Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Bukefalos 30 år!

Tyvärr blev vår häst väldigt sjuk i april och vi var tvungna att ta bort honom. Det var ingen rolig historia alls.
Men nu har vi köpt en ny stjärna som vi hoppas på. En 7-årig valack med mycket bra stam. Han är rätt barnslig och inte jättemycket riden så det finns en del utmaningar, vi ser honom som typ 5 år! :love: Nu får vi ta det därifrån! :heart
Blir ju genast nyfiken på vad det är för stam då? 😁 Och grattis till ny häst!

I dag har jag ridit en 1½ h tur på grusvägar och skogsstigar. Fick rida en 7-årig valack som var trevlig, lugn och lagom framåt. Jag fick inte riktigt till tölten, den kändes skumpig och troligen var underhalsen tydlig, när jag uppmuntrade honom att länga överlinjen blev det trav. Galoppen fungerade bra.

IMG_8703.webp

Min pensionerade tantaluring som njuter av tillvaron 😍

Idag hämtade vi hem 4 åringen från 2 månaders inridning. Nu ska vi bara rida nån vecka max hemma, sen ryker skorna och det blir vila.

Är så nöjd med honom. Och dottern säger att hon vill ha honom. Hon som egentligen föredrar 3 gångare. Kaaaanske är det nu jag lyckas konvertera henne?
Nästan sugen på att betäcka hans mamma igen. I år kanske det blir tajt, för då behöver jag göra slag i saken NU. Men det här är ett infall jag fick idag. Och jag har inte bra koll på hingstarna alls. Inte mer än att jag tycker Sörli är fin. Det är på den nivån.

Sörli är fin! Jag vill inte betäcka pga har en häst för mycket ändå, men en avkomma efter honom och mitt sto. E Alfur fra Selfossi hade varit kul!

Igår var vi på kurs för Katie Sundin Brumpton! Det var jättebra att få hjälp av en GK-domare med vårt nya program och också tölten. Jag tror den har påverkats nu när traven blivit bättre. Jag brukar kunna lita på en taktren tölt som om något har varit starkare i högre tempo så jag har inte riktigt vetat hur jag ska lösa det när den nu blivit lite svårare.

Vi provade också utan boots och tyvärr slog han i och fick ett balltramp, men det ser fint ut idag utan värme, svullnad eller feber så ska förhoppningsvis inte påverka vår träning. På eftermiddagen red vi igenom program med poängbedömning och på sista försöket fick vi till det! S fick upp till 8.5 (skritt)! 8.26 totalt för B-flokk, nu gäller det bara att sätta det på tävling också 😊

Jag tävlar inte b-flokk förens Skånska cupen så ser framemot tvådagars Häggberg-kurs om ett par dagar och få hjälp med T1 & V1, som vi ska debutera nästa helg. Har T1 och GK-tölt på lördag och V1 på söndag!

Varför minskar exporten av islandshästar från Island så mycket tror ni? Läste artikel om detta som bara rapporterade siffror.

Nu har jag återigen en fullt fungerande kamera i släpet. Det var en pinsamt enkel detalj som löste det… ny sladd till displayen i bilen 🙈 😂

Varför minskar exporten av islandshästar från Island så mycket tror ni? Läste artikel om detta som bara rapporterade siffror.

Kostsamt, krångligare än att köpa svenskfödd, numera landar dem inte heller i Sverige, risk för eksem, går ej provrida på samma sätt…

Det är orsakerna till att jag aldrig skulle importera.

När jag köpt häst har det varit ett krav att det inte skulle vara en Islandsimport. Risken för eksem är alldeles för stor och det vill jag inte utsätta varken mig eller hästen för. Nu kan visserligen även svenskfödda (och andra importer) få eksem men risken är mycket lägre.

När jag köpt häst har det varit ett krav att det inte skulle vara en Islandsimport. Risken för eksem är alldeles för stor och det vill jag inte utsätta varken mig eller hästen för. Nu kan visserligen även svenskfödda (och andra importer) få eksem men risken är mycket lägre.
Jag har haft samma krav, av samma skäl

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21