Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Jag är inte ute efter vem som är inskränkt. Det är vi nog allihopa. Jag är mer intresserad av vad jag uppfattar som en social spänning, och som jag även tycker är väldigt tydlig i den här tråden.

En skillnad som jag uppfattat är att vi lantisar ofta var inne i stan och roade oss på helgerna. Så vi hade ganska bra koll på båda världarna.

Vinst finns här en stor spänning men glöm inte bort att väldigt många stadsbor är lantisar från början. Vi har sällan haft problem att anpassa oss verkar det som. Vad gör det då så svårt att anpassa sig åt andra hållet så att säga?

Jag tycker det här är intressant att fundera på.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Jag skulle aldrig någonsin kunna bo så.

Och andra klarar mycket väl att ignorera och bemöta det vid behov. Man behöver inte bry sig särskilt mycket om vad andra människor skvallrar.

Det finns liksom inget krav att man måste umgås med människor som har bostaden placera nära i geografisk mening om inte andra saker finns på plats och alla indianer sitter i kanoten. Lika lite som att man i ett flerfamiljshus måste umgås med sina husgrannar. Där det också förekommer mängder av skitsnack - särskilt i bostadsrättsföreningar....
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Ja men det är ju bara att läsa här på Buke - folk är ju likadana här. Jag vet inte hur många ekonomitrådar där folk drar upp sina grannar som minsann lånat pengar till en resa eller till en ny bil eller vad det nu är. Det övergår mitt förstånd att man ens engagerar sig i sånt men uppenbart finns det massvis med människor som gör det.

Det är inget fel på de här människorna, de menar inget illa. Men det är en mentalitet i många av de här små städerna som jag, och uppenbart många med mig, inte riktigt fixar.

Aha vi har kanske en språklig skillnad här. Om någon säger landet så tror jag att det är landsbygden som avses och inte en mindre stad. En stad är per definition inte landet. Inte så som språket används i mitt umgänge i alla fal.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Och andra klarar mycket väl att ignorera och bemöta det vid behov. Man behöver inte bry sig särskilt mycket om vad andra människor skvallrar.

Det finns liksom inget krav att man måste umgås med människor som har bostaden placera nära i geografisk mening om inte andra saker finns på plats och alla indianer sitter i kanoten. Lika lite som att man i ett flerfamiljshus måste umgås med sina husgrannar. Där det också förekommer mängder av skitsnack - särskilt i bostadsrättsföreningar....

Jag har svårt att tro att folks vilja att skvallra är mindre i städer faktiskt.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

- alla berättar om hur de velat komma därifrån snarast för att slippa småstadsmentaliteten.

Just det småSTADSmentaliteten.
Det är en liten stad du beskriver och inte den rena landsbygden.
Landsbygd med gårdar som ger mycket mark mellan de stora och glest belägna husen är inte på samma sätt som en småstad.

Men Småstad är ju fortfarande stad.
Så var skall man dra gränsen?
Bor Antonia Axelsson Jonsson på landet eller i Upplands Väsby?
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Och andra klarar mycket väl att ignorera och bemöta det vid behov. Man behöver inte bry sig särskilt mycket om vad andra människor skvallrar.
Nej, men det kanske är tufft när man är 15-16-17 och man faktiskt bryr sig om vad folk säger om en? Jag förklarar varför mina vänner har stuckit, inte varför man som medelålders man skulle vilja flytta därifrån.

För min vän och hennes pojkvän blev det för mycket i alla fall. Kalla dem fjantiga som inte kan "ignorera" eller för att de bryr sig för mycket men att han upprepade gånger blev illa behandlad var liksom inte OK med dem. Varför stångas med intoleranta smålänningar när man kan bo i en storstad där ingen blir särskilt till sig över att nån råkar vara svart?

TomasN: Kan hända att jag har missat nåt. De jag känner bor utanför mindre städer, typ på en gård utanför Jönköping. Vad det kvalificeras som är jag inte rätt person att uttala mig om :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Den mentalitet som du beskriver har jag sett mest av i den lilla Raggarstaden med danspalatset Joar Blå.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Fast det där du beskriver varierar nog minst lika mycket mellan olika hålor som mellan landsbygd och stad. Jag har bott i en lång rad med hålor och det finns verkligen skillnader. Skvaller kan absolut vara ett problem på vissa ställen, men det är minst lika illa i småstäder tror jag.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Det kanske det gör. Jag bara säger att jag tror att brist på universitet i småstäder/ute på landet inte är den enda förklaringen till varför folk drar därifrån.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

TomasN: Kan hända att jag har missat nåt. De jag känner bor utanför mindre städer, typ på en gård utanför Jönköping. Vad det kvalificeras som är jag inte rätt person att uttala mig om :D

Ok jag förstod inte riktigt om det var småstäder eller landsbygd som du menade.

Jag har många kompisar som är Stockholmare och jag har märkt att många av dem säger landet även när de menar andra städer. Jag ser det mest som en språklig skillnad och lägger ingen större värdering i det. Det är lätt att man missuppfattar sig däremot.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Ja, jag vet inte heller riktigt vad jag menar faktiskt. Känner att jag är ute på djupt vatten nu :o
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Det kanske det gör. Jag bara säger att jag tror att brist på universitet i småstäder/ute på landet inte är den enda förklaringen till varför folk drar därifrån.

För mig var det mest tråkigheten på landet som gjorde att jag flyttade. Jag tror det gäller för många. Det var utelivet, föreningar nöjen osv som lockade.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Alla jag känner som flyttat från landet/hålor har nämnt samma skäl: Alla känner alla och det finns ingen anonymitet. Det skvallras så jädrans mycket om folk och alla har en åsikt. Rasism och homofobi är vanligt. En av mina bästa vänner kommer från en håla i Småland och när hon och hennes kenyanska pojkvän flyttade dit över en sommar fick de höra de mest gräsliga saker - bara för att han var svart.

Ingen har sagt att de åh så gärna hade bott kvar om de hade kunnat plugga på universitet där. Tvärtom - alla berättar om hur de velat komma därifrån snarast för att slippa småstadsmentaliteten. Nuförtiden bor de lite varstans i världen.

När jag åker hem och hälsar på min mormor träffar jag ofta barndomsvänner och alla säger samma sak "nu må ni tro att det pratas om er i stugorna". Har man varit på Konsum vet helt plötsligt hela bygden att man är tillbaka och det pratas och pratas och pratas. När jag var där i somras pratade en barndomsvän om att flytta, hon var less på allt snack och skvaller och att folk inte har nåt bättre för sig än att prata. Hennes granne köpte en ny bil och genast går snacket om att "hur har dom råd med den där? har dom belånat huset?".

Jag skulle aldrig någonsin kunna bo så.

Fast det du beskriver är inte typiskt för att bo på landet. Så där låter från folk som bor i villaområden i Örebro. Där kan man snacka om homofobi och hur viktigt det är att välja rätt skola för barnen så det är "rätt" elever som går på skolan *läs inga invandrarbarn*. Att man måste skaffa ny bil eftersom grannen gjort det osv.

Jag bor lantligt - dock nära Örebro och jobbar i stan. Mina grannar har absolut ingen koll på vad jag gör eftersom vi inte umgås. Som vuxen har jag valt att ta över en mindre släktgård och när jag växte upp i byn hade jag hela släkten runt omkring mig. Något som jag upplevde som väldigt tryggt. Numera har jag ingen koll på vilka som bor i byn eftersom jag bodde i stan under 10 år och det hade skett ett generationsskifte när jag flyttade tillbaka.

Att bo i en håla är absolut inte samma sak som att bo på landet. Om jag åker till närmaste konsum 6 km bort är det ingen i den hålan som vet vem jag är.

Jag tycker det är väldigt skön att bo på landet. Inte behöva ha folk precis inpå mig. Kan strosa runt i min trädgård utan att behöva tänka på vad jag har på mig osv. Vill jag nyttja stadens faciliteter så tar det 20 min in till centrala Örebro - inte för att det lockar speciellt mycket numera ;)

/Lizzie
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Nu vet inte jag om Nacka räknas som småstad eller landet, men en kompis till mig berättade om några som köpt nytt hus och flyttat dit satt och skvallrade med de andra kvinnorna om en annan granne i området. Huuur kunde de ha råd att bo där, hon var ju bara lågstadielärare och han polis. :crazy:

Så nog snackas det skit om grannarna även om villorna är i mångmiljonsklassen. :yuck:
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Nej, ser man inte andra fördelar så verkar det onödigt att tacklas med intolerans.

Det ÄR lättare för mig som (medelålders man) att stå upp när idiotierna haglar, än om man själv är måltavla. Men att det skvallras mer här än i.bostadsrättsföreningen i stan är inte min erfarenhet. Människor som har för lite att göra verkar lockas att snacka skit, var de än bor...

Men jag skulle önska att vi fick en större mångfald även utanför stadskärnan.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Det kanske det gör. Jag bara säger att jag tror att brist på universitet i småstäder/ute på landet inte är den enda förklaringen till varför folk drar därifrån.

Alla har vi nog olika erfarenheter.

I den landsbygd jag bor i ser jag inget sådant som skulle skilja sig märkbart från vad jag möter inne i stan, där jag jobbar och i städer där jag verkar. Däremot har jag sett "bruksmentalitet" och gråsossar som har de mest inskränkta uppfattningar om livet och Sverige. "Bruksare" bor inte på landet.

Däremot bor jag i en bygd dit det flyttar storstadsbor för att de hittat hit och vill bosätta sig här. Storstadsbor som väljer att bo här.
Ser vi till byarörelsen och alla de som är engagerade i den och i Hela Sverige Ska Leva så finns det gott om visionärer och kreativa människor.

Och vad beträffar "kenyaner" så finns det väl knappast någon ort numera som inte har invandrare från Somalia, Syrien eller Afghanistan?

Kort sagt - dina erfarenheter är inte allmängiltiga - inte mina heller. Däremot är det nog ganska klart att det skiljer sig mellan bygder.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Och vad beträffar "kenyaner" så finns det väl knappast någon ort numera som inte har invandrare från Somalia, Syrien eller Afghanistan?
Du, det där får du ta med de rasistiska idioterna i den bygden. Jag kan knappast svara för vad de borde eller inte borde vara vana vid. Uppenbart är dock att man på vissa ställen utsätts för mycket mer rasism än på andra ställen, oavsett hur många andra invandrare som finns där.

Varför du skriver kenyaner inom citationstecken förstår jag inte. Han är kenyan. Han blev illa behandlad. Det är liksom ett faktum.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Herregud, vad har du träffat på för folk egentligen?

Våra grannar på den lilla orten var såna.
När mamma och pappa sålde sitt löjligt lågt belånade hus mitt i krisen 1994 så hade kronofogden tagit huset enligt grannarna.
Vi flyttade en mil bort, sen vallfärdade grannarna förbi huset och då hade mamma och pappa vunnit på lotto eftersom vi hade köpt en liten gård med stall och hade tre hästar.
Suck ..
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

"Det kanske det gör. Jag bara säger att jag tror att brist på universitet i småstäder/ute på landet inte är den enda förklaringen till varför folk drar därifrån."

Bara ett tillägg när jag nu tittar förbi tråden,
Näh det är knappast den enda anledningen men utan tvekan en av de största. För många stadsbor är det helt otänkbart att 15-16 åringar ska flytta hemifrån till egen lägenhet med egen ekonomi men bor man som vi har man inget val egentligen. Har du inte gått gymnasiet får man sjuk mycke sämre förutsättningar som vuxen så därför flyttar namn hemifrån som 15-16åring till en stad (som i mitt fall 10 mil hemifrån).

När man flyttar hemifrån har man inget annat val än att växa upp och det händer oavsett sjukt mycket i åldern 15/16-18/19 man börjar rota sig, kanske hittar den man vill leva resten av livet med och man binder jobbkontakter. Helt plötsligt är valet att flytta hem inte längre så enkelt dels pga de jag redan nämnt men sedan också pga saker som ekonomi och självständighet. Har man bott 3 år själv är inte tanken på att behöva flytta hem till föräldrarna så lockande men lägenhetsutbudet är starkt begränsad på riktig landsbygd och utan jobb är de inte så många 19 åringar som köper hus.

Man stannar alltså kvar där man är ett tag till och rotar sig än mer trots allt detta kan jag tydligt se ett mönster. Jag valde visserligen att flytta hem(fick tag på lägenhet) ganska omgående efter gymnasiet men även många av min vänner återvänder hem nu när de börjar komma i den åldern att det är dags att skaffa barn. Trots att de kanske tillbringat 10 år utomlands och skaffat sambos från andra delar av världen så tar de hellre med sig dessa hem när barn är på antågande än att stanna kvar utomlands (En av mina vänner fick inte bara med sig sambon utan även svärförädrarna från Australien pga att hon kunde inte tänka sig en bättre plats för sina barn att växa upp än vår lilla ort (1000 invånare i centralorten)).

Vist skvallras det när alla känner alla men åandra sidan håller vi alltid varandra om ryggen och stöttar varandra när det verkligen behövs så allt är relativt antar jag.
 
Sv: Jag är en ensamstående mamma med sambo...eller?

Varför du skriver kenyaner inom citationstecken förstår jag inte. Han är kenyan. Han blev illa behandlad. Det är liksom ett faktum.

Det var mest ett sätt att benämna någon med avvikande hudfärg, som "typ från Kenya". Någon som avviker lika mycket som din kompis gjorde. Absolut inget nedsättande!!

/tanten - undervisar invandrare på heltid. Världens bästa jobb
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 154
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 754
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 767
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp