Jag är en hoarder

Jag vet egentligen inte, men böcker gillar jag och samlar gärna på trots att jag inte kan läsa längre. Köpte tre böcker för tre månader sedan....

Mini Cooper och Ferrari samlas ju också på förstås!
 
Der vore intressant att se hur såna pinnar ser ut
Såhär ser de ut!
20220703_085058.jpg
 
När jag läser hoarder tänker jag på sådana hem man ser på tv där den som bor där får hjälp att rensa ut. Att det är någon smått tvångsmässigt beteende där inget kan kastas och det blir en sanitär olägenhet att bo i högar av "skräp". Tex dagstidningar från 30 år staplat i högar etc.

Att samla däremot är nog väldigt vanligt, saker jag köper på mig är frön, porslin, böcker, ljus, servetter, till viss del mat, smink, skor och kläder. Sakerna jag nämnt har jag också väldigt svårt för att rensa ut i eller göra mig av med tom om något går sönder kan jag har svårt för att kvitta mig med det, men har blivit bättre på att få ut iaf sådant som man faktiskt inte kan laga utan som är sönder.
 
Jag har inget som helst behov av det längre, men kan inte låta bli att plocka upp metallpinnarna som lossnar från fordon som sopar gatorna.
Det började med att jag gjorde verktyg till keramikarbetet av dom, sedan tillverkade jag pyttesmå stegar av dom. Nu samlar jag bara in dom.

Kan inte gå förbi sådana pinnar på gatan utan att plocka upp dom, känner mig dock som en kuf ibland som gör det. 😅
De där pinnarna man klämde fast på cykelramen som liten, för att de skulle smattra i ekrarna som om man cyklade en motorcykel.
 
Finns det fler här som samlar på något i mängder som överstiger behovet? Jag samlar på ved. Har väl hur mycket som helst känns det som. När jag fått in årets leverans kommer nog båda bodarna att vara fyllda till bredden. Dessutom har jag beställt fällning av två björkar jag har. Får nog stoppa in dessa i carporten. Hoppas de får plats.
Vad är anledningen till att du köper mer än du behöver då :confused: ? Det är ju rätt ansträngande att kasta/trava in, tänker jag.....
 
Som jag ser det finns det samlarobjekt, bra att ha-grejer, bra att ha på riktigt-grejer, skräp och sopor. Hoarder är man när man får ångest av att skiljas från skräp och sopor. Ved är bra att ha på riktigt.
Nja du kan vara hoarder på bra att ha grejer också men problemet är att man bara samlar på sig och kan inte använda eller skiljas från det och DET är ju mindre bra om det är ved eftersom man troligen har det för att elda med och då blir det svårt om man inte klarar av att skiljas från veden.

Sen brukar det utvecklas till att blir ”allt” man samlar på men det börjar ju oftast med bra att ha saker
 
Jag är också en ved hoarder isåfall
Jag samlar ved hela tiden men det är ju för att jag eldar med ved
Och vill alltid ha för mycket just för att man vet inte hur kallt det blir eller hur mycket som går åt
Men du klarar av att elda med det och göra dig av med veden?
 
Jag tänker att man snarare är en hamster, om man samlar på sig mer än man behöver av något som man verkligen har användning för. Ved är väl ett typiskt sådant exempel. (hos oss hjälper våra grannar till med vedinsamlandet, för när de har fyllt sina egna förråd och det råkar falla fler träd på deras marker, så orkar de inte själva göra ved av det utan lämpar av det på vår vedbacke... (vi har varken traktor eller annat att frakta hit större träd med och tar tacksamt emot...)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 281
Senast: Wille
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 127
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 514
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp