Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Bukefalos 30 år!

Har efter mycket funderande landat i att sälja min häst (och köpa en annan = KUL, men behöver sälja först). Jag har inte sålt någon häst förut, vore supertacksam om ni har några tips?

Min tanke är att sälja själv, han betingar inget jättevärde då hans tölt är ganska svag, helt ok gångarter i övrigt dock! Han har dessutom eksem som drar ner priset. Jag har tävlat honom en gång i V5 med 4,5 för tölt och 5,5 för övriga gångarter och en gång i T8 då vi lyckades skrapa ihop 5,0 för tölten, haha. På plussidan är att han är en häst som väldigt många vill ha. Supersnäll, orädd och går fram överallt, är lugn och sansad utan att vara slö (tänder till när han tycker något är kul). Supersocial och älskar att vara med, trygg i sig själv. Noll flykt.

Hur gör ni när ni säljer? Facebook? Vad ska man tänka på?
Jag som i för sig generellt sätt är mer köpare än säljare vill trycka på klassikern med bra bilder/filmer. Inte hundra bilder varav de flesta är "mellan öronen"-bilder, ståendes i sommarhagen med eksemtäcke, eller showtravandes i djupsnö. Det räcker med kanske tre-fem bilder där man ser hur hästen ser ut och gärna ridbilder/filmer.

Och även om du säger att tölten är lite svag så har du ju ändå tävlingspoäng som tyder på att den kan gå med åtminstone ok takt, så jag skulle kalla tölten minst "ok" i annonsen. Särskilt som den verkar ha andra egenskaper som kommer göra den intressant för många, såsom tryggheten :)

Lycka till!

Jag som i för sig generellt sätt är mer köpare än säljare vill trycka på klassikern med bra bilder/filmer. Inte hundra bilder varav de flesta är "mellan öronen"-bilder, ståendes i sommarhagen med eksemtäcke, eller showtravandes i djupsnö. Det räcker med kanske tre-fem bilder där man ser hur hästen ser ut och gärna ridbilder/filmer.

Och även om du säger att tölten är lite svag så har du ju ändå tävlingspoäng som tyder på att den kan gå med åtminstone ok takt, så jag skulle kalla tölten minst "ok" i annonsen. Särskilt som den verkar ha andra egenskaper som kommer göra den intressant för många, såsom tryggheten :)

Lycka till!
Tack! Ja, tänker att jag ska lägga upp film på alla gångarter, bättre än att försöka beskriva dem i ord. Som nu med tölten här, den är ju inte SÅ dålig även om den är svag i jämförelse med övriga gångarter! 😅

Har efter mycket funderande landat i att sälja min häst (och köpa en annan = KUL, men behöver sälja först). Jag har inte sålt någon häst förut, vore supertacksam om ni har några tips?

Min tanke är att sälja själv, han betingar inget jättevärde då hans tölt är ganska svag, helt ok gångarter i övrigt dock! Han har dessutom eksem som drar ner priset. Jag har tävlat honom en gång i V5 med 4,5 för tölt och 5,5 för övriga gångarter och en gång i T8 då vi lyckades skrapa ihop 5,0 för tölten, haha. På plussidan är att han är en häst som väldigt många vill ha. Supersnäll, orädd och går fram överallt, är lugn och sansad utan att vara slö (tänder till när han tycker något är kul). Supersocial och älskar att vara med, trygg i sig själv. Noll flykt.

Hur gör ni när ni säljer? Facebook? Vad ska man tänka på?

Nu har jag visserligen lämnat bort de hästar jag sålt på förmedling.

Men säger som föregående talare att du har ju ändå fått godkända poäng för tölten, så måla inte upp den som så svag som du gör här i beskrivningen.

Förr upplevde jag att priserna på hästar med eksem dumpades, men tycker inte riktigt det är så längre. Men klart att det drar ner endel.
Men är det en trygg häst, är det en häst som många vill ha. Så du kommer nog kunna ta ett rätt okej pris.

Äldsta dottern har ridit ett par dressyrlektioner på min häst för yngsta dotterns ridlärare (ej islandshästtränare/ridskola). Riktigt bra träningar och jag själv får en del kvitto på att jag har rätt bra koll på läget gällande att instruera och träna hästar och det känns alltid bra. Får lite nya idéer på övningar och så också, så win win :)

Äldsta dottern har ridit ett par dressyrlektioner på min häst för yngsta dotterns ridlärare (ej islandshästtränare/ridskola). Riktigt bra träningar och jag själv får en del kvitto på att jag har rätt bra koll på läget gällande att instruera och träna hästar och det känns alltid bra. Får lite nya idéer på övningar och så också, så win win :)
Det är så kul att följa dig och dina döttrar! Jag har själv haft några lektioner för min systerdotter när hon var yngre och det är inte lätt att lära ut till någon som också står en så nära. Heja dig och dina ongar! :D

Det är så kul att följa dig och dina döttrar! Jag har själv haft några lektioner för min systerdotter när hon var yngre och det är inte lätt att lära ut till någon som också står en så nära. Heja dig och dina ongar! :D

Va snäll du är 🥰 Nej det är inte lätt men det är kul och än så länge funkar det väldigt bra att instruera sina egna ungar. Har förstått på andra mammor att det ofta funkar dålig 😅

Det är jättesvårt! Jag och dottern kom inte överens alls. Jag fick betala för ridlektioner i stället.
Nu när hon är äldre går det mycket bättre. Men hästen hon har nu är lite mer will to please också, än vad ponnyn var. Ffa i dressyren. Gör barnet rätt, gör hästen rätt nu. När man lättare ser resultat blir det helt klart enklare att ta instruktioner från mamman.

Nu har vi varit iväg på vår första tävling! Det gick jättebra! Tycker vi i alla fall. En inofficiell tävling men med godkända domare.
T8 och uttagningspoängen blev 5.40 och det innebar final som slutade på 5.0. Över all förväntan faktiskt.
Han var bra trött och ville inte gå på transporten hem men det löste sig efter en stund med lite hjälp. Något vi behöver träna på alltså.
Men bara att gå rätt in i ett ridhus, musik, applåder och flera hästar utan problem! <3
2026 kommer att bli bra!

Mindre än tre veckor kvar av 2025 - hur har ert hästår varit och vad planerar ni för 2025? Mål, planer, förhoppningar?

Här har det varit en salig blandning av allt möjligt.

Tyvärr fick en av min dotters hästar somna in i våras - bara nio år gammal - på grund av en skada som bedömdes som kronisk och gav återkommande inflammationer. En stor sorg och en ständigt gnagande känsla av att ha svikit honom på något sätt även om "alla" tycker att vi gjort rätt. Han är väldigt saknad här på gården!

På den mer positiva sidan så köpte dottern en ny häst nu i höst - en supertrevlig femåring som vi hoppas mycket på! Förhoppningsvis en framtida tävlingshäst i T2 och F1! Målet med honom 2026 är att han ska avelsvisas :)

Den av mina hästar som dottern tävlar har under 2025 uppnått sina högsta tävlingspoäng hittills på officiell tävling (7,0 i totalpoäng i final) och gick SM i T1. Målet för honom är att SM-kvala även i V1 och att ligga stabilt runt 7 i T1. Kanske även prova T2.

Min egen ridhäst har jag börjat träna regelbundet för tränare ungefär en gång i månaden och tänker att jag ska fortsätta med det. Kanske kommer vi ut och tävlar lite, tänker att ett lämpligt mål kan vara att ligga runt 6 i totalpoäng i först V5, sedan V2. Han har starka, fina grundgångarter och en mjuk och smidig tölt - utmaningen blir att rida in lite mer energi i honom!

Utöver de tre hästarna som vi rider och tränar lite mer seriöst så har vi en pensionär (rids/motioneras lite för skojs skull men inget mer), ett avelssto och två unghästar "på tillväxt". Den äldre unghästen är på inridning och målet är att han ska säljas. Den yngre går i unghästflock och ska bara växa - med henne är dock planen att vi ska behålla. Avelsstoet är dräktigt och föl väntas i början på juni. Troligtvis kommer hon bli till salu efter det (även om hon såklart måste vara kvar hos fölet tills det blir avvant), jag känner inte att jag har pengar, ork och lust att fortsätta med avel just nu och minskar gärna lite på antalet hästar :D

Hur ser det ut för er andra?

Jag och min lilla häst började året lugnt och första halvan av året var han i princip bara en hagprydnad :D. Själv red jag hans hagkompis mycket under våren och sommaren för att hålla igång min egen ridning. Det har varit lärorikt och kul att träna en annan häst! I våras skoddes min häst av och började resan mot att bli barfotahäst. Vi passade ut en uppsättning hovboots (Scootboots Adjust) som används vid ridning och de fungerar otroligt bra! Hans hovar har utvecklats väldigt bra och alla hovar har börjat räta upp sig rejält och han har till och med börjat få trakter bak. Han verkar mycket nöjd med hovtillvaron och har mycket enklare för att vila i steget jämfört med tidigare.

I höstas åkte han iväg på en månads tillridning hos en tränare som jag hade hört mycket gott om, men hade då inte ridit för henne själv. Målet med tillridningen var att få honom ridbar, komma i bra balans och renodla hjälperna. Allt för att få honom lugnare i ridningen jämfört med tidigare (han har en historik av att helt stänga av och sticka i mer eller mindre panik vid rädsla eller frustration). Och han har varit SÅ duktig :love:. Både under och efter tillridningen har han utvecklats otroligt mycket och han har verkligen blivit vuxen i både kropp och huvud jämfört med för bara ett år sedan. Så länge jag tänker på att undvika triggerstapling och ger honom utrymme att fundera och förstå hjälper och omgivning går allt som på räls. Vi har fortsatt att träna för tränaren som han var hos en gång i månaden och det ska vi fortsätta med nästa år. Hästis har även blivit lugn med andra ryttare, och en gång i veckan rids han nu i alla gångarter både på banan och i skogen av en medryttare.

Målet för nästa år är att fortsätta ha det kul tillsammans 🥰. Träningsmässigt vill jag kunna åka iväg och träna utan att själv vara rädd och spänd. Utöver det hade det varit kul att öva in fler tricks och röstkommandon från marken, det tycker han själv är väldigt roligt. Då han har så lätt för det laterala mönstret kanske vi även kan öva lite tölt från marken. Hälsomässigt hoppas jag att hans envisa foderinpackningar läker ut och att hovarna fortsätter räta upp sig, framförallt bak.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med vårt år och framförallt är jag glad att jag gav honom tiden att bara landa i sig själv, det blev i princip ett års vila från ridning. Nu har jag fått tillbaka min glada, roliga häst och som jag älskar honom :love:

Här har det varit mest fokus på att drilla unge och häst. Äldsta dottern är inne på sitt andra år som tävlande och har utvecklats mycket! Hon har börjat förstå och känna mer vad som krävs och vad hon behöver göra för att komma dit. Så för hennes del ihop med sin häst är det egentligen samma fokus. Hon vill tävla och jag tränar dom. Sen kommer hon rida för någon annan tränare innimellan också när tillfälle ges. Även yngsta dottern rider mer på våra egna hästar och ska sluta på ridskolan. Så dom får dela på våra två äldsta ihop med mig helt enkelt. Hästarna är otroligt olika varann och jag har lärt mig sjukt mycket under alla år jag haft båda samtidigt och nu ska dom utbilda mina barn också :D

Gällande min äldsta häst så har jag varit sjukt försiktigt med att pusha något med honom efter skadan. Men nu har det gått flera år utan några bakslag efter operationen så jag känner mig lite lugnare och har börjat träna mer fokuserat och det är styrka och bärighet vi fokuserar på, som man alltid gör :p Han har tölt som svårast gångart och efter skadan har jag inte tränat tölt något alls nästan men det har jag börjat med nu och har eventuellt tänkt vara med på någon tävling under 2026 om det fortsatt känns bra med honom.

Sen har jag ju min 3 åring som jag gjorde grundinridningen på nu tidigt i höst och det gick himla bra. Så hon har vintervila nu och är med som handhäst innimellan bara och det tycker hon är extremt roligt. Tanken är att sko henne nästa gång det är dags för sommarskor på pojkarna och så ska jag fortsätta med henne. Fokus på att bygga styrka, kondis och framåtbjudning så kan jag fortsätta med mer riktig utbildning sen när jag tycker det är dags för henne :)

Så jag ser framför mig att 2026 blir ett roligt år med snart tre ridbara hästar på gården 🥰

2025 har varit upp och ner och inte alls som jag tänkt mig nånstans. Vi började med att han blev så fruktansvärt stressad av nyår att vi bara fokuserade på att kunna slappna av igen, fortsatte någon månad senare med en skada i transporten som tur nog inte blev så allvarlig som det hade kunnat bli.

Jag hade tänkt komma ut på flera tävlingar under året men det blev nog bara två i våras (men vi fick en blå rosett med oss, i T8 från tävling med 5 domare. Jättekul även om poängen var lite halvdana) och i slutet av sommaren hade vi lite oplanerad vila igen tack vara lite olika skador. Jag har inte mått superbra de senaste månaderna så vi gör vad vi gör. Orkar jag inte rida så rider jag inte. Han mår bra och är glad ändå. Nu i slutet av året har vi kommit igång mer igen, både med passen och lite med WE-träning och annat kul. Jag hoppas verkligen att vi kan köra en (eller många) femgång under 2026, kanske en T4 med (eller T2 då men helst T4). Men jag har sagt det i några år nu.... :rofl:

I grund och botten vill jag bara ha ett 2026 där vi båda är hela och mår bra. Bra kompisar till oss båda i stallet, bra träningar både på hemmaplan och borta. Blir det tävlingar så skulle det vara kul men det är inte prio ett.

Mindre än tre veckor kvar av 2025 - hur har ert hästår varit och vad planerar ni för 2025? Mål, planer, förhoppningar?

Här har det varit en salig blandning av allt möjligt.

Tyvärr fick en av min dotters hästar somna in i våras - bara nio år gammal - på grund av en skada som bedömdes som kronisk och gav återkommande inflammationer. En stor sorg och en ständigt gnagande känsla av att ha svikit honom på något sätt även om "alla" tycker att vi gjort rätt. Han är väldigt saknad här på gården!

På den mer positiva sidan så köpte dottern en ny häst nu i höst - en supertrevlig femåring som vi hoppas mycket på! Förhoppningsvis en framtida tävlingshäst i T2 och F1! Målet med honom 2026 är att han ska avelsvisas :)

Den av mina hästar som dottern tävlar har under 2025 uppnått sina högsta tävlingspoäng hittills på officiell tävling (7,0 i totalpoäng i final) och gick SM i T1. Målet för honom är att SM-kvala även i V1 och att ligga stabilt runt 7 i T1. Kanske även prova T2.

Min egen ridhäst har jag börjat träna regelbundet för tränare ungefär en gång i månaden och tänker att jag ska fortsätta med det. Kanske kommer vi ut och tävlar lite, tänker att ett lämpligt mål kan vara att ligga runt 6 i totalpoäng i först V5, sedan V2. Han har starka, fina grundgångarter och en mjuk och smidig tölt - utmaningen blir att rida in lite mer energi i honom!

Utöver de tre hästarna som vi rider och tränar lite mer seriöst så har vi en pensionär (rids/motioneras lite för skojs skull men inget mer), ett avelssto och två unghästar "på tillväxt". Den äldre unghästen är på inridning och målet är att han ska säljas. Den yngre går i unghästflock och ska bara växa - med henne är dock planen att vi ska behålla. Avelsstoet är dräktigt och föl väntas i början på juni. Troligtvis kommer hon bli till salu efter det (även om hon såklart måste vara kvar hos fölet tills det blir avvant), jag känner inte att jag har pengar, ork och lust att fortsätta med avel just nu och minskar gärna lite på antalet hästar :D

Hur ser det ut för er andra?
Vårt 2025 har varit sådär. Vår häst blev jättesjuk i april. Vi fick ta ut vet i april i vad vi trodde kolik. Det var det inte. Det var kolit och hästen var jättedålig och klarade inte det.
Nu vi köpt en ny häst som ser väldigt bra ut.

Vi ska vara med i en julritt som stallet ordnar varje år. Det innebär att man rider/kör/går med hästarna från stallet till centrum och tar ett extra varv där innan man går hem igen. Självklart är hästar och ryttare julpyntade och fina. Frasse och jag har ju aldrig varit med och vi har inte varit ute så mycket bland trafik och folk så vi tränade lite idag och gick en sväng i närmsta villakvarter åt centrum-hållet. Först gick jag bredvid men hoppade upp i rockarden när vi vände hemåt. Vi mötte en grävmaskin, blev omkörda av bilar, stannade och pratade med en människa, mötte en postbil utan några som helst problem. Det enda han reagerade på var brunnslocken på gatan som han inte ville kliva på utan gjorde allt för att undvika. Så gulligt! Folks julpyntade trädgårdar eller soptunnor var inte ett dugg läskiga heller.

Vi ska vara med i en julritt som stallet ordnar varje år. Det innebär att man rider/kör/går med hästarna från stallet till centrum och tar ett extra varv där innan man går hem igen. Självklart är hästar och ryttare julpyntade och fina. Frasse och jag har ju aldrig varit med och vi har inte varit ute så mycket bland trafik och folk så vi tränade lite idag och gick en sväng i närmsta villakvarter åt centrum-hållet. Först gick jag bredvid men hoppade upp i rockarden när vi vände hemåt. Vi mötte en grävmaskin, blev omkörda av bilar, stannade och pratade med en människa, mötte en postbil utan några som helst problem. Det enda han reagerade på var brunnslocken på gatan som han inte ville kliva på utan gjorde allt för att undvika. Så gulligt! Folks julpyntade trädgårdar eller soptunnor var inte ett dugg läskiga heller.
Hur gammal är han nu och hur länge har du ridit honom?

Hur gammal är han nu och hur länge har du ridit honom?
Han är född i april -21. Satt på honom för första gången i början av mars i år (fast han var redan sutten på när jag köpte honom). Varvade tömkörning, promenader och uppsutten träning (korta pass) i början. Jobbade 3 dagar i veckan i två månader, sedan vila i två månader. Jobbade igen i knappt två månader efter det och då 4 dagar i veckan, 2 dagar uppsuttet och 2 dagar varvat med tömkörning, longering över bommar, körning med rockard (han var supercool att spänna för och nu kör jag ut själv). Var med på en liten P&J (bombana)). Sedan blev det ju lite extra vila pga sårskada, jag blev sjuk etc. Igångsättning och var med på en WE-träning. Sedan lite strul med benlyft så lite equiterapi och så tandvård och lite hattig igångsättning med något arbetspass och sedan vila (jobbresor och diverse som kom emellan). Nu igång igen sedan ett par veckor. Uppsutten galopp på ovalbanan och på ridbana har testats och han lyssnar bra på rösten!

Är så imponerad av min lilla Fránn från Hermanstorp. Körde med rockard idag, det som vi kallar ”lilla rundan”. Dvs genom ett villaområde, över en 80 väg, under E4, längs med E4 en bit (förbi ett gäng uppstaplade hösilage-balar, över en mindre väg, under E4 igen och förbi ett stall och över ytterligare en väg och igenom ett villaområde tillbaka till stallet. Klev ur några gånger när det blev stopp, men min lilla häst är oslagbar!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka