Jätteproblem ang delad vårdnad..

Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag är av en helt annan åsikt, men det kanske beror på ur man ser på sitt hundägarskap?

Min hund är en del av mitt liv och jag vill inte ha semester från henne, vissa resor blir ju givetvis hundfria pga att hundar inte är välkomna m.m

För mig är det inga problem alls att gå hem efter en viss tid för att hunden är hemma, jag anser det inte vara vare sig drygt eller uppoffrande.

Så om TS delar min syn på hur det är att ha hund så förstår jag att hon är orolig för hur huden har det hos exet.

Jag tycker att hon ska prata med exet, betala honom halva hunden och sedan bor hunden hos en person.

Sätter han emot så får hon gå vidare därifrån, men än så länge vet hon inte hur exet kommer att reagera.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag har aldrig behövt säga vad jag ska låna till. Förutom när jag köpte gården...
Har ett lån nu som jag tagit för betala in min bil. Inte ett ljud sa jag om att jag ska betala in min bil eller vad jag skulle göra med pengarna.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

I min ungdom som iofs är en bit bakåt i tiden gjorde jag en tabbe, jag tog lån på en bil men bilen skrevs på dåvarande sambo eftersom det var han som var iväg och hämtade bilen.
Jag fick betala lånet men inte behålla bilen ...
Kan se en viss likhet med denna historia.
I TS fall är det egentligen två saker som skett.
Först köps hunden med pengar som två peroner bidrgit med, men hunden skrivs bara på den ena. Hade det enbart handlat om detta, så skulle TS vara ensam ägare till hunden, men exet skulle kunna gå till rätten för att pröva sin rätt att få de investerade pengarna tillbaka.

Det andra som sker är att TS ingår ett avtal med exet som ger honom delägarskap. Det ger exet möjlighet att pröva sin rätt till halva hunden om TS bryter avtalet.

Muntliga avtal är lika gällande som skrivna, men kan vara svåra att bevisa.
Om TS nekar att ett sådant avtal upprättats måste exet kunna visa upp någon typ av bevis eller vittne.......Denna tråd är ett utmärkt exempel på bevis att avtalet existerar.för att ta ett exempel.
TS får naturligtvis en chans att i rätten bevisa att exet inte följt avtalet och att ägarrätten helt övergår till henne.


Det stora probemet för exet är att han måste öppna ett civilmål med risken att om han förlorar får han betala rättskostnaden.....om TS förlorar kan hennes rättsskydd gå in och betala rättskostnaden.

Om exet inte går till rätten är det den skrivna dokumentationen som gäller, dvs att eftersom TS kan uppvisa kvitto och köpavtal anses hon vara ägaren.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Nej men hur betalar du lånet från ditt konto, alltså hur betalar du för bilen varje månad ?
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

KL

Ramona har rätt såtillvida att det inte alltid är så enkelt som att den som står som registrerad ägare, rent juridiskt även är ägare.
Samtidigt finns det en del av sanning i att den som faktiskt står som reistrerad ägare anses vara ägare juridiskt!

Det handlar nämligen om bevisbördan.

Man presumerar helt enkelt att den som står som registrerad ägare är ägare OM inte annat kan visas.
Står TS som registrerad ensam ägare och sambon inte kan bevisa att han är delägare, då kommer TS juridiskt anses vara ensam ägare.

Står TS som registrerad ensam ägare MEN sambon kan visa att det har en överenskommelse om att han skall vara delägare, då kommer de båda juridiskt anses vara delägare.

Ett annat spår man kan fundera på är om, sambons betalning kanske inte avsåg att syfta till ett delägarskap utan istället kan anses vara en gåva till TS för att TS skulle ha möjlighet att köpa hunden.
Att TS stått för de löpande kostnaderna samt omvårdnaden kan tyda på det.

Inom fastighetsrätten finns ett intressant rättsfall där en man renoverade sin sambos hus och satte in en hel del tillbehör. När de separerade ville han ha tillbaka dessa. Rätten ansåg dock att man iochmed smaboförhållandet kunde presumera en gåvoavsikt och därför hade han inte rätt att ta tillbaka föremålen.


Det allra enklaste är väl dock om TS provar att först prata med sambon, kanske är frågan lättlöst!
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Ni får ursäkta att jag inte är så med i tråden, har ingen dator utan får låna hemma hos min mamma (och då ska självklart alla sitta här när jag vill :crazy:)

Nu är lillkillen hemma hos mig igen. Har pratat med exet, han hade varit i malaysia o surfat, kom hem i måndags morse, hunden hade varit hos hans föräldrar.
Han stannade kvar ett tag när han lämnade hunden och bad jättemycket om ursäkt för att han hade ljugit.
Han hade även ringt o pratat med min mamma i veckan och hon lyckades prata lite vett i honom. Nu ska vi träffas i morgon tror jag o prata om hur vi ska ha det, för jag vill/orkar inte ha det så här. Jag hoppas verkligen att han kommer förstå att jag vill hundens bästa. Han har inte tid med hund på heltid, så förhoppningsvis så kommer ha ta sitt förnuft tillfånga.

Jag har saknat min lille kille så otroligt mycket, så nu har vi bara varit med varandra hela helgen o lufsat i skogen o haft mysigt med varandra :bump:


Och till dig JCB: Jag bryr mig otroligt mycket om vart min hund hamnat och hur han mår, och jag tycker inte att en valp ska flänga runt. Så därför åkte jag o kollade om hans bil va hemma för allt verkade så jävla suspekt. Sen om du tycker det är löjligt eller inte är upp till dig. Jag håller med Calazirya helt och hållet!
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Skönt att hunden är hos dig igen och hoppas ni nu kommer överens så att hunden får det bra :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 217
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 774
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp