Jätteproblem ang delad vårdnad..

Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Allt det du skriver nu har ju jag redan skrivit :p, men vad skönt att du känner att du har kött på benen.

Nu avvaktar du tills hunden är hemma hos dig igen innan du nämner detta för exet, annars riskerar du att dra på dig problem som inte alls är nödvändigt.

Lycka till.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag är absolut inte emot att ha hundvakt. Men nu pratar vi om en valp på 5 månader som enligt mig måste få nån form av trygghet. JAG tycker inte att man ska lämna bort en valp lite närsom bara för att man har lust att gå ut o festa eller vill hitta på nåt.
Jag tar mitt ansvar fullt ut och är hemma så mycket det bara går och är tillsammans med honom, självklart ensamhetstränar vi också. Exet däremot hade tröttnat på att "bara sitta hemma" en vecka efter att vi hämtat hem valpen.
Jag säger absolut inte att det är fel att ha hundvakt ibland! Men här snackar vi om en kille som har väldigt många bollar i luften.
Jag förklarade klart o tydligt att det räckte med att valpen flyttade mellan oss, men han ska ändå lämna bort honom för o åka iväg. Inte helt ok enligt mig.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Lycka till! Och som Calazirya säger: Nämn inte detta för exet förrän hunden är hos dig! Det blir så trist om hunden bara skulle råka försvinna helt huxflux!

/Syrsa
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

*KL*

Jag är anropad hör jag! :)

Ok, du tar vi tag i detta med hunden. Om pojkvännen och TS har köpt hunden tillsammans så äger de den båda två tillsammans. Det spelar ingen roll vad som står i ägarregister eller vem som står på kvittot. De var båda med på att de köpte hunden tillsammans och det är någonting som inte är bestridet alls. Pojkvännen kan säkerligen bevisa att han har betalat sin del av hunden genom att halva köpesumman är draget från hans konto och insatt på TS konto eller liknande. Pengar försvinner bara inte från ens konto utan att det finns bevis för det. Så hunden är garanterat deras tillsammans. TS gick med på att han köpte hunden med henne från början och det har hon inte ens bestridit att hon har gjort.

Vad kan man då göra åt saken?
Rent lagligt så kan man tvångsförsälja någonting samägt på exekutiv auktion. Men det tror jag verkar väldigt långsökt i detta fallet!! ;) Här handlar det om att försöka komma överens på egen hand. Att blanda in advokater är ingen idé eftersom en advokat kostar minst 1500:-/timmen och allting advokaten kommer att göra är att rekommendera TS att prata med killen.

Ett muntligt avtal har ingåtts om att de ska ha gemensam vårdnad om hunden. Ett avtal som TS dock har myglat med och trott att den fd pojkvännen skulle ge upp på. Men avsäger han sig den delade vårdnaden bryter han kontraktet!! Så han gör ju just nu bara det som de har kommit överens om att göra.

Vägrar TS att lämna ut hunden till fd så bryter hon kontraktet och pojkvännen kan stämma henne. Eftersom det handlar om en så liten summa pengar som detta gör så blir det vad man kallar för ett småmål. Det är som en minirättegång fast man måste representera sig själv och någon advokat är inte tillåten.

Men det är helt absurt att dra in advokat för en hund skull. Det är ju inte pengarna ni är oense om utan vem det är som ska ha hunden.

Nä, snacka med killen och erbjud honom att köpa ut honom ur hunden om du vill ha den för dig själv. Sen får du lära dig att vill du ha någonting för ditt eget bruk så ska du köpa det själv. Killen är samägare i hunden och har lika mycket rättigheter som du har till den.

Jag kommer följa tråden så det är bara att ställa frågor som jag ska försöka besvara.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Hehe ja jag vet, ;) men det kändes ändå skönt att dubbelkolla. Är otroligt tacksam för svaren!

Ja jag ska vänta tills han är hos mig. Sen tänänker jag ta ett snack så får vi se hur han reagerar, lr skriva ett brev kanske? Sen är det förhoppningsvis ur världen... Hoppas jag. Jag hade ju önskat att man hade kunnat göra det smärtfritt för båda, men jag känner ändå att det inte fungerar i längden, hunden ska inte behöva lida. :mad:
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Halloj! Jag kan säga såhär, att från hans konto är det inte "konstigt" att det bara försvinner pengar.. Vi betalade varsin del hos uppfödaren, så det sattes inte in några pengar på någons konto. Och det finns ingen kvitto på att han har del i hunden.
ALLT är muntligt. Och jag tvivlar på att HAN skulle beblanda sig med advokater o polis o rätten o allt sånt.

Jag hoppas bara att det går att prata med honom..
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Men är det verkligen så att han har rätt till halva hunden när han inte står med på några papper alls.

Är det inte så att TS bara är skyldig att "köpa ut" hans del ur hunden?
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Ramona: Men den överenskommelsen de har att inte låta någon sitta hundvakt åt hunden när det är deras vecka? Om någon bryter den överenskommelsen, kan den andre hävda att den ska få hela vårdnaden då? Eller väger den inte så tungt?

(När jag pratade om advokat var det för att verkligen veta att jag gjorde rätt. SKK, Polisen och andra har ju sagt att TS får göra som Calazirya trodde, du säger något annat nu. Endast för att inte hamna i den sits som du nämner - exet kan stämma mig för att jag inte delat på hunden som lagen säger - skulle jag pratat med advokat först, innan jag lät bli att lämna ut hunden. Den kunskap som du delat med dig av nu verkar ju inte vara så lätt att få tag på om man inte vet var och hur man ska leta, så jag skulle talat med juridikkunnig, för att få så bra svar som TS (och vi andra) fått av dig nu! Tack för det!

Ville bara förtydliga hur jag menade. Jag tänkte mig inte att någon jurist skulle skriva skrivelser och "ta tag i ärendet". Jag skulle bara vilja veta exakt innan jag agerade.)

/Syrsa
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Men är det verkligen så att han har rätt till halva hunden när han inte står med på några papper alls.
Registreringsbevis mm gör ju inte att TS är mer ägare på hunden. Det innebär ju bara att hon står som reggad ägare. Det finns flera rättsfall med hästar då en ägare stått som reggad ägare och andra varit delägare utan att vara registrerade ägare på hästen. Så har hästen vunnit prispengar men det är bara den reggade ägaren som fått dem och sen har den personen vägrat ge ut pengarna till de andra delägarna. Det har varit flera fall i rätten där delägarna fått sina delar av prispengarna eftersom de varit lika mycket delägare. Då har rätten resonerat som så att registreringsbeviset inte bevisar vem det är som är ägare.

Det finns ju flera fall med bilar också. Där man skriver att ens mamma är ägare på bilen så att man får billigare försäkring!! Där spelar det heller ingen roll vad som står i regbeviset, utan det är den faktiska ägaren som är den verkliga ägaren när det blir tvister eller vanligare när Kronofogden kommer och vill utmäta.

Att han måste bli utköpt är en självklarhet. Men börjar han bråka och en domstol ska bestämma vem som ska ha hunden så är det inte självklart att det blir TS bara för att hon står som ägare. Det väger kanske åt hennes håll, men det är inte självklart.
 
Senast ändrad:
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Ramona: Men den överenskommelsen de har att inte låta någon sitta hundvakt åt hunden när det är deras vecka? Om någon bryter den överenskommelsen, kan den andre hävda att den ska få hela vårdnaden då? Eller väger den inte så tungt?
Nej, den väger inte så tungt att kontraktet är hävt. I så fall bara brutet på den punkten och om TS är drabbad så kan hon få ekonomisk rättelse för det, men inte kontraktet hävt.

När man kommer överens om någonting så kommer man överens om någonting. Man kan inte ha baktankar och sen tro att den andra personen ballar ur och inte vill vara med längre!

Har man kommit överens om att man ska ha "gemensam vårdnad" av hunden så är det det som gäller.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag kan säga såhär, att från hans konto är det inte "konstigt" att det bara försvinner pengar.. Vi betalade varsin del hos uppfödaren, så det sattes inte in några pengar på någons konto. Och det finns ingen kvitto på att han har del i hunden.
Det behöver ju inte finnas något kvitto på att han har del i hunden. Uppfödaren är ju vittne till att ni har betalat varsin del!! Dessutom har han ju tagit ut pengarna från sitt konto, vilket står på kontoutdraget. Att han sedan gav en liknande summa till uppfödaren talar mycket starkt för att han äger halva hunden.

ALLT är muntligt. Och jag tvivlar på att HAN skulle beblanda sig med advokater o polis o rätten o allt sånt.
Att allt är muntligt gör det inte mindre värt än om det hade varit skriftligt. Dock behövs det lite mer bevisning för att reda ut saken när det blir tvister. Men med vittnen och bevis så går det mesta att reda ut.

Jag hoppas bara att det går att prata med honom..
Ja, det gör jag också faktiskt. För du har inte riktigt rätten på din sida. Förutom att mygla bort din fd äganderätt på hunden som han har laglig rätt till, så är det oerhört omoraliskt att gå in i ett avtal med de baktankarna du har gjort.

Nu kommer detta med största sannolikhet inte gå till domstol, men gör det det så ska du inte vara säker på att vinna. Det är du som har myglat och det är du som har haft baktankarna. Rätten kommer inte att tycka att du är speciellt trovärdig.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Hmm okej. Så då behöver det eg. inte räcka med att jag köper ut honom?
Om man säger som det var från första början, det var jag som ville ha hunden, jag har betalat för ALLT (utom möjligtvis ett halsband o en säck foder på 7 kg) jag har skött hunden och aktiverat den. Han betalade bara halva hunden. Dessutom så är jag inte säker på att pengarna kom från hans konto.
Mygel och mygel vet jag inte om jag vill kalla det. Han har själv sagt att det inte kommer att funka i längden. Och han har ju myglat om en hel del, hans mamma har haft hunden hela helgen. Och det var inte nånting som vi hade kommit överens om.
Jag tror ju att han bara vill ha kvar hunden som nån sorts hållhake på mig.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Dessutom så var hunden inte i bästa skick när jag fick tillbaks honom sist.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag tänkte mer på köpehandlingen/kvittot i detta fall.

Men det kanske inte spelar någon roll om han bevisligen har betalt halva hunden?
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Du kanske borde dokumentera om det är så illa som det låter(avföring och gegg ), då har du bevis i fall det skulle gå så långt.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jo jag vet, det blev ju bort tvättat illa kvickt, tänkte inte ens på att ta kort...
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Hmm okej. Så då behöver det eg. inte räcka med att jag köper ut honom?
Nej, inte om han börjar bråka om att han vill köpa ut dig ur hunden.

Om man säger som det var från första början, det var jag som ville ha hunden, jag har betalat för ALLT (utom möjligtvis ett halsband o en säck foder på 7 kg) jag har skött hunden och aktiverat den. Han betalade bara halva hunden.
Fast det är ju inte poängen vem som har betalat foder etc när det gäller äganderätten. Det gör ju fodervärdar också, men de är inte ägare för det. Halva hunden är hans. Det kommer du inte ifrån om ni inte kommer överens om att halva hunden ska vara din.
Jag tror ju att han bara vill ha kvar hunden som nån sorts hållhake på mig.
Anledningen är lagligt sett irrelevant. Han har enligt lagen rätt till halva hunden.

Men moraliskt så är det ju klart att han förlorar om han inte kan visa varför han vill ha hunden.

Prata med honom och se vad ni kan göra åt saken. Och sen får man ju tänka på hundens bästa. Det är inte hundens bästa att bo i två hem. En hund är ett flockdjur som vill vara med sin flock hela tiden, inte bo växelvis mellan två olika flockar. Ska ni skapa en trygg individ i hunden så bör ni nog tänka om.

En parentes: Det heter gemensam vårdnad. Vårdnad går inte att dela, den är gemensam. :)
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Men Ramona, enligt SKK's jurister så är det faktiskt som så att den som står som ägare på köpekontraktet (Som är utformat av dom) och som skrivit under det - juridiskt äger hunden. Oavsett vem som räckte över pengarna, om flera betalat osv. Då ska i sådana fall båda stå som ägare där och båda skriver under, DÅ gäller båda som ägare.

Detta är vad dom sagt till mig. Och många andra jag känner.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Till mig också. Det ska vara samam princip som med en bil. Oavsett vem som betalt eller står på lån så är ägaren den som står registrerad på bilen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 212
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 769
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp