Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Bukefalos 30 år!

Det var från arrangören jag tänkte på. Att inte låta hästarna nosa eller klappa på andras hästar är i alla fall för mig en självklarhet.
Jag antar att man får kolla själv, smittinfo.se har ju en del information, i alla fall de smittor som är anmälningspliktiga.

Självklarhet för dig, men många andra behöver påminnelsen!!

Ja, man får nog hålla koll själv, även om jag upplever att många arrangörer också kommer ut med krav på extra försiktighet när det är smittor i omlopp. Och som du säger är smittinfo en bra källa till information!

Jag kom att tänka på denna tråden då flera SM-kval i närområdet nu lagt till lättare klasser (läser dom här? 😅). Kul, absolut, men hade de haft bättre framförhållning så hade jag (och andra) kanske kunnat planera för att vara med. Bara för att det är en lättare klass betyder det ju inte att man inte behöver planera lite i sitt liv.

Min 4 åring tycker livet som ridhäst är väldigt festligt :D Hon rids på uteritt en dag i veckan just nu och det är dottern som får äran att vara pilot då jag har skadat axeln och inte orkar rodda pigg och framåt unghäst som inte direkt är 100% styrbar än 🤭 Utöver en dags ridning så får hon promenad en dag också. Ska öka till två ridpass tänkte jag och fokuset just nu är att hon ska fortsätta vara duktig på start och stopp och bli bättre och bättre på styrningen plus börja få lite mer styrka och kondis. Bara det torkar upp mer i skogen ska vi traska mer där, bättre styrketräning finns inte!

Tänkte jobba henne på det här viset under april och sen ge henne vila i maj för att sen starta upp igen och börja med lite mer riktig utbildning. Utan att tumma på glädjen och framåtbjudningen såklart. Men den är det inte direkt några problem med just nu iallafall om man säger så 😂

Jag har förresten startat min första T4 någonsin. Det gick. Inga superpoäng i momentet på lös tygel eftersom han både tyckte att vi kunde gå ut vid öppningen och att vi fick ett rejälare travinslag en lite stund efter det. Men det var kul och med lite mer träning så kommer det bli bättre. Jag har span på flera olika KM i höst som förhoppningsvis har T4 med bland klasserna :D

Red ett pass på stora dressyrbanan i dag. Först lite uppvärmning på gräsytan mellan stallet och banan. Det stod en massa koner uppställda i en stor volt så vi passade på att rida lite runt och emellan dem. Frasse ville gärna skjuta ut höger bog och dra mot lilla ribanan (en häst longerades där) eller mot stora ridbanan (hela flocken går på invänjningsbete runt den just nu).
Väl inne på banan red jag några stora serpentiner i skritt och sedan var det travövningar på schemat. Trav på stora volter, med intervall tänk (höger-vänster-höger) med lite sidoförflyttning i skritt mellan. Han fortsätter tränga åt höger så jag jobbade en stund med utåtställning till höger i vänstervolt och högeröppna på rakt spår och körde lite mer trav med lite skänkelvikning. Sedan försökta jag träna galoppfattning, men det gick inte så bra och beteshästarna runt om drog lite också. Någon liten sträcka i galopp i ena varvet fick jag bara till. Sedan lite mer travarbete, denna gång med trav-skritt-trav övergångar på volt under nedsittning och lite mer kontakt. Vi fick till några fina övergångar och hittade en fin takt och form i traven, vilket var jättekul! Avslutade med att skritta hemåt.

Jag måste jobba mer med galoppfattningar och hitta mer framåtbjudning i galopp! Men nu var ha allmänt slö och ville tillbaka till gräset.

Har inte haft så mycket att rapportera på ridfronten på länge, den röda traktorn har tuffat på, men nån tölt att tala om blir det inte. Men hon har en skrölt som få kan konkurrera med.

Fast sista veckorna har det faktiskt hänt något! Min yrsel har blivit bättre och jag har vågat att sätta mig på en av femåringarna. Hon var på inridning förra året och har ridits nåt sånär regelbundet av grannens tonåring. Luvan är efter Alfadans från Kringeland, och är mest vit men lite röd över huvudet. Raudhetta var det självklara namnet när hon föddes. Så Rödluvan, Luvan.

Hon är liten (132 cm) och är rätt kantigt byggd, inte riktigt den vita svan jag föreställde mig när hon föddes. Men så himla snäll och cool, går fram överallt, om hon hittar något att titta på ska hon genast fram och undersöka. Inte direkt en racer-häst, men just nu fungerar det ypperligt för mig att hon inte har några tendenser att sticka. Känns inte så liten att sitta på heller, men min traktor är ju bara marginellt större på 134 cm så jag är iofs van vid små hästar.
Hon har lite gång, så när jag hittar modet ska vi jobba mer med framåtandan och se om det går att få balans i töltpassandet.

Jätteglad att jag vågade mig upp och ännu gladare att det känns helt okej att sitta på en ny häst!
Messenger_creation_BB3B5832-8628-48C0-A2D5-FB69057BFC8B.webp

Då jag hade så ont i ryggen under vintern så har jag främst tränat tölten (den är magisk för ryggen :love:) men nu börjar vi komma igång ordentligt med alla andra gångarter med. Det är roligt hur mycket förbättring jag ser i de övriga gångarterna efter att jag fokuserat på tölt ett tag och hur mycket bättre tölten blir av att vi tränar passen ibland. Galoppen är den som är svagast just nu men den kommer absolut att komma tillbaka nu i sommar med mycket uteritt i varierad terräng :D

Det är också rätt roligt att jag en gång i tiden fått höra rätt ofta att jag har en fyrgångare, för han hade 'för bra galopp' för att vara femgångare.

Jag räknar verkligen ner till semestern nu även om det är nästan en månad innan jag går. Jag tänker mig härliga uteritter, många lektioner för tränare, utflykter till ovalbanan, rida för tränare på ovalbanan, prova passen på rakbana och så mycket annat.

Det kanske inte är någon här som minns vårt sto Svala som vi hade 2000-2008 och de tre avkommor som föddes hos oss.
Men jag kan iallafall berätta att jag för ett par veckor sedan red kurs på Skuggi född 2007. Han såldes 2011 och jag har träffat honom några gånger genom åren men inte ridit honom förrän nu.
IMG_5104.webp

Jag är inne i ett bra flow med hästarna. Allt känns roligt!

Min 18 åring tuffar på. Takten i tölten är mycket bättre. Hob känns välriden och toppen.
Sommaren är inte hennes tid på året dock. Bygger depåer och blir hård om nacken. Går såklart i begränsad hage med helt nedbetat gräs.

Hennes son har börjat få bättre vilja! Han är 5 nu och det är främst min dotters häst. Men igår red jag en lektion på honom och vi hittade töltknappen! Han har inte varit ordentligt töltsatt innan. Inte varit där rent träningsmässigt. Men nu så! Snart väntar en sommarvila. Kanske bara blir nån månad, sen en betydligt längre vila sen höst. Vi får se.

Jag är fortfarande sugen på att betäcka. Men samtidigt på att köpa en annan unghäst. Ja vi får se. Kanske inte blir något.

Jag fick bestämt mig för en hingst till min Röskva till slut, i år provar jag något helt nytt och betäcker med en BLUP-hingst. Så egentligen stammen jag går på, och då är han en riktigt bra matchning. Sen är individen väldigt rar, men jag kan ju inte avgöra hur långt han kommer att komma på bedömning eller tävling i framtiden. Känns out-of-my-comfort-zon men ändå bra.

Nähä, att länka till hingstens sida på hestur funkar inte, störig sida det där, det är ialla fall Voði frá Litlu-Brekku jag har valt.

På vilket sätt har du varit på bättre?
Det var absolut inte dåligt arrangerat, dock upplevde jag personligen att matutbudet var väldigt skralt. Att jag inte kunde hitta saker jag ville och kunde äta på plats (det fanns saker som jag kunde äta även om det inte var mycket, men det är innebär inte att jag vill äta dom) så jag var lite för ofta hungig och grinig och det påverkar ju min upplevelse av allt annat med.

Tävlingarna flöt bra när jag var där, inga extrema onödiga pauser, inga förseningar osv. Högtalarna på ena sidan fungerade inte särskilt bra på fredagen vilket var tråkigt. Marknadsgatan var ungefär som vanligt, samma butiker, samma utbud. Allt var helt ok.

Det var absolut inte dåligt arrangerat, dock upplevde jag personligen att matutbudet var väldigt skralt. Att jag inte kunde hitta saker jag ville och kunde äta på plats (det fanns saker som jag kunde äta även om det inte var mycket, men det är innebär inte att jag vill äta dom) så jag var lite för ofta hungig och grinig och det påverkar ju min upplevelse av allt annat med.

Tävlingarna flöt bra när jag var där, inga extrema onödiga pauser, inga förseningar osv. Högtalarna på ena sidan fungerade inte särskilt bra på fredagen vilket var tråkigt. Marknadsgatan var ungefär som vanligt, samma butiker, samma utbud. Allt var helt ok.

Dåligt utbud av mat har det varit på varenda SM jag varit på. Jag förstår inte hur svårt det kan vara att få dit olika foodtrucks, i stället för det stora tälten som varit varenda gång jag varit där. Där det är kaos, relativt litet utbud och dyrt.

Dåligt utbud av mat har det varit på varenda SM jag varit på. Jag förstår inte hur svårt det kan vara att få dit olika foodtrucks, i stället för det stora tälten som varit varenda gång jag varit där. Där det är kaos, relativt litet utbud och dyrt.
De hade några foodtrucks utöver stora tältet men det hjälpte inte

Jag var också på SM (min dotter tävlade) och jag håller väl i stort sett med om det @crazyrabbitlady säger. Tydligen var det också rekordmånga tävlande, men jag tyckte det var ganska dåligt med publik, så kändes en liten aning avslaget.

Frasse har efter nästan två veckors vila (som jag avbröt för han blev för tjock och började blanda gångarter hej vilt vid löslongering i rundkorall) varit i gång flera dagar i rad. Vi har tömkört över bommar, kört med rockard på ovalbanan, ridit dressyrpass och idag ett pass i rundkorallen. Han är pigg och sugen på att göra det jag frågar om så länge det inte handlar om att stå still för länge. Idag ville han gärna galoppera i rundkorallen och vi tränade på själva fattningen för hjälperna utan stöd av rösten. Använde bara rösten i de första fattningarna men sedan funkade det utan. Det jobbiga var ju att INTE fatta galopp på den delen jag ville ha trav.

Smyger lite försiktigt in i tråden igen… Vet inte riktigt om jag vill ha islandshäst i framtiden men jag ska iaf börja rida på ridskola i höst igen. :love:

Om man vill fönstershoppa, var hittar man hästar till salu numera? Är det fortfarande fb?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka