituationen tänker jag men jag har ju två träningar med tränare innan sista anmälningsdag så jag får helt enkelt prova bägge program på träning, se hur det går och kolla av vad de tycker också. Säger tränarna att vi inte är redo så står jag över och väntar på en tävling med T8 :)

Kortare bana kan eventuellt vara oss lite till fördel pga lättare att bibehålla kort tölt i kortare sträckor och inte rinna iväg i den ökade för länge. Sen klart att jag inte kan förvänta mig de finaste övergångarna :laugh: har tränat på det där ute på grusväg på väg hemåt då det är lite jämförbart med hur han taggar på vid sikte på en långsida.
 
Förresten på vilket sätt är ovalen kortare vid sport? På GHP har de bara en ovalbana och jag trodde det var liksom densamma som används vid sport också (det var den som användes vid GK-tävlingen när jag träffade min häst första gången också). Skärmar de av bredden så man rider mer mot inner-ringen?
 
Är det någon tålmodig som har lust att så detaljerat som möjligt beskriva lite steg för steg vad man gör när man kommer till tävlingsplatsen? Klarar man att ha koll och göra allt själv eller är medhjälpare oumbärlig och isåfall vad är smidigt/underlättar att överlåta till medhjälpare?

Hur länge innan er första klass brukar ni försöka vara på plats?
 
Förresten på vilket sätt är ovalen kortare vid sport? På GHP har de bara en ovalbana och jag trodde det var liksom densamma som används vid sport också (det var den som användes vid GK-tävlingen när jag träffade min häst första gången också). Skärmar de av bredden så man rider mer mot inner-ringen?
Nä, sorry, jag vilseledde visst lite! Man kan rida på samma bana om man har en separat passbana. Annars ska Gaedingabanan vara längre (såna varianter av banor brukar ha en ”förlängning” vid ena kortsidan som man då spärrar av). Men då har du antagligen ridit på första varianten av banor och då är det samma. Förlåt för förvirringen. :)
 
Är det någon tålmodig som har lust att så detaljerat som möjligt beskriva lite steg för steg vad man gör när man kommer till tävlingsplatsen? Klarar man att ha koll och göra allt själv eller är medhjälpare oumbärlig och isåfall vad är smidigt/underlättar att överlåta till medhjälpare?

Hur länge innan er första klass brukar ni försöka vara på plats?
Guld med medhjälpare som framför allt har koll på när man ska in till collecting ring (vilket ekipage som är inne nu, eventuella strykningar osv), så man kan fokusera på uppvärmningen och anpassa efter tiden som verkar vara kvar. Även som kan ta hästen om man behöver t.ex gå på toa eller så och hjälpa till att assistera när man ska hämta saker i bilen när man gör i ordning sig och hästen, för att klä av/på sig kläder osv.

Nu var det några år sen jag tävlade, så vet inte hur det är med veterinärbesiktning numer, bara för passhästar? Eller för alla? I så fall kan det ju dels behöva anpassas efter det då de sällan är kvar hela dagen. Ibland kan även incheckningen stänga efter en viss tid, så då måste man ju vara på plats rätt tidigt även om man bara rider en sen klass. Rider man en tidig så beror det ju lite på en själv och hästen, men kan vara skönt att hinna se några ekipage innan, speciellt om man är orutinerad själv. Se var collecting ring, eventuell vet.besiktning och annat är, även ingång på banan och så ifall den är ny så man är säker på hur man ska rida in för att starta programmet på bästa sätt.
Sen är det ju vissa hästar som behöver ”kolla in” omgivningen de också för att slappna av. Jag personligen skulle inte vilja ha mindre än en timme på plats innan i alla fall, men jag hatar att vara stressad och har hellre lite extra ”dötid”. Alla funkar kanske inte så. :D
 
Är det någon tålmodig som har lust att så detaljerat som möjligt beskriva lite steg för steg vad man gör när man kommer till tävlingsplatsen? Klarar man att ha koll och göra allt själv eller är medhjälpare oumbärlig och isåfall vad är smidigt/underlättar att överlåta till medhjälpare?

Hur länge innan er första klass brukar ni försöka vara på plats?
Ok, med brasklapp för att jag aldrig tävlat på nivå 2-tävling så ta allt med en nypa salt.

Några dagar innan
Läs ryttarbrevet noga. Idag är det vanligt med elektronisk incheckning och då brukar det gälla att man ska fota passet, licens och ryttarförsäkran och smsa in innan ett visst klockslag em viss dag.
Skriv ut ryttarförsäkran-blankett, se till att licens är löst etc. Planera fika :D

Tävlingsdag
Gå upp ohemult tidigt. Packa alla grejer (glöm inte passet).
Kör till tävlingsplatsen, ha koll på vad som stod om parkering i ryttarbrevet.
Har man checkat in elektroniskt är det bara att lasta ur, annars ska incheckning göras först.
Jag brukar ha med material för att bygga liten hage (inte tillåtet på alla tävlingar), min medhjälpare bygger hade medan jag går till veterinärbesktningen.
Tycker det är blandat om det är veterinärbesiktning, men på en nivå 2-tävling hade jag utgått från det och då är veterinären ofta bara på plats kanske en timme på morgonen och det kan vara lång kö.
Köa klart, besiktiga hästen, och sen brukar hästen få gå in i hagen/tas om hand av medhjälpare medan jag går på ryttarmöte som brukar hållas innan första starten. Brukar vara info om framridning och collecting ring och sånt.
Sen kollar jag uppsatta startlistor för att se om det blivit några förändringar som påverkar mig och försöker beräkna ungefärlig starttid. Jag lägger även namnen på människorna i startgruppen innan mig på minnet så jag kan höra när de ropas in till collecting ring.
Är det en stund kvar tills det är min tur tittar jag på tävlingen så länge tills det är dags att göra i ordning hästen och mig. Sen framridning. Det absolut svåraste med tävling är att veta när det är lagom att sitta upp och börja rida fram. Hopplöst!
När det närmar sig håller jag mig närmare collecting ring och lyssnar efter att gruppen innan mig kallas in. Ibland ber jag medhjälpare att kolla hur det ligger till tidsmässigt.
Blir upprepad till collecting ring, rider dit och får mina färgband. Repeterar i huvudet vilket håll jag ska rida ut i för att hamna i rätt varv :p
Blir inropar på banan, glömmer bort hur man rider men kommer oftast ihåg att le i alla fall :angel:
Efteråt sadlar jag av och släpper hästen i hagen och planerar tiden inför nästa start. När klassen jag red är slut går jag och kollar om domarkommentarerna är klara och läser dem.
Sen är det lunch, godis, titta på tävling och snacka med vänner tills nästa start närmar sig, då upprepas allt.
När vi är klara för dagen mockar jag hage, packar ihop och åker hem.

Jag hade inte velat åka utan medhjälpare. Möjligen om jag hade hyrt box! Medhjälpare bygger hage, håller koll på tider, hämtar utrustning man glömt vid bilen, håller häst när man hämtar kommentarer etc etc. Väldigt värdefullt!
 
Är det någon tålmodig som har lust att så detaljerat som möjligt beskriva lite steg för steg vad man gör när man kommer till tävlingsplatsen? Klarar man att ha koll och göra allt själv eller är medhjälpare oumbärlig och isåfall vad är smidigt/underlättar att överlåta till medhjälpare?

Hur länge innan er första klass brukar ni försöka vara på plats?
Medhjälpare är lite extra viktigt på GHP (och andra banor med liknande läge) skulle jag säga. Ligger vinden fel riskerar man att inte höra vad speakern säger hur mycket man än försöker. Du har varit där förut va? Då har du ju lite koll på hur det ser ut iaf. Till kvalen så ska dessutom nya framridningen som ligger i anslutning till Collecting Ring vara klar, det är trevligt. Värt att veta innan man kommer dit är att det ska vara dressyrtävling med hela den helgen så det kommer vara extra mycket människor och hästar i rörelse och dessutom mer uppstyrt var man får vara för att inte störa tävlande på den andra delen av anläggningen.
 
Det kommer så småningom ❤️

Du kanske kan vara domarsekreterare någon gång? Jag tycker det är intressant och det ger lite insikt i hur domarna tänker.
Ja, även då träningen var jättebra, som Träning, och han försökte inte på något vis avråda mig, gav allt som utvecklades under bara ett ridpass inte någon känsla "nu är vi redo för tävling", mer nu är vi taggade på att jobba på mycket och ha den härliga känslan stadigt! Jag försökte tänka mig in lite i hur jag skulle känna det på tävling i dagsläget och jag tror inte jag faktiskt är mentalt stark nog att helt förbise poäng och bara var där för att träna på själva tävlingssituationen. Jag skulle nog bli nedstämd och känna mig dålig. Stallägaren sa några visa ord ett tag sen, hon tycker åka iväg och tävla är så viktigt för att utvecklas för man gör gärna det som är lite enkelt hemma, men att när man börjar tävla ska man både för sin häst och sin egen skull börja så absolut enkelt som möjligt så man bygger självförtroende. Helst börja några nivåer under det man kan. Det tror jag att jag är mer lämpad för än att slänga mig in något som vi inte ens kan göra bra hemma liksom.

Ja, så tänker jag idag i alla fall. Nu har vi lördagsträningen på ovalbana att se framemot, det i sig att det är endast andra gången jag rider på ovalbana då gör också att det känns lite befängt ändå att tredje tillfället skulle bli tävling O_o Samt det här att jag har ännu inte hittat att det är lika roligt att träna sportprogram som gaedinga, vi gillar ju fart :laugh:

Domarsekreterare har jag varit på dressyrtävlingar förut, så sent som förra året, och det var jättelärorikt, så det skulle jag ställa upp på absolut för att lära mig mer om islandstävling.
 
Senast ändrad:
Ok, med brasklapp för att jag aldrig tävlat på nivå 2-tävling så ta allt med en nypa salt.

Några dagar innan
Läs ryttarbrevet noga. Idag är det vanligt med elektronisk incheckning och då brukar det gälla att man ska fota passet, licens och ryttarförsäkran och smsa in innan ett visst klockslag em viss dag.
Skriv ut ryttarförsäkran-blankett, se till att licens är löst etc. Planera fika :D

Tävlingsdag
Gå upp ohemult tidigt. Packa alla grejer (glöm inte passet).
Kör till tävlingsplatsen, ha koll på vad som stod om parkering i ryttarbrevet.
Har man checkat in elektroniskt är det bara att lasta ur, annars ska incheckning göras först.
Jag brukar ha med material för att bygga liten hage (inte tillåtet på alla tävlingar), min medhjälpare bygger hade medan jag går till veterinärbesktningen.
Tycker det är blandat om det är veterinärbesiktning, men på en nivå 2-tävling hade jag utgått från det och då är veterinären ofta bara på plats kanske en timme på morgonen och det kan vara lång kö.
Köa klart, besiktiga hästen, och sen brukar hästen få gå in i hagen/tas om hand av medhjälpare medan jag går på ryttarmöte som brukar hållas innan första starten. Brukar vara info om framridning och collecting ring och sånt.
Sen kollar jag uppsatta startlistor för att se om det blivit några förändringar som påverkar mig och försöker beräkna ungefärlig starttid. Jag lägger även namnen på människorna i startgruppen innan mig på minnet så jag kan höra när de ropas in till collecting ring.
Är det en stund kvar tills det är min tur tittar jag på tävlingen så länge tills det är dags att göra i ordning hästen och mig. Sen framridning. Det absolut svåraste med tävling är att veta när det är lagom att sitta upp och börja rida fram. Hopplöst!
När det närmar sig håller jag mig närmare collecting ring och lyssnar efter att gruppen innan mig kallas in. Ibland ber jag medhjälpare att kolla hur det ligger till tidsmässigt.
Blir upprepad till collecting ring, rider dit och får mina färgband. Repeterar i huvudet vilket håll jag ska rida ut i för att hamna i rätt varv :p
Blir inropar på banan, glömmer bort hur man rider men kommer oftast ihåg att le i alla fall :angel:
Efteråt sadlar jag av och släpper hästen i hagen och planerar tiden inför nästa start. När klassen jag red är slut går jag och kollar om domarkommentarerna är klara och läser dem.
Sen är det lunch, godis, titta på tävling och snacka med vänner tills nästa start närmar sig, då upprepas allt.
När vi är klara för dagen mockar jag hage, packar ihop och åker hem.

Jag hade inte velat åka utan medhjälpare. Möjligen om jag hade hyrt box! Medhjälpare bygger hage, håller koll på tider, hämtar utrustning man glömt vid bilen, håller häst när man hämtar kommentarer etc etc. Väldigt värdefullt!
Tusen tack för det här! Kopierar och sparar för när det väl blir dags :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
19 20 21
Svar
405
· Visningar
24 834
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
618
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 301
Senast: Therese1988
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 029
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp