Jag älskar att...Vad tycker ni är roligast/mest givande i hela livet, vad skulle ni välja om du bara fick fortsätta med en sak?

Lillefrun

Trådstartare
Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna hundar. Har bara en just nu men får hem en 6 månaders valp om två veckor. Det är så mycket att lära honom, det minst roliga är att han inte är tränad i rumsrenhet så det är ju inte så kul men allt annat känns så spännande. Att forma honom till den hund jag vill ha, att han ska vara lika lyhörd och lättlärd och tycka det är kul att lära sig saker som min "gammelhund" (9 år) tycker.

Ibland tar jag hand om mormors och morfars hund, med dom drar han i kopplet hela tiden, men efter bara någon promenad så vet han att med mig gör man inte så, då går man lugnt och sansat bredvid mig och min hund. Han kommer inte på inkallning när dom ropar utan drar iväg långt bort, jag har gett dom tips för hur dom ska göra, det fungerade jätte bra men sen blev dom lata och nu drar han igen utan att lyssna. Det går liksom inte att bara hoppa över saker, man måste ju vara konsekvent men det är ju inte mitt problem även om jag är säker på att hunden skulle må bättre med struktur och trygghet.

Jag tränar varje dag med hunden, alltid allmänlydnad hemma och på promenader och sen har vi provat agility, freestyle, tävlingslydnad och rallylydnad. Rallyn var våran grej, det fastnade jag för och hunden älskar det. Nu ska ytterligare en till hund läras upp. Han kan inga kommandot förutom att han vet vad han heter så det är ett helt blankt blad. Men det är så kul att fundera och testa och komma på påhittiga metoder för att lära hunden saker på ett pedagogiskt sätt.

Planen är att i vår träna rally avancerad med den äldre hunden och nybörjarklass med den lille. Så det blir förhoppningsvis tävlingar i båda klasserna och lite avancemang. Sist jag skulle gå avancerad var det för få intresserade och nu i höst var kursen full:(

Fotografering är ett intresse jag fick upp ögonen för i våras så det lägger jag ner mycket tid på och är med i fototävlingar både för inspiration och få nya idéer och lite för egot :D:o Man kan fördriva mycket tid på en fotosession med tillhörande redigering.

Jag har svårt att komma på vad mer jag älskar så mycket att göra, jag tycker väldigt mycket om att lyssna på ljudböcker och se på serier.

Om jag bara för fortsätta med en sak av det jag gillar så är det utan tvivel hundarna.
 
Senast ändrad:
Jobba... :cautious: ...av den enkla anledningen att det är det enda som uppehåller min hjärna från att tänka eländiga tankar. Det är den mest långsiktiga lösningen. Jag har svårt att tro att jag skulle kunna aktivera min hund lika många timmar i sträck, så jobba känns mest realistiskt.
I många år levde jag för mina hästar och kunde ägna mig åt hästrelaterade saker alla vakna timmar. Men det var längesedan, nu är stallet mest ett invant görande som slår ihjäl ledig tid.

Jag är nog gladast när jag är med min hund och gör nåt kul ihop. Men jag är mest långvarigt fokuserad när jag är på jobbet.
 
Mitt jobb. Nördigt nog.

Jag jobbar som hundtränare med det vanliga, kurser och privatlektioner, men skriver även böcker och ger ut tillsammans med min kollega, demar med min egen hund, gör filmer, föreläsningar och - vad det känns som - tusen saker till. Visst finns det delar av det jag avskyr (bokföringen tex :angel:) och ibland är det verkligen extremt psykiskt påfrestande (det går inte alltid att hjälpa alla man skulle vilja hjälpa), men överlag är det ändå fantastiskt givande. Nästa vecka ska jag dressera gymnasieelever... Jag är extremt trött och jag hinner verkligen inte med, men samtidigt har jag lyxen att mitt jobb = min hobby. På gott och ont, men övervägande gott när jag tar ett steg tillbaka och verkligen mäter och räknar. :D

Inser dock när jag skriver det här att det redan är allt jag gör... Jag har nog ingen aktivitet i mitt liv som inte har med hundtränarrollen/mitt företag (mina företag? våra företag? börjar bli rörigt 😅) att göra längre. Ska vara Netflix då, men det måste vara minst en månad sedan jag senast klickade mig dit. :crazy:
 
Svårt... det finns ju så mycket som är kul! :)
Men av alla saker som jag ägnar mig åt som verkligen känns givande så säger jag nog umgås med min häst. Han är den bäste terapeut jag vet.
Fanns inte han så säger jag köra mc, det är för mig avslappnande och närmast renande genom att det - litet grann som med hästen - kräver fullt fokus och närvaro, och därigenom stänger ute allt annat.
Fanns inte heller det alternativet så säger jag spela musik. Nästan oavsett genre, men i grupp.
 
Hästar är nog egentligen mitt enda stora och riktigt helt helhjärtade intresse och jag identifierar mig väldigt starkt som ”hästmänniska”. Jag kommer till och med ihåg första gången jag satt på en häst (ponnyridning på Kolmården när jag var typ 2 år (ja, jag har flera andra väldigt tidiga minnen också av någon anledning)). Det kändes bara helt rätt och från den dagen var det bara hästar och speciellt hur det kändes att sitta på ponnyn som cirkulerade i mitt huvud. När jag var 7 fick jag äntligen börja på ridskola efter att ha tjatat hål i huvudet på föräldrarna. Efter att en häst stolpat iväg med mig på ryggen blev jag jätteharig och så rädd så jag grät innan varje ridlektion, men det fanns verkligen inte på kartan att sluta. (Och rädslan gick över tillslut. ;)) Sedan var det 100% (alltså verkligen 100%) häst tills jag var lite över 20. Var jag inte i stallet så läste jag hästfaktaböcker och pluggade in ALLT som gick att lära sig. Allt från fakta om utrustning och utfodring till i vilken ordning hästen sätter hovarna i marken i olika gångarter och namnen på alla ben och leder i hästens skelett. Sedan blev det mer sporadiskt av olika anledningar, inte bristande intresse dock. Just nu har jag sedan en tid inga hästar i mitt liv och jag känner mig faktiskt inte riktigt hel. Jag har ju numera andra intressen också, t ex mina hundar - och jag älskar att pyssla med dem också, men det är ändå inte samma. Hästarna kommer alltid att ligga före allt annat på intresselistan.
 
Jag tror inte att enbart göra en sak skulle göra mig lycklig, oavsett vad det är. Det är lite som att äta en riktigt god bakelse, skulle jag äta en varje dag så skulle det tappa sin charm. Eller ligga på en tropisk strand, efter några veckor längtar jag efter att inte ha sand mellan tårna hela tiden och en fungerande AC. Men rent spontant hänga med en massa hundar dygnet runt och dricka vin låter förbaskat trevligt.
 
Åh det finns mycket som förgyller mitt liv intressemässigt men allra stört är intresset för djur och då allra främst hästintresset! Verkligen älskar livet med häst ända in i hjärta och själ :heart.
 
Jag kan inte tänka mig att leva utan mina älskade hundar, de är på solklar förstaplats. Hundarna och skogen, för det är i skogen vi helst spenderar vår tid.

Sedan älskar jag att klättra. Nu har jag bara hållit på några månader, men jag har svårt att se hur jag skulle kunna tröttna på det. Det är sådan fantastisk utmaning både fysiskt och mentalt, går att lägga upp på precis vilken svårighetsgrad som helst så att det passar en och så att man får träna på de delar man vill träna. Och så är det oerhört socialt! Det hade jag ingen aning om när jag började klättra, men nu helt plötsligt har jag blivit en del i ett stort klättergäng med underbara människor. Vi klättrar tillsammans och har på alla sätt blivit goda vänner och vårt gäng verkar bara bli större och större :p

Musiken är också omöjlig att leva utan, men jag har gått från att hålla på själv med allt möjligt till att mest lyssna och sjunga.
 
Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna hundar. Har bara en just nu men får hem en 6 månaders valp om två veckor. Det är så mycket att lära honom, det minst roliga är att han inte är tränad i rumsrenhet så det är ju inte så kul men allt annat känns så spännande. Att forma honom till den hund jag vill ha, att han ska vara lika lyhörd och lättlärd och tycka det är kul att lära sig saker som min "gammelhund" (9 år) tycker.

Ibland tar jag hand om mormors och morfars hund, med dom drar han i kopplet hela tiden, men efter bara någon promenad så vet han att med mig gör man inte så, då går man lugnt och sansat bredvid mig och min hund. Han kommer inte på inkallning när dom ropar utan drar iväg långt bort, jag har gett dom tips för hur dom ska göra, det fungerade jätte bra men sen blev dom lata och nu drar han igen utan att lyssna. Det går liksom inte att bara hoppa över saker, man måste ju vara konsekvent men det är ju inte mitt problem även om jag är säker på att hunden skulle må bättre med struktur och trygghet.

Jag tränar varje dag med hunden, alltid allmänlydnad hemma och på promenader och sen har vi provat agility, freestyle, tävlingslydnad och rallylydnad. Rallyn var våran grej, det fastnade jag för och hunden älskar det. Nu ska ytterligare en till hund läras upp. Han kan inga kommandot förutom att han vet vad han heter så det är ett helt blankt blad. Men det är så kul att fundera och testa och komma på påhittiga metoder för att lära hunden saker på ett pedagogiskt sätt.

Planen är att i vår träna rally avancerad med den äldre hunden och nybörjarklass med den lille. Så det blir förhoppningsvis tävlingar i båda klasserna och lite avancemang. Sist jag skulle gå avancerad var det för få intresserade och nu i höst var kursen full:(

Fotografering är ett intresse jag fick upp ögonen för i våras så det lägger jag ner mycket tid på och är med i fototävlingar både för inspiration och få nya idéer och lite för egot :D:o Man kan fördriva mycket tid på en fotosession med tillhörande redigering.

Jag har svårt att komma på vad mer jag älskar så mycket att göra, jag tycker väldigt mycket om att lyssna på ljudböcker och se på serier.

Om jag bara för fortsätta med en sak av det jag gillar så är det utan tvivel hundarna.
Ridningen :D inget slår att rida i full galopp en höstdag.
 
Om jag verkligen måste välja skulle jag välja ridningen. Men jag hade förmodligen börjat snegla åt andra saker jag tycke är roligt och givande efter ett tag, även med ridningen.
 
Jag har två favoritteman i livet: hästar och musik (klassisk musik men gärna lite nyare, och helst damkör). Om jag var tvungen att välja skulle jag välja hästar, men körsången ger mig också mycket glädje.
 
Som ett hugg i hjärtat.

Jag älskar det jag gör nu. Jag har kommit på det de senaste dagarna när chefen varit borta och överlämnat hela ansvaret för verksamheten till mig (turridning, 23 hästar, 4 staff).
Sambon och jag har tänkt lämna livet här om ca 6-8 månader..... att vi är klara med "ö-livet" (tropisk ö i norra australien)
Min chef vill att jag stannar och har "an offer for you" vilket jag har sagt att jag inte vill höra (än)...

Grymt osäker på min framtid just nu...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 331
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag leker lite med planerna på nästa hundras. Då jag för tillfället är student och står mitt i ett husbygge med pojkvännen så är det...
Svar
1
· Visningar
865
Senast: utte
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 376
Senast: Disen
·
E
Övr. Hund Nu har min vovve lärt sig att stänga köksluckor och köksskåp :D Helt otroligt hur fort dom lär sig.. Dag 1 Lära in kommando, och hur...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Extasia_ox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp