Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Bukefalos 30 år!

Jag funderar lite på om jag ska köpa årskort på sävebanan/GHP. 500 kronor för året i jämförelse med 100 per enstaka tillfälle. Jag har 2 tillfällen jag funderar på att åka dit och träna nu under våren redan så det är ju inte orealistiskt att jag kan åka dit 5 gånger under året. Det skulle vara kul att komma iväg lite mer och träna.

Vilka fler ovaler finns i storgöteborg/västsverige som man kan åka till och träna enstaka tillfällen? Jag tänker att miljöträningen att åka till nytt ställe och rida även har sina poänger. Tofta går väl har jag för mig, Halvegården kanske?, Klevsvik har väl ett swish-nummer uppsatt vid ovalen för enstaka träningar, är Gauti-banan användbar och får man rida på den som icke-medlem? Får man rida på Eskilsbys oval för ersättning eller måste man boka ridlektion? Finns det någon lista? 😆

Kul! Det är alltid nyttigt att åka ut och göra saker. Och att ha kul är alltid ett mål utöver hur det går med eventuell programridning.

Ja det är ju det :) Dottern var med på påskshow ihop med en kompis i måndags och dom gjorde en liten uppvisning i tölt och efteråt var båda med på den efterföljande hopptävlingen och hoppade en 50 cm bara med sina islandshästar. Kul att visa andra hur mångsidig vår ras är också plus otroligt bra träning att variera mellan allt möjligt :)

Ska testrida programmet här hemma så tror jag nog att vi faktiskt ska våga testa att vara med 🤭 Jag har varit med på mycket annat med honom under alla år men just programridning i vanlig dressyr har vi aldrig gjort.

Så glad idag efter dagens ridpass. Svalt ute och pigg häst!
Vi började ju lite smått med framdelsvändningar och skänkelvikning för några dagar sedan och fortsatte med det efter uppvärmning och serpentiner och kliva över bommar i skritt. Och några övergångar skritt och tölt.
Gjorde bara ett par vändningar och kunde konstatera att han har förstått. Flyttade sedan ett par steg innanför spåret och tillbaka och det gör han med lätthet. Flyttade sedan på sista delen av halvt igenom och bad om tölt när vi kom till spåret. Och fick den bästa tölt jag någonsin ridit med ordentligt höjd manke. Bröt av innan hörnet och upprepade i andra varvet och fick samma tölt! Berömde massor och avslutade för dagen. Älskade lilla häst!

Har pluggat på det här dressyrprogrammet i ett par dagar och idag red jag igenom det ett par ggr och han är så himla duktig och ridbar min lilla häst :heart Så jag skickade och anmälde oss till programridningennästa vecka. Bara jag rider rätt så ska det gå fint. Han gör liksom det jag ber om när jag ber om det så honom är jag inte orolig för, det är mitt minne :rofl:

Jag funderar lite på om jag ska köpa årskort på sävebanan/GHP. 500 kronor för året i jämförelse med 100 per enstaka tillfälle. Jag har 2 tillfällen jag funderar på att åka dit och träna nu under våren redan så det är ju inte orealistiskt att jag kan åka dit 5 gånger under året. Det skulle vara kul att komma iväg lite mer och träna.

Vilka fler ovaler finns i storgöteborg/västsverige som man kan åka till och träna enstaka tillfällen? Jag tänker att miljöträningen att åka till nytt ställe och rida även har sina poänger. Tofta går väl har jag för mig, Halvegården kanske?, Klevsvik har väl ett swish-nummer uppsatt vid ovalen för enstaka träningar, är Gauti-banan användbar och får man rida på den som icke-medlem? Får man rida på Eskilsbys oval för ersättning eller måste man boka ridlektion? Finns det någon lista? 😆
Gud vad avis jag blir på er som bor på framsidan och har så många ovalbanor i området! /fd västkustbo

Jag har varit och ridit för tränare för första gången på två år :eek: Vi är så långt ifrån var vi var då, och jag tycker lite synd om min tränare som jämt får träffa på oss i uppstartsfas (känns det som). Men, min tränare är fantastiskt stöttande och peppande och kommenterar ofta att min lilla häst drog en vinstlott i livet när han hamnade hos mig. Otroligt vad det värmer när man bara är en högst ordinär ryttare med mängder av brister, men som verkligen försöker ge sin lilla knasiga häst det han behöver. Och träningen gick bra, vi fick med oss bra verktyg framåt och lillhästen var väldigt nöjd med sig själv men heeelt slut i hjärnan efteråt.

Longerade igår och Frasse kändes riktigt slö tyvärr. Jag fick jobba mycket och springa med för att få galopp. Jag hade lagt upp en upphöjd bom mitt på ena kortsidan och planen var ju att han skulle galoppera några varv över den, men nu blev det mest tölt in och galopp ut och jobbigt som sjutton att hålla i gång. Passet blev kort och så fick han äta gräs en stund. Planen var ju att jobba med galoppen för att förbereda för uppsutten galopp idag men tänkte att jag då fick tänka om och planerade ett skrittpass istället. Men idag var han istället superpigg och hade svårt för att lyssna på förhållningar och ville helst inte stanna när jag bad om det. Så han fick springa av sig lite och sen jobbade jag lite mer med åttvolter med halt emellan. Jag provade också att rida över den upphöjda bommen som stod kvar och fick då en tveksam galopp första gången. Gjorde om och drev lite mer och fick lite längre sträcka i galopp. Gjorde ett par gånger i varje varv och sedan avbröt jag och berömde massor. Så härlig galopp han har!

Longerade igår och Frasse kändes riktigt slö tyvärr. Jag fick jobba mycket och springa med för att få galopp. Jag hade lagt upp en upphöjd bom mitt på ena kortsidan och planen var ju att han skulle galoppera några varv över den, men nu blev det mest tölt in och galopp ut och jobbigt som sjutton att hålla i gång. Passet blev kort och så fick han äta gräs en stund. Planen var ju att jobba med galoppen för att förbereda för uppsutten galopp idag men tänkte att jag då fick tänka om och planerade ett skrittpass istället. Men idag var han istället superpigg och hade svårt för att lyssna på förhållningar och ville helst inte stanna när jag bad om det. Så han fick springa av sig lite och sen jobbade jag lite mer med åttvolter med halt emellan. Jag provade också att rida över den upphöjda bommen som stod kvar och fick då en tveksam galopp första gången. Gjorde om och drev lite mer och fick lite längre sträcka i galopp. Gjorde ett par gånger i varje varv och sedan avbröt jag och berömde massor. Så härlig galopp han har!
Jag hade skippat att försöka förbereda galopp från marken, speciellt på volt. Det brukar inte vara islandshästarnas starkaste gren, och som unghäst kan det därför vara extra svårt innan styrkan finns. Brukar vara lättare att i början främst fokusera på framåtbjudning (ute, helst med sällskap, antingen uppsuttet eller om du kan låna en häst och ha din som handhäst?) och sätta kraven på rätt och rena gångarter i ett senare skede. :)

Jag hade skippat att försöka förbereda galopp från marken, speciellt på volt. Det brukar inte vara islandshästarnas starkaste gren, och som unghäst kan det därför vara extra svårt innan styrkan finns. Brukar vara lättare att i början främst fokusera på framåtbjudning (ute, helst med sällskap, antingen uppsuttet eller om du kan låna en häst och ha din som handhäst?) och sätta kraven på rätt och rena gångarter i ett senare skede. :)
Han brukar galoppera bra på volt vid longering och brukar glatt hoppa över en upphöjd bom. Jag har börjat sätta kommando ”galopp”. Men just den gången var han loj och ointresserad så jag avbröt. Jag har inte lyckats komma ut på uteritter pga avsaknad av sällskap, så vi har varit hänvisade till ridbanan vid uppsutten träning och handpromenader över stock och sten. Har jobbat med honom i ca två månader ca 4-5 ggr/vecka och då varvat promenader, tömkörning, longering, löshoppning och uppsutten träning (i början väldigt korta pass i skritt max 1-2 ggr/vecka, nu är vi uppe i max 20 min 2-3 ggr/ vecka). Har lagt mycket fokus på uppbyggande träning. Och nu ska han vila i minst en månad. Vi flyttar till ett nytt stall nu i månadsskiftet och där kommer vi ha större möjligheter att rida ut, så det blir nästa steg i planeringen. Jag var bara så sugen på att testa uppsutten galopp innan vilan och passade på nu när han ändå var pigg!

Jag har fått hem en liten projekthäst, en känslig valack med trevliga gångarter. Inte riden på några år, men välskött och verkar vara väl grundriden. Vet inte alltför mycket om honom. Har ridit honom lite lätt några gånger nu vilket gått bra, skritt och lite trav, barbacka då han är så överviktig att ingen sadel jag har passar och han lär förändras en hel del med.

Undrar dock, då han verkar obekväm med bett... är det tillåtet att tävla med något bettlöst alternativ? Finns kanske något bett han trivs med, har inte testat mycket, men trivs han på bettlöst hade det ju varit trevligt att kunna använda.

Jag har fått hem en liten projekthäst, en känslig valack med trevliga gångarter. Inte riden på några år, men välskött och verkar vara väl grundriden. Vet inte alltför mycket om honom. Har ridit honom lite lätt några gånger nu vilket gått bra, skritt och lite trav, barbacka då han är så överviktig att ingen sadel jag har passar och han lär förändras en hel del med.

Undrar dock, då han verkar obekväm med bett... är det tillåtet att tävla med något bettlöst alternativ? Finns kanske något bett han trivs med, har inte testat mycket, men trivs han på bettlöst hade det ju varit trevligt att kunna använda.
Ja, det finns bettlösa alternativ som är godkända. Jag minns inte exakt vilka men jag tror sidepull och wheel hackamore är godkända men de flesta andra hackamore inte är det.

Ja, det finns bettlösa alternativ som är godkända. Jag minns inte exakt vilka men jag tror sidepull och wheel hackamore är godkända men de flesta andra hackamore inte är det.
Ja, både sidepull och wheelhack är godkända att tävla på! Dottern har tävlat på sitt wheelhack några gånger då hästen hon tävlar nu kan vara lite känslig i munnen och dels lätt får märken av bett och dels gärna håller på och pillar med bettet (och då slår man numera lätt i en brandvägg som ligger på 6,0).

Ja, både sidepull och wheelhack är godkända att tävla på! Dottern har tävlat på sitt wheelhack några gånger då hästen hon tävlar nu kan vara lite känslig i munnen och dels lätt får märken av bett och dels gärna håller på och pillar med bettet (och då slår man numera lätt i en brandvägg som ligger på 6,0).
Bra att jag mindes rätt :)

Jag har tänkt börja rida mer på mitt wheelhack och det är ju trevligt att det går att tävla på med om/när man vill.

Bra att jag mindes rätt :)

Jag har tänkt börja rida mer på mitt wheelhack och det är ju trevligt att det går att tävla på med om/när man vill.
Jag tycker helt ärligt att det är väldigt svårt! Min häst föredrar bettlöst, även om han också är okej med snälla varianter av bett, så jag rider oftast på Nova-bett men försöker också variera med wheelhacket. Tycker dock att hacket blir så hopplöst "trubbigt" som verktyg och känner att jag blir väldigt oprecis i tygeltagen och därmed tar i mer. Men hästen verkar ju nöjd, så... :p Har också börjat rida lite, lite på halsring. Stanna går bra och även att få honom att göra en "crunch" när han redan står still. Dock helt hopplöst att svänga med halsring :rofl:

Jag tycker helt ärligt att det är väldigt svårt! Min häst föredrar bettlöst, även om han också är okej med snälla varianter av bett, så jag rider oftast på Nova-bett men försöker också variera med wheelhacket. Tycker dock att hacket blir så hopplöst "trubbigt" som verktyg och känner att jag blir väldigt oprecis i tygeltagen och därmed tar i mer. Men hästen verkar ju nöjd, så... :p Har också börjat rida lite, lite på halsring. Stanna går bra och även att få honom att göra en "crunch" när han redan står still. Dock helt hopplöst att svänga med halsring :rofl:
Jag skulle egentligen på en kurs nu under våren för en som är riktigt duktig på bettlöst och tänkte försöka få med mig tips därifrån men den blev tyvärr inställd på grund av för få deltagare :(

Det är väl 'bara' att träna sig själv och hästen på att svänga mer på signaler från sitsen. Förutom då att det inte är något 'bara' i det 😆

Gick rätt bra att rida dressyrprogram 🥰

IMG_1791.webp

Här är inridningen av 4 åringen i full gång. Nej, inte i full gång kanske. Men vi kör på. Blir lite väl mycket vila mellan tillfällena då det ska hinnas med så mycket andra saker också. Men vi är i stadiet att han ska lära sig styras. Väldigt svårt i paddocken. Skrittade ut på vår lilla gräsväg häromdagen och då var han PIGG!
Borde rida enbart ute nu, men tveksamt om han förstår bromsen eller om han bara stannat hittills pga bekväm och ute för jag gått bredvid. Alltså tveksamt om han stannar för jag saktar in som går bredvid eller om han faktiskt lyssnar på ryttaren.

Funderar på att skicka iväg honom en månad, eller om vi ska nöta på hemma.
Nu har det blåst halv storm här också, då är man inte riktigt pepp på att ge sig ut med honom. Snäll förvisso, men nån form av säkerhetstänk har man ju.
Finns många anledningar till att skjuta på det. Varken jag eller dottern tycker vi är i ett roligt stadie nu.

Här är inridningen av 4 åringen i full gång. Nej, inte i full gång kanske. Men vi kör på. Blir lite väl mycket vila mellan tillfällena då det ska hinnas med så mycket andra saker också. Men vi är i stadiet att han ska lära sig styras. Väldigt svårt i paddocken. Skrittade ut på vår lilla gräsväg häromdagen och då var han PIGG!
Borde rida enbart ute nu, men tveksamt om han förstår bromsen eller om han bara stannat hittills pga bekväm och ute för jag gått bredvid. Alltså tveksamt om han stannar för jag saktar in som går bredvid eller om han faktiskt lyssnar på ryttaren.

Funderar på att skicka iväg honom en månad, eller om vi ska nöta på hemma.
Nu har det blåst halv storm här också, då är man inte riktigt pepp på att ge sig ut med honom. Snäll förvisso, men nån form av säkerhetstänk har man ju.
Finns många anledningar till att skjuta på det. Varken jag eller dottern tycker vi är i ett roligt stadie nu.
När jag har någon som går brevid en unghäst på det sättet så brukar jag vara tydlig med att ryttaren/kusken ber hästen stanna, och när det visar tendenser till att göra det så stannar även ledaren. Samma med att gå framåt, ryttare/kusk ger hjälper och när hästen typ går framåt så uppmuntrar ledaren det genom att också gå. Bara så att hästen lär sig att lyssna på ryttaren, inte främst ledaren.

Wow vilka poäng!!! Grattis, super jobbat, vilket stjärnteam du & din häs!t ⭐️💕🦄🥳

Tack 🥰 Han är ju säker och välriden så ett LC:1 ska inte vara några problem. Men jag har ingen erfarenhet av att rida dressyrprogram sen innan och har ingen superkoll på hur poängen sätts där. Har ju mycket bättre koll på sportgrenarna inom islandshäst då jag tävlat rätt mycket 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Barmarksdrag/canicross

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd