Bukefalos 28 år!

Istället för lusern!

Elisha

Trådstartare
Hejsan. Mitt sto äter bl.a. lusern, i pelletsform, och som dom flesta gör så blöter jag lusernet, de ligger i ett par timmar innan utfodring. Men problemet är att en del av lusernen (de som ligger underst) blir smulig, och då äter hon inte upp. Det gäller väl lite mindre än hälften av portionen. Hon gillar inte lusern speciellt mkt även när den är i "pelletsform" men hon äter iaf upp.

Vill ha tips på ett foder som kan ersätta lusern (ej i pelletsform som man helst ska blöta)! Tacksam för tips!:)
 
Sv: Istället för lusern!

Måste du låta lusernen stå i blöt så länge? Äter hon upp om du bara blöter den en halvtimme innan eller direkt vid fodring?
Får hon inga stora mängder och äter förståndigt så går det bra att blöta den strax innan fodring.
// Linda
 
Sv: Istället för lusern!

Jo, hon äter upp den om man blöter en lite stund innan fodring men jag har inte möjlighet att göra det då jag inte har henne hemma. På vardagar fodras dom vid halv 10, och jag åker från stallet runt 7. :(

Hon får 2 kg lusern.
 
Sv: Istället för lusern!

Ställer ni fram mat i hinkar till hästarna så ställ fram lusern i en hink och en hink med vatten brevid. Då kan den som fodrar slå på vattnet.
Eller så får du prova hackad lusern.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 528
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Blubbis
·
Kropp & Själ För ungefär 1,5 månad sen så åkte jag av hästen då han kastade sig för något som åt hästar, trodde iaf han. Det är konstaterat att jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 263
Senast: SiZo
·
C
Hästvård Hej! :) Har ett litet problem med mitt lilla sto :( Hon är 14 år, svenskt halvblod, 155 cm hög. Hon har nämligen ingen lust att...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp