Bukefalos 28 år!

Jätteproblem ang delad vårdnad..

Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag står på kvittot. har försökt prata med honom lungt o sansat med det kortet fungerade inte...
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Han har fäst sig vid hunden självklart! Men han vill ha honom för att han är gullig. Thats it. Han har själv sagt att han inte har tid eller intresse.
Jag har gjort allt med valpen. Han har även sagt att om vi inte hade köpt den här hunden så hade han aldrig ens kommit på tanken att skaffa hund själv.
Sist jag fick tillbaks hunden så hade han bajs kockor i rumpan, klumpar i ögonen och grisiga öron. Det säger rätt mycket om hur mycket tid man lägger ner. Han går runt huset o kissar o bajsar. Det är hans ide om aktivering o träning för en valp.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Ja, prata när det är lugnt. Gapa inte, skrik inte, hota inte med papper. (Folk slår vakt om sig själva då och den konstruktiva lösningen är sällan siktet. Även den som kanske inte vill ha hund ska tvunget ha det bara för att man känner sig som den som förlorade striden annars.)

Försök prata om var hunden skulle få det bäst. Kp ut varandra. Om det är hos dig hunden får det bäst - då får han köpa ny hund. Är det hos exet - då får du köpa ny hund.

/Syrsa. Som nog borde prata med sambon om sådana här saker, nu när hon tänker efter.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Inser att det bara är jävelskap, så släng åt han stålarna och be han dra till varmare ställe, Så behandlar man inte en valp. och är det helt omöjligt, så får han slänga upp halva försäkringen vaxination och köpersumma så skaffar du dig en ny. Att giddra med ett ex leder bara till dåliga nerver.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Har redan försökt ett antal gånger att diskutera som två vuxna människor, men han vill inte vara med på den fronten. 27 år gammal o beter sig som en jävla barnrumpa. Han jävlas bara med mig, det är redan konstaterat.

Jag VET, han VET att hunden får det bättre hos mig.
Om han nu så gärna ska ha hund så får han köpa en ny som han får göra bäst fan han vill med. Inte för att det kommer hända.

Han har redan bevisat hur mycket han vill ha hunden, åker bort o låter hunden vara hos sin mamma. Bara FÖR ATT. Han hade kunnat stanna hos mig en vecka till hos mig istället.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Han har fäst sig vid hunden självklart! Men han vill ha honom för att han är gullig. Thats it. Han har själv sagt att han inte har tid eller intresse.
Jag har gjort allt med valpen. Han har även sagt att om vi inte hade köpt den här hunden så hade han aldrig ens kommit på tanken att skaffa hund själv.
Sist jag fick tillbaks hunden så hade han bajs kockor i rumpan, klumpar i ögonen och grisiga öron. Det säger rätt mycket om hur mycket tid man lägger ner. Han går runt huset o kissar o bajsar. Det är hans ide om aktivering o träning för en valp.

Hmm.. Bajskockor i rumpan och klumpar i ögonen och grisiga öron?? Hur länge var hunden där?? Låter ju som att du fick tillbaka en så gott som vanvårdad hund.

Handlar det om att han jäklas och han verkligen inte sköter hunden så självklart, då skulle jag hålla kvar hunden nästa gång han vill hämta den. Om hunden kom tillbaka i sådant skick skulle jag även se till att ha bevis till det osv.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag vet inte om du skiter i att läsa mina inlägg, då är det ju meningslöst att försöka hjälpa :)

Jaja, lycka till !
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Varför skulle hunden må dåligt av hundvakt..? Den biten har jag inte riktigt fattat. Och att de per automatik skulle bli stressade av två olika hem vetitusan om jag håller med om. Mina är hos syster när jag jobbar och de älskar att få komma dit. Det blir ju som två hem eftersom de är halva sin vakna tid där. Men detta gäller ju generellt, och om de har det bra på bägge håll.

Låter jobbigt alltihop, kanske skulle ringa skk och be om råd vad du kan göra rent lagligt så du inte råkar illa ut själv? Av vad jag läst i liknande trådar där det tvistats om vem som ska ha hunden så har det ju visat sig genom åren att det inte alltid är så solklart som man skulle kunna önska.. Då får vi ju i och för sig bara den ena personens version. Men i alla fall. Lycka till!
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Om ni har en överenskommelse om hur hunden ska skötas när den är hos respektive...skriv kontrakt på det! Formulera i ord och skriv under.

Skriv också vad som händer om någon av parterna bryter överenskommelsen.

Huruvida det är rätt eller fel mot valpen att den får "barnvakt" när den är hos den ena eller andra beror ju helt på hur den blir omhändertagen av hundvakten. Hundar lever i nuet och är inte alls så finstämda med vilka regler som vi människor, på känslomässiga grunder, satt upp för VÅRA relationer. Är det ett snällt, tryggt ställe, då tycker den säkert inte att det är så besvärligt. Men om den blir behandlade som en trasa som någon tycker att den kan göra vad den vill med...lämna länge själv, underlåter att aktivera, underlåter att fostra och underlåter grundläggande omskötsel...då är det fråga om vanvård.

Om ditt ex är beredd att skriva kontrakt på att inte lämna hunden till någon annan (mer än max visst antal timmar/vecka?)...då kanske han faktiskt vill leva med hunden? För bryter han kontraktet finns det lagar om kontraktsbrott. (Kolla med en advokat för att få den korrekta bilden.)

Annars skulle jag nog helt enkelt inte vara kontaktbar när det är dags för honom att hämta hunden nästa gång. Han bröt överenskommelsen, vilket betyder att han inte respekterar den = ingen överenskommelse finns längre. (Men jag vet verkligen inte om det är lagligt att göra så? Får ena parten bryta en överenskommelse bara för att den andre har gjort det först? jag tycker det, men jag vet inte hur man brukar säga?)

/Syrsa
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Men jag tror faktiskt att TS har rätt till hunden och helt ensam vårdnad men att hon måste betala halva summan av inköp mm, jag förstår inte varör hon inte gör på det viset bara..
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Men jag tror faktiskt att TS har rätt till hunden och helt ensam vårdnad men att hon måste betala halva summan av inköp mm, jag förstår inte varör hon inte gör på det viset bara..

Ja, varför gör hon inte?
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Ja men eller hur och det är ju det rätta att göra i situationen, dvs han har ju betalt för hunden och självklart ska han ha igenom sina pengarna ..
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Ja. Jag skulle helt enkelt ta kontakt med en advokat för att helt och fullt veta mina rättigheter och skyldigheter. Sedan skulle jag, om jag hade rätt att göra så som Calazirya säger, be en kompis ta hand om hunden när det var överlämningsdags för hans vecka (så han inte med våld försöker ta den ifrån mig, hunden ska helt enkelt inte vara i närheten) och med advokatens hjälp formulera ett brev, kvitto och istället för hunden överräcka pengarna, be honom skriva på kvittot och säga att han får köpa en egen hund om han vill leva med hund. Denna behåller jag. Under tiden som jag donade med detta skulle jag inte bråka så mycket med exet. det finns ju en risk att hunden "försvinner", eller att han blir än svårare att kommunicera med om man dessutom bråkar, hotar, bönar, skäller osv.

Rakt och enkelt är min melodi. (När jag vågar.)

/Syrsa
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

aAdvokat??? å slänga ut flera tusenlappar,NEJ DU roligare kan man har för pengarna!
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag tycker att man ska vara säker på sin sak innan man börjar greja med sådant här. Men var och en gör ju som den vill. Om jag verkligen inte ville att hunden skulle vara hos mitt ex av vilka anledningar som helst, vi hade kommit överens om något, han bröt det och jag nu ville förhindra honom att ta hand om hunden...då skulle jag kontakta advokat för att vara riktigt säker på att det jag gör är rätt, på rätt sätt. Så att jag inte gör något galet, han kontaktar advokat och bara för att jag gjorde fel först så får han hunden på något underligt sätt...
Men det är jag. Var och en får göra på sitt sätt.

/Syrsa
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Lite ot.

Men jag har tipsat om en person på Buke som jag tror kan säga säkert om det jag tidigare skrivit stämmer och hur det fungerar.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Lite ot.

Men jag har tipsat om en person på Buke som jag tror kan säga säkert om det jag tidigare skrivit stämmer och hur det fungerar.

Ja, jag såg det (Ramona). Men jag (som är som jag är) hade ändå talat öga mot öga med en advokat. :) (Fast det kanske Ramona är? Jag vet inte?)

/Syrsa
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag har inte stor koll, men jag har för mig att hon studerat juridik ( om man jag minns rätt när jag läst på buke )
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

(Bryr mig inte om att inte svara, har ingen dator hemma så jag hinner inte sitta så himla länge när jag väl är vid en :o. Är otroligt tacksam för dina och alla andras svar!)

Försöker svara alla i ett inlägg. Jag vill helst ha lite kött på benen innan jag bara skiter i att lamna tillbaks hunden, hade inte det när allt började, men nu jävlar ska ni få höra!
Idag har jag suttit i telefon HELA dagen. Pratat med SKK, min uppfödare, polisen, försäkringsbolag, en till uppfödare osv. U name it.
Så här är det: Hunden är MIN! Han har ingen som helst rätt till halva hunden, han har rätt till sina pengar tillbaks, inget mer. OM han skulle hävda att han har rätt till hunden då skulle det gå upp i civilrätten(?) och dom skulle döma till min fördel eftersom att jag står på köpekontraktet. Jag har även min uppfödare som är på min sida och vet hur det låg till från början, det var jag som skulle ha hunden.
Jag kan, precis som ni säger inte bara åka o hämta hunden hos honom, men när hunden är hos mig så kan jag bara låta bli i att lämna honom. Ge honom hans pengar, med kvitto självklart.
Polisen sa även att om han inte tänker lämna tillbaks hunden till mig, då följer dom med och hämtar hem honom.
Han har självklart rätt till sina pengar och det ska han självklart få.


Sådärja, nu kan man säga att jag har rätt så mycket kött på benen, så på fredag är han hemma igen. :bump:
Är otroligt tacksam för allas svar, det känns väldigt mycket bättre nu.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 362
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 834
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp