Jätteproblem ang delad vårdnad..

Raven_

Trådstartare
Lång historia.. Jag och min föredetta sambo köpte en hund tillsammans, som nu är ca 5 månader. För ca 1 månad sen så gjorde jag slut och vi beslutade att ha hunden varannan vecka. Han har blivit fäst vid hunden, inte så konstigt. Det var från början jag som ville ha hund, jag tjatade, tjatade och tjatade lite till. Han har aldrig haft nåt hundintresse medan jag har hållt på sedan barnsben. Jag står skriven på hunden (skk, jordbruksverket, försäkring u name it. Men vi betalade halva var)

Vi kom iaf överens om att den veckan vi har hunden så har VI honom, dvs ingen hundvakt, lämna bort ut o festa osv. Han ska inte behöva dras runt på. Jag hade iaf hoppats på att han skulle komma till insikt med att det är rätt krävande att ha hund/valp på egen hand men icke. Jag vill ha hunden själv, han har varken tid lr engagemang.

Nu till saken. Han skulle hämta hunden igår. Hans mamma kom. Han va tydligen på långkörning o skulle komma hem sent, jag hade pratat och diskuterat med honom nån timme på dan för jag tyckte att han kunde hämta hunden själv på kvällen eller dagen efter. Men hon kom ändå. Nu har jag fått en massa historier dragna för mig. Igårkväll va han i örnsköldsvik o skulle komma hem till dom vid 10 sa hans mamma (det va omöjligt att komma fram på hans telefon) Hans mamma sa vid 10 att han hade somnat. Jag åkte 2 gånger för o kolla om hans bil va borta men den stod parkerad hemma hos honom o hade inte blivit flyttad på. (han skulle ha den hos dom sa hans mamma)
I morse ringde jag igen, både till mamman och pappan för det gick inte att få tag på exet. Då låg han o sov sa dom o hundarna va ute i snön. En halvtimme senare fick jag ett sms där han skrev att han och hunden va i uppsala. (hans föräldrar bor 2,5 tim från uppsala)

Jag tror att han är bortrest, det går fram konstiga dubbelsignaler o ibland kommer man inte fram alls. Alla säger olika saker. Grejen är att alla ljuger nåt så förbannat mycket. Jag är sååååååå arg så jag håller på o koka över. Han har brytit vår överenskommelse.

Nu till frågan, kan jag hämta hunden?! Jag står ju skriven överallt, han står ingenstans. Det finns inget på att han betalat halva hunden. Jag VET att han har det MYCKET bättre hos mig.


Hjälp vad långt det blev... Tacksam för svar!
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

ja kan ingenting om sånt där i "lagligt" syfte..
men eftersom hunden står skriven på dig så borde du ju kunna betala honom halva hunden o ta hem h*n?
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Ja hunden är din om den är skriven på dig och han har ingen rätt alls till den. Är han så dum att han ger dig en halv hund får han skylla sig själv.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag fattar inte varför man ger sig på att ha "delad vårdnad" om en hund. Det är ett DJUR, inget barn... jag önskar att folk kom ihåg sånt :crazy: vad gör det HUNDEN för nytta att fara och flänga mellan två egoistiska vuxna människor? Det är ju dessutom en VALP vi pratar om... helt galet i mina ögon.

Nää... stoppa detta och "köp ut" hunden från exet och ha den själv istället. Han får köpa en egen hund om han vil ha en.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Har han betalt halva hunden så ge han pengarna å så får han skaffa sig en egen hund om han vill. Jag tror att han vill ha hållhake på Dig genom hunden, valpen kan ju snabbt bli sabbad i händerna på olika människor, och du har ingen aning om vad som hänt.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Hon behöver inte alls ge honom pengar för hunden om hon inte vill. Hunden är hennes.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Nu till frågan, kan jag hämta hunden?! Jag står ju skriven överallt, han står ingenstans. Det finns inget på att han betalat halva hunden. Jag VET att han har det MYCKET bättre hos mig.

Nej det får du inte inte göra, hur dumt det än kan låta. Trots att du står som ägare till hunden så får du inte gå in i din fd sambos bostad. Du kan i så fall bli dömd för hemfridsbrott.

Brottsbalken 4 kap, 6§:
"Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år."


Du kan även kunna bli dömd till självtäkt, det innebär att även om du är hundens ägaren så får du inte bara gå och ta med den hem utan poliseskort. Du måste alltså kontaka polis som hjälper dig att ta tillbaka din hund för att det skall kunna ske lagligt.

Brottbbalken 8 kap 9 §
Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Däremot, när det blir din vecka att ha hunden igen kan du låta bli att lämna ut den.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag fattar inte varför man ger sig på att ha "delad vårdnad" om en hund. Det är ett DJUR, inget barn... jag önskar att folk kom ihåg sånt :crazy: vad gör det HUNDEN för nytta att fara och flänga mellan två egoistiska vuxna människor? Det är ju dessutom en VALP vi pratar om... helt galet i mina ögon.

Nää... stoppa detta och "köp ut" hunden från exet och ha den själv istället. Han får köpa en egen hund om han vil ha en.


Exakt :bow:
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Vem skrev på köpekontraktet? Är det som gäller vem som är ägare.
Försäkring, SKK eller jordbruksverket har inget med vem som är ägare oavsett om du står på de uppgifterna.


Är det nu så att hunden är din. Jag hade gett honom tillbaka halva summan, fast du inte behöver. Just för visa goda sida av det hela.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag hade liknande problem med mitt ex. I detta fall var det dock HAN som tjatade sig blå om hund och som stog som registrerad ägare, fast vi betalade honom tillsammans..
Men, det var jag som gick kurser, promenader osv. då exet snabbt tröttnade på den 1-åriga omplaceringshannen :crazy:

När vi separerade 3 år senare så hjälptes vi åt, dvs vi delade upp efter hur det fungerade med jobb osv.

Tillslut hämtade exet allt mer sällan och det kröp tillslut fram att hans nya hade en hanhund som inte gillade "vår" hund. Då vägrade jag helt enkelt att lämna tillbaka vovve, dels för att jag inte ville riskera att han fick på nöten av den andra hunden (stor rottweiler) och dels för att det var ganska uppenbart att exet prioriterade att umgås med den nya och hennes hund.

Det blev ett jäkla liv när jag bestämde mig för att flytta till en annan stad, men exet insåg tillslut att han inte hade plats för "vår" hund i sitt liv längre och skrev över honom på mig.

Nu ligger han bredvid mig i soffan och har en ny husse i min man, som skulle gå genom eld för hundskrället!
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Det kan hon inte göra.

TS:

Jag har för mig att om din sambo betalt för hunden i någon form eller om du genom ditt köp av hunden låtit din sambo betalat mer för erat gemensamma boende så har han samäganderätt (kommer inte ihåg exakt vad det heter ).

Det betyder att han ska ha betalt för sin del av hunden oavsett vem som står som ägare om ni varit sambos..

Han har alltså inte rätt till halva hunden, men han ska ha betalt för hans del.

Du kanske kan skicka ett pm till Ramona jag tror hon har koll på hur det ligger till.

Lycka till och lär dig en läxa till nästa gång.

Been there done that

/C
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag svarar alla. Till er som inte fattar hur man kan ge sig in på delad vårdnad, det gör inte jag heller! Jag ska ha hunden själv, ville bara ge exet lite tid på sig att få känna efter. Nu är det ju tyvärr så att han har hunden som nån hållhake på mig. Tyvärr så är han en sån person som inte är van vid att folk säger ifrån, han är också otroligt manipulativ. Han tycker nu att det är hans vecka o då får han göra som han vill, vilket jag inte tycker är helt ok. Jag lever för hundar och vill inte att den här hunden ska behöva flytta runt, nu har han bara haft honom i sammanlagt 2 veckor o mer blir det inte kan jag säga.

Grana: Jag står på köpekontraktet också. Han finns ingenstans. Tyvärr så skulle han promt betala halva hunden av den anledningen att vi skulle ju ha den tillsammans. Vilket ändå inte va fallet, vi bodde där o han gick ut med hunden ibland. Resten har jag tagit hand om. Valpkurs, träna, betalat mat, försäkring, förklarat hur en hund bör uppfostras, rubbet.

Nu ikväll åker jag ock min mamma till hans föräldrar för o kolla om hunden är där.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Jag fattar inte varför man ger sig på att ha "delad vårdnad" om en hund. Det är ett DJUR, inget barn... jag önskar att folk kom ihåg sånt :crazy: vad gör det HUNDEN för nytta att fara och flänga mellan två egoistiska vuxna människor? Det är ju dessutom en VALP vi pratar om... helt galet i mina ögon.

Nää... stoppa detta och "köp ut" hunden från exet och ha den själv istället. Han får köpa en egen hund om han vil ha en.

Fast det där kan jag inte hålla med om. Visst, det är en hund men att det handlar om att vara egoistisk är ju inte alltid anledningen.

Min syster har under 5 år haft delad vårdnad om hennes och x killens hund, dels för att BÅDA lagt ner mkt tid och älskar hunden och dels för att det blev svårt för ngn av dem att ha den på heltid. Många har säkert en massa åsikter och anser att man placerar om en sådan hund men kan lugnt säga att deras hund har ett trivsamt liv och flänger verkligen inte runt mer än vad många hundar som vistats hos hundvakter/dagis/bekanta u name it för att få det att gå ihop. Han är alleles lugn och harmonisk hund som trivs både hos husse och matte.

Nu menar jag att inte att detta är vad TS ska göra utan jag sa det mest för att det lät som att delad vårdnad av hund bara är negativt.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Själv går jag mot strömmen och tycker inte alls att det är självklart att du ska ha hunden. Här hör vi bara en sida av historien, dín.

Betalar man båda för hunden och fäster sig vid den så tycker jag att det är oerhört egoistiskt att bara för att det tar slut så skall man vända sådant som papper mot sitt x.

Självklart ska hunden vara där den har det bäst men du är ju säkert lite partisk i frågan ang var den får det livet. Är du helt säker på att det är den bästa lösningen så visst ska du kämpa för att få ensam vårdnad. Men tycker inte att man kan läsa ut det från att höra en persons version.

Jag säger inget för att trampa på tår eller vara elak, känner varken till dig eller situationen på riktigt.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Vem står på kvittot?

Han kanke går med på att du köper loss hunden?

Du kanske skulle sätta dig och prata med honom när allt är lugnt.
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Vad skönt att det fungerar för dom :)

Jag tror att det är lättare för en vuxen hund att ha det så. Nu har ju vi en valp på 5 månader och jag har tydligt förklarat för exet att hunden måste ha en stadig grund att stå på. För mig så är alltså delad vårdnad ingen långsiktig lösning. Jag kan säga att jag vet att om vi skulle ha det så här i några månader till, o han håller på som han gör, så skulle hunden blir jättestressad o vilsen. Då skulle jag få ta i tu med det problemet. Dels för att han inte har intresse lr tid, och dels för att han inte har den blekaste aning om hur man skulle gå tillväga. Alltså så skulle han dumpa problemet på mig.
Hade det varit en vuxen hund så hade det kanske inte varit nåt problem, men jag känner på mig att om det fortsätter såhär så kommer varken jag eller hunden må bra.

Igår så predikade han för mig om att han verkligen ville hundens bästa och att han gör allt för honom........ :confused: Och jag försökte förklara att det inte fungerar med hundvakter o dittan o dattan. Han skulle ABSOLUT inte lämna bort hunden....... Men se på fan, han ville verkligen hans bästa :cool:
 
Sv: Jätteproblem ang delad vårdnad..

Men då ska du betala ditt x den delen också, dvs halva köpesumman för hunden och du kan inte bara hämta hunden om din sambo inte tycker att det är ok.

Bättre då att vänta in din vecka och sedan lösa det när du väl har hunden hos dig..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 213
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 774
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp